Chiyo Skrevet 27. juli 2010 #361 Skrevet 27. juli 2010 Men hva mener folk når de sier ris. Jeg har opplevd en gang at jeg fikk en dask og det var på 90-tallet. Men det betyr vel ikke ris fordi jeg vet om mange som fikk en dask i bland. OG jeg vet om mange som fikk ris og da mener jeg ris og ikke dask og alt dette skjedde på 90-tallet. Jeg mener jeg var en av de heldige fordi jeg fikk bare en dask en gang, men å si at barn aldri fikk ris til og med på 90-tallet er veldig naivt. Jeg var vitne til en nabogutt som ble jaget rundt av bestemoren som hadde en spade i hånden og hun dasket han med den flere ganger. Men hans familie var litt merkelig da og faren han er helt crazy. Om noen hadde foreslått at han aldri hadde gitt barna ris hadde jeg ledd.
Gjest Marcus93 Skrevet 29. juli 2010 #362 Skrevet 29. juli 2010 Jeg fikk også ris på blanke messingen (er født i 1973) flere ganger av mamma. Over kneet, av med buskene og så ble det ris, mamma tok seg god tid og forklarte helt tydelig hvorfor dette skjedde. Det var også ofte klare advarsler. Det skjedde noen ganger, og jeg fortjente det hver eneste gang. Jeg har aldri har noe vondt av dette bortsett fra at det sved på baken da det skjedde. Har også hatt en flott og kjærlig oppvekst og i min øyne er det helt vilt og likestille kontrollert moderat ris over kneet med vold. Jeg riser ikke mine barn bortsett fra at det har vært utdelt et klaps noen ganger. Men det hadde jeg kanskje gjort noen ganger bortsett fra at det i dette samfunnet har blitt totalt uakseptabelt. Men jeg lurer på om vi ikke har har gått alt for langt og blitt helt hysteriske nå det gjelder barn og oppdragelse. Er det for eksempel bedre med masse stygg kjefting/skriking enn litt ris? Eller at barna har ingen respekt... Ris har vært brukt gjennom hele menneskehetens historie og det er grunn til det. Det å vite at man få ris er også veldig preventivt- en klar og tydelig konsekvens, som på den annen side går ganske fort over. Og vær så snill ikke likestill det jeg nå sier med at jeg er for mishandling av barn. Det er vel det som er problemet-en slik debatt blir som regel totalt unyansert. Mon tro om ikke pendelen på et tidspunkt svinger andre veien? Dette minner i grunnen ganske mye om meg... jeg fikk ris langt oppe i 8-årsalderen av mamma når jeg fortjente det. Over kneet og av med buksene, og så ble det ris, rett og slett... tok ingen skade av det egentlig, men har ingen planer om å bruke det på mine egne barn likevel...
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #363 Skrevet 29. juli 2010 Dette minner i grunnen ganske mye om meg... jeg fikk ris langt oppe i 8-årsalderen av mamma når jeg fortjente det. Over kneet og av med buksene, og så ble det ris, rett og slett... tok ingen skade av det egentlig, men har ingen planer om å bruke det på mine egne barn likevel... Helt enig. Ris, klaps eller ørefik var helt vanlig i min familie (og hjemme hos venner) på 90- tallet. Men jeg kommer nok ikke tilå gjøre det mot mine egne barn. Men syns det er unødendig å ha så strenge regler mot dette. Jeg mener virkelig at de gangene jeg fikk ris e.l. fortjente jeg det. Det var det jeg lærte av. Mens ved kjefting slik som foreldrene holder på i dag, lærer jo ingen!
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #364 Skrevet 29. juli 2010 Jeg vokste opp på 90-tallet også, og jeg tror at hvis jeg hadde måtte ligget på fanget til mamma med rumpa bar, mens hun dasket i vei hadde jeg hatt seriøste psykiske problemer i dag. Smerte er en ting, men noe mer ydmykende kan jeg ikke tenke meg. Jeg hadde kanskje ikke vært så veldig rampete, men jeg hadde ikke hatt noe godt forhold til mine foreldre. Hvert barn er forskjellig og jeg tror jeg ville vært en av dem som hadde fått variege men av slik barnemishandling.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juli 2010 #365 Skrevet 29. juli 2010 Helt enig. Ris, klaps eller ørefik var helt vanlig i min familie (og hjemme hos venner) på 90- tallet. Men jeg kommer nok ikke tilå gjøre det mot mine egne barn. Men syns det er unødendig å ha så strenge regler mot dette. Jeg mener virkelig at de gangene jeg fikk ris e.l. fortjente jeg det. Det var det jeg lærte av. Mens ved kjefting slik som foreldrene holder på i dag, lærer jo ingen! Hvorfor riser du ikke egne barn når du mener det ikke er skadelig og at kjefting ikke virker?
