Gå til innhold

sykepleierstudiet

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Silje, minner om at det å være turnuslege er en del av utdanningen. Det er en obligatorisk praksis du får betalt for, mens sykepleiere tilsvarende ikke får betalt for sin praksis i utdanningen. Lønnen stiger når du er ferdig utdannet lege, altså etter turnustjenesten. Og du kan selv velge hva du vil jobbe med, begynner du i kommunen stiger lønnen betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_silje_*
Silje, minner om at det å være turnuslege er en del av utdanningen. Det er en obligatorisk praksis du får betalt for, mens sykepleiere tilsvarende ikke får betalt for sin praksis i utdanningen. Lønnen stiger når du er ferdig utdannet lege, altså etter turnustjenesten. Og du kan selv velge hva du vil jobbe med, begynner du i kommunen stiger lønnen betraktelig.

Jeg snakker ikke bare om turnusleger; også sjiktene over turnuslegen. Vil likevel kommentere innlegget ditt. Må først få presisere at turnustjenesten ikke er en del av utdanningen: Turnustjenesten er IKKE pålagt fra universitetet, det er en tjeneste som statens autorisasjonskontor har pålagt oss og er forskjellig fra land til land. I alle land får man en grunnutdanning på 6 år, deretter, avhengig av nasjon, er det enten turnustjeneste eller rett ut som ass.lege. Mange land har avskaffet turnustjenesten, feks. Tyskland der man begynner som lege direkte etter endt studium.

Du kan overhodet ikke sammenlikne praksisen i løpet av et sykepleiestudium med turnustjeneste. Det er noe av det mest hårreisende jeg har hørt, og dessverre en uttalelse som jeg ofte hører. Som medisinstudent skal man igjennom en god del praksis i studiet, som absolveres på ulike sykehus tilknyttet universitetet, det er praksisperioder med opptil flere måneders varighet. Som sykepleierstudent i praksis jobber dere ikke overtid, ikke helligdager og dere har ikke ansvar. En turnuslege jobber til dels alene i et akuttmottak (såklart med bakvakt), jobber helg/kveld/natt og har primæransvaret for pasienten. Man er en del av vaktlisten, og regnes ikke som ekstra, som man gjorde da man var student i praksis. Det er et hardt liv å være turnuskandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nyutdannet lege kan jeg ikke annet enn å lure på hvorfor noen BARE blir jurister og ikke advokater. Er de ikke gode nok, eller?? Er ikke du, trådstarter, god nok til å bli advokat? Så derfor velger du den enkle veien med å bli det nestbeste?

My god. Jeg tør knapt å tenke på hva du mener om hjelpepleiere. Eller bussjåfører for den saks skyld. Du gir ikke et spesielt godt bilde av deg selv i denne tråden.

Du bør være klar over at når du skriver hvilken utdannelse/yrke du har, så fremstår du som en representant for det yrket. Oppfører du deg som en arrogant drittsekk, så hjelper du folk med å danne eller opprettholde negative holdninger til yrket.

Hvorfor skal en jurist bry seg med hva en lege mener? Så vidt jeg vet handler vel det meste av deres eksamener om å stå. På jussen handler det om karakterer og man konkurrere om plassene opp gjennom studiet. Dessuten skal du vite at mange jurister overprøver leger i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal en jurist bry seg med hva en lege mener? Så vidt jeg vet handler vel det meste av deres eksamener om å stå. På jussen handler det om karakterer og man konkurrere om plassene opp gjennom studiet. Dessuten skal du vite at mange jurister overprøver leger i jobbsammenheng.

Dessuten kan jeg påpeke som du også sier; man blir ikke automatisk advokat selv om man er jurist. De har en mye lenger vei å gå enn dere leger...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*
Og apropos "skarpeste kniv i skuffen" (for de som er opptatt av det...), så er det ihvertfall ikke jus-studentene - det er høyere snitt for å komme inn på f.eks medisin... Så det avhenger vel av hvem som ser på hvem...

De fleste jusstudenter hadde klart å komme seg inn på medisin. Enkelte medisinstudenter bruker hvor lang tid på å komme inn? Folk forbedrer vitnemål, studerer andre fag for å samle poeng i mange, mange år! I noen tilfeller nok tid til å bli jurist i seg selv. Hva sier det om medisinstudenter? Om ingenting annet, så går turen til Ungarn, Polen osv. dersom det er for ille. Poengsamlingen er tilfelle i mye mindre grad på jus og alle andre studier i dette landet. Vil man studere medisin, så er karakterer ingen hindring.

