Gå til innhold

sykepleierstudiet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_trådstarter_*

Var ikke meningen i mitt innlegg og virke arrogant og tro at sykepleierene har en dårlig jobb for jeg vet jo at det er en tøff jobb innerst inne. Men, det jeg ville få frem var om det var mangen som gikk denne linjen for å i det hele tatt "bli noe"? altså "jeg vet ikke hva jeg skal gå så jeg går sykepleien..da får jeg meg hvertfall jobb". Med det mener jeg at sykepleien passer for de fleste og i MANGEN (men ikke alle!!) tilfeller går det folk på denne linjen som har lavere karakterer enn gjennomsnittet, som tar denne berømte snarveien.. Jeg tror folk med lavere karakterer har letere for å søke sykepleier utdanning enn juss og andre yrker hvor en vet at en må ha ett visst nivå for å lykkes. I sykepleierutdanningen lykkes du uannsett. Kanskje jeg er misunnelig, hvem vet?

men ikke misforstå meg... vet at det kan være en veldig tøff jobb og at de fleste kvalifiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Var ikke meningen i mitt innlegg og virke arrogant og tro at sykepleierene har en dårlig jobb for jeg vet jo at det er en tøff jobb innerst inne. Men, det jeg ville få frem var om det var mangen som gikk denne linjen for å i det hele tatt "bli noe"? altså "jeg vet ikke hva jeg skal gå så jeg går sykepleien..da får jeg meg hvertfall jobb". Med det mener jeg at sykepleien passer for de fleste og i MANGEN (men ikke alle!!) tilfeller går det folk på denne linjen som har lavere karakterer enn gjennomsnittet, som tar denne berømte snarveien.. Jeg tror folk med lavere karakterer har letere for å søke sykepleier utdanning enn juss og andre yrker hvor en vet at en må ha ett visst nivå for å lykkes. I sykepleierutdanningen lykkes du uannsett. Kanskje jeg er misunnelig, hvem vet?

men ikke misforstå meg... vet at det kan være en veldig tøff jobb og at de fleste kvalifiserer.

Langt i fra alle som lykkes på sykepleien.. Er krevende studie det også!

Og du som er så utrolig smart burde vel vite at "mange" ikke skrives med n på slutten. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg tror folk med lavere karakterer har letere for å søke sykepleier utdanning enn juss og andre yrker hvor en vet at en må ha ett visst nivå for å lykkes. I sykepleierutdanningen lykkes du uannsett. Kanskje jeg er misunnelig, hvem vet?

men ikke misforstå meg... vet at det kan være en veldig tøff jobb og at de fleste kvalifiserer.

Vel, la meg si det sånn. Når jeg ligger på sykehuset er jeg veldig glad for at jeg blir stellt av en sykepleier og ikke en jurist. Norge har behov for folk i mange ulike yrkesgrupper og det er jo naivt og tro at alle innerst inne vil bli jurister, leger, Donald Trump osv.

(Og nei, jeg er ikke sykepleier som "har tatt snarveien", jeg er pilot med en årslønn på 650000. Men hvem vet, kanskje jeg innerst inne vil bli jurist og er sjalu på alle som kommer inn der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Forresten mange som studerer juss fordi de ikke vet helt hva de vil, og fordi det er en utdannelse med greie jobbmuligheter. Ser ikke helt hvordan det blir annerledes...?

Hehe, du kan ikke sammenligne en ordentlig utdanning som jus med en søndagsskole som sykepleien er. Min erfaring er at sykepleierstudiene er fulle av kvinner som uansett bare skal jobbe til at de finner seg en mann slik at de kan være hjemme med ungene - som seg hør og bør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest8

Som nyutdannet lege kan jeg ikke annet enn å lure på hvorfor noen BARE blir jurister og ikke advokater. Er de ikke gode nok, eller?? Er ikke du, trådstarter, god nok til å bli advokat? Så derfor velger du den enkle veien med å bli det nestbeste?

My god. Jeg tør knapt å tenke på hva du mener om hjelpepleiere. Eller bussjåfører for den saks skyld. Du gir ikke et spesielt godt bilde av deg selv i denne tråden.

