Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

På 6.2.