Gå til innhold

sykepleierstudiet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
:forvirret:  :forvirret:  :forvirret:  :overrasket:

Gi F i at jeg sa at jeg studerte juss og ikke begynn å bland inn at jeg syns at det er ett mye viktigere yrke enn sykepleie -for det var ikke det jeg mente!

men hallo, vanskelig å komme inn på sykepleie er det ikke! jeg kjenner mange som har ett helt elendig vitnemål med under 4,0 i snitt og de kom inn. Riktignok ikke i Oslo, men går en inn å sjekker søkerstatestikken så ser en lett at en ikke trenger å være den skarpeste kniven i skuffen...

men jeg gidder egentlig ikke å bry meg mer med dette. Tydelig at jeg ha alle mot meg!

En kommende jurist som gir seg etter litt motstand? Alle er ikke imot deg, men mange her har et godt poeng!

Det er lettere å komme inn på sykepleien noen steder, jeg kom inn og hadde selv et snitt bare like over 4. Men er er smartere enn det hadde jeg bare giddi på videregående. Det er mange smarte på sykepleien og de som ikke brenner for det og kanskje til og med det er noen mindre smarte der så dropper de fort ut fordi de finner ut at det ikke er for dem.

Man er ikke mer smart fordi man studere juss eller andre studier der det krever gode karakterer, man jobbet mye mer på skolen, men det er ikke alltid det beviser mer enn det! Men selvfølgelig, noen får gode karakterer fordi de er flinke, jeg vet jo det.

huff, blir bekymret jeg for alle dumme svar som kom fram i denne disukusjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_trådstarter_*

jeg mente ikke at alle som går sykepleie er lite smarte og alt det der. Og jeg mente ikke at noen som går juss er smartere-tvert i mot! det er veldig forskjellig men jeg har ingen tall og vise til.

beklager om jeg ordlagt meg feil, det skulle ikke være ett provoserende innlegg.

Det som var hovedpoenget mitt var at: snakker jeg med noen nå og de spør meg hva jeg studerer og jeg sier "juss" så merker jeg at jeg får straks litt status. Altså, folk tror det er veldig hardt arbeid og at jeg må være en veldig ordentelig person. Spør de samme venninnen min som går sykepleie er det en mer lunken reaksjon hun får. Da ser jeg for meg at vedkommede tenker (jeg tenker det selv hvertfall...) at "javel..hun velger jo en trygg utannelse, vil sikkert bli ferdig fort og bli noe.."

uannsett hva dere sinte sykepleiere skriver om dette så er det mitt synspunkt på sykepleier linjen. Men jeg er jo klar over hvilken tøff jobb dere har. Det bare går ikke heeelt innpå meg om dere forstår...

som sagt..alle kan jo bli sykepleier..hadde ikkje jeg visst hva jeg ville gå videre på er det faktisk fullt mulig jeg hadde bare tatt sykepleier for å bli noe ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie

Det er helt feil at alle kan bli sykepleiere. En ting er at ikke på langt nær alle kan komme inn på studiet. Hverken i landet som helhet, og veldig mange ikke der de bor. (Ikke alle som vil eller kan flytte hvor som helst i landet).

Men enda viktigere: Ikke alle kan greie den jobben. Ikke alle passer til den, eller hadde taklet den. Jeg vet at jeg aldri hadde klart å jobbe så tett opp mot sykdom, smerte, alderdom og død. (Og dette handler åpenbart ikke om karakterer, jeg hadde kommet inn på sykepleier i Oslo rett etter vgs hvis jeg ville). Jeg er imponert over de som greier det.

Og hvis du var ærlig da du skrev at det ikke var meningen å provosere i det første innlegget har du så dårlig menneskekunnskap at du neppe kunne blitt sykepleier du heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jupiter

Det er noen som bare bryr seg om status og penger, og gjerne vil heve seg over andre. Det er tydelig! :overrasket:

Jeg bryr meg om å få en meningsfylt jobb der jeg får være i kontakt med folk, det er hva som gir meg glede. Og jeg hadde gjerne blitt sykepleier dersom jeg hadde vært tøff nok.

All ære til dere som jobber i helsevesenet! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig! :klappe: For å være sykepleier må være ett av de tøffeste yrkene både psykisk og fysisk!! :smilyblomst:

........................................