Du bør være klar over at når du skriver hvilken utdannelse/yrke du har, så fremstår du som en representant for det yrket. Oppfører du deg som en arrogant drittsekk, så hjelper du folk med å danne eller opprettholde negative holdninger til yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravene for å komme inn på sykepleien har vel steget ganske kraftig de siste årene, så nå kommer man ikke inn om man ikke har et visst nivå på karakterene.

Jeg kjenner flere som går sykepleien fordi de vil ta en yrkesrettet utdanning, men som egentlig ikke brenner for yrket, og jeg syns det er synd at de tar opp plasser fra folk som virkelig ønsker å bli sykepleiere. Men det er allikevel ikke å ta en snarvei!!! Tenk så mange som tar bachlor på universitetene i dette landet "bare for å ha en utdanning", og som siler ut studiene som krever noe. Det er da mye verre?!?

Jeg vil nå ikke ha en lege som egentlig vil være sykepleier, men som begynte på medisin fordi h*n hadde karakterer til det...

All respekt til de som trives som sykepleiere o.l., jeg skulle ønske jeg hadde evnene som skulle til for å ha en slik jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Hehe, du kan ikke sammenligne en ordentlig utdanning som jus med en søndagsskole som sykepleien er. Min erfaring er at sykepleierstudiene er fulle av kvinner som uansett bare skal jobbe til at de finner seg en mann slik at de kan være hjemme med ungene - som seg hør og bør.

Vel.... jeg hadde egentlig tenkt å fortelle deg litt om hvordan sykepleiestudiet er lagt opp og hvilken arbeidsmengde og krav det er for å komme gjennom. Men med utsang som dette viser du et lavmål som jeg ikke gidder å kommentere videre. Du får ha lykke til med jussen og kanskje finner du en nyutdannet sykepleier som vil være husmor for deg.....yeah, right...... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei trådstarter!

er nok missvisende det du sier der.det er IKKE lett å komme inn på sykepleien!det spørs jo litt hvilken skole du skal inn på,men på min skole var det over 5 i snitt for å komme inn.skolen har ca 250 plasser og 2500 søkere i alt.dvs at 1 av 10 kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke trådstarter
Som nyutdannet lege kan jeg ikke annet enn å lure på hvorfor noen BARE blir jurister og ikke advokater. Er de ikke gode nok, eller?? Er ikke du, trådstarter, god nok til å bli advokat? Så derfor velger du den enkle veien med å bli det nestbeste?

Høh? Nå tror jeg ikke du vet forskjellen på en jurist og en advokat, ettersom du sier det der. Utdanningen er akkurat den samme, forskjellen er bare hvor du jobber de to første årene etter utdanningen, og det er ikke nødvendigvis de tyngste stedene du får adokatbevilling ut ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyutdannet sykepleier. Har lenge vurdert muligheten til å bli lege, fordi jeg hele tiden har hørt at det er veien å gå. Og det er ikke det at jeg ikke oppfyller kravene, det gjør jeg, og vil du ha en legeutdannelse så får du det, enten her eller i andre land. Men så tenker jeg: Hvorfor skal jeg det når jeg har ikke lyst til å bli lege?

Jeg er stolt av å være sykepleier jeg. Det trengs gode karakterer, og det er ingen søndagsskole som noen her har inntrykk av. Det er beinhard jobbing. Har en kamerat som studerer medisin, han var helt overveldet over vårt pensum, vi hadde større enn hans det året. Poenget er at det ikke er noen snarvei til noe som helst. Det finnes dem som velger yrket på grunn av at det høres greit ut og at det er lett å komme inn. Det viser seg før eller siden at disse personene enten slutter på studiet eller jobber noen år og finner seg noe annet å gjøre. Hva er vitsen med det, liksom?

