Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tvillingsjel skrev (8 timer siden):

Fordi jeg leser tråden først nå🫢

Du trenger ikke sittere alle med svada. Det holder å like innlegget. 

Anonymkode: de358...383

• Liker 28
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du trenger ikke sittere alle med svada. Det holder å like innlegget. 

Anonymkode: de358...383

Det bestemmer vel ikke duuuuuu! :P 

Anonymkode: bdd66...2c8

• Liker 2
Skrevet
Tvillingsjel skrev (På 13.1.2023 den 0.02):

Hæææ? Dere spør med baktanke altså? 

Har du ikke forstått det før nå? Det er jo helt logisk, såklart de ansatte er oppfordret til å se kundene, både med tanke på mersalg og å forebygge tyveri. 

Anonymkode: 191ee...a9b

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg jobber i butikk som selger maling, både til proff og konsument. Firmaer får rabatt ved å handle på sin konto, der de havner i en gitt rabattgruppe etter hvor mye de handler for årlig.

Samtale med en ganske ekkel middelaldrende mann (K) tidligere i dag:

K: jeg har konto, men vil ha rabatten min uten å sette det på firmaet. 

A: det er dessverre ikke mulig. Rabatten er knyttet opp til kontoen så det er eneste måten å få den type rabatt.

K: klart det er mulig, de andre her gjør det for meg hele tiden. (Lite trolig)

A: det er fysisk mulig, men jeg har ikke lov til å gjøre det dessverre.

K: regler er til for å brytes er de ikke? Jeg vet du kan sette det på din konto, så får jeg 50%

A: jeg kan ikke la deg handle på min konto.

K: jo, du har lov til å gi venner og familie 50% (dette stemmer ikke).

A: jeg kommer ikke til å la deg handle på min personalkonto, da måtte jeg uansett ha skattet av kjøpet ditt.

K: mumler: skal det være så forbanna vanskelig da

A: unnskyld, hva sa du?

K: ok, hvis det skal være så vanskelig... *betaler fullpris*

Vet ikke om han hadde konto engang, regner egentlig med han bare ville prøve seg fordi han tenkte jeg var ny og lett å lure.

Anonymkode: 177e7...abc

• Liker 28
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i butikk som selger maling, både til proff og konsument. Firmaer får rabatt ved å handle på sin konto, der de havner i en gitt rabattgruppe etter hvor mye de handler for årlig.

Samtale med en ganske ekkel middelaldrende mann (K) tidligere i dag:

K: jeg har konto, men vil ha rabatten min uten å sette det på firmaet. 

A: det er dessverre ikke mulig. Rabatten er knyttet opp til kontoen så det er eneste måten å få den type rabatt.

K: klart det er mulig, de andre her gjør det for meg hele tiden. (Lite trolig)

A: det er fysisk mulig, men jeg har ikke lov til å gjøre det dessverre.

K: regler er til for å brytes er de ikke? Jeg vet du kan sette det på din konto, så får jeg 50%

A: jeg kan ikke la deg handle på min konto.

K: jo, du har lov til å gi venner og familie 50% (dette stemmer ikke).

A: jeg kommer ikke til å la deg handle på min personalkonto, da måtte jeg uansett ha skattet av kjøpet ditt.

K: mumler: skal det være så forbanna vanskelig da

A: unnskyld, hva sa du?

K: ok, hvis det skal være så vanskelig... *betaler fullpris*

Vet ikke om han hadde konto engang, regner egentlig med han bare ville prøve seg fordi han tenkte jeg var ny og lett å lure.

Uff, sånne folk, altså. Og det verste av alt er at det er ikke så uvanlig. 

Anonymkode: 0128d...492

• Liker 5
Skrevet

Jeg var en dum kunde hos en restaurant en gang… Here we go

Vi hadde litt dårlig tid og var stresset. Siden det var indisk mat, som er ganske sterkt, var jeg fremdeles tørst etter å ha drukket opp vannglasset. 

Kelner kommer bort for å se til oss

Jeg: Kunne jeg fått noe mer vann? 

Kelner: *Løfter på vannkaraffelen som står rett ved siden av meg og heller oppi glasset* 

Han må jo ha tenkt at jeg var skikkelig oppblåst og blærete når jeg ikke engang kunne forsyne meg selv av en vannmugge som stod rett ved siden av meg :fnise:

Til mitt forsvar trodde jeg at vannmuggen var tom. Det var derfor jeg spurte om jeg kunne få mer vann, da jeg trodde at han måtte gå tilbake til kjøkkenet for å fylle på nytt vann i vannmugge. Jeg hadde aldri bedt kelneren fylle på glasset hvis jeg hadde sett at det stod en fylt vannmugge på bordet. 