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #366 Skrevet 30. juli 2010 Fikk ris med flat hånd på rompa 4 ganger som liten. Husker spesielt den ene gangen, ca 10 år. Det var alltid mamma som gav meg ris og hun som kjeftet, pappa sa liksom ikke noe. Vi var på biltur (bobil) jeg husker jeg var så drit lei av å kjøre bil så jeg klagde veldig og maset veldig. Pappa ble mer og mer irritert og sa til slutt at hvis jeg ikke sluttet med det maset vanket det ris. Ble liksom ikke veldig skremt jeg da, så det varte ikke lenge før jeg var i gang igjen. Plutselig stoppet pappa bobilen og det vanket ris på blanke messignen på en parkeringsplass i Horten. Det verste med det var at det var så mange folk utenfor så de hørte vel at jeg fikk en omgang i bobilen :-( har ikke tatt noe skade av det. har et greit forhold til foreldrene mine i dag.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. juli 2010 #367 Skrevet 30. juli 2010 Jeg vokste opp på 90-tallet også, og jeg tror at hvis jeg hadde måtte ligget på fanget til mamma med rumpa bar, mens hun dasket i vei hadde jeg hatt seriøste psykiske problemer i dag. Smerte er en ting, men noe mer ydmykende kan jeg ikke tenke meg. Jeg hadde kanskje ikke vært så veldig rampete, men jeg hadde ikke hatt noe godt forhold til mine foreldre. Hvert barn er forskjellig og jeg tror jeg ville vært en av dem som hadde fått variege men av slik barnemishandling. Jeg opplevde bjørkeriset og må si jeg får en ekkel følelse av å tenke på det. Huff ned var nedverdigende, tror det har påvirket mitt forhold til mine foreldre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #368 Skrevet 31. juli 2010 Fikk barn virkelig ris i gamle dager? Foreldrene mine truet meg ofte med ris, men jeg fikk det aldri. Jeg trodde imidlertid at det var vanlig at barn fikk ris hvis de var sleme. Tror nok det stemmer at de fikk det. Jeg er født i -86 og fikk ris når jeg var ekstremt ulydig. Mamma tok seg av risingen og det var over hennes kne, alltid med klær på med hånden.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #369 Skrevet 31. juli 2010 Jeg opplevde bjørkeriset og må si jeg får en ekkel følelse av å tenke på det. Huff ned var nedverdigende, tror det har påvirket mitt forhold til mine foreldre. huff, jeg opplevde også bjørkeriset noen ganger....enig med deg, ekkel følelse av å tenke på det.
Skvaldersjura Skrevet 31. juli 2010 #370 Skrevet 31. juli 2010 Jeg og søsknene mine måtte gå ut og hente bjørkeriset selv! Og binde sammen kvistene, så dengte far mens mor holdt oss fast. Høres helt horribelt ut, og konfrontert med hva de gjorde, er de i dag erkjennende i forhold til at det de gjorde var galt. Ordentlig skammfulle altså.
twiigth Skrevet 31. juli 2010 #371 Skrevet 31. juli 2010 Jeg og søsknene mine måtte gå ut og hente bjørkeriset selv! Og binde sammen kvistene, så dengte far mens mor holdt oss fast. Høres helt horribelt ut, og konfrontert med hva de gjorde, er de i dag erkjennende i forhold til at det de gjorde var galt. Ordentlig skammfulle altså. ja det høres helt horribelt ut har du bra forhold til foreldrene dine i dag? Aldri fått ris, bare truing med om jeg vil ha rundjuling på rompa,da skjønte jeg alvoret.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #372 Skrevet 31. juli 2010 Har ikke opplevd å få skikkelig ris. Når mamma eller pappa mente jeg hadde vært skikkelig ulydig, dasket de meg på rompa og spurte om jeg ville ha juling. sa seff nei og da sa de at hvis jeg ikke oppførte meg så skulle jeg få det. Ei veninne av meg (vi er født i 76) fikk mye ris hjemme. Hun ble lagt over soffaryggen og slått på bar rumpe med våt klut
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. juli 2010 #373 Skrevet 31. juli 2010 Har ikke opplevd å få skikkelig ris. Når mamma eller pappa mente jeg hadde vært skikkelig ulydig, dasket de meg på rompa og spurte om jeg ville ha juling. sa seff nei og da sa de at hvis jeg ikke oppførte meg så skulle jeg få det. Ei veninne av meg (vi er født i 76) fikk mye ris hjemme. Hun ble lagt over soffaryggen og slått på bar rumpe med våt klut. YAOCH!
