Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jobbet på meny for en del år siden, og de ferske rekene vi solgte sørget for at dagen ble litt lengre enn vanlig. 

En mann i 40 åra dukket opp i 18 tiden engang og var illsint over at vi var tomme for ferske reker. Jeg foreslo at han kanskje burde komme litt tidligere neste gang eller bestille på forhånd. 

Han klikka i vinkler og var ikke måte på hvor sint han var pga jeg våget å be han komme tidligere, bestille på forhånd skulle han i hvertfall IKKE gjøre fordi jeg var plikta til å ha ferske reker uansett tidspunkt på døgnet.... 

Sjefen fikk inn en klage på meg den dagen, og jeg ble tilbudt full stilling ei uke senere 🤗 

 

Men jeg glemmer aldri den sure gamle damen på 70 år, løper gjennom halve butikken ( jeg så henne i det hun gikk inn) og skriker: HVOR har du ketsjup!! Jeg har leita i en evighet! Dere må ha ting på stell her!! 

Jeg holdt til i ferskvaredisken så jeg sendte hun videre til kassa istede 😛 tenkte jo at det får isåfall ta en liten evighet når hun allerede mente at det tok så lang tid å finne den. 

Anonymkode: dabfa...ff6

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

<----- Dum kunde til venstre... 😒

Hold dere unna Travelis.no! Gjorde en tabbe og bestilte flybilletter derfra på fredag. Betalte med nettoverføring, men siden oppdaterte seg ikke. Fikk dog bekreftelse på bestillingen, men også varsel på at betalingen ikke var mottatt og bestillingen skulle bli annulert ved manglende betaling. Ved nettbetaling tar det 1-2 dager å overføre. Kundeservice er selvsagt umulig å få tak selv om de skulle være åpent i dag 1100-1330. Sendte inn kontaktskjema, men gjenstår å se på mandag om får svar tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 12.33, VKM skrev:

Nå har jeg jo fått en del upassende kommentarer på jobb av menn. Vanligvis slutter de når jeg sier jeg har kjæreste (noe jeg faktisk har), men det var en fyr som virkelig ikke ga seg for noen dager siden!

Han: «Hei, du er veldig søt, hva heter du? vil du bli med meg ut?»

Meg: «Nei, er dessverre opptatt»

Han: «Hva med i morgen da?»

Meg: «Da er jeg også opptatt»

Han: «Jaja, hvor bor du? Så kan jeg følge deg hjem etter jobb»

Meg: «Bor sammen med kjæresten min rett ned i gata, så trenger ikke følge, ellers takk»

Han: «Åja, ja har dame jeg og da, men blir du ikke lei av typen din? Kom igjen, vær litt kul da»

Jeg sier nei flere ganger, han maser, er alene på jobb så kan ikke få hjelp  Til slutt får jeg tekstet en venninne til å ringe jobbtelefonen så jeg kan late som om jeg hjelper noen via telefonen og får en unnskyldning til å gjemme meg litt på lageret fra han. 

Etter et par minutter går jeg ut igjen for å faktisk hjelpe en ordentlig kunde, men han fyren fortsetter maset sitt. Denne gangen prøver han å ta tak i meg og faktisk kysse meg... 🤢 Måtte be han forlate butikken, men han insisterte på å følge meg hjem etter jobb!

Heldigvis ga han seg når jeg truet med å ringe politiet om han ikke gikk, men herregud er det mulig. Ikke at jeg tror politiet seriøst hadde kommet, men det funket i alle fall. 

Unge jenter må slutte å tro de skal finne seg i alt mulig på jobb. Det du skal gjøre er å si ifra veldig bestemt fra første stund , hjelper ikke det så tilkaller du sjefen din eller vekter. Du må uansett informere sjefen slik at han kan blir utestengt fra butikken på ubestemt tid. Og kollegaene dine må bli informert slik at alle uten unntak håndhever utestengelsen.

 Det er slik det funker , du skal ikke under noen omstendighet sette livet ditt på spill pga en pervers ustabil "kunde". Det er det virkelig ikke verdt. 

Anonymkode: 66338...4bd

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unge jenter må slutte å tro de skal finne seg i alt mulig på jobb. Det du skal gjøre er å si ifra veldig bestemt fra første stund , hjelper ikke det så tilkaller du sjefen din eller vekter. Du må uansett informere sjefen slik at han kan blir utestengt fra butikken på ubestemt tid. Og kollegaene dine må bli informert slik at alle uten unntak håndhever utestengelsen.

 Det er slik det funker , du skal ikke under noen omstendighet sette livet ditt på spill pga en pervers ustabil "kunde". Det er det virkelig ikke verdt. 

Anonymkode: 66338...4bd

Takk, dette er det eneste oppegående svaret jeg har sett til denne posten. Man skal aldri akseptere seksuell trakkassering fra kunder, særlig siden vi allerede er en delvis utsatt yrkesgruppe. 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Unge jenter må slutte å tro de skal finne seg i alt mulig på jobb. Det du skal gjøre er å si ifra veldig bestemt fra første stund , hjelper ikke det så tilkaller du sjefen din eller vekter. Du må uansett informere sjefen slik at han kan blir utestengt fra butikken på ubestemt tid. Og kollegaene dine må bli informert slik at alle uten unntak håndhever utestengelsen.

 Det er slik det funker , du skal ikke under noen omstendighet sette livet ditt på spill pga en pervers ustabil "kunde". Det er det virkelig ikke verdt. 

Anonymkode: 66338...4bd

Heldigvis har jeg ikke sett han siden, så antar det bare var et engangstilfelle (selv om det alltid er noen som er ekle). Men ja, det å være mer bestemt har jeg i alle fall lært meg etter den episoden...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/5/2019 at 1:44 PM, AnonymBruker said:

Unge jenter må slutte å tro de skal finne seg i alt mulig på jobb. Det du skal gjøre er å si ifra veldig bestemt fra første stund , hjelper ikke det så tilkaller du sjefen din eller vekter. Du må uansett informere sjefen slik at han kan blir utestengt fra butikken på ubestemt tid. Og kollegaene dine må bli informert slik at alle uten unntak håndhever utestengelsen.

 Det er slik det funker , du skal ikke under noen omstendighet sette livet ditt på spill pga en pervers ustabil "kunde". Det er det virkelig ikke verdt. 

Anonymkode: 66338...4bd

For å sitere damene fra podcasten My Favorite Murder: Fuck politeness! Vi jenter er ofte oppdratt til å være høflige uansett og unnvikende heller enn konfronterende i sånne situasjoner og ekle karer vet å utnytte det.

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, netpuppy said:

For å sitere damene fra podcasten My Favorite Murder: Fuck politeness! Vi jenter er ofte oppdratt til å være høflige uansett og unnvikende heller enn konfronterende i sånne situasjoner og ekle karer vet å utnytte det.

Enig! Sjefen min pleide si "du får ikke betalt for å ta imot dritt". Mye kjipt jeg kan si om arbeidsplassen, men å ha en sjef med erfaring fra gulvet er gull verdt når man trenger oppbacking etter kjipe kundeepisoder.

Anonymkode: 89917...8a2

  • Liker 31
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på apotek. Trives veldig med jobben min og jeg opplever sjeldent frekke kunder. Likevel er det noen som ikke er villige til å vise legitimasjon når jeg ber om å se den. Det er som oftest menn over 50 og pensjonister. De svarer gjerne med "Nei, fordi her kjenner de meg!". Da pleier jeg å si noe slik som "Hehe, ja, men jeg er ikke her like ofte, derfor må jeg be om legitimasjon.", og da får jeg ofte svaret "Bare spør (kolleganavn), hun står rett der!". Altså, hun er opptatt med en annen kunde. Mener du at jeg skal avbryte midt i samtalen hennes med kunden fordi du ikke orker å vise legitimasjonen din? Du skal jo i tillegg eventuelt dra opp lommeboka og mest sannsynlig bankkortet uansett også?

Endret av simsmachop
  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2019 den 9.24, netpuppy skrev:

For å sitere damene fra podcasten My Favorite Murder: Fuck politeness! Vi jenter er ofte oppdratt til å være høflige uansett og unnvikende heller enn konfronterende i sånne situasjoner og ekle karer vet å utnytte det.

ENIG!!!

Dere skal være så jævla hyggelig, er dere ute å spiser der dere blir spurt om  maten smakte så svarer dere JA uansett. Jeg var vitne til dette for ikke så lengesiden, voksne kvinner. "SÅ god mat har vi aldri fått før" svarte de.

Anonymkode: dbd9b...9fe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

ENIG!!!

Dere skal være så jævla hyggelig, er dere ute å spiser der dere blir spurt om  maten smakte så svarer dere JA uansett. Jeg var vitne til dette for ikke så lengesiden, voksne kvinner. "SÅ god mat har vi aldri fått før" svarte de.

Anonymkode: dbd9b...9fe

Jeg jobber også med en haug av veldig unge jenter, noen har tilogmed latt seg overtale til p gi folk snap, face, nr osv.. Og så kommer de da løpende og er redd og føler ubehag hver gang samme kunde er tilbake igjen 😐.. Så da tar jeg en prat med dem og spør HVORFOR det er frekt 0 si nei til folk når de spør om privat informasjon?? Og slik de forteller om det så virker det som kunden ikke trenfer å be to ganger engang.. Jenter lar deg overkjøre hele tiden,man må stå opp for seg selv. Blir jo bare maks ubehagelig å jobbe om man sier ja til flere slike kunder.. Jeg nekter tilogmed å gå med navneskilt. Hvorfor i alle dager skal alle kunder få vite hva jeg heter?? Det er relativt lett for folk 0 finne ut av hvem man er bare man kan navnet... 

Anonymkode: 1084e...286

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
På ‎14‎.‎10‎.‎2019 den 9.01, simsmachop skrev:

Jobber på apotek. Trives veldig med jobben min og jeg opplever sjeldent frekke kunder. Likevel er det noen som ikke er villige til å vise legitimasjon når jeg ber om å se den. Det er som oftest menn over 50 og pensjonister. De svarer gjerne med "Nei, fordi her kjenner de meg!". Da pleier jeg å si noe slik som "Hehe, ja, men jeg er ikke her like ofte, derfor må jeg be om legitimasjon.", og da får jeg ofte svaret "Bare spør (kolleganavn), hun står rett der!". Altså, hun er opptatt med en annen kunde. Mener du at jeg skal avbryte midt i samtalen hennes med kunden fordi du ikke orker å vise legitimasjonen din? Du skal jo i tillegg eventuelt dra opp lommeboka og mest sannsynlig bankkortet uansett også?

Dette er nok de samme menneskene som blir fra seg av fortvilelse dersom de blir utsatt for id tyveri. Det går an å tenke selv, men det gjør ikke de fleste slike mennesker. Du yter jo god kundeservice og du må jo forsikre deg om at kunden er den han/hun utgir seg for å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber også med en haug av veldig unge jenter, noen har tilogmed latt seg overtale til p gi folk snap, face, nr osv.. Og så kommer de da løpende og er redd og føler ubehag hver gang samme kunde er tilbake igjen 😐.. Så da tar jeg en prat med dem og spør HVORFOR det er frekt 0 si nei til folk når de spør om privat informasjon?? Og slik de forteller om det så virker det som kunden ikke trenfer å be to ganger engang.. Jenter lar deg overkjøre hele tiden,man må stå opp for seg selv. Blir jo bare maks ubehagelig å jobbe om man sier ja til flere slike kunder.. Jeg nekter tilogmed å gå med navneskilt. Hvorfor i alle dager skal alle kunder få vite hva jeg heter?? Det er relativt lett for folk 0 finne ut av hvem man er bare man kan navnet... 

Anonymkode: 1084e...286

Overraskende mange som spør om navnet mitt på jobb, har alltid bare styrt bort samtalen til noe annet. Noen menn derimot blir oppriktig forbanna om du ikke gjør som de vil, derimot, så det er ikke alltid så lett å si nei... Spesielt ikke når sjefen uansett aldri forsvarer de ansatte, selv om vi i teorien ikke gjorde noe galt ved å ikke gi dem kontaktinfo

Anonymkode: 45010...df3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 3.53, ti10 skrev:

Hos oss er det en øvre grense på uttak på et bestemt beløp (noen hundrelapper). Har inntrykk av at de fleste aksepterer det når jeg sier det på den måten: "Vi har en grense på uttak på x kroner". Dvs. en formulering som sier at "sånn er det bare". Da skjønner de at det er en absolutt grense i stedet for "jeg må ha kontakter til vekslepenger". Med din versjon blir det i deres hode på en måte din "feil" og opp til deg å avgjøre at de ikke får penger.