Passe flau der ja :sjenert:

• Liker 20
  • Hjerte 5
Skrevet
Tvillingsjel skrev (18 minutter siden):

Jeg var en dum kunde hos en restaurant en gang… Here we go

Vi hadde litt dårlig tid og var stresset. Siden det var indisk mat, som er ganske sterkt, var jeg fremdeles tørst etter å ha drukket opp vannglasset. 

Kelner kommer bort for å se til oss

Jeg: Kunne jeg fått noe mer vann? 

Kelner: *Løfter på vannkaraffelen som står rett ved siden av meg og heller oppi glasset* 

Han må jo ha tenkt at jeg var skikkelig oppblåst og blærete når jeg ikke engang kunne forsyne meg selv av en vannmugge som stod rett ved siden av meg :fnise:

Til mitt forsvar trodde jeg at vannmuggen var tom. Det var derfor jeg spurte om jeg kunne få mer vann, da jeg trodde at han måtte gå tilbake til kjøkkenet for å fylle på nytt vann i vannmugge. Jeg hadde aldri bedt kelneren fylle på glasset hvis jeg hadde sett at det stod en fylt vannmugge på bordet. 

Passe flau der ja :sjenert:

Fort gjort 🤣🤣 

• Liker 1
Skrevet
ti10 skrev (På 13.1.2023 den 9.28):

Ikke? Hvis du forteller hva du er ute etter, kan en dyktig ansatt fortelle hva hun tror kan passe, peile deg inn på dyrere ting, dessuten kan hun kanskje foreslå et annet plagg som passer til det du er ute etter. 

Det er ikke nødvendigvis sånn at butikkene har mest fortjeneste på de dyreste produktene, bare for å opplyse om det. Ellers er jeg enig i at en dyktig selger kan få solgt sand i Sahara.

Anonymkode: 3a95e...019

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke nødvendigvis sånn at butikkene har mest fortjeneste på de dyreste produktene, bare for å opplyse om det. Ellers er jeg enig i at en dyktig selger kan få solgt sand i Sahara.

Anonymkode: 3a95e...019

Det har jeg vel heller ikke påstått ...

Skrevet
misssssnorway skrev (På 24.3.2019 den 11.28):

Du er desverre unntaket og ikke regelen. Opplever at oppdragelse er manglende på dette området, og bakgrunn har ikke så mye og si. Opplever at "underklassen" behandler oss som dritt pga det er slik de er vant til å bli behandlet selv, eller for å ta hevn. "Overklassen" føler seg som overmenneske og behandler oss som om vi er underdanige og kun der for å betjene dem. Også har du de som bare er rasshøl uansett.

Dette er selvfølgelig stigmatiserende og "dømmende" og gjelder ikke alle, men etter mange år i service-yrket begynner man å se mønster i menneskenes handlinger og væremåter. 

Selv tross hele denne tråden, som sier ganske mye om at det finnes mange ufordragelige kunder, så har jeg fremdeles til gode å være vitne til en kunde som har skjelt ut en butikkansatt. Håper og tror at denne tråden bare er ekstremtilfeller og at det ikke er vanlig arbeidsdag for butikkansatte.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (24 minutter siden):

Selv tross hele denne tråden, som sier ganske mye om at det finnes mange ufordragelige kunder, så har jeg fremdeles til gode å være vitne til en kunde som har skjelt ut en butikkansatt. Håper og tror at denne tråden bare er ekstremtilfeller og at det ikke er vanlig arbeidsdag for butikkansatte.

Nei, høylytt utskjelling foran andre skjer heldigvis ganske sjelden. (Med meg i hvert fall)

Det som skjer oftest er sure kommentarer, nedlatende tonefall og generelt frekk oppførsel. Hver episode er ikke nødvendigvis alvorlig i seg selv men summen av alle opplevelsene gjør at man blir sliten og lei.

• Liker 9
Skrevet (endret)
NumberSix skrev (På 7.9.2019 den 19.16):

Noe som har begynt å irritere meg i det siste er at det overdrevne fokuset på superservice i dagligvarebransjen har gjort en del kunder helt hjelpesløse og utrolig late!