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2010 #374 Skrevet 2. august 2010 Jeg har aldri fått ris eller ørefiker. Men hvis jeg gjorde no veldig galt, måtte jeg gå å legge meg. Selv om det var midt på lyse dagen. Var det noe bedre straff?
Gjest Bianca26 Skrevet 2. august 2010 #375 Skrevet 2. august 2010 ja det høres helt horribelt ut har du bra forhold til foreldrene dine i dag? Aldri fått ris, bare truing med om jeg vil ha rundjuling på rompa,da skjønte jeg alvoret. Truing er nesten like ille da. Heldigvis er det forbudt nå.
Gjest Anonym Skrevet 2. august 2010 #376 Skrevet 2. august 2010 Det mange ikke tenker på her er at de fleste barn i verden blir straffet av sine foreldre fysisk. Det er vel bare i de Skandinaviske landene dette er forbudt. Jeg tror ikke selv at jeg hadde klart å slå til et barn og heller ikke en voksen men noen barn kan nok være ekstremt utfordrene å oppdra og dermed kan nok noen foreldre miste tålmodigheten og dermed gi poden sin en ørefik. Er dette FORFERDELIG ille? Foreldrene kan jo heller eksplodere ovenfor en utfordrene unge ved i affekt skrike "Jeg skulle ønske du aldri hadde blitt født!!" Dette vil jeg si er MYE verre enn feks å få en ørefik. Verden er ikke perfekt,heller ikke foreldre og heller ikke barn. Alle snakker om hvor forferdelig det er at barn feks får ris,helt enig,i en ideell verden skal ikke dette skje men hvorfor er det ingen som snakker om sårende ord som blir gjentatt og gjentatt ovenfor et barn. Jeg personlig tror dette må være MYE verre for et barn. De vokser opp med å tro at det er noe grunnleggende galt med dem. Et barn som får ris kan si "mamma var slem" mens et barn som blir utsatt for psykisk vold vil si "Jeg er slem".
Gjest Linda Skrevet 3. august 2010 #377 Skrevet 3. august 2010 Jeg fikk ris når jeg hadde gjort noe skikkelig galt. Det var mamma som sto for risingen hjemme hos oss. For eksempel da jeg ble tatt for butikktyveri. Venninna min fikk også ris av sin mamma for det husker jeg. Mamma tok meg over kneet og ga meg ris på blanke messingen. Men det var ikke snakk om noen barnemishandling, men en velfortjent svie på baken. Og selve det å bli lagt over kneet og få buksene kneppet ned var halve straffen. Jeg har ikke tatt noen skade av det og har alltid hatt et godt forhold til min mor. Dette skjedde på 80 tallet. Ris er nå forbudt i Norge, men neimen om jeg vet om ikke det hadde vært greit å ha i bakhånd en gang i blandt.
Mercury Skrevet 3. august 2010 #378 Skrevet 3. august 2010 Jeg husker jeg fikk ris (lagt over fanget og bli slått på baken) når jeg hadde gjort noe jeg absolutt ikke skulle ha gjort. Dette var på 90-tallet. Var jo ikke kjempevondt, men dette er absolutt ikke noe jeg skal gjøre til mine barn, da jeg synes det virkelig ydmyker barnet. Tror ikke dette har noen vinning i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2010 #379 Skrevet 3. august 2010 bjørkeris hadde vi ikke men belte,ukeblader,klessnor eller knyttnever. Fikk ikke hva jeg vil kalle ris men juling.Å få "blåklokke" pga at fadern var sinna fordi jeg ikke hadde samme mening er ikke ris i min ordbok. Å blir sperret inne i kott eller trange rom,bli nektet mat eller å stå opp av senga fordi du hadde brutt en "lov" Mye grov vold ,men det værste var psykiske.Å aldri vite når angrepet kom.Modern er fortsatt gal,fikk diagnosen psykopat uten at noen i det hele tatt tenkte på hva det ville si å vokse opp med en slik mor Fader vet jeg ikke hva feiler. I dag sliter jeg som fy med å tørre ta egne avgjørelser ,blir redd folk som er sinna osv. jo jeg fikk juling.
Gjest Anonym Skrevet 3. august 2010 #380 Skrevet 3. august 2010 Og det er slike ting som du skriver som bør diskuteres. Det er jo TYDELIG barnemishandling. Å få ris av ellers kjærlige foreldre,noen få ganger i barndommen,kaller jeg ikke barnemishandling,uansett hva den norske stat sier.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå