Gå til innhold

Monjas lille røde

monja

Anbefalte innlegg

Nå har gubben vært hjemme siden torsdagskvelden, og jeg koser meg masse. Det er så ubeskrivelig deilig å ha han hjemme igjen. Nå skal han forhåpentligvis være hjemme også. Skal ta skikkelig godt vare på han.

Torsdag: Han kom hjem i 19 tiden, og da dro vi rett hjem til oss og slappet helt av.

Fredag: Var hjemme fra jobben fordi jeg følte meg i dårlig form. Måtte på apotek og ta ut resept til mannen - Marevan (antikoagulerende tabletter) og Seretide Discus (astmainhaleringmedisin). Alt kom på blå resept og egenandel på 400 kroner. Hadla litt mat for det var det jammen tomt for gitt :sjokk: . Dro hjem og la ned gubben på sofa'n. Han blir fort sliten stakkars. Lagde Tandoori Chicken mens han sov. Skikkelig kos det. Med levende lys og greier..... :wink:

Lørdag: Jeg var på jobb fra 07 - 14. Gubben sov hos mamma'n sin etter at han reiste med meg til byen på morgenen. Var innom svigerfar en tur før vi dro hjem. Lagde stekt kylling med ris og broccoli mens snuppen dormet på sofa'n.

Søndag: Jobbet fra 07 - 14 og gubben ble med til byen idag og. Han sov litt hos mamma'n sin før han dro på besøk til en kompis. Da jeg var ferdig på jobben spiste ve middag på sykehuskantina. Biffgryte av svin.....slurp :D Har vært på besøk hos et vennepar i kveld og nå skal vi snart finne senga.

I morgen er det atter hverdag og mannen skal på ny runde med blodprøver og justering av medisiner :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som blir sjokkerte om jeg sier jeg er på jobb? :wink:

Jobber inn noen timer idag, for i morgen skal jeg jobbe fra 07-14 på sykehuset. Ikke en gang jeg kan være to steder samtidig :lol:

Mannen har vært og tatt prøver idag - fikk 2,6 på INR verdien, så de skal prøve å gå ned fra tre til to tabletter. Verdien var gunstigst på 2,4 tror jeg. Huff, det er noe styr det der og ja :cry:

Men jeg er kjempeglad for at det går så bra med han. Klarer ikke helt å slappe av i kroppen enda, men det kommer. Fikk ikke sove i natt. Lå og hørte på hjertelyden min. Kjenner det dunker neddi madrassen og da får jeg iallefall ikke sove. Jeg liker det ikke, men jeg klarer ikke å overbevise meg selv om at det ikke er noe feil med hjertet mitt. Ekkelt. Har hvilepuls på omtrent 70 nå, men det er jo ikke ille - det er stress det. Ikke fysisk, men psykisk :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Kan du ikke ta en alvorlig prat med legen din om hjertet ditt desom du uroer deg for det?

Bedre det enn å gå i uvisse, og tenke "selvsagt er det ikke noe", men likevel ikke få sove. Sove er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennen min...

Liker ikke at du bekymrer deg jeg, og jeg er enig med fredagsbarn om at du kanskje bør ta deg en tur til legen - bare for å få det ut av hodet! Jeg er sikker på at det ikke blir noe bedre av at du går og kjenner etter og tenker på det sånn som du gjør nå...Skjønner at du blir litt engstelig, og det er ikke noe godt!

Det gleder meg å høre at mannen din har det bra, fint at dere hadde ei koselig helg!

Ha en fin kveld, vennen!

Klem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei monja

Når de har fått juster medisinnivået, går det greit videre, vet du. Han må jevnlig til kontroll for justeringer, men ut over det, er det få begrensninger, så vidt jeg vet.

Er vel ikke så rart om du kjenner hjertet slå hardere enn ellers. Du har vært under sterkt press nå, for du fikk jo et sjokk, og har gått i uvisshet en stund. Og nå er mannen hjemme og oppegående, men antagelig går du fortsatt i beredskap og klarer ikke helt slappe av.

Tipper at det er dette som plager hjertet ditt. Men det skader aldri å ta en sjekk - bare for å stryke ut alle "verste fall" diagnoser.

Ha en god natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de andre og mener at en sjekk er nok lurt, så slipper du å tenke sånn på det og bekymre deg for det også. Du har vel evig nok som surrer i hodet ditt nå for tiden. Ta vare på deg selv også, monja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare innom for å si at jeg håper at alt står bra til med både deg og mannen! :trøste:

Og jammen meg er det snart helg igjen også! :P

Klem fra Jennifer og julekaninen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen alle sammen :D

Jøje meg, det er lenge siden jeg har vært her nå. Jammen meg på tide :ler:

Tusen takk (igjen) for alle hyggelige meldinger. Det er så koselig å titte i dagboka når den er full av hyggelige hilsener :wink: Fant ut at jeg skulle bruke noen morgentimer på å surfe litt på KG jeg. Fikk ikke sove likevel nå så......

Og for å berolige alle (inkludert meg selv....).... De der strammingene jeg kjente rundt hjertet har gått over. Har ikke følt noe ubehag på mange dager. De forsvant da jeg begynte å slappe av og se at ting virkelig kommer til å ordne seg. Og det er så deilig skal jeg si dere. Men jeg vurderer likevel å gå til legen en tur, for jeg er så sliten for tiden. Orker liksom ikke å gjøre noe. Det er en pest og en plage å gå på jobben og jeg graver meg nesten ned i senga når klokka ringer, jeg klarer liksom ikke å konsentrere meg når jeg er på jobben og alt er bare æsj. Det ble nok litt mye for meg med alt som har skjedd i det siste, og jeg har nok behov for å slappe virkelig av noen dager tror jeg..... Huff, så mye klaging det ble nå da, men det er godt å skrive det ned et sted. Liksom få det ut :wink:

Og nå oppdatering på mannen. Det går fin fint med han. Spiser Marevan tabletter hver kveld og Doxylin (antibiotika) hver morgen. Han fikk antibiotika for å bekjempe en startende luftveisinfeksjon. Da han begynte på antibiotika på onsdag tok han to tabletter sammen med to Marevan tabletter på kvelden, og dagen etter var INR verdien i blodet hans gått fra 2,6 til 3,0 :o Og det til tross for at legen hadde bedt han ta en tablett mindre Marevan enn vanlig. De satte ned til 1,5 tabletter den kvelden, og bare en Doxylin tablett - som han heretter tar på morgenen for ikke å blande dem for mye. I går var han på lab'en på sykehuset og de målte verdien til 2,3 (og jeg pusta lettet ut :D ). Antibiotika kan virke inn på Marevan og gi svingninger i INR verdien så det er viktig å teste to ganger i uka mens han går på det. Heldigvis bare 10 dager med antibiotika - puh :sjarmor:

Litt info for dem som ikke helt henger med i hva alle verdier etc er:

Marevan - er tabletter som opphever virkningen av K-vitamin og nedsetter blodets levringsevner. Vi får tilført K-vitamin gjennom grønnsaker, så det er viktig at pasienter som går på Marevan har et normalt kosthold og spiser omtrent lik mengde grønnsaker hver uke. Et glass vin eller to er Ok noen ganger i uken, men store mengder alkohol over noen dager/uker kan øke INR verdien og gi blødningsfare.

INR - verdien - Etter 1. november 1999 gikk vi i Norge fra å bruke Thrombotest systemet (TT%) til den internasjonale INR (International Normalised Ratio) for å måle blodets levringsevne. Jo høyere INR verdi jo mindre levringsevne har blodet. Når man ikke bruker Marevan ligger INR verdien mellom 0,8 - 1,2. Ved blodpropp i pulsårer (arterier) ønsker man at INR verdien ligger noe høyere (2,5 - 4,5) enn ved blodpropp i samleårer (vener) og lunge. Der er ønsket INR verdi 2 - 3. INR verdi over 5 er farlig. Om man merker unormalt store blødninger ved småskader, tannpuss, barbering, menstruasjon, blødning fra nesen, under huden (blåmerker uten skade) bør man snarest får stadfestet INR verdien. Dette kan være varsel om at Marevanbehandlingen er for sterk, og det kan være fare for indre blødninger - hjerneblødning er den mest alvorlige men dog sjeldneste komplikasjonen.

Marevan og medisiner i kobinasjon - Noen medisiner kan gi økt blødningsrisiko selv om de ikke påvirker INR verdien, og skal ikke brukes sammen med Marevan uten avtale med legen din.

Eksempler på slike medisiner er:

- Midler som inneholder acetylsalicylsyre (Albyl, Albyl E, Dispril, Globentyl, Globoid, Novid)

- Midler brukt mot menstruasjonssmerter, gikt og revmatisme (Alpoxen, Brufen, Celebra, Confortid, Felden, Ibux, Indocid, Indomet, Napren, Pirox m flere)

Smertestillende midler du kan bruke er:

Pamol, Panodil, Paracet og Pinex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Monja!

