Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Poser er en ting som stadig er kilde til frustrasjon, får både butikkansatte og kunder.

Frem til nyttår tok ikke kjeden jeg jobber i betalt for posene. Standard "prosedyre" var å legge kundens varer i passende pose uoppfordret, noe de aller fleste var fornøyde med. Men så var det de som har med med handlenett da. De aller fleste var i stand til å si høflig fra at de ikke ønsket pose, men noen klikket jo helt over at det var "posetvang" hos oss. Å forsøke på en høflig måte å si at det på ingen måte var tvang, at de selvsagt kunne få bære varene i sitt medbrakte handlenett, var stort sett nytteløst. Det kom nesten alltid et foredrag om miljøvern, plastproblematikken, plast i havet etc.

Fra nyttår innførte kjeden betaling for poser. Det har gått overraskende greit, folk er vant til at poser koster penger i de fleste butikker og protesterer ikke. Det jeg har fått flest protester på er at vi tar betalt for de minste posene (som er på størrelse med et A4 ark, sånn ca) og det er jeg helt enig i. De større posene kan man jo stort sett benytte som søppelposer eller noe sånt, men de minste posene er helt ubrukelige til alt annet enn å bære noe småtteri hjem fra butikken. 

Fredag ble en sykt travel dag. Senteret kokte av kunder og vi hadde kø til begge kassene store deler av dagen. Midt i den mest hektiske perioden bestemte selvsagt den ene kassa seg for å henge seg opp. Mens kollegaen min fortsatte å ta unna den lange køen prøvde jeg frenetisk alle triks i boka for å få den opp å gå igjen, til ingen nytte. Jeg ringte IT-support og heller ikke de klarte å finne ut av det og siden det var inneklemt dag er det ingen som kan komme å se på det før til uka.

Butikken har to kasser som står på hver sin ende av samme disk. Ettersom den ene kassa var ute av drift bestemte vi at en av oss skulle slå inn varer og ta betalt i kassa som fungerte og den andre skulle pakke inn i den andre kassa (vi selger en del knusbart som ikke kommer i eske og må pakkes inn i silkepapir og bølgepapp for å ikke gå i stykker på vei hjem). Det var en kamp å organisere kundene så de ble stående i en kø og det kom flere ganger folk å stilte seg ved kassa som var ute av drift, der jeg stod å pakket inn, og de ble sure da jeg ba dem stille seg i køen som alle andre.  De skulle jo bare betale og kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke kunne ta betalt av dem når jeg stod der uten kunder. At det kanskje stod et par stykker å ventet på innpakking og at kassa ikke fungerte hadde mange tungt for å forstå. "Betalingskøen" gikk faktisk ganske radig unna siden kollegaen min for det meste ikke pakket inn, så hadde de bare stilt seg der med en gang hadde de sannsynligvis vært ute av butikken lenge før de var ferdige med å krangle med meg om at jeg ikke kunne slå inn varer på en kasse som ikke var operativ.

Kan ikke si jeg gleder meg til lørdagsvakt...

Anonymkode: 4e972...d85

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Poser er en ting som stadig er kilde til frustrasjon, får både butikkansatte og kunder.

Frem til nyttår tok ikke kjeden jeg jobber i betalt for posene. Standard "prosedyre" var å legge kundens varer i passende pose uoppfordret, noe de aller fleste var fornøyde med. Men så var det de som har med med handlenett da. De aller fleste var i stand til å si høflig fra at de ikke ønsket pose, men noen klikket jo helt over at det var "posetvang" hos oss. Å forsøke på en høflig måte å si at det på ingen måte var tvang, at de selvsagt kunne få bære varene i sitt medbrakte handlenett, var stort sett nytteløst. Det kom nesten alltid et foredrag om miljøvern, plastproblematikken, plast i havet etc.

Fra nyttår innførte kjeden betaling for poser. Det har gått overraskende greit, folk er vant til at poser koster penger i de fleste butikker og protesterer ikke. Det jeg har fått flest protester på er at vi tar betalt for de minste posene (som er på størrelse med et A4 ark, sånn ca) og det er jeg helt enig i. De større posene kan man jo stort sett benytte som søppelposer eller noe sånt, men de minste posene er helt ubrukelige til alt annet enn å bære noe småtteri hjem fra butikken. 

