Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Her for en stund siden hadde jeg en regning som faktisk hadde gått så langt som at det var sendt utleggbegjæring til namsmannen. Ikke spørr, jeg vet faktisk ikke hvordan jeg har greid å overse regning, purring, purring, purring og prring i nesten ett år. Det skal teoretisk sett ikke være mulig.

Uansett, jeg ringte inkassoen (Kredinor) når jeg fikk utleggssbegjæringen. Jeg hørte at han stålsatte seg i andre enden av røret for kjeft og jeg fikk skrekkelig vondt av han. Jeg visste jo at det her nok var min egen feil selv om jeg fortsatt ikke skjønner hvordan jeg klarte det. Jeg hadde to valg: Kunne hyle og skrike og være ufin og forlange å få det sletta, true med advokat og what not, eller jeg kunne gå i dialog og si at "hør her, jeg tror faktisk jeg har klussa det litt til, kan vi fikse det her på noen måter?" jeg gjorde sistnevnte og slapp å betale fullt ut inkassosalær. Å være hyggelig hjelper alltid.

Åh, drømmekunden! Jeg jobber ikke i inkassobyrået, men jeg tar imot en del henvendelser som handler om alt fra purring til lønnstrekk. Det er mange som ringer og er helt fortvilte. De kan f.eks ha vært syke, hatt hemmelig adresse, huset kan ha brent ned osv. Jeg hjelper de jeg kan, til og med i tilfeller der jeg kan få kjeft. Fordi, for å være litt kynisk, så tror jeg at det er større sannsynlighet for at vi får regninga betalt i slike tilfeller dersom man er grei og legger til rette for det. Det er stor forskjell på folk som gjør en glipp og folk som har et mønster. Man kommer langt ved å være ærlig og ansvarsfull :)

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i matbutikk og vi har nylig startet opp med Too good to go, men jeg tror mange har misforstått konseptet. Det handler jo altså om å selge varer til en billigere penge (39,- for bakevarer og 49,- for varmmat/forundringspose) for å redusere svinnet. 

Kom en dame å klaget, fordi våres pose var det dårligste hun hadde sett på lenge 🤷🏽‍♀️ Hun skjønte ikke hvorfor vi bare puttet varer med dårlig dato/lite varer oppi posen. 

Prøvde å forklare at hele konseptet går jo ut på å selge mat vi ellers må kaste/donere bort til en billigere penge. 

Det var jeg som hadde pakket TooGoodToGo posen den dagen, og det var verdi til over 300kr oppi der, for 39kr........🤷🏽‍♀️

Endret av aurinko
  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2.7.2019 den 17.45, CabinCruiser skrev:

Her for en stund siden hadde jeg en regning som faktisk hadde gått så langt som at det var sendt utleggbegjæring til namsmannen. Ikke spørr, jeg vet faktisk ikke hvordan jeg har greid å overse regning, purring, purring, purring og prring i nesten ett år. Det skal teoretisk sett ikke være mulig.

Uansett, jeg ringte inkassoen (Kredinor) når jeg fikk utleggssbegjæringen. Jeg hørte at han stålsatte seg i andre enden av røret for kjeft og jeg fikk skrekkelig vondt av han. Jeg visste jo at det her nok var min egen feil selv om jeg fortsatt ikke skjønner hvordan jeg klarte det. Jeg hadde to valg: Kunne hyle og skrike og være ufin og forlange å få det sletta, true med advokat og what not, eller jeg kunne gå i dialog og si at "hør her, jeg tror faktisk jeg har klussa det litt til, kan vi fikse det her på noen måter?" jeg gjorde sistnevnte og slapp å betale fullt ut inkassosalær. Å være hyggelig hjelper alltid. 

Åh. Minner meg om min situasjon 😄 Jeg fikk tidligere i år masse regninger fra sykehuset for behandling i tiden jeg skulle få frikort. Noen kom før frikortet, noen kom etter. Alle skulle betales, siden sykehuset ikke hadde registrert frikortet, og alle pengene jeg betalte "for mye" skulle jeg få igjen av HELFO.