Bakgrunn: i alle kjedene skal man jo alltid hilse på kunden (en selvfølge). møte blikket, smile og i grunnen se tilgjengelig ut for å hjelpe. I tillegg skal vi spørre "Er det noe vi kan hjelpe deg med?" hvis kunden ser ut til å være usikker på noe, og dersom kunden trenger hjelp så skal vi følge kunden bort til varen, og deretter spørre om det er noe mer vi kan gjøre for kunden (resulterer noen ganger i særdeles upassende kommentarer fra eldre menn), og deretter gjøre det kunden ber om, eller si "ha en fin dag". Noe som tar _ekstremt_ mye tid når det er mange kunder som ønsker hjelp. Og det er jo ikke akkurat som om vi er spesielt mange på jobb etter nedbemanning og innsparinger. 

Måten dette har gjort kunder late på er jo at med en gang de har kommet inn i butikken så er det "Hvor er melk?!" og så må vi følge dem til meieriavdelingen, spørre om det er en spesiell melk de er ute etter, og deretter hele den regla om mer etc. Mange kunder har begynt å gjøre dette, fordi da slipper de å finne varen selv. Også fastkunder som ellers er godt kjent i butikken har begynt med dette dersom det er en vare de ikke har kjøpt før som de trenger...og det er vel egentlig ikke så vanskelig å tenke seg til at speltmel kanskje står sammen med vanlig mel, eller gresk yoghurt kanskje står i yoghurtavdelingen på meieri? 

Helt greit at kunder som har vanskeligheter med å gå, eldre eller folk med dårlig tid ønsker hjelp, men de kundene spør veldig sjelden faktisk og ønsker gjerne å klare seg selv. De som åpenbart har dårlig tid kan jeg gjerne jogge rundt butikken med og vise hvor ting er, for deretter å jogge ned til kassa og slå gjennom varene fortest mulig så de kan rekke buss eller lignende, men når en funksjonsfrisk person i førtiårene trenger hjelp av meg til å vise henne hvor alle 18 varene på handlelista er, uten først å ha tatt seg en runde i butikken, og attpåtil har svært god tid, da føles det ganske meningsløst. 

(Og før noen begynner rant om at det skulle bare mangle og at vi ansatte bare er late: JA, jeg hjelper alle kunder, JA jeg yter topp kundeservice til alle, MEN jeg har også 8 paller med varer jeg skal fylle inn og så må jeg også hjelpe til med å betjene tipping, post og kasse 2,3 eller 4 i løpet av en dag, og vi er ikke så mange på jobb i løpet av en dag, og nei vi kan ikke ansette flere for det er det ikke penger til, og ja jeg har dritlyst til å slutte noen ganger, men samtidig elsker jeg jobben min og dette handler om at den hadde vært mye lettere om folk bare kunne tenke litt selv noenganger! Puh!)

Du, jeg skjønner at det er irriterende, men folk kan ha usynlige handikapp selv om de ser unge og oppegående ut. Tror det er viktig å tenke at folk ikke nødvendigvis spør for å være vanskelige. Det er ikke alt man kan se på folk. Noen ser oppegående ut, men har ingen orienteringssans, for eksempel, og klarer derfor heller ikke å finne melka selv om du forklarer hvor de skal gå. 

Endret av Silva Pluvialis
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 time siden):

Du, jeg skjønner at det er irriterende, men folk kan ha usynlige handikapp selv om de ser unge og oppegående ut. Det er ikke rent sjeldent jeg må spørre hvor ting er, og så be en ansatt om å følge meg da jeg ikke klarer å forstå hvor jeg skal lete. Jeg har ikke orienteringssans og klarer ikke å skjønner hvor jeg skal gå. Det er ikke for å være vanskelig eller lat, men en slags feilkobling i hjernen. Av den grunn nytter det sjeldent å spørre folk om veien, da jeg aldri klarer å koble beskrivelsene til en meningsfull enhet inni hodet, hvis det gir noe mening. Tror det er viktig å tenke at folk ikke nødvendigvis spør for å være vanskelige. Det er ikke alt man kan se på folk. Noen ser oppegående ut, men har ingen orienteringssans, for eksempel, og klarer derfor heller ikke å finne melka selv om du forklarer hvor de skal gå. 

image.thumb.png.f7b8701bc901b03601b64fce777d417a.png

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Tvillingsjel skrev (6 timer siden):