Fredag ble en sykt travel dag. Senteret kokte av kunder og vi hadde kø til begge kassene store deler av dagen. Midt i den mest hektiske perioden bestemte selvsagt den ene kassa seg for å henge seg opp. Mens kollegaen min fortsatte å ta unna den lange køen prøvde jeg frenetisk alle triks i boka for å få den opp å gå igjen, til ingen nytte. Jeg ringte IT-support og heller ikke de klarte å finne ut av det og siden det var inneklemt dag er det ingen som kan komme å se på det før til uka.

Butikken har to kasser som står på hver sin ende av samme disk. Ettersom den ene kassa var ute av drift bestemte vi at en av oss skulle slå inn varer og ta betalt i kassa som fungerte og den andre skulle pakke inn i den andre kassa (vi selger en del knusbart som ikke kommer i eske og må pakkes inn i silkepapir og bølgepapp for å ikke gå i stykker på vei hjem). Det var en kamp å organisere kundene så de ble stående i en kø og det kom flere ganger folk å stilte seg ved kassa som var ute av drift, der jeg stod å pakket inn, og de ble sure da jeg ba dem stille seg i køen som alle andre.  De skulle jo bare betale og kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke kunne ta betalt av dem når jeg stod der uten kunder. At det kanskje stod et par stykker å ventet på innpakking og at kassa ikke fungerte hadde mange tungt for å forstå. "Betalingskøen" gikk faktisk ganske radig unna siden kollegaen min for det meste ikke pakket inn, så hadde de bare stilt seg der med en gang hadde de sannsynligvis vært ute av butikken lenge før de var ferdige med å krangle med meg om at jeg ikke kunne slå inn varer på en kasse som ikke var operativ.

Kan ikke si jeg gleder meg til lørdagsvakt...

Anonymkode: 4e972...d85

Er det ikke vanlig å sette opp et 'ute av drift'-skilt foran en kasse som ikke fungerer? Det burde jo ha løst problemet litt...

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i kantine og der kom ei kjerring som bare var frekk på alle måter. Først ble hun irritert fordi hun ikke fant beger til salat. Når hun endelig hadde tatt alt hun skulle ha og kom til kassen så sa hun bare "Jeg er fortsatt student". Det er forskjellig pris for studenter og andre folk. Jeg har et vagt minne om at hun gikk der for flere år siden. Men det et stort sett studenter og ansatte som handler der så jeg tar jo stort sett samme pris for alle. Når jeg slo inn varene måtte hun igjen påpeke at hun var student. Det er greit, sa jeg. Hun betalte og etterpå måtte hun igjen forsikre seg om at hun hadde fått studentpris. Jeg sa joda, det fikk hun. 

Etterpå forstod jeg ikke hva som skjedde. Men hun kom tilbake og ville klage på at vi måtte rydde i kantina (ikke vårt ansvar å vaske der). Skjønte ikke helt hva hun mente fordi hun snakket gebrokkent norsk. Så når jeg for andre gang spurte hva hun mente så himlet hun med øynene helt åpenlyst.. Til slutt sa jeg bare at det var greit fordi jeg ikke forstod hva hun sa. Hun hadde vel klikka hadde jeg sagt "Hæ?" en tredje gang 😅

Anonymkode: b89ea...30e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zidji skrev (7 timer siden):

Er det ikke vanlig å sette opp et 'ute av drift'-skilt foran en kasse som ikke fungerer? Det burde jo ha løst problemet litt...

Ikke nødvendigvis. Vi har 2 kasser der jeg jobber, bruker stor sett bare den ene. Hvis den ikke virker, setter vi opp er Bruk neste kasse skilt, hjelper ikke. 90% av kundene går dit å bare står å ser på meg der jeg står ved den andre kassa og hjelper kunder 😂

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zidji skrev (8 timer siden):

Er det ikke vanlig å sette opp et 'ute av drift'-skilt foran en kasse som ikke fungerer? Det burde jo ha løst problemet litt...

Fra noen som har jobbet mye i butikk - det ville ikke løst problemet hennes. Folk er blind for skilting....

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zidji skrev (8 timer siden):

Er det ikke vanlig å sette opp et 'ute av drift'-skilt foran en kasse som ikke fungerer? Det burde jo ha løst problemet litt...

