Gå til innhold

Livet med lillemannen

Mrs N

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Liljen, angelou :klemmer:

I dag skal vi barnesikre stua. Vi satte mini i vippestolen ved siden av sofaen mens vi spiste frokost. Han satt bare der og leke med lekene sine som vanlig. Etter en stund så hører jeg en rar skrapelyd og jeg tenker "hva er det han skraper på nå?", han har jo en vane for å skrape og plukke på alt han ser, men når jeg ser ned over armlenet så sitter han der med en kjempelang strikkepinne i hendene som han prøver å spise opp :overrasket:

Jeg tror jeg aldri før har reist meg fortere opp av sofaen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uæh, skummelt. Må nok sikre en del hos oss etterhvert også. Trappegrind osv.

Kamera er gøy. Jeg kjøpte meg ny mobil med supert kamera på, ettersom jeg bare har et digert digital speilrefleks jeg sjeldent gidder å dra med. Tenkte det var kjekt å ha et ordentlig kamera på mobilen som jeg kunne ta snapshots med. Men så er det et sånt orange lys som lyser opp før man tar bildet (og som ikke går å skru av). Det fører til at Knerten får samme spørrende ansiktsuttrykk på alle bilder. :ler:

Har jeg skrevet dette før forresten...?

Jaja. Ha en fortsatt fin helg. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Nei, tror ikke jeg har lest det før i alle fall ;)

Jeg har et ganske bra kamera på mobilen, men den tar ikke bra bilder i mørke omgivelser. Vi hadde et ganske bra digitalkamera, men plutselig vil det ikke slå seg på lenge om gangen (satte i nye batterier, det klarte seg bra i 2 min før det skrek om lite strøm og slo seg av igjen) så måtte bytte det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske travelt for tiden med jobb, men må innom og oppdatere litt.

Jeg lurer på om noen har byttet ut Tiny med en annen baby. Plutselig har vi fått en baby med vilje og ordentlig personlighet! :overrasket:

En som gråter når mamma går ut av rommet eller man tar fra han leken. En som liker å sitte på fanget og klaske leken i bordet, eller kaste den på gulvet for n'te gang. Han er overhodet ikke interessert i leker som han ikke kan lage masse bråk med.

Han kan også sitte alene en liten stund og prøver å krype. Han er ikke helt der ennå, men kommer seg rundt fort nok til at mamma må ta med seg laptopen og sitte på gulvet ved siden av han når han skal leke på matta si :)

Mamma sitt hår, klær, smykker og alt annet innenfor gripeområde er ikke trygt lenger. Dette inkluderer dørhåndtak, gelender, lysbrytere og alt annet han ser på sin ferd rundt i huset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hel uke siden jeg har vært her! :dåne:

Alt for mye jobb for tiden, til og med mer enn normalt. Men i dag er siste dagen før den store fristen i morra og jeg har bare litt igjen :juhu:

Mini ligger i skrivende stund i vogna si i gangen og prater... "mamamamama" ;)

Han sovnet på brystet men er selvfølgelig lysvåken når man legger han ned.

Ellers kan jeg få fortelle at noen har oppdaget at det går an å plaske og sprute i badekaret. Såpass mye at pappaen ble klissvåt i går :fnise:

Nei, jeg får gå og se hva det er han pjatter om der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så gøy å lese i boka di. Knerten og lillemannen er på nøyaktig samme sted virker det som. Knerten gråter riktignok ikke om jeg forsvinner ut av rommet, men merker at han vender seg mer mot meg når han er usikker på situasjoenen. For å sjekke om alt er ok tror jeg.

Deilig å få ferdig jobbing da! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars mini legger fremdeles ikke nok på seg :(

Har akkurat vært på 6 måneders kontroll og han er nå 7,10 kg. Han har da falt under enda en strek til på skjemaet (vet ikke om dere har samme skjema, men den tykke streken i midten heter 50th og den under der heter 25th. Tiny fulgte 50th-streken perfekt til han var 12 uker, da falt han under og fulgte 25th-streken helt til nå hvor han ligger rett over 9th-streken).

Fikk beskjed at helsesøster at han må få flere karbohydrater nå. Fisk, kylling og pasta til å begynne med. Og jeg må kutte ned på ammingen. Nå ammes han 6-7 ganger om dagen, og må kutte det ned til maks 4 ganger.

Ellers var hun fornøyd da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her veier Skjønningen 7430, men hun har fulgt kurvene sine perfekt da.. det er jo det som er av betydning!

Gir du mer MME da eller? Som erstatning for amming?? For han har jo flere måltider pr dag allerede han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gir ikke MME. Han får 60 ml MME i frokostblandingen sin om morgenen og det er det liksom.

Helsesøster vil at jeg skal gi vann og vanlig mat i stedet for et eller to av ammemåltidene.