Problemet er bare at regningene kom altfor sent - og de kom SAMLET i én konvolutt. Dette er snakk om fakturaer skrevet hver uke over 6 uker - selvfølgelig skal de ikke komme samlet, da sier det seg selv at noen av de er for sene. Så da går de til inkasso før jeg i det hele tatt har mottatt de. Siden dette var i perioden jeg skulle få frikort, tolket jeg mangelen på fakturaer som at frikortet var blitt registrert og at jeg var all good.

Innmari kjip å komme hjem fra påskeferie og finne seks regninger og brev fra inkassoselskap... Som student... Måtte betale flere hundre kroner i gebyrer på grunn av en feil sykehuset hadde gjort (sendte flere fakturaer for sent). Jeg stilte opp gråtende i skranken på sykehuset med regninger og salærer på godt over 2500 kr.... og prøvde å forklare at det må ha skjedd en feil.

Jeg kunne vært forbanna, jeg var ganske forbanna og. For jeg brukte mye tid på å ringe inkassobyrået, snakke med sykehuset, behandleren min, hele greia. Og jeg måtte legge ut mye penger - som jeg selvfølgelig skulle få tilbake et par uker senere. Men jeg hadde ikke 2000 kr å legge ut, jeg hadde bare budsjettert med at jeg skulle betale ca 600 kr. 1900 kr er mye for en student... Så istedenfor å hyle, kjefte og kalle sykehuspersonale "JÆVLA IDIOTER", så forklarte jeg dem situasjonen. Rolig. Samlet. Objektivt.

 

Enden på visa, fordi jeg var hyggelig, var at 1) sykehuset trakk noen av fakturaene fra inkassobyrået og ba dem slette salærer og gebyrer og 2) de ga meg en skikkelig lang betalingsutsettelse som gjorde at jeg klarte meg allikevel, som fattig student. Og to uker senere fikk jeg pengene tilbake fra HELFO, og jeg slapp å betale en eneste krone i salærer eller gebyr.

 

Man kommer så sinnsyk mye lenger med sukker enn med salt. DET har jeg lært etter x antall år i servicebransjen. Uansett om man er "kunde" eller "pasient" eller "bruker".

---------------------------

Oh! Btw! En artig ting skjedde på jobb her forrige uke. Det var veldig varmt, jeg tåler ikke varme så godt, og var derfor litt "surrete". Jeg anbefalte en bok til en kunde, boken var en kjempefin ferieroman hvis man ønsker å skru av hjernen på ferie. Key word = ferie.

Da vi kom til betaling av varene hennes så skulle jeg stille henne det klassiske og nødvendige spørsmålet "trenger du en pose?" men i stedenfor spurte jeg "trenger du en ferie?" og det er visst JEG som trenger en ferie.

 

Takk for meg.

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎05‎.‎2019 den 22.06, Sugar&Spice skrev:

HVA er greia med at kunder stapper inn kortet og begynner å taste koden før jeg i det hele tatt er HALVVEIS i å scanne inn varene og stille spørsmål? (trenger du pose, medlem i kundeklubb osv osv)....

Så prøver jeg å si at de må vente litt til - men de står bare der med nesa ned i tastene og HØRER IKKE ETTER OG SÅ BLIR DE OVERRAKSET OVER AT TERMINALEN LAGER EN UVANT LYD og jeg står der og bare "ja, hehe, jeg er ikke ferdig enda, det nytter ikke taste kode før je......" "HJEEEEEELP hallo hvorfor fungerer ikke terminalen deres!!!"

 

Altså helt seriøst. er det så HIMLA vanskelig å høre etter.

 

:bond: 

 

 

snart ferdig.

Og så har de ikke tid til å la terminalen virke og gjøre det den skal heller. Lar kortet stå inne ca 1 sekund før de drar det ut igjen og setter det inn og ut, inn og ut og/eller ser anklagende på den som ekspederer :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎06‎.‎2019 den 20.23, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er like rart hver gang kunder aggressivt spytter ut anklager vedrørende priser og sammenligner prisene med klær i andre land 🙈😅

hallo kjære kunde, det er dyrt å drive i Norge. Det er ekstremt dyrt å leie butikk-lokale for eksempel. 