Så blir vi stående igjen med de som kommer rett fra vgs. En skarp kniv forstår at poeng ved opptak er minimumskrav, og at det finnes studenter med et rått vitnemål fra vgs godt nok til å komme rett inn på medisin ved de fleste studieprogrammer. Naturlig nok i større grad jo høyere poengkravene er, det gir seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_meg_*
Jeg snakker ikke bare om turnusleger; også sjiktene over turnuslegen. Nåja, min bror er lege i kommunehelsetjenesten, og har 1,9 mill i året, så jeg syns ikke det er noe å klage over. Ingen som tvinger deg til å jobbe på sykehus. Vil likevel kommentere innlegget ditt. Må først få presisere at turnustjenesten ikke er en del av utdanningen: Turnustjenesten er IKKE pålagt fra universitetet, det er en tjeneste som statens autorisasjonskontor har pålagt oss og er forskjellig fra land til land. I alle land får man en grunnutdanning på 6 år, deretter, avhengig av nasjon, er det enten turnustjeneste eller rett ut som ass.lege. Mange land har avskaffet turnustjenesten, feks. Tyskland der man begynner som lege direkte etter endt studium. Heldigvis har man turnustjeneste i Norge. Mange turnusleger kommer inn på sykehuset med altfor stor tro på egne evner, og altfor liten vilje til å tilkalle hjelp og høre på sine samarbeidspartnere. Det hadde vært atskillig flere feilbehandlinger dersom turnustjenesten ble kuttet. Du kan overhodet ikke sammenlikne praksisen i løpet av et sykepleiestudium med turnustjeneste. Det er noe av det mest hårreisende jeg har hørt, og dessverre en uttalelse som jeg ofte hører. Som medisinstudent skal man igjennom en god del praksis i studiet, som absolveres på ulike sykehus tilknyttet universitetet, det er praksisperioder med opptil flere måneders varighet. Som sykepleierstudent i praksis jobber dere ikke overtid, ikke helligdager og dere har ikke ansvar. Jo, man er i praksis ofte 6 dager i uken, både dag/kveld/natt og helg. man har ikke hovedansvar for pasienten, men det er ikke turnuslegen som er med pasienten døgnet rundt, det er sykepleier og student. Ofte får studenter ansvar for oppfølgningen av en gruppe alene, og da er du ansvarlig for feil, selv om det er kontaktsykepleier i bakhånd. En turnuslege jobber til dels alene i et akuttmottak (såklart med bakvakt), jobber helg/kveld/natt og har primæransvaret for pasienten. Man er en del av vaktlisten, og regnes ikke som ekstra, som man gjorde da man var student i praksis. Spl studenter skal ikke regnes med i vaktlisten, men jeg kan love deg at det er bare på papiret det er sånn. I praksis renges man som en av personalet, og som gratis ekstra arbeidskraft. Det er et hardt liv å være turnuskandidat. Og du har valgt det selv, så det er ingenting å klage over.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykepleier
Jeg jobber mellom 50 og 60 timers uker som turnuslege og som du kan regne ut så har vi faktisk en heller gjennomsnittlig timelønn. Jeje. Det lønner seg ikke å ta lengre utdannelse i Norges land....

Jaja. Denne uka jobber jeg 63 timer. Fra dagvakt til nattevakt på samme døgnet. Dette er selvfølgelig en ekstrem uke, men har jobbet sånn noen ganger før også. Er ikke å anbefale. Har heldigvis noen fridager snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt, "gjest-meg"! Virker ikke som du liker leger særlig godt, (selv om broren din er lege). Synes du lønna hans er ufortjent? Og sier du det til ham? Forøvring er 1,9 mill i lønn LANGT over gjennomsnittslønn for legespesialister (selv i almennmedisin).

Jeg setter stor pris på alle kollegaer i helsevesenet, og ser at alle har et ansvar for de pasientene vi har. Alle utførerer en uunværlig og viktig jobb. Samtidig tror jeg at man selv må kjenne det på kroppen hvordan det kan være og stå alene som turnuslege med et et overordnet ansvar for å avgjøre hva man skal sette igang av tiltak i forhold til en veldig dårlig pasient. På noen sykehus har man ikke bakvakt på huset, og man må bare "get on with it" alene, evt. med en telefonsamtale til bakvakt, inntil den kan komme. Dette betyr ikke at jeg klager... det er bare sånn det er. Sykepleiere har også mye ansvar, selv om det i stor grad dreier seg om et ansvar for å gjennomføre de tiltak som lege har bestemt (eller som er bestemt i en prosedyre-perm). Uansett, sykepleiere har også et stort ansvar for pasientene sine og har krevende oppgaver, og har i tillegg dårlig lønn. Men å fremstille legeyrket som nærmest "idiot-yrke", som "hvem som helst" kan utføre - og som har ufortjent mye i lønn.... Det synes jeg er direkte feil og urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får intrykk av at alle som søker sykepleierlinjen er de som ikke ha nok poeng til å komme inn på det de egentlig vil inn på eller at de ikke helt vet hva de vil derfor går de sykepleie for det er en kort og grei utdannelse med sikker jobb.

Jeg tror det som kommer ti å skje er at om 10-15 år er alle sykepleierene i Norge noen av de dårligste, og de kommer også til å bli fort utbrendt.

Hvorfor ikke bre søke på ingeniør, juss--? hvorfor er det noen som velger å ta snarveien?

å bli sykepleier i norge er alt for lett. Jeg studerer juss og har fremdeles 3 år igjen.Mye i studielån ja, men jeg vil også heller ha det enn å ha 250.000 i åreti lønn.

Det er ikke alle som har lyst til å bli advokat eller ingeniør. Jeg kunne i hvert fall aldri ha forestilt meg et så kjedelig liv. Men så er det bare min mening, heldigvis. Desutten om alle skulle søkt juss ville nøyaktif det samme skjedd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
enig! :klappe: For å være sykepleier må være ett av de tøffeste yrkene både psykisk og fysisk!! :smilyblomst:

........................................

Ta en titt på tråden oppfor her og se da vell hvor vanskelig det er å komme innpå sykepleierstudiet! Kun de beste som har nok poeng av 50/1000 kommer som regel inn.

Feil....det tøffeste yrket er hjelpepleier....fordi vi i tillegg må møte holdninger fra sykepleiere om at vi er idioter ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil....det tøffeste yrket er hjelpepleier....fordi vi i tillegg må møte holdninger fra sykepleiere om at vi er idioter ....

Generalisering til tusen! Er ikke slik overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*
Generalisering til tusen! Er ikke slik overalt.

Du synes jeg alminneliggjør......er vant til det andre veien vet du....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble også nokså provosert av det første innlegget...

Jeg går 1.året på sykepleiestuidet ved høgskolen i Hedmark, avd. Elverum og det er langt i fra et slapt studie.

Det kreves at man står på hele veien. Det er mye praksis, og her kreves det mye arbeid fra en selv.

Dessuten er jeg nokså enig at sykepleieyrket kanskje er et av verdens fineste yrker. Som sykepleier er man noe spesielt og viktig som mennesker i alle aldre har behov for.

Selv om jeg nå går sykepleien, er egentlig den store drømmen å bli politi. Har derfor søkt andre år på rad nå. Håper på å komme inn, men kommer jeg ikke inn fortsetter jeg på sykepleiestudiet.

Har uansett fått et positivt inntrykk av yrket! Man er noe betydningsfullt for mennesker. Man lærer så utrolig mye, ikke minst om seg selv. Jeg føler at jeg på en måte har vokst MYE på dette året som sykepleiestudent!!

Og det er jeg glad for!!=)

Mvh

en fremtidig sykepleier eller politi.... Hvem vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250.000 i åreti lønn.

Det er nok mange år siden.

I dag tjener en nyutdannet sykepleier 330.000 og det er uten alle tilleggene!

Lærere og sykepleiere tjener gode penger så det synger. En erfaren sykepleier tjener meget godt og det er mange muligheter: alle sykehusene, eldresenterne, institusjonene, psykiatrien, omsorg, rusmisbrukere, handicappede, vanskeligstilte, fancy privatklinkker, plastikkirurgi osv. det er gode penger å tjene i yrket og sykepleierne vet det.

Ser man på lønningene med alle (og de er mange) tilleggene, tjener sykepleierne mer enn meg med min 6 årige utdanning og jobb i næringslivet.

Så vennligst slutt å klage, dere sykepleiere og lærere. Sytekoret deres piper altfor høyt og ofte. Vi andre får vondt i ørene og hører bare "Ulv, ulv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tjener en nyutdannet sykepleier 330.000 og det er uten alle tilleggene!

Og det er i kommunen. I andre sektorer er lønnen høyere, samt at med litt erfaring vokser lønningene. Jeg kjenner en avdelingssykepleier, hun har ikke spesielt mer ansvar enn en vanlig sykepleier, og lønnen ved den kommunale institusjonen/eldresenteret: 500.000 uten tillegg!! Med tillegg stiger den over 600.000. I kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og det er i kommunen. I andre sektorer er lønnen høyere, samt at med litt erfaring vokser lønningene. Jeg kjenner en avdelingssykepleier, hun har ikke spesielt mer ansvar enn en vanlig sykepleier, og lønnen ved den kommunale institusjonen/eldresenteret: 500.000 uten tillegg!! Med tillegg stiger den over 600.000. I kommunen.

...helt enig. Er så lei den jamringa over lønn og ansvar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...