Sykepleie er ikke en annenrangs lege-jobb. Vi er i noen tilfeller legens assistenter, men sykepleie er først og fremst et eget fag med høy faglig bakgrunn, det finnes mye forskningslitteratur i emnet, og mulighetene for videreutdanning er kjempestore. Finner du en gruppe pasienter du er ekstra interessert i, så kan du utvikle fagkompetansen din, og tjene mer på det om du vil. Akkurat nå kunne jeg tenkt meg å bli jordmor, gjerne studere til dette i Brüssel eller Wien eller København eller hvor som helst, jeg kan jobbe i Leger uten Grenser hvis jeg vil det. Så sykepleie er ikke for pyser. Hvis du vil, kan du til og med ta en doktor-grad innenfor sykepleie. Noe for enhver smak spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nyutdannet sykepleier. Har lenge vurdert muligheten til å bli lege, fordi jeg hele tiden har hørt at det er veien å gå. Og det er ikke det at jeg ikke oppfyller kravene, det gjør jeg, og vil du ha en legeutdannelse så får du det, enten her eller i andre land. Men så tenker jeg: Hvorfor skal jeg det når jeg har ikke lyst til å bli lege?

Og det samme kan ikke sies om sykepleie ?

Med all respekt å melde kan ikke alle bli leger. Og atskillig flere har evner og muligheter til å bli sykepleiere enn leger.

Jeg er sykepleier selv men har en søster som er lege og hennes studie og pensum er attskillig tyngre enn den jeg hadde på sykepleien så hva den der kameraten din prater om det skjønner ihvertfall ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: Mener du at andre bachelorutdanninger innen helse-/sosialfagene også er nedverdigende og blir valgt av de som ikke vet hva de vil i livet? Da tenker jeg på bioingeniør, fysioterapi, sosionom o.l.? Eller er det bare sykepleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE lett å komme inn på sykepleien!!!

Jeg brenner virkelig for å bli sykepleier, men jeg kom ikke inn :(

Vet om mange som er på venteliste plass langt uti 200.. SÅ påstår du fortsatt det er LETT???????????????

Det blir vernepleien på meg!!

Tenk over hva slags jobb en sykepleier egentlig gjør før du uttaler deg!!

Har tre venninner som er sykepleiere og de har ikke valgt det yrket fordi de ikke visste hva annet de skulle gå, eller fordi det var en lett vei å gå.

De sleit alle sammen med sine ting, mye tungt stoff på sykepleien. Mye pugg.

Lær deg alle sykdommer på latin selv f.eks!!!!!!!

Du har vannvittig mye praksis, halve studietida faktisk. Og der får du testa deg, og blir veileda inn på rett vei.

Jeg har også sett noen sykepleiere som ikke burde vært sykepleier, pga en gi f holding! Men de aller fleste jeg har vært bort i er FLINKE!!! Og de trives i jobben sin!!

Det er det viktigste, trivsel! Da gjør man en god jobb.

Jeg ser på jurister og de som studerer juss som noen som ikke vet hva de vil, og velger juss fordi 'alle andre gjør det', og da får de seks år på skole istedet for å jobbe og tjene penger! For sannheten er at mange på juss faktisk er arbeidsky!!

HAr flere tidligere klassekamerater der.. og de går der kun fordi de ikke GIDDER å jobbe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ikke trådstarter
Det er IKKE lett å komme inn på sykepleien!!!

Jeg brenner virkelig for å bli sykepleier, men jeg kom ikke inn :(

Vet om mange som er på venteliste plass langt uti 200.. SÅ påstår du fortsatt det er LETT???????????????

Det blir vernepleien på meg!!

Tenk over hva slags jobb en sykepleier egentlig gjør før du uttaler deg!!

Har tre venninner som er sykepleiere og de har ikke valgt det yrket fordi de ikke visste hva annet de skulle gå, eller fordi det var en lett vei å gå.

De sleit alle sammen med sine ting, mye tungt stoff på sykepleien. Mye pugg.

Lær deg alle sykdommer på latin selv f.eks!!!!!!!

Du har vannvittig mye praksis, halve studietida faktisk. Og der får du testa deg, og blir veileda inn på rett vei.

Jeg har også sett noen sykepleiere som ikke burde vært sykepleier, pga en gi f holding! Men de aller fleste jeg har vært bort i er FLINKE!!! Og de trives i jobben sin!!