Koselig å se deg i dagboka di igjen, samtidig som det var kjempefint å høre at du har det bra med tanke på dette med hjertet som du skrev sist. :D

Det at du er sliten og lei har helt sikkert med den situasjonen du har vært i i det siste. Det må ha vært en stor påkjenning, samtidig som du har masse å tenke på i forbindelse med jobben(e)!

Nå er det viktig at du tar signalene, Monja, og prøver å koble ut og slappe av ved hver anledning! Du kommer ikke til å føle deg bedre før du er uthvilt og opplagt igjen! Skjønner at det ikke er lett å skulle koble helt ut en stund, men kanskje er det en mulighet for at du kan ta noen feriedager snart? Ei langhelg kan være nok! Tenk på det i allefall - må ikke la jobb og mas gå utover helsa, vennen - det er det ikke verdt!

Nå håper jeg du får en deilig og avslappende søndag! Her jeg sitter snør det masse, og jeg får egentlig litt julestemning... :lol: For tidlig, for tidlig!!! Hadde tenkt til å kjøre til Svinesund i dag vi, da, men det blir ikke noe i dette været!

Ha en fin søndag, Monja!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått opp mannen. Lagde speilegg og kakao til han og fant dyna og puta hans så han kan slappe av litt på sofan :wink: Jeg duller fælt med han, men det har ikke kommet noen protester så..... :ler:

I ettermiddag skal vi på bursdag. Nevøen vår ble 1 år på torsdag, og det skal jo feires med brask og bram det :D Vi har kjøpt en "spisestue" til han. Neida, men det er et lite bord og to stoler, og det er jo sååå søtt. Bare måtte kjøpe det vi. I tillegg får han tre CD'er med barnesanger. Synes barn nå om dagen er for opptatt av sånn dunk-dunk musikk som vi hører på så barnesanger er obligatorisk :D

Skal legge ut bilde av han i albumet tror jeg. Må bare se om jeg klarer å få det til først :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med bursdagsfeiring. Da får dere vel kake, heldignøffer. *smatt*

Skjønner du har masse Black Design i heimen. Det er råstilige ting de selger der og det er sååå masse jeg har lyst på. Må vel begrense meg litt da.. :roll:

Ha en god søndag. :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten tirsdags :klem2: kan man vel alltids bruke, kan man ikke?

Håper dere har det bra! Dere har vel ikke snødd ned der oppe i det kalde nord vel? :wink:

Klem fra Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Monja!

Nå har jeg lest igjennom de sise sidene av dagboka di.

Fytti, så mye du har stridd med...

Er såå glad for at det går bedre nå og at din kjære er hjemme igjen :D

Får helt vondt jeg... kan ikke klare å forestille meg hva du har gått igjennom. Men det setter ting i perspektiv...

Synes du er kjempetøff!

Håper alt står bra til ellers :)

Flott bilde av nevøen din,- han var kjempeskjønn :D

Ha en god dag!

Klem fra meg :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Monja!

En nydelig nevø du har, ja! Moro med barnebursdager syns jeg! :D

Håper du har ei fin uke - tenk at det nærmer seg jul da! Har du begynt med forberedelsene enda, eller?

Klem, Kverula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slapper av :D I allefall noen få timer til :-? Så er det fullt kjør igjen :cry: Nå ligger halve jobben hjemme på grunn av influensa, og ei er på sykehus med urytmisk hjerte og pustevansker :o Så nå er det Texas. Har greid å lure meg til fri midt på dagen idag, men jeg må på jobben igjen til sånn omtrent klokka 15 idag. Da går det nok med noen timer der ja. Og som ikke det er nok er jeg engasjert i min 3. jobb :sjokk: denne uka også. Altså - travelt fra morgen til kveld. Men det er deilig - godt å kjenne at man bruker seg litt, og ikke er jeg sliten heller. Bortsett fra litt vondter i ryggen :wink: Tror jeg har fått med hele spekteret jeg - jobber i privat sektor og er vikar i kommunen og staten :ler:

Vel, jeg skal komme sterkere tilbake når ting roer seg - eller, det blir nok før det om dere skal høre noe før jul :wink:

Ha en fin uke alle sammen :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en travel dame, ja! :ler: Blir helt imponert jeg, monja, over hvordan du står på! Jeg blir utslitt bare av å lese om det, jeg...Godt det finnes overskuddsmennesker blant oss - og ikke bare sånne som meg... :wink:

Ha ei fin uke, vennen!

Klem fra Kverula

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...