Ikke for det, akkurat hun du nevnte virket jo veldig ekstrem 😮

På 13.8.2019 den 4.02, The Kitten skrev:

"Jeg må ha vekslepenger i kassen" er virkelig en frase som sier det aller meste for oppegående folk.

Jeg tenker det samme som ti10. Har faktisk tenkt flere ganger at kassemedarbeideren ville sluppet lettere unna hvis de sluttet å skylde på at de måtte ha veksel, akkurat det driter dessverre kunden i. Bare si at du bare får lov til å gi ut så og så mye, og spør om de vil ha det. Hvis de da gjentar at de vil ha det de opprinnelig ba om, så si at da må de dessverre gå til minibanken der og der. Det er mye vanskeligere å krangle på.

Anonymkode: f20c3...216

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.9.2019 den 19.48, kenpet skrev:

Vet ikke om dette passer inn her men...

Har hørt om mange tilfeller hvor kunder rett og slett kjefter ned folk over telefonen hvis det er blitt gjort en feil, om det er noe de er misfornøyde med osv. Selv om det ikke er de som svarer telefonen sin feil. Kundene kan være frekke både i telefonen og på chat/e-post. Har selv opplevd å bli fortalt at dette var dårlig kundeservice over noe jeg ikke har kontroll på, noe som gjør at jeg rett og slett mister litt lysten til å gjøre alt for å hjelpe vedkommende (dette hender heldigvis sjeldent der jeg jobber, og jeg vil gjøre alt for å hjelpe kunden. Men ikke når de blir sure på MEG over noe jeg ikke har kontroll over og når de blir usaklige).

Denne gangen var det jeg som var kunde. Jeg bestilte noe i sommer til nesten 2000. Fikk feil modell (den modellen jeg fikk kostet rundt 500). Så måtte undersøke med nettsiden for å se hva som hadde skjedd. Fikk ikke kontakt med nettbutikken (selv om eposten jeg skrev var hyggelig), så måtte gå videre til Klarna.

Selv om jeg var forbanna, var jeg hyggelig mot dem på telefonen og på chat, ønsket dem en fortsatt fin dag osv, fordi jeg visste at det ikke var vedkommende som satt bak chatten/telefonen sin feil. Jeg viste ikke min sinne en eneste gang, hverken på telefon eller chat. Det tok sin tid, men i dag fikk jeg epost om at fakturaen er slettet og at jeg slipper å betale - nesten 3 måneder etter at jeg fikk varen.

Det hjelper så mye å være hyggelig mot kundeservice, da får man ofte god hjelp tilbake. :) PS: Styr unna kpn.no ;) Mange som har problemer med dem og sier at de er useriøse. At folk ikke får varen de bestilte eller mottar feil vare, og at de ikke får kontakt med kundeservice. Det opplevde jeg selv.

Godt eksempel på et problem mange butikkansatte her i tråden sliter med, som de tydeligvis ikke ser selv!

Veldig mange butikkansatte forstår ikke at de representerer hele bedriften, hele kjeden. Når folk f eks klager over at det er tomt for ferske reker eller tilbudsvarer, er det ikke DEG, Vilde på Meny Ullevål, de klager på. Men DU representerer butikken, og hvis du mener at du ikke skal ha klager fordi feilen ligger hos dagskiftet, butikksjefen, leverandøren, hovedkontoret - da har du misforstått jobben din.

Jeg tror dessverre mange får for dårlig opplæring, men det går vel an å tenke logisk? Når du er på jobb er du Meny, Lindex, Power, du er ikke Vilde fra Rodeløkka.... Jeg blir veldig oppgitt over tafatte butikkansatte som bare er opptatt av å renvaske seg selv ("det er ikke min feil at vi er tomme for salgsvare x"). Nei, men din jobb er å registrere reaksjonene og tenke ut hva som bør gjøres. Kanskje endre bestillingsrutinen? Kanskje maile butikksjef og si at "i dag fikk vi klager på tjuefem kunder om.... jeg foreslår at vi...."

De fleste kunder sier ikke fra for å plage deg personlig. 

