Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #261 Skrevet 30. januar 2010 I Storbritannia er det mange som har fått ris med spanskrør på skolen, de aller fleste virker det som. Man skulle tro at en stor del av innbyggerne der gikk rundt med autoritetsangst og psykisketraumer, men det virker ikke slik. Kanskje de ikke har tatt skade av det rent psykisk. Sverige totalforbød ris for lenge siden og har likevel en av verdensn høyeste selvmordsstatistikker kombinert men høy andel av depresjoner i befolkningen.
Gjest Bianca26 Skrevet 30. januar 2010 #262 Skrevet 30. januar 2010 I Storbritannia er det mange som har fått ris med spanskrør på skolen, de aller fleste virker det som. Man skulle tro at en stor del av innbyggerne der gikk rundt med autoritetsangst og psykisketraumer, men det virker ikke slik. Kanskje de ikke har tatt skade av det rent psykisk. Sverige totalforbød ris for lenge siden og har likevel en av verdensn høyeste selvmordsstatistikker kombinert men høy andel av depresjoner i befolkningen. Veel tror ikke det er uten grunn at folk fra storbrittania har en sykelig trang til å alltid måtte si exuse, please og thank you annenhver setning de sier. neida det var en spøk. Men selvmordsstatistikk og depresjon kan jo ha en årsak som ikke har noe med ris å gjøre i det hele tatt.
Laska Skrevet 30. januar 2010 #263 Skrevet 30. januar 2010 Det var vel ikke før i 1989 det ble forbudt ved lov å slå barna sine. jeg fikk ris og jeg ble FØDT i 1989, men da hadde jeg også fortjent det da.. har ikke tatt noe skade av det. men vet jeg ikke kommer til å bruke samme metode selv.
Gjest Gjest_Cecilie_* Skrevet 30. januar 2010 #264 Skrevet 30. januar 2010 jeg fikk ris og jeg ble FØDT i 1989, men da hadde jeg også fortjent det da.. har ikke tatt noe skade av det. men vet jeg ikke kommer til å bruke samme metode selv. Jeg har inntrykk av at mange, særlig folk som ikke er så veldig gamle kaller en liten dask for ris og mener at det ikke er så farlig. Når jeg tenker på ris mener jeg at det betyr at man blir dasket ganske mange ganger på stumpen, altså en skikkelig straff som gjorde vondt. Jeg fikk det noen ganger og syntes det var vondt, men at det egentlig ikke gjorde noe.
Gjest Bianca26 Skrevet 30. januar 2010 #265 Skrevet 30. januar 2010 jeg fikk ris og jeg ble FØDT i 1989, men da hadde jeg også fortjent det da.. har ikke tatt noe skade av det. men vet jeg ikke kommer til å bruke samme metode selv. hva var det du hadde gjort da?
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2010 #266 Skrevet 31. januar 2010 jeg fikk ris og jeg ble FØDT i 1989, men da hadde jeg også fortjent det da.. har ikke tatt noe skade av det. men vet jeg ikke kommer til å bruke samme metode selv. Jeg er litt overrasket over at noen som er så unge faktisk fikk ris da de var små. Må jo ha vært rundt år 2000 dette kanskje. Var det snakk om ris eller bare en dask liksom. Det siste er jo litt mer forståelig
Gjest huff Skrevet 31. januar 2010 #267 Skrevet 31. januar 2010 Jeg har inntrykk av at mange, særlig folk som ikke er så veldig gamle kaller en liten dask for ris og mener at det ikke er så farlig. Når jeg tenker på ris mener jeg at det betyr at man blir dasket ganske mange ganger på stumpen, altså en skikkelig straff som gjorde vondt. Jeg fikk det noen ganger og syntes det var vondt, men at det egentlig ikke gjorde noe. Jeg syntes det gjorde noe, utrolig nedverdigende å få buksa dratt ned og ei voksen hand som dæljet løs på baken min til den var rød og sår. Skummelt var det å oppleve det sinnet, og det fordi jeg hadde vært uheldig å tisse i buksa.
Chiyo Skrevet 31. januar 2010 #268 Skrevet 31. januar 2010 Jeg syntes det gjorde noe, utrolig nedverdigende å få buksa dratt ned og ei voksen hand som dæljet løs på baken min til den var rød og sår. Skummelt var det å oppleve det sinnet, og det fordi jeg hadde vært uheldig å tisse i buksa. Fikk du straff for å tisse å buksa? Det er det sykeste jeg har hørt.
Gjest Bianca26 Skrevet 31. januar 2010 #269 Skrevet 31. januar 2010 Fikk du straff for å tisse å buksa? Det er det sykeste jeg har hørt. Ja herregud. man kan ikke straffe noen pga et uhell. Tror det er mye større sjans for å fortsette å tisse i buksa etter noe sånt. En unge som har vært så uheldig å ha tisset i buksa er sikkert flau nok fra før om ikke foreldrene skal klikke i vinkel å straffe barnet og ydmyke det enda mer med å rise det hardt på rumpa. Etter min mening er det der grov mishandling.