Sånn spiser han nå (sånn ca i alle fall):

07:00 : amming

09:00 : amming

10:00 : frokostblanding med fruktmos

11:30 : amming

13:30 : amming

15:00 : Grøt med fruktmos

16:00 : amming

18:00 : Grøt med grønnsaker

19:00 : amming før bading

Så da må det jo bli:

07:00 : amming

09:00 : frokostblanding med fruktmos

11:00 : amming

12:30 : lunsj

14:00 : Grøt med fruktmos

16:00 : amming

18:00 : Grøt med grønnsaker

19:00 : amming før bading

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag våknet jeg klokka 2 og klokka 6 av mini. Ikke fordi han var sulten eller tørst (eller trengte ny bleie), men fordi han hadde gått seg fast i senga si. Første gangen fant jeg han på alle fire med hodet inn imot det ene hjørnet i fotenden av senga, den andre gangen fant jeg han med en arm gjennom sprinklene, med ryggen mot sprinklene og der lå han og kavet og klarte ikke å komme seg rundt igjen :fnise:

Han finner vel ut av det en dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som visste at etter en graviditet kan øynene dine bli tørrere enn vanlig? Noen ganger retter dette seg opp selv etter hvert, andre ganger ikke. De siste 2 ukene har jeg hatt så tørre øyne at de har vært konstant røde, og jeg sitter og blinker som en tulling hvis jeg må lese tekst eller se på skarpt lys. Det går jo ikke godt sammen med jobben min hvor jeg er avhengig av å kunne lese tekst hele tiden.

Var hos optikeren og han frarådet meg fra å bruke kontaktlinsene mine for tørrheten var såpass ille at det var en veldig stor sjanse for at jeg ville få en øyebetennelse, og med linser ville denne sjansen 4-dobles. I stedet skulle jeg gå på apoteket og kjøpe øyedråper, men jeg måtte be om de som ikke har tilsetningsstoffer siden jeg er allergisk mot bl.a linsevæske og de fleste øyedråper (bl.a. de jeg får for pollenallergi). Jeg bør helst bruke 4-5 slike engangspakker om dagen i 3-4 måneder eller til øynene fikk tilbake fuktigheten sin. Men gjett hva disse koster? En pakke på 10 koster 175 kr! :dåne:

Tror jeg må dra til legen og be pent om en resept sånn at jeg får de gratis. Håper bare de kan gjøre det.

Ellers irriterer jeg meg for tiden over mangelen på 6-måneders grøt og mat i butikken. Over de siste par månedene har de endret aldersgruppene i "trinnene" sine. Nå er det:

Trinn 1: 4-6 måneder

Trinn 2: 7 måneder

Trinn 3: 10 måneder

Trinn 4: 15-18 måneder avhengig av produsent

Nøyaktig hva er det meningen at 6 måneder gamle babyer skal spise? De skal jo lære seg å spise tykkere mat som ikke er finmoset. I stedet må de holde seg til finmoset mat i enda en måned og deretter gå rett til 7 måneders mat med biter i :frustrert:

Jeg har også blitt forkjølet og har forstrukket en muskel eller noe rundt halebeinet. Kjennes nesten ut som en evigvarende liten rie nederst i ryggen. Vondt å bevege seg og nå og da stikker det ordentlig til.

Jobben er så stressende for tiden. Har ikke hatt en eneste hel fridag på snart 8 uker. Holder på med masse jobb i dag, så kommer det mer i morgen og sikkert dagen etter der igjen. Lei av å jobbe helger og vurderer sterkt å totalt avvise jobber som går over helgen, spesielt siden de ikke er bedre betalt enn vanlige ukedagsjobber.

Skulle ønske noen kunne fikse denne permisjonsordningen i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd til det, så synes jeg du skal droppe helgejobbinga.... Du skal jo få noe tid til å nyte mini mens han er mini!

Du får få noen til å sende deg noen pakker med 6 mnd grøt fra Norge! Her er det ganske bra utvalg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut til at jeg blir nødt til å ta fri denne uka. Våknet med et veldig sårt og betent øye i dag tidlig. Kan ikke se så godt med det, så det er ganske vanskelig å jobbe sånn.

Og ja, jeg tror jeg erklærer helger som fridager. Vi har jo absolutt råd til det så tror det skal gå bra :)

Har dere også mat på glass for 6 måneder? Jeg har bare klart å finne 5-6 glass så langt.

Til å kunne gå eller krype så klarer mini jammen meg å komme seg fort rundt omkring. Han har vært på gulvet i 10 minutter og jeg har allerede vært borte og hentet han frem bak lekekassen sin (det er et mellomrom mellom den og radiatoren) og jeg har vært og stoppet han fra å spise jord fra potteplanten som står en meter unna matta hans :fnise:

Nå driver han og trenger armmusklene igjen. Ligger på magen og strekker seg helt opp og står sånn en stund. Men bein har han ikke skjønt at han har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Iss, ta deg fri i helgene!

Kan se når jeg er i butikken i dag, hvordan det er med barnemat på glass fra 6 mnd. Her fullammer vi i grunn enda. Han får grøt til kvelds, men spiser som regel ikke stort. Gir han smaksprøver av mye da, men pupp er visst fortsatt best. :fnise:

Ha en fin dag. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge pupp fungerer for han så er jo det greit. Bare husk på å gi han grøt med jern i for nå forsvinner jernlagret fort :)

Mini klarer seg jo ikke på bare pupp. Legger ikke på seg nok så har nå økt til 4 måltider om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i Practical Parenting i dag at barn helt nede i 7 måneders alder kan lyve og prøve å lure foreldrene.

Tester viste bl.a. en 6 måneder gammel baby som skulle til å ta jord fra blomsterpotten, men som som i stedet begynte å vinke da han oppdaget at mamma så på han. Det sto også om en annen baby som når han fikk noe å spise som han ikke likte så kastet han maten på gulvet når han trodde at mamma ikke så han :fnise:

Morsomt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...