Ta en titt på tråden oppfor her og se da vell hvor vanskelig det er å komme innpå sykepleierstudiet! Kun de beste som har nok poeng av 50/1000 kommer som regel inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk over hva slags jobb en sykepleier egentlig gjør før du uttaler deg!!

Har tre venninner som er sykepleiere og de har ikke valgt det yrket fordi de ikke visste hva annet de skulle gå, eller fordi det var en lett vei å gå.

De sleit alle sammen med sine ting, mye tungt stoff på sykepleien. Mye pugg.

Lær deg alle sykdommer på latin selv f.eks!!!!!!!

Du har vannvittig mye praksis, halve studietida faktisk. Og der får du testa deg, og blir veileda inn på rett vei.

Det er det viktigste, trivsel! Da gjør man en god jobb.

Jeg ser på jurister og de som studerer juss som noen som ikke vet hva de vil, og velger juss fordi 'alle andre gjør det', og da får de seks år på skole istedet for å jobbe og tjene penger! For sannheten er at mange på juss faktisk er arbeidsky!!

HAr flere tidligere klassekamerater der.. og de går der kun fordi de ikke GIDDER å jobbe!

Jeg er med deg helt til det jeg har uthevet. Du blir sint fordi TS uttaler seg bastant om noe h*n ikke vet nok om, men du gjør jo akkurat det samme selv! De som studerer jus er jo minst like forskjellige som de som studerer sykepleie...

Dessuten kan ingen komme å si at det ikke er mye pugg og tungt stoff på jussen. Det er i grunn ikke et sted for de arbeidssky...

Og mener du at "6 år på skole (5 forsåvidt, men...) istedenfor å jobbe og tjene penger" er en god grunn til å ta jus? Jeg (og de fleste medstudentene mine) skulle mer enn gjerne sluppet 5 år med masse jobbing, og et gedigent lån på kjøpet...

Hilsen Brumma* som synes TS skrev et tåpelig innlegg, men som synes du var minst like ille!

Edit: skriveleif!

Endret av brumma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har forskjellige interresser vet du? Det SISTE jeg kunne tenkt meg er å studere juss, er utrolig lite opptatt av lover og regler og samfunn.

Sykepleier skal du bli, men lover, regler og samfunn bryr det ikke. Er ikke det litt skummelt? Her skal du administrere medikamenter som er lik narkotika, du skal ta deg av mennesker som ikke klarer det selv, ja, du skal være en skikkelig tillitsperson, så bryr du deg ikke om lover og samfunn?

Hvordan i alle dager får du dette til å henge på greip?

Det er IKKE lett å komme inn på sykepleien!!!

Jeg brenner virkelig for å bli sykepleier, men jeg kom ikke inn :(

Vet om mange som er på venteliste plass langt uti 200.. SÅ påstår du fortsatt det er LETT???????????????

Det blir vernepleien på meg!!

Jasså, så det ble vernepleien på deg, i stedet for det du virkelig ønsker. Er det da fair av deg å bruke statens penger på å utdanne deg til noe du ikke vil bli? Samt å ta opp plassen til noen som kunne blitt en topp vernepleier (siste argumentet gjelder ikke om du kom inn via restetorget)?

Om du virkelig brenner for å bli sykepleier hadde du brukt dette året til å øke karaktersnittet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier skal du bli, men lover, regler og samfunn bryr det ikke. Er ikke det litt skummelt? Her skal du administrere medikamenter som er lik narkotika, du skal ta deg av mennesker som ikke klarer det selv, ja, du skal være en skikkelig tillitsperson, så bryr du deg ikke om lover og samfunn?

Hvordan i alle dager får du dette til å henge på greip?

Åj åj åj! Get a grip! Du kan ikke være seriøs nå. Det er forskjell på å være en normal samfunnsborger som følger de regler jeg skal følge og å studere og pugge Den Norske Lov i 6 år. Seriøst mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj åj åj! Get a grip! Du kan ikke være seriøs nå. Det er forskjell på å være en normal samfunnsborger som følger de regler jeg skal følge og å studere og pugge Den Norske Lov i 6 år. Seriøst mann!

5 år. Jeg lurer jeg fortsatt på hvorfor det er horribelt å rakke ned på sykepleie, men ikke på jus (se mitt tidligere innlegg). Jeg synes begge deler er like ille...