Du, jeg skjønner at det er irriterende, men folk kan ha usynlige handikapp selv om de ser unge og oppegående ut. Det er ikke rent sjeldent jeg må spørre hvor ting er, og så be en ansatt om å følge meg da jeg ikke klarer å forstå hvor jeg skal lete. Jeg har ikke orienteringssans og klarer ikke å skjønner hvor jeg skal gå. Det er ikke for å være vanskelig eller lat, men en slags feilkobling i hjernen. Av den grunn nytter det sjeldent å spørre folk om veien, da jeg aldri klarer å koble beskrivelsene til en meningsfull enhet inni hodet, hvis det gir noe mening. Tror det er viktig å tenke at folk ikke nødvendigvis spør for å være vanskelige. Det er ikke alt man kan se på folk. Noen ser oppegående ut, men har ingen orienteringssans, for eksempel, og klarer derfor heller ikke å finne melka selv om du forklarer hvor de skal gå. 

Det er ingen her som tenker at eventuelle utfordringene er problemet. Det er OPPFØRSELEN til kunden som er problemet, uansett om kunden har en "grunn" eller ikke. Man kan ha utfordringer uten å oppføre som som om den butikkansatte er lavkaste, liksom… 

Og så tenker jeg at hvis man har utfordringer med for eksempel retningssans eller romfølelse, så er det MYE enklere for den ansatte å gi riktig og hjelp hvis de forstår hvorfor… For å si det sånn: hvis det kommer inn en blind person med førerhund og/eller blindestokk, så skjønner man at riktig hjelp ikke er "ned til høyre der borte" om vedkommende spør hvor melken står. 

Det er lov å gjøre det lettere for alle parter…

Anonymkode: 3665a...903

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Tvillingsjel skrev (14 timer siden):

Når fastkunder du kjenner godt plutselig begynner å mase, og de aldri har problemer med å finne fram hvis de ikke finner en ansatt å mase på, da vet du at det er BS. Alle får hjelp, men det er lettere å hjelpe om man vet at personen trenger hjelp, fremfor entitled folk som tror de har rett på en personal shopper. 

Du kan forøvrig slutte å spamme tråden med siteringer av gamle innlegg, ingen er interessert i nye diskusjoner rundt gamle innlegg, de diskuterte vi når de ble lagt ut for X antall år siden. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

«Er denne på rabatt?» så henger det en stor plakat rett foran deg.

Så er det enkelte kunder som tror ansatte skal ta seg tid til å fotfølge dem rundt i butikken for å vise dem alt som koster under 500,- 

Og kunder som står og leser over kvitteringa med argusøyne og spør «fikk jeg rabatten her nå?» 

Rabatter ligger i systemet så det stemmer hele tiden. Og jeg dobbelsjekker alltid at det gjør.

Anonymkode: 1bece...6e5

• Liker 2
Skrevet

Meg (kunde) når jeg blir spurt  om jeg vil ha pose:"Nei, takk!" 🙂

Også meg, tre sekunder senere:

"Unnskyld, kunne jeg fått en pose likevel? " :flau: :klaske:

• Liker 2
Skrevet

Jobber i en fornøyelsespark og det er så mange som ringer å spør om åpningstider, priser og hva som skjer hos oss.

Alt dette ligger lett tilgjengelig på nettsiden vår et tasteklikk unna. 
Jeg har mer forståelse for de som ikke kan data og har smarttelefon altså. Svarer jo alltid på spørsmålene, men nevner at all infoen vår ligger ute på nettsiden (må skjerpe meg for å ikke si det på en frekk måte innimellom)

Når de begynner å skal ha meg til å lese opp hele aktivitetskalenderen da setter jeg ned foten. Kan si generelt hva som er oppe og ikke, men ikke hele lista.

Anonymkode: 53783...230

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og kunder som står og leser over kvitteringa med argusøyne og spør «fikk jeg rabatten her nå?» 

Rabatter ligger i systemet så det stemmer hele tiden. Og jeg dobbelsjekker alltid at det gjør.

Anonymkode: 1bece...6e5

Mulig du jobber i en butikk der alt i prissystemet er 100% riktig til en hver tid, men det gjelder definitivt ikke alle butikker. Det sier seg selv at man vil ha den rabatten man kan få, og eneste måten å sikre at man får den er jo å sjekke selv at den faktisk er tatt med. Jeg har opplevd irriterende mange ganger at tilbudsprisen av ulike grunner ikke blir registrert i kassa, så jeg sjekker gjerne kvitteringen for å være sikker.
Så lenge kunden ikke begynner å kjefte og klage før de har sjekket, så ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: e7dd1...265

• Liker 28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...