Gå til innhold

Fikk virkelig barn ris i gamle dage

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke så mange er komfortable med å fortelle at de fikk ris da de var små. Hva kan være årsaken til det ?

Det er nok fordi de er i mot ris og skammer seg over sine foreldres oppførsel.

Det hadde jeg gså gjort. Men jeg er litt uenig når folk kommenterer at det er normal i mange andre land. Nå har jeg vært mye i USA og selv om ris er fuklt lovlig hjemme og på mange skoler er det flere og flere amerikanere som har sluttet med dette.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok det er lettere å være drittunge i Norge enn i USA. I Norge kan barn oppføre seg akkuat som de vil. Har de lyst til å plage andre barn er det helt fritt for dem. I verste fall må de snakke med en hyggelig og velmenende sosialarbeider.

Det er mye greiere for oss voksne å la drittungene få lov til å være drittunger så lenge det ikke er VI som rammes men barn som lider i det stille. Derfor kan vi konkurrere om å ha de mest politisk korrekte meningene.

Skrevet

Når foreldre spanket med bjørkeris så ble det vel bare mer deng om barna protesterte? Foreldre som gir unger deng har ikke respekt for barn og er ofte også av den gamle skolen som mener unger ikke skal snakke tilbake til voksne og holde kjeft når voksne prater.

Ja, dette var vanlig og bli riset slik. Hvis barnet protesterte for mye før,under eller etterpå var det vanlig med en ny runde med riset. Klaging eller for mye skrik ble sett som en opprørsk handling dermed hardere ris. Barnet skulle gråte kontrollert eller broken bad will.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok det er lettere å være drittunge i Norge enn i USA. I Norge kan barn oppføre seg akkuat som de vil. Har de lyst til å plage andre barn er det helt fritt for dem. I verste fall må de snakke med en hyggelig og velmenende sosialarbeider.

Det er mye greiere for oss voksne å la drittungene få lov til å være drittunger så lenge det ikke er VI som rammes men barn som lider i det stille. Derfor kan vi konkurrere om å ha de mest politisk korrekte meningene.

Enig! Norge må jo være et drømmeland for pøbelunger. Lærere og foreldre er i grunnren maktesløse overfor de barna som ikke vil oppføre seg skikkelig.

Foreldre er i grunnen noe vi bare får lov til å være i den utstrekning barna våre tillater oss det.

Gjest Bianca26
Skrevet (endret)

Enig! Norge må jo være et drømmeland for pøbelunger. Lærere og foreldre er i grunnren maktesløse overfor de barna som ikke vil oppføre seg skikkelig.

Foreldre er i grunnen noe vi bare får lov til å være i den utstrekning barna våre tillater oss det.

Det går an å være streng og straffe unger på andre måter enn ved fysisk vold da. Vi lar dem ikke få lov å være drittunger fordet.

Tror du unger mobbet mindre i gamle dager da? Selv voksne mobbet unger i gamle dager. Barn med dysleksi for eksempel. Den gangen ingen visste hva dysleksi var, så var det ikke uvanlig at læreren kunne finne på å kalle en unge som ikke kunne lese og skrive for en idiot foran hele klassen. Lærerne bare oppfordret til mer mobbing ved slik oppførsel.

Dette svaret var egentlig ment som svar til innlegget over ditt.

Endret av Bianca26
Gjest Anonym
Skrevet

En pakistaner ble spurt om han slo ungene sine. Ja det gjorde han når de var veldig ulydig. "Dere derimot driver psykisk terror mot deres unger,det er deres oppdragelsesmetode". :kjefte: Tror det er noe i det han pakistaneren sa:-).Så tror vi nordmenn skal jekke oss ned et hakk.

Gjest Bianca26
Skrevet

En pakistaner ble spurt om han slo ungene sine. Ja det gjorde han når de var veldig ulydig. "Dere derimot driver psykisk terror mot deres unger,det er deres oppdragelsesmetode". :kjefte: Tror det er noe i det han pakistaneren sa:-).Så tror vi nordmenn skal jekke oss ned et hakk.

ehhh psykisk terror? Hva mente han med det? Og hva pokker vet vel en pakistansk mann om hvordan vi oppdrar våre barn?

AnonymBruker
Skrevet

Og hva pokker vet vel en pakistansk mann om hvordan vi oppdrar våre barn?

Det var vel ikke særlig intelligent sagt....

Gjest Bianca26
Skrevet (endret)

Det var vel ikke særlig intelligent sagt....

Hvorfor ikke? Har denne mannen besøkt alle norske hjem og ser hvordan barn blir oppdratt? Er sikkert ikke alle pakistanere som slår sine barn, så er skikkelig stereotypisk sagt av han at alle nordnemm bedriver psykisk terror av sine barn.

Endret av Bianca26
AnonymBruker
Skrevet

Og likevel har Norge minst kriminalitet i verden. Utrolig! Jeg sier ikke at mobbere skal gå ustraffet, men de landene som bruker ris mot barn har ikke bedre "voksne" akkurat.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke? Har denne mannen besøkt alle norske hjem og ser hvordan barn blir oppdratt?

Har du besøkt "alle norske hjem" da ?

AnonymBruker
Skrevet

Og likevel har Norge minst kriminalitet i verden. Utrolig! Jeg sier ikke at mobbere skal gå ustraffet, men de landene som bruker ris mot barn har ikke bedre "voksne" akkurat.