Endret av brumma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh? Nå tror jeg ikke du vet forskjellen på en jurist og en advokat, ettersom du sier det der. Utdanningen er akkurat den samme, forskjellen er bare hvor du jobber de to første årene etter utdanningen, og det er ikke nødvendigvis de tyngste stedene du får adokatbevilling ut ifra.

Tror det er DU som ikke vet forskjellen. Alle advokater er jurister. Men for å bli advokat må du ha en 2 års tilleggsutdannig etter juss studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj åj åj! Get a grip! Du kan ikke være seriøs nå. Det er forskjell på å være en normal samfunnsborger som følger de regler jeg skal følge og å studere og pugge Den Norske Lov i 6 år. Seriøst mann!

Det er veldig mange lover du skal kunne, og ikke minst følge som sykepleier, vet du ikke det? Regler som går utover det vanlige samfunnsansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 år. Uansett lurer jeg fortsatt på hvorfor det er horribelt å rakke ned på sykepleie, men ikke på jus (se mitt tidligere innlegg). Jeg synes begge deler er like ille...

Jeg har aldri rakket ned på Juss studiet! Det er flere "gjester" her vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig mange lover du skal kunne, og ikke minst følge som sykepleier, vet du ikke det? Regler som går utover det vanlige samfunnsansvaret.

Slutt å kverruler. Jeg er fullt klar over det der ja. Poenget er at det ikke er hovedtema i studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri rakket ned på Juss studiet! Det er flere "gjester" her vet du.

Sorry da... :sjenert:

Hadde vært veldig greit med "gjest_kari" og lignende. Da er det litt lettere å følge med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å kverruler. Jeg er fullt klar over det der ja. Poenget er at det ikke er hovedtema i studiet.

Det har jeg heller ikke sagt, men jeg synes det er hårreisende at en sykepleier ikke skulle bry seg om slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Julie_*
Sorry da... :sjenert: 

Hadde vært veldig greit med "gjest_kari" og lignende. Da er det litt lettere å følge med!

Ja enig. Skal huske på det til en annen gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*
Det har jeg heller ikke sagt, men jeg synes det er hårreisende at en sykepleier ikke skulle bry seg om slikt.

Jeg er jo opptatt av å følge regler og lover! Tror du jeg er dum eller?

Men jeg er ikke så interressert i det at jeg kunne studert det i 5 år. Det er poenget mitt! Jeg er interressert i helse og anatomi noe de som studerer juss kanskje absolutt ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo opptatt av å følge regler og lover! Tror du jeg er dum eller?

Men jeg er ikke så interressert i det at jeg kunne studert det i 5 år. Det er poenget mitt! Jeg er interressert i helse og anatomi noe de som studerer juss kanskje absolutt ikke er.

Hvor har jeg sagt at du var dum? Jeg reagerer bare på at lover, regler og samfunn ikke interesserer en sykepleier,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Sykepleier skal du bli, men lover, regler og samfunn bryr det ikke. Er ikke det litt skummelt? Her skal du administrere medikamenter som er lik narkotika, du skal ta deg av mennesker som ikke klarer det selv, ja, du skal være en skikkelig tillitsperson, så bryr du deg ikke om lover og samfunn?

Hvordan i alle dager får du dette til å henge på greip?

Jasså, så det ble vernepleien på deg, i stedet for det du virkelig ønsker. Er det da fair av deg å bruke statens penger på å utdanne deg til noe du ikke vil bli? Samt å ta opp plassen til noen som kunne blitt en topp vernepleier (siste argumentet gjelder ikke om du kom inn via restetorget)?

Om du virkelig brenner for å bli sykepleier hadde du brukt dette året til å øke karaktersnittet ditt.

vernepleie og sykepleie er faktisk ikke så forskjell, begge dele handler om å hjelpe mennesker i ulike situasjoner, og man kan jo bytte etterhvert, kanskje gå et år vernepleie for så å søke neste år.

synes ikke det var en dårlig ide jeg.

lover og regler må alle i samfunnet foholde seg til, også sykepleiere og mer i noen situasjoner enn andre, f eks taushetsplikt og medikamenter. Men man trenger ikke være opptatt av lover og regler, man kan synes det er kjedelig og likevel følge de til punkt og prikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...