Feks - hvor mye av den 56 kr dyre kaffen tror du kafeen sitter igjen med ? Store deler går til HUSLEIE, innkjøp, frakt , lønninger og ikke minst skatt. Vær så snill å forstå dette da 🙈😅😅

butikk-lokaler er helt sinnsykt dyre. Utleierne graver sin egen grav- snart har ingen råd til å drive noe som helst pga sinnsyke utleiepriser 

Anonymkode: 8abb3...e33

For ikke å snakke om den evige kjeftingen og klagingen vedrørende priser hos selvstendige butikker kontra kjedebutikker, bensinstasjoner kontra matbutikker osv.

Skulle tro voksne folk hadde bedre vett enn å tro at alle bedrifter har like innkjøpspriser og at alle pengene i kassa går uavkortet rett i lomma på eier. Men neida ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ti10 skrev:

Og så har de ikke tid til å la terminalen virke og gjøre det den skal heller. Lar kortet stå inne ca 1 sekund før de drar det ut igjen og setter det inn og ut, inn og ut og/eller ser anklagende på den som ekspederer :) 

 

 

omg ja. Og nå har vi fått tæpping på terminalen, men det virker ikke som folk har skjønt nøyaktig hvordan det fungerer; altså hvordan man skal holde kortet. Det skal legges flatt oppå skjermen, og det skal legges ganske NÆRME også. Helst helt nedpå, og når terminalen lager en "positiv" lyd er det godkjent. Det vil si at hvis man legger kortet på høykant (!) på skjermen, med chippen opp og bort, så kommer det en negativ lyd - ala DUT DUT DUT. Ikke bra. Da er det ikke godkjent, og man må prøve på nytt. Kundene bare "nei, det funker ikke det her... *riste oppgitt på hodet* alt var bedre før huff huff.... *himle med øynene*" og jeg bare "hvis du gjør det ordentlig så kanskje det fungerer hver eneste gang 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 "

 

Jeg er så lei ass :bond: 

 

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

omg ja. Og nå har vi fått tæpping på terminalen, men det virker ikke som folk har skjønt nøyaktig hvordan det fungerer; altså hvordan man skal holde kortet. Det skal legges flatt oppå skjermen, og det skal legges ganske NÆRME også. Helst helt nedpå, og når terminalen lager en "positiv" lyd er det godkjent. Det vil si at hvis man legger kortet på høykant (!) på skjermen, med chippen opp og bort, så kommer det en negativ lyd - ala DUT DUT DUT. Ikke bra. Da er det ikke godkjent, og man må prøve på nytt. Kundene bare "nei, det funker ikke det her... *riste oppgitt på hodet* alt var bedre før huff huff.... *himle med øynene*" og jeg bare "hvis du gjør det ordentlig så kanskje det fungerer hver eneste gang 😄 😄 😄 😄 😄 😄 😄 "

 

Jeg er så lei ass :bond: 

 

 

Akkurat, og de holder på så lenge at de til slutt har brukt mange ganger så lang tid som de ville ha gjort om de bare brukte "gamlemåten" ... En ting er om det gjelder en person, men når x antall kunder på rad gjør det, da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ti10 skrev:

Akkurat, og de holder på så lenge at de til slutt har brukt mange ganger så lang tid som de ville ha gjort om de bare brukte "gamlemåten" ... En ting er om det gjelder en person, men når x antall kunder på rad gjør det, da ...

En kollega av meg klarte ikke holde masken lenger i en sånn situasjon!

Hun driver å slår inn varene, og er vel komt halvveis.

Kunden legger kortet på terminalen - "Det funker ikke. Hvorfor funker det ikke?!"

Hun: Kanskje fordi jeg ikke er ferdig å slå inn alle varene??? Du må nesten vente litt!

Kunden: ........

Hun: Sånn! Da var jeg ferdig så NÅ fungerer det!

Vanligvis sier hun i fra på en hyggelig måte, men når det er så varmt om dagene er ikke lunten lengre enn den trengs. Selv satt jeg i en annen kasse og måtte konsentrere meg om å ikke le før kunden var gått!🙊

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2019 den 17.38, Vegglampe skrev:

Jeg måtte vise leg for å kjøpe red Bull. Da spurte jeg gutten i kassa om han var seriøs. Jeg var 25år og de hadde 13års grense i butikken..