👇

Orbis skrev (36 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Vi har 2 kasser der jeg jobber, bruker stor sett bare den ene. Hvis den ikke virker, setter vi opp er Bruk neste kasse skilt, hjelper ikke. 90% av kundene går dit å bare står å ser på meg der jeg står ved den andre kassa og hjelper kunder 😂

Vi gjorde nettopp det både fredag og i dag; satte skilt med "Stengt, bruk neste kasse" og pil bort til den åpne kassa ved den stengte kassa, men som @allesote skriver er folk blinde for skilting. At det i tillegg stod en ansatt bak den stengte kassa og pakket inn varer gjorde det nok ekstra forvirrende for folk. Det var travelt i dag også og det ble en del surmuling, men det gikk noe bedre enn i går, da jeg før åpningstid fikk flyttet et bord med varer så det stod og sperret for den stengte kassa og gav et ekstra signal om at den ikke var åpen. Nå krysser jeg fingrene for at den kassa som er i ustand blir fikset på tirsdag.

Det at folk er blinde for skilting har jeg observert i flere butikker, ikke bare den jeg jobber i selv. På den lokale Kiwi-butikken har de f.eks. et digert skilt, sikkert 70 x 100 cm, over den ene kassa der det står "KUN KORT" med kraftig hvit skrift på grønn bakgrunn. Det burde ikke være mulig å overse, men hver gang de bruker den (brukes stort sett når det er ekstra travelt) er det noen "luringer" som blir irriterte over at de enten ikke får betalt med kontanter eller at de ikke kan ta ut kontanter i kortkassa. 

Anonymkode: 4e972...d85

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

👇

Vi gjorde nettopp det både fredag og i dag; satte skilt med "Stengt, bruk neste kasse" og pil bort til den åpne kassa ved den stengte kassa, men som @allesote skriver er folk blinde for skilting. At det i tillegg stod en ansatt bak den stengte kassa og pakket inn varer gjorde det nok ekstra forvirrende for folk. Det var travelt i dag også og det ble en del surmuling, men det gikk noe bedre enn i går, da jeg før åpningstid fikk flyttet et bord med varer så det stod og sperret for den stengte kassa og gav et ekstra signal om at den ikke var åpen. Nå krysser jeg fingrene for at den kassa som er i ustand blir fikset på tirsdag.

Det at folk er blinde for skilting har jeg observert i flere butikker, ikke bare den jeg jobber i selv. På den lokale Kiwi-butikken har de f.eks. et digert skilt, sikkert 70 x 100 cm, over den ene kassa der det står "KUN KORT" med kraftig hvit skrift på grønn bakgrunn. Det burde ikke være mulig å overse, men hver gang de bruker den (brukes stort sett når det er ekstra travelt) er det noen "luringer" som blir irriterte over at de enten ikke får betalt med kontanter eller at de ikke kan ta ut kontanter i kortkassa. 

Anonymkode: 4e972...d85

Hvem faen bruker cash i dag?

Anonymkode: d47d6...073

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet på en butikk på glassmagasinet i Oslo, for endel år siden. Butikken jeg jobbet i var liten, veldig åpen og kassen var plassert rett ved gangen. Det var ingen tvil om at jeg jobbet i en klesbutikk. Men hver bidige dag stoppet folk opp og spurte om ting som det er vanlig at se spør informasjonskranke om. Jeg er høflig og serviceinnstilt, så svarte så godt jeg kunne. Men da jeg stadig fikk kjeft fordi mange kunder syntes at rulletrappene var dumt plassert/ burde gått opp i stedet for ned, ble jeg ganske matt. Henvise til de senterleder, men da var jeg vist frekk😅

Anonymkode: ed4cb...0f8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvem faen bruker cash i dag?

Anonymkode: d47d6...073

Mange flere enn du kanskje tror.

Anonymkode: b6d18...db5

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, disse som må overlesse kassabåndet! 

Det stod en etter meg i kassa i dag, han nærmest bygde haug av varene sine bak skillepinnen min. Det gikk jo som det måtte gå, varene hans veltet over mine da båndet stoppet. En av mine varer ble ikke med hos meg, men det så jeg ikke siden jeg stod og betalte. Heldigvis han det selv, og jeg fikk betalt den etterpå. Det var jo enda godt, dette var en viktig ingrediens til 17. mai-baking. 

Men jeg var så stresset at jeg hørte meg selv si "Ja, det MÅTTE jo bare bli noe som ikke kom med!" Huff, jeg fikk vel et solid Karen-stempel der jeg stod, svett bak det hersens munnbindet. Jeg pleier ellers aldri å si sånt. :flau:

Går det ikke an å legge varene rolig en og en på båndet?

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 4.27):

Kom på en historie fra da jeg jobbet som resepsjonist på et hotell nordpå for mange år siden. Det var i januar/februar og været hadde vært dårlig i noen dager, overskyet og mye nedbør. Et australsk par kom til meg og spurte om været ville bli bedre snart, de håpet å få se midnattssol før de reiste hjem.  Ikke nordlys, men midnattssol.

De ble svært så skuffet da jeg forklarte at midnattssola ikke ville komme før om flere måneder, det var jo den de hadde reist hele veien til Norge for å se og de hadde blitt forklart at sommeren var beste tidspunktet for å se den. Vel, svarte jeg, da var det jo dumt å komme midtvinters.

Det viste seg, etter litt frem og tilbake, at de trodde de var blitt anbefalt å komme når det er sommer i Australia, altså på vinterstid i Norge (årstidene er jo motsatt på sørlige halvkule). Heldigvis klarnet været opp dagen etter og de fikk se et fantastisk nordlys, som dempet skuffelsen over den manglende midnattssola litt i alle fall.

Anonymkode: 99cc1...8ae

Minner om et par turister som reiste til Svalbard, husker ikke hvor de var fra - men de var i hvertfall svært skuffet da de ble spurte om når midnattssola står opp og ble fortalt at nei, sola går ikke ned til fordel for en «ny sol» - midnattssol betyr at den er oppe hele døgnet 😂🤦‍♀️

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emrik skrev (2 timer siden):

Minner om et par turister som reiste til Svalbard, husker ikke hvor de var fra - men de var i hvertfall svært skuffet da de ble spurte om når midnattssola står opp og ble fortalt at nei, sola går ikke ned til fordel for en «ny sol» - midnattssol betyr at den er oppe hele døgnet 😂🤦‍♀️

Minner litt om de amerikanerne som ville vite åpningstidene til alle fossene på Vestlandet 😜

Anonymkode: 56eb0...3be

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Minner litt om de amerikanerne som ville vite åpningstidene til alle fossene på Vestlandet 😜

Anonymkode: 56eb0...3be

Eller amerikanerne som krevde refundering av all reise til Norge av en tilfeldig båtkaptein da det gikk opp for dem at midnattssolen virkelig var den samme vanlige solen man ser på dagtid.

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit med en liten avsporing her..

Til dere ansatte i matbutikk; Hva syns dere om folk som åpner en 4pk med drikke og lar minst ei flaske eller boks bli stående i emballasjen?

Anonymkode: af7b4...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvem faen bruker cash i dag?

Anonymkode: d47d6...073

Jeg gjør.

Anonymkode: 9ef2b...8de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 hours ago, AnonymBruker said:

Håper det er greit med en liten avsporing her..

Til dere ansatte i matbutikk; Hva syns dere om folk som åpner en 4pk med drikke og lar minst ei flaske eller boks bli stående i emballasjen?

Anonymkode: af7b4...a9b

Det er da helt ok, de har både stykkpris og pakkepris. 

Anonymkode: de68c...138

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Det er da helt ok, de har både stykkpris og pakkepris. 

Anonymkode: de68c...138

Enig! Vi bryr oss ikke.

Anonymkode: b6d18...db5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som kundemottaker på bilverksted, og det er overraskende mange som ikke har forstått at årlig service på bilen er noe de lå betale for. De fleste svarer "men jeg har jo garanti på bilen, så da koster vel ikke servicen noe ekstra?."

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
allesote skrev (På 15.5.2021 den 19.26):

Fra noen som har jobbet mye i butikk - det ville ikke løst problemet hennes. Folk er blind for skilting....

Ja, hvis en av kassene streiker på kiwi, setter jeg opp 3 handlekurver opp ned langs hele båndet, vareskillere imellom dem, og kassastengselet (foran kassen), likevel stiller folk seg opp "øøøh er det ledig her?" mens jeg sitter på utsiden av kassen og har skrudd opp skapet med skrujernet og prøver å reboote driten. Tilogmed noen har flyttet på handlekurven og legger varene på og venter og sukker, mens de andre kassene er åpne. Noen svarer ikke hvis jeg gir beskjed om hva som skjer heller, bare ser videre ut i luften og venter... og venter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...