Anonymkode: 1c671...3b6

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2015 den 9.02, SillyFlamingo skrev:

Sto bak en dame i køen på rema i går som skulle handle inn til hele helgen og litt til. Hun virkelig lesset/kastet på varene på båndet og fikk rivd ned tyggegummi som havnet blant hennes varer... Da var helvete i gang for å si det pent!

Kjefta ned hun i kassen om hvorfor i all verden tyggegummi skulle være plassert så dumt og om hun ikke skulle lette på ræva si å rydde opp? Stakkars jenta gikk rundt å plukker opp de 6-7 pakkene som hadde falt ned, litt forfjamset.

Hun fortsetter å scanne inn varene så ringer telefonen til denne kunden. Står der å prater med venninnen sin om bikkjer, strikking og hvor dårlig kundeservice det er på rema. 

Kassadama blir ferdig med å scanne inn alt uten at kunden drar fram kort eller penger, fortsetter å prate i telefonen. Hun sier summen en gang til uten respons, prøver pent igjen å sier unnskyld. Fikk ett hysj tilbake!

Så spurte kassadama om hun kunne flytte seg litt så hun fikk ekspedert meg til hun var ferdig med å prate i telefonen og klar til å betale! Å hun dama klikker, legger på telefonen å hvordan folkeskikk hun hadde som avbrøt folk i telefonen, jobben hennes var kun å scanne varer og ta i mot penger! Hvor vanskelig kunne det være å sitte bak der å holde kjeft å gjøre jobben sin. Men var sikkert derfor hun satt der, ubrukelig til en ordentlig jobb!

Stakkars jenta er helt sjokkert, nesten så hun sitter med tårer i øynene! 

At folk kan oppføre seg så fælt mot noen, helt utrolig! 

Slike personer skulle man kunne svart med "Ok, greit da. Hvis jobben er så grei så kom bak her å sitt ett par timer. Skulle hatt på plass en palle varer for flere timer siden, men pga mye kunder har den måtte vente. Så SUPERHYGGELIG av deg at du tilbyr deg å hjelpe til!" 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stamkunde som er gjerrig (kjøper alltid billige ting eller ting på tilbud). Prøver seg ofte etter hun har betalt å si "kan jeg få en pose" og får da ofte til en gratis pose så vi slipper å stresse med å slå inn en ny kvittering bare for en pose. Ofte har vi allerede begynt med neste kunde og da blir det problematisk og tidkrevende så da gir vi henne bare posen. 

Så når hun kom og hadde kjøpt ganske mye så slo jeg inn 3 poser uten at hun merka det (jeg er god på å anslå antall poser) så pakket hun inn i posene og så fornøyd ut helt til hun så på kvitteringen at posene var slått inn. "Du spurte ikke om poser derfor er det gratis!" 

Anonymkode: 69d68...cb5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har faktisk skjedd flere ganger at utlendinger vil bytte tjenester: de får gratis vare av meg, og jeg kan få gratis kebaber i butikken deres...   Men, butikken jeg jobber for syntes nok ikke noe om en slik avtale...

Anonymkode: a4965...9f0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i alt du sier her, men har likevel en kommentar.

 

De kundene ansatte reagerer på, er de ufine. Det er vanvittig stor forskjell på: 'Unnskyld, er dere tomme for [vare]? Åh, det var synd, jeg opplever at dere ofte er tomme for dette, og det er ganske irriterende.' og 'Faen, har dere ikke [vare] i dag heller, denne jævla møkkasjappa har jo aldri noe, dere helvetes idioter må for faen se til å få inn nok! Jævla fitte!'

See?

Anonymkode: 3e488...a3b

Sier han jævla fitte?

Anonymkode: 69d68...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i alt du sier her, men har likevel en kommentar.

 

De kundene ansatte reagerer på, er de ufine. Det er vanvittig stor forskjell på: 'Unnskyld, er dere tomme for [vare]? Åh, det var synd, jeg opplever at dere ofte er tomme for dette, og det er ganske irriterende.' og 'Faen, har dere ikke [vare] i dag heller, denne jævla møkkasjappa har jo aldri noe, dere helvetes idioter må for faen se til å få inn nok! Jævla fitte!'

See?

Anonymkode: 3e488...a3b

Ja, helt enig i at det er innafor å reagere på veldig sinte og frekke kunder. Men LITT sint kan man bli når man møter bare "det ække min skyld"....

Anonymkode: 1c671...3b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...