Norge har ikke "minst kriminalitet i verden". Tvert imot har særlig gate og voldskriminaliteten økt veldig de siste årene.

Statistikk hjelper uansett lite når du rammes av andre menneskers adferd. I Norge kan barn og unge tillate seg utrolig mye drittoppførsel når de bare skjønner at det ikke får noen konsekvenser for dem.

Skrevet

Norge har ikke "minst kriminalitet i verden". Tvert imot har særlig gate og voldskriminaliteten økt veldig de siste årene.

Ikke på grunn av etnisk norske barn.

AnonymBruker
Skrevet

Norske barn oppfører seg akkurat like mye dritt på skolen som barn av utenlandsk opprinnelse. Faktisk er det mange utenlandske barn som oppfører seg bra fordi de vet at drittoppførsel på skolen gir en konsekvens hjemme.....

Ellers er det jo greit å se at mange som ha rpolitisk korrekte meninge rom barneoppdragelse melder seg ut av tråden når de blir konforntert med det enkle spørsmålet:

"Hva synes du man skal gjøre med barn som plager andre og som ikke gidder å høre når de blir snakket til" ?

Skrevet

Har bare skumlest gjennom her men må bare si følgende:

1. Ikke alle pakistanske hjem bruker vold som avstraffelse, jeg fikk ris på baken som barn mens ei pakitansk venninde aldri opplevde sånt.

2. På barneskolen hadde vi en lærer som avstraffet med å plassere eleven under kateteret og så sitte å sparke i den resten av timen.

3. En annen lærerinne kastet en gang en kniv gjennom rommet i fullt sinne, hun klorte også en gutt så kraftig i kinnet at han begynte å blø (han forsvarte en tilbakestående medelev)

4. På ungdomsskolen hadde vi en inspektør som kunne finne på å dytte elever han ikke likte utfor trappa.

Jeg er født midt på 70-tallet.

AnonymBruker
Skrevet

Har bare skumlest gjennom her men må bare si følgende:

1. Ikke alle pakistanske hjem bruker vold som avstraffelse, jeg fikk ris på baken som barn mens ei pakitansk venninde aldri opplevde sånt.

2. På barneskolen hadde vi en lærer som avstraffet med å plassere eleven under kateteret og så sitte å sparke i den resten av timen.

3. En annen lærerinne kastet en gang en kniv gjennom rommet i fullt sinne, hun klorte også en gutt så kraftig i kinnet at han begynte å blø (han forsvarte en tilbakestående medelev)

4. På ungdomsskolen hadde vi en inspektør som kunne finne på å dytte elever han ikke likte utfor trappa.

Jeg er født midt på 70-tallet.

Bortsett fra å rakke ned på lærere som jobbet for 30 år siden, hva er egentlig poenget ditt med dette ?

Gjest Bianca26
Skrevet

Har du besøkt "alle norske hjem" da ?

Nei men jeg har da besøkt en del. Helt sikkert fler enn denne pakistaneren som sikkert bare vanker sammen med andre med samme etnisk bakgrunn. han har iallefall ikke noe grunnlag for å si at de fleste norske foreldre driver med psykisk terror ovenfor sine barn. Savner fortsatt et eksempel på hva slags type psykisk terror det er snakk om.

Gjest Bianca26
Skrevet (endret)

Norske barn oppfører seg akkurat like mye dritt på skolen som barn av utenlandsk opprinnelse. Faktisk er det mange utenlandske barn som oppfører seg bra fordi de vet at drittoppførsel på skolen gir en konsekvens hjemme.....

Ellers er det jo greit å se at mange som ha rpolitisk korrekte meninge rom barneoppdragelse melder seg ut av tråden når de blir konforntert med det enkle spørsmålet:

"Hva synes du man skal gjøre med barn som plager andre og som ikke gidder å høre når de blir snakket til" ?

Jojo men konsekvensen hjemme hos de er jo at de får deng. Noe som gjør at de vokser opp og lærer at det er greit å slå noen som er svakere enn seg selv. Så selv om de er snille og pyntelige på skolen, så er det slett ikke sikkert de er det når de blir eldre.

Og som svar på ditt spørsmål, så burde konsekvenser vært igjensitting eller utvisning på en viss tidsperiode. Ikke deng.

Endret av Bianca26
AnonymBruker
Skrevet

Jojo men konsekvensen hjemme hos de er jo at de får deng. Noe som gjør at de vokser opp og lærer at det er greit å slå noen som er svakere enn seg selv. Så selv om de er snille og pyntelige på skolen, så er det slett ikke sikkert de er det når de blir eldre.

Og som svar på ditt spørsmål, så burde konsekvenser vært igjensitting eller utvisning på en viss tidsperiode. Ikke deng.

Gjensitting er forbudt i dagens skole. Utvisning er en deilig belønning for skoletrette unger.

Prøv igjen

Gjest Bianca26
Skrevet

Gjensitting er forbudt i dagens skole. Utvisning er en deilig belønning for skoletrette unger.

Prøv igjen

Er jo ikke så kjekt å komme hjem til mamma og pappa og måtte forklare at jeg er utvist i to uker fra skolen liksom. Så jeg tror det hadde vært litt dritt

Ok annen straff enn ris: Gi straffelekser. Det er kjipt å få

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...