Ellers så bryr jeg meg ikke om de spør om leg på alkohol og tobakk. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å tyde alder. 😉

 

 

Jeg på 40+ ble spurt om legitimasjon når jeg handlet vaniljedroper 😄

Anonymkode: fc685...3df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Oh! Btw! En artig ting skjedde på jobb her forrige uke. Det var veldig varmt, jeg tåler ikke varme så godt, og var derfor litt "surrete". Jeg anbefalte en bok til en kunde, boken var en kjempefin ferieroman hvis man ønsker å skru av hjernen på ferie. Key word = ferie.

Da vi kom til betaling av varene hennes så skulle jeg stille henne det klassiske og nødvendige spørsmålet "trenger du en pose?" men i stedenfor spurte jeg "trenger du en ferie?" og det er visst JEG som trenger en ferie.

 

Takk for meg.

Haha! Jeg jobber også i bokhandel og sto engang i kassa i julestrien for mange år siden. Det var kø lengre enn et vondt år i alle kassene, unntatt min som plutselig - og uforklarlig - ble ledig, så jeg roper HØYT "Blabla Bokhandel! Du snakker med Trinelise!" 

Anonymkode: fc685...3df

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er høysesong i restauranten har vi hatt endel festlige gjester i det siste. Her er noen fra meg og mine kollegaer.

Episode 1:
"Guttegjeng" (sikkert i slutten av 20-starten av 30åra) kom inn og satt seg ved et langbord jeg nettopp hadde ryddet av, så jeg måtte tørke av det mens de satt der. Bordet står litt kinkig til, så jeg må bøye meg over og strekke meg for å få det vasket ordentlig. Hører en av sjarmtrollene si til en kompis, over hodet mitt mens jeg vasker; "Å jasså, får vi desserten først?!" til spredt humring fra bordet. Jeg gjorde meg umiddelbart ferdig, og lot en av kollegaene mine ta over bordet, for jeg blir...aggressiv av sånt. :P 

Episode 2:
Jeg har en mannlig kollega med veldig krøllete hår. Han hadde på dette tidspunktet også veldig nyvasket hår, og det var derfor veldig...fluffy.
En full gjest driver og knipser på han mens han vasker over bordene i uteserveringen, kollegaen min går bort til gjesten, og gjesten skriker til han "DU MÅ JO KLIPPE HÅRET, DU SER JO FAEN IKKE UT!". Kollegaen min, høflig som han er, sa bare "Jaha, vel, men nå er jeg på jobb, så det blir litt vanskelig gitt". Jeg hadde nok svart litt annerledes.

Episode 3:
Det er rushtid i restauranten og kø (altså 8-9 stk) i baren. En mann som nettopp har kjøpt seg to glass vin og fått med to vannglass insisterer på at min kollega (som stod alene i baren) skal følge han til bordet med de fire glassene hans, for det var for langt (5 meter) til at han kunne gå frem og tilbake. Han blir ganske masete, og min kollega (som ekspederer andre gjester på denne tiden) blir til slutt irritert, og sier litt strengt "Ser det ut som jeg har mulighet akkurat nå?". Først da snur mannen seg og ser på køen (fremdeles like lang) og skvetter av mengden mennesker som står der. Tror han ble litt flau, for han unnskyldte seg og forsvant ganske raskt med alle fire glassene. 

Ellers er det mye gjester som flytter seg rundt fra bord til bord (vi har fri bordsetting og bruker bordnummere), så servitørene (mange av dem nyansatte) må fly rundt og lete etter gjestene som skal ha maten. Og folk som "glemmer" å bestille ekstra saus, ekstra fries osv, så skriker de til oss når vi kommer til bordet, vi beklager og må gi dem det gratis, siden de trossalt "HAR BESTILT OG DET ER SERVITØRENE SOM HAR GJORT FEIL!". Ja, noen ganger gjør vi feil, men stort sett er det bare gjerrige kunder. 

Anonymkode: f29ac...ba3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha! Jeg jobber også i bokhandel og sto engang i kassa i julestrien for mange år siden. Det var kø lengre enn et vondt år i alle kassene, unntatt min som plutselig - og uforklarlig - ble ledig, så jeg roper HØYT "Blabla Bokhandel! Du snakker med Trinelise!" 