Pialill Skrevet 31. januar 2010 #270 Skrevet 31. januar 2010 Det er ikke mer enn ti år siden jeg hørte om at noen kjente holdt på med dette. Det var nok mer vanlig enn du tror...
Gjest Bianca26 Skrevet 3. februar 2010 #271 Skrevet 3. februar 2010 Det er ikke mer enn ti år siden jeg hørte om at noen kjente holdt på med dette. Det var nok mer vanlig enn du tror... Ja og derfor er det da greit? Tror barnemishandling fortsatt skjer i mange familier. Selv om det er vanlig er det da like fælt.
Gjest Gjest_..._* Skrevet 3. februar 2010 #272 Skrevet 3. februar 2010 Jeg overnattet hos en venninne fra barnehagen en gang og neste morgen var hun litt vrang og moren klapset henne på rumpa FORRAN meg. Jeg husker at da ble jeg veldig redd.
Gjest Thomas Of Epicness! Skrevet 5. februar 2010 #273 Skrevet 5. februar 2010 snålt moren min sier eg fikk ris uten bukse faren min sier med faren gjorde det han sa han gidde meg noen dask noe sånt jafal kansje det aldri sjedde men dette kan bety at faren min prøver å sjulle det og
Gjest Anonym i denne tråden Skrevet 6. februar 2010 #274 Skrevet 6. februar 2010 Jeg lurer på om barn for 100 år siden syntes det var sosialt stigmatiserende å få ris. Var det noe man holdt skjult for enhver pris, eller var det noe man kunns snakke om fordi alle fikk det uansett. Tok barn psykisk skade av ris på rumpa i år 1900 ? Har noen klart å påvise det ? For ordens skyld så holder vi ulike former for seksuellt misbruk eller grov vold utenfor. Jeg tenker på ris på rumpa, hverken mer eller mindre. Dersom noen ønsker å ta ordet for å forklare at "det er det samme" så gjør det gjerne i en annen tråd.
Gjest Gjest_..._* Skrevet 6. februar 2010 #275 Skrevet 6. februar 2010 Det er ikke mer enn ti år siden jeg hørte om at noen kjente holdt på med dette. Det var nok mer vanlig enn du tror... Men det var jo ulovlig. Hvorfor var det ingen som meldte ifra? Jeg mener det er mange som sier at de visste om folk som slo barna selv om de ikke var lov, men hvor mange sa ifra?
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2010 #276 Skrevet 6. februar 2010 Tråden gjeder "gamle dager", altså en periode hvor det var lovlig og fullt ut akseptert å rise barn hvis de var slemme. Mange her gjør seg til moralske dommere over de som levde da. Som om det skal være noe i veien med folk som levde for 100 år siden og som fulgte normene i det samfunnet 1
zuperduper Skrevet 6. februar 2010 #277 Skrevet 6. februar 2010 Fikk barn virkelig ris i gamle dager? Foreldrene mine truet meg ofte med ris, men jeg fikk det aldri. Jeg trodde imidlertid at det var vanlig at barn fikk ris hvis de var slemme. Men egentlig tviler jeg veldig på om det har vært så veldig vanlig. En dask eller tre har sikkert vært vanlig, men skrekkhistorier om bjørkeris osv tror jeg vel ikke på. For meg er "en dask eller tre" det samme som å slå barna med bjørkeris. Man slår et barn. ...og jeg tror ikke man skal så veldig langt tilbake i tid før det var vanlig, nei. Har hørt av personer i 20-årene som har opplevd dette (desverre).
Gjest Gjest_Sarah_* Skrevet 8. februar 2010 #278 Skrevet 8. februar 2010 Jeg er født i 1991 og jeg har fått ris på blanke messingen ved 2 anledninger.. Er dette altså ulovlig?
Chiyo Skrevet 8. februar 2010 #279 Skrevet 8. februar 2010 Jeg er født i 1991 og jeg har fått ris på blanke messingen ved 2 anledninger.. Er dette altså ulovlig? Ja! Det ble ulovlig tidlig på 80-tallet tror jeg. Blir litt trist når jeg hører om folk på min alder som opplevde dette. Jeg begynner virkelig å lure på om folk ble opplyst om dette. Kanskje de skulle ha fokusert mer på de i media da forbudet kom.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #280 Skrevet 8. februar 2010 Jeg tror svært få fikk ordentlig ris i gamle dager og enda færre nå. Mange har nok fått en dask eller to men når det gjelder ordentlig ris hvor man blir lagt over knærne med buksene nede tviler jeg litt. Det ekan umulig ha vært særlig vanlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå