Gå til innhold

sykepleierstudiet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest sykepleier
Mye i studielån ja, men jeg vil også heller ha det enn å ha 250.000 i åreti lønn.

Du vet ikke hva du snakker om. Jeg tjente 425000 i 2008. Jobber i kommunesektoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet ikke hva du snakker om. Jeg tjente 425000 i 2008. Jobber i kommunesektoren.

Hva er grunnlønna di da? Det er denne som er relevant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å plassere medisin i en særstilling i forhold til andre profesjonsutdanninger på universitetsnivå.

Ingen grunn annet enn at det er derfor mange leger ble leger. Ikke rokk ved verdenssynet deres nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva TS sier den dagen han blir alvorlig syk, og må akutt innlegges... og der står det bare advokater å venter på han...ha ha ha... snarvei...mye rare folk altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva TS sier den dagen han blir alvorlig syk, og må akutt innlegges... og der står det bare advokater å venter på han...ha ha ha... snarvei...mye rare folk altså..

Er det sånn dere morer dere i det lille lukkede miljøet deres?

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_silje_*
Du vet ikke hva du snakker om. Jeg tjente 425000 i 2008. Jobber i kommunesektoren.

Tror ikke dere sykepleiere skal klage så mye på lønnen, dersom det er slike tall som gjelder for dere. Du tjener jo like mye som meg, som er turnuslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykepleier
Hva er grunnlønna di da? Det er denne som er relevant

Grunnlønna er 363000 + ca 30000 for kvelds- og helgetillegg.

Jeg hadde 5 uker ferie ifjor. Jeg begynte heller ikke å jobbe før 1 feb. Så det må vel være bra å tjene 425000 da. Det er uten feriepenger. Men jeg jobber døgnet rundt, helger og helligdager. Litt overtid har det selvsagt blitt. Sykepleier er et tøft yrke med mange sykemeldte. Ekstravakter er det tilbud om hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykepleier
Tror ikke dere sykepleiere skal klage så mye på lønnen, dersom det er slike tall som gjelder for dere. Du tjener jo like mye som meg, som er turnuslege.

Ja, men jobber mye også. To av mine kollegaer tjente enda mere enn meg: 470000 og 450000. Så med feriepengene passerte de begge 500000. Det er ingen sykepleiere idag som tjener så lite som 250000 på 100% stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine
:forvirret::forvirret::forvirret::overrasket:

Gi F i at jeg sa at jeg studerte juss og ikke begynn å bland inn at jeg syns at det er ett mye viktigere yrke enn sykepleie -for det var ikke det jeg mente!

men hallo, vanskelig å komme inn på sykepleie er det ikke! jeg kjenner mange som har ett helt elendig vitnemål med under 4,0 i snitt og de kom inn. Riktignok ikke i Oslo, men går en inn å sjekker søkerstatestikken så ser en lett at en ikke trenger å være den skarpeste kniven i skuffen...

men jeg gidder egentlig ikke å bry meg mer med dette. Tydelig at jeg ha alle mot meg!

:fnise: Vet du, som den juriststudenten du er hadde jeg forventet en mye bedre argumentasjon enn det du hittil har vist. Kanskje du rett og slett bare går på juss fordi det var der du kom inn? :fnise:

Forøvrig hjelper det ikke om det er "lett" å komme inn på et studie. Det er da vel INNHOLDET i studiet som avgjør om du mestrer det og ikke minst EGNER deg til arbeidsoppgavene.

Jeg mener det sier mye om deg at du tilsynelatende mener det er "nedverdigende" å studere/ arbeide som sykepleier. Faktisk sier det så mye om deg at det rett og slett blir latterlig ved at detdu dermed viser din manglende kunnskap om hva en sykepleiers arbeidsoppgaver er.

Likevel er det alltid artig med en heftig diskusjon,- bare sørg for at du kan argumentere for deg...Bedre lykke neste gang :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*

Stor tilgang på studieplasser gjør at karakterene blir lavere for å komme inn. men på sykepleieutdanningen er det sotr forskjell på hvor mange som begynner på et årakull, og hvor mange i det samme kullet som får vitnemålet tre år senere. Sykepleien er kanskje "lett" å komme inn på, men det er ikke like lett å komme gjennom studiet. Mange stryker på eksamen og i praksis, og en del finner ut at dette var feil for dem, og dermed faller de fra. På mitt kull var frafall fra begynnelse til slutten av studiet på 38 %, og jeg gikk på en av de skolene du ikke kommer inn på med 4 i snitt.

Jeg har faktisk studert jus i tre år før jeg fant ut at det var sykepleier jeg ville bli, og la meg bare si at det var mye mindre stress å gå på jussen. Ingen praksis, svært lite obligatorisk undervisning og mye, mye mindre fare for å gjøre feil som ødela andres liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_silje_*
Ja, men jobber mye også. To av mine kollegaer tjente enda mere enn meg: 470000 og 450000. Så med feriepengene passerte de begge 500000. Det er ingen sykepleiere idag som tjener så lite som 250000 på 100% stilling.

Jeg jobber mellom 50 og 60 timers uker som turnuslege og som du kan regne ut så har vi faktisk en heller gjennomsnittlig timelønn. Jeje. Det lønner seg ikke å ta lengre utdannelse i Norges land....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gjesten_*
Jeg jobber mellom 50 og 60 timers uker som turnuslege og som du kan regne ut så har vi faktisk en heller gjennomsnittlig timelønn. Jeje. Det lønner seg ikke å ta lengre utdannelse i Norges land....

Sykepleierlønn med toppannsinnitet kan nok sammenlignes med en turnuslege, men en turnuslege er helt i begynnelsen av sin yrkeskarriere. Legene går forbi oss etterhvert. Og når man tar antall yrkesaktive år totalt så vinner legelønningene.......;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg får intrykk av at alle som søker sykepleierlinjen er de som ikke ha nok poeng til å komme inn på det de egentlig vil inn på eller at de ikke helt vet hva de vil derfor går de sykepleie for det er en kort og grei utdannelse med sikker jobb.

Jeg tror det som kommer ti å skje er at om 10-15 år er alle sykepleierene i Norge noen av de dårligste, og de kommer også til å bli fort utbrendt.

Hvorfor ikke bre søke på ingeniør, juss--? hvorfor er det noen som velger å ta snarveien?

å bli sykepleier i norge er alt for lett. Jeg studerer juss og har fremdeles 3 år igjen.Mye i studielån ja, men jeg vil også heller ha det enn å ha 250.000 i åreti lønn.

Hehe dette er noe av det mest tankeløse innlegget jeg har lest på lenge..hehe du studerer juss ja..hvorfor sier du at det er alt for lett..

utdanningen er ikke den hareste..men yrket er noe av det tøffeste på markede..og di kvinnene (og en del mannfolk) som er i dette yrket har så mye empati og forståelse for andre mennesker...det er derfor du studerer juss og ikke sykepleien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_silje_*
Sykepleierlønn med toppannsinnitet kan nok sammenlignes med en turnuslege, men en turnuslege er helt i begynnelsen av sin yrkeskarriere. Legene går forbi oss etterhvert. Og når man tar antall yrkesaktive år totalt så vinner legelønningene.......;-)

Ja, legene "vinner" nok angående lønn når de kommer opp i systemet, (dersom man ser isolert på det de får utbetalt), men det ligger vakttillegg og 45-60 timers uker bak disse tallene, og da er de egentlig ingen vinnere dersom man regner ut timelønn. Leger i sykehus er generelt underbetalt, særlig turnusleger. Dette er min mening, men det nok sikkert veldig mange som er uenige i det, det er nærmest farlig for meg å uttale meg om saken i et offentlig forum;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett "gjest Silje". Grunnen til at en del ass.leger og overleger tjener mye, er at de jobber VELDIG MYE, og til alle årets og døgnets timer....

Samtidig tjener de aller fleste sykepleiere dårlig. Man bør se til grunnlønna, både hos leger og sykepleiere for å se hva de EGENTLIG tjener, da det som kommer i tillegg er velfortjent pga ekstra jobbing og kveld/natt/helg jobbing. Da jeg var turnuslege i 2001 hadde vi ca 275 000 i grunnlønn. Det var også før 19-timers regelen ble innført, og vi hadde noen uker vi faktisk var på jobb over 100 timer i uken (natt ble regnet som 3:1, altså at de gikk utfira at vi sov - og dermed ble tre timer regnet som en- i realiteten jobbet vi som regel hele natten). Så turnuslegelønningene har økt betraktelig siden dengang (og bra er det). Problemet kan være (som gjest-Silje sikkert også har opplevd), at almennhenten tror at leger i utgangspunktet har enorme lønninger, og at de ikke helt forstår hvor mye noen leger jobber.

Jeg tror ikke lønnskampen til hverken sykepleiere og leger tjener på at vi går mot hverandre, men at vi ser på hverandre som kollegaer - som gjør en krevende jobb, som fortjener en god lønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:forvirret::forvirret::forvirret::overrasket:

Gi F i at jeg sa at jeg studerte juss og ikke begynn å bland inn at jeg syns at det er ett mye viktigere yrke enn sykepleie -for det var ikke det jeg mente!

men hallo, vanskelig å komme inn på sykepleie er det ikke! jeg kjenner mange som har ett helt elendig vitnemål med under 4,0 i snitt og de kom inn. Riktignok ikke i Oslo, men går en inn å sjekker søkerstatestikken så ser en lett at en ikke trenger å være den skarpeste kniven i skuffen...

men jeg gidder egentlig ikke å bry meg mer med dette. Tydelig at jeg ha alle mot meg!

De som hadde så dårlige karakterer, har nok uansett falt av underveis. Vi var 50, og nå er vi bare 20 igjen fordi enkelte ikke har klart anatomien, store skriftlige hjemmeeksamer etc.

Jeg tror de fleste av oss som er igjen nå faktisk brenner for faget. Jeg kan svare for meg selv; sykepleie er ett spennende yrke med store muligheter for videreutdanning. Det er nok ikke så spennende om man bare har bacheloren, men du kan jobbe i legemiddelindustrien, i bistandsorganisasjoner, innen forskning (etter doktorgrad), med forebyggende arbeid i kommunen, med smittevern. Jeg har til og med møtt en sykehusdirektør som er sykepleier.

Som du skjønner er mulighetene mange, og jeg tror det er det som frister.

Og lege vs. sykepleier. Det er sikkert enkelte som kunne tenkt seg å bli lege i stedet, men ingen av de som jeg har snakket med på mitt studium i alle fall. Selv har jeg lyst til å videreutdanne meg innen jus/ledelse og akuttmedisin, og etter hvert jobbe med bistand. Om jeg skulle blitt lege, ville jeg jo nesten blitt gammel først, og jeg føler heller ikke at jeg ville stått så fritt. Leger jobber også sinnsykt mye på de sykehusene jeg har vært, mye mer enn jeg har et ønske om å jobbe. Jeg synes også de mellommenneskelige forholdene kommer mer tydelig fram innen sykepleie, men det finnes jo selvfølgelig også leger som gir mye mer av seg selv.

Jeg er heller ikke veldig misfornøyd med lønna, i alle fall ikke i min kommune. Nå har jeg grunnlønn på 290.000, og det er som student. Man må stå litt på krava, det går an å forhandle en del.

Endret av Ce'Nedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Hva er grunnlønna di da? Det er denne som er relevant

grunnlønnen for en nyutdannet sykepleier er på 300 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og apropos "skarpeste kniv i skuffen" (for de som er opptatt av det...), så er det ihvertfall ikke jus-studentene - det er høyere snitt for å komme inn på f.eks medisin... Så det avhenger vel av hvem som ser på hvem...

Uansett, vi har behov for ALLE yrkesgrupper. Hvis alle ønsket å bli jurister, hadde det blitt stusselig for syke mennesker, de av oss som har behov for renovasjonstjenester, posttjenester, barnehagetjenester, skole etc...Det er behov for et mangfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_silje_*
Du har helt rett "gjest Silje". Grunnen til at en del ass.leger og overleger tjener mye, er at de jobber VELDIG MYE, og til alle årets og døgnets timer....

Samtidig tjener de aller fleste sykepleiere dårlig. Man bør se til grunnlønna, både hos leger og sykepleiere for å se hva de EGENTLIG tjener, da det som kommer i tillegg er velfortjent pga ekstra jobbing og kveld/natt/helg jobbing. Da jeg var turnuslege i 2001 hadde vi ca 275 000 i grunnlønn. Det var også før 19-timers regelen ble innført, og vi hadde noen uker vi faktisk var på jobb over 100 timer i uken (natt ble regnet som 3:1, altså at de gikk utfira at vi sov - og dermed ble tre timer regnet som en- i realiteten jobbet vi som regel hele natten). Så turnuslegelønningene har økt betraktelig siden dengang (og bra er det). Problemet kan være (som gjest-Silje sikkert også har opplevd), at almennhenten tror at leger i utgangspunktet har enorme lønninger, og at de ikke helt forstår hvor mye noen leger jobber.

Jeg tror ikke lønnskampen til hverken sykepleiere og leger tjener på at vi går mot hverandre, men at vi ser på hverandre som kollegaer - som gjør en krevende jobb, som fortjener en god lønn...

Jeg har ingenting imot sykepleiere, de er som oftest en turnusleges beste støtte i et hektisk akuttmottak, noe du sikkert også kjenner til! Det jeg ville poengtere med innlegget mitt var, som du også fremhever, at de fleste tror vi er overbetalte. Når det gjelder sykepleielønn må det understrekes at de som oftest jobber 40 timers uke, og jobber de overtid får de betalt for det, noe vi ikke gjør. Dessuten avspaserer de både før og etter helg dersom de jobber helgevakter, noe vi ikke gjør. De har utbetalt rundt 18-20000 i måneden, jeg har 28 000, men det er da med 10-15 timer mer arbeidstimer per uke! Men enig at vi bør støtte hverandre, dessverre er det ofte sykepleiere som uttaler at jeg lønnes altfor godt...Ønsker alle brukere av forumet en god arbeidsuke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...