Anonymkode: fc685...3df

HAHAHAHA det er gøy! :skratte: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I byen vår er det et gatekjøkken som heter Lille Kjøkken. De har god mat og drives av noen utlendinger som ikke er så stødig i norsk. For ikke lenge siden var jeg innom og havnet i kø bak en kar. Betjeningen sier til han karen `Velkommen til lille tjokken, hva skal do ha?´ Karen svarer `Ka farsken! Kalle du mæ førr tjukk?!!´ 

haha😂🤣 Holdt på å pisse på meg der jeg sto

Anonymkode: e2a94...3b8

Bjerkvik? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en kunde som scannet sine egne varer når hun kommer... Jeg blir seriøst gal 😅 Jobber ikke i dagligvare eller noe altså, som oftest kjøper hun 1 eller 2 varer..

Anonymkode: 338f5...5ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en café/konditori. Dette skjer flere ganger om dagen: kunden kjøper hva det måtte være, brus, ostebriks, marsipankake. Kommer til kassa og skal slå det inn

147 kroner, sier jeg da. -husket du å slå inn for kaffen?? svarer de. 

Ehm nei, selvfølgelig HUSKET JEG IKKE DET for du sa ingen ting om at du skulle ha to kopper kaffe til. Tror de virkelig at jeg kan lese tanker? Det verste er at mange himler med øynene og irriterer seg

Anonymkode: d5cbf...7f6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

P

På 17.7.2019 den 10.22, AnonymBruker skrev:

I byen vår er det et gatekjøkken som heter Lille Kjøkken. De har god mat og drives av noen utlendinger som ikke er så stødig i norsk. For ikke lenge siden var jeg innom og havnet i kø bak en kar. Betjeningen sier til han karen `Velkommen til lille tjokken, hva skal do ha?´ Karen svarer `Ka farsken! Kalle du mæ førr tjukk?!!´ 

haha😂🤣 Holdt på å pisse på meg der jeg sto

Anonymkode: e2a94...3b8

Ååååh den var litt søt😄😂

Anonymkode: df5da...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på en café/konditori. Dette skjer flere ganger om dagen: kunden kjøper hva det måtte være, brus, ostebriks, marsipankake. Kommer til kassa og skal slå det inn

147 kroner, sier jeg da. -husket du å slå inn for kaffen?? svarer de. 

Ehm nei, selvfølgelig HUSKET JEG IKKE DET for du sa ingen ting om at du skulle ha to kopper kaffe til. Tror de virkelig at jeg kan lese tanker? Det verste er at mange himler med øynene og irriterer seg

Anonymkode: d5cbf...7f6

Selvfølgelig skal du være tankeleser! :) En annen klassiker er at de står slik at man ikke ser alt de har med seg. Eller som der jeg jobbet før. Når det var lang kø, hendte det flere ganger at det folk ikke sa fra at de skulle betale for flere. Hvordan i all verden skal man forstå at en person skal betale for de som står bak når de verken sier fra til meg, kommuniserer med hverandre eller gjør hva som helst annet som kunne ha vært et hint om at de var i følge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2019 den 10.22, AnonymBruker skrev:

I byen vår er det et gatekjøkken som heter Lille Kjøkken. De har god mat og drives av noen utlendinger som ikke er så stødig i norsk. For ikke lenge siden var jeg innom og havnet i kø bak en kar. Betjeningen sier til han karen `Velkommen til lille tjokken, hva skal do ha?´ Karen svarer `Ka farsken! Kalle du mæ førr tjukk?!!´ 

haha😂🤣 Holdt på å pisse på meg der jeg sto

Anonymkode: e2a94...3b8

Dette er en «vandrehistorie». Vi har også en slik gatekjøkken her jeg bor, og det er laget haugevis av revynummere og andre forestillinger om akkurat dette. 

Anonymkode: ad4a1...b07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i butikk og skulle innom kundetoalettet vi har i butikken for å vaske hendene mine etter noe såpesøl. Synes det var så umåtelig dårlig lukt der inne, men kunne heldigvis ikke se noe avføring i toalettet  (noe jeg ser ofte, dessverre). Fikk plutselig øye på et godt brukt bind i søppelbøtten, face up så alle kunne se. Et meget "koselig" syn. 

Anonymkode: 6b52b...422

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...