Det er det viktigste, trivsel! Da gjør man en god jobb.

Jeg ser på jurister og de som studerer juss som noen som ikke vet hva de vil, og velger juss fordi 'alle andre gjør det', og da får de seks år på skole istedet for å jobbe og tjene penger! For sannheten er at mange på juss faktisk er arbeidsky!!

HAr flere tidligere klassekamerater der.. og de går der kun fordi de ikke GIDDER å jobbe!

35438

20

Nå er sikkert kravene for  å studere juss  langt høyere enn sykepleie så det du sier at de som studerer juss gjør det fordi de er  arbeidssky og forde de ikke GIDDER  å jobbe faller for sin egen urimelighet.

Antar de må ha rimelig gode karakterer bare for  å komme inn der så mao så er vel de "flinkere" enn deg siden du ikke har kommet inn på sykepleien men er nr 200++ på lista.

Kanskje det rett og slett er du som er for lat til ikke å jobbet mer  på  videregående slik at karakterene dine er deretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kermit
Det er IKKE lett å komme inn på sykepleien!!!

Jeg brenner virkelig for å bli sykepleier, men jeg kom ikke inn :(

Vet om mange som er på venteliste plass langt uti 200.. SÅ påstår du fortsatt det er LETT???????????????

Det blir vernepleien på meg!!

Tenk over hva slags jobb en sykepleier egentlig gjør før du uttaler deg!!

Har tre venninner som er sykepleiere og de har ikke valgt det yrket fordi de ikke visste hva annet de skulle gå, eller fordi det var en lett vei å gå.

De sleit alle sammen med sine ting, mye tungt stoff på sykepleien. Mye pugg.

Lær deg alle sykdommer på latin selv f.eks!!!!!!!

Du har vannvittig mye praksis, halve studietida faktisk. Og der får du testa deg, og blir veileda inn på rett vei.

Jeg har også sett noen sykepleiere som ikke burde vært sykepleier, pga en gi f holding! Men de aller fleste jeg har vært bort i er FLINKE!!! Og de trives i jobben sin!!

Det er det viktigste, trivsel! Da gjør man en god jobb.

Jeg ser på jurister og de som studerer juss som noen som ikke vet hva de vil, og velger juss fordi 'alle andre gjør det', og da får de seks år på skole istedet for å jobbe og tjene penger! For sannheten er at mange på juss faktisk er arbeidsky!!

HAr flere tidligere klassekamerater der.. og de går der kun fordi de ikke GIDDER å jobbe!

Dersom du kan flytte på deg, er det ofte lettere å komme inn utenfor de store byene. I Narvik var snittet for sykepleiee 3,6 eller 3,9 - husker ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Hehe, du kan ikke sammenligne en ordentlig utdanning som jus med en søndagsskole som sykepleien er. Min erfaring er at sykepleierstudiene er fulle av kvinner som uansett bare skal jobbe til at de finner seg en mann slik at de kan være hjemme med ungene - som seg hør og bør.

Søndagsskole?

Sykepleien er ikke enkel i det hele tatt, full av masse vanskelig stoff som skal læres, og det er ikke mye i verden som er så komplisert og sammensatt som menneskekroppen og sinnet vårt er.

Tror ikke folk med en slik innstilling ville overlevd lenge iallefall.

Da tror jegheller jus er søndagsskole, der kan man pugge regler og teori uten å ta hensyn til mennesker i like stor grad.

Makan til arrogante mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

:forvirret::forvirret::forvirret::overrasket:

Gi F i at jeg sa at jeg studerte juss og ikke begynn å bland inn at jeg syns at det er ett mye viktigere yrke enn sykepleie -for det var ikke det jeg mente!

men hallo, vanskelig å komme inn på sykepleie er det ikke! jeg kjenner mange som har ett helt elendig vitnemål med under 4,0 i snitt og de kom inn. Riktignok ikke i Oslo, men går en inn å sjekker søkerstatestikken så ser en lett at en ikke trenger å være den skarpeste kniven i skuffen...

men jeg gidder egentlig ikke å bry meg mer med dette. Tydelig at jeg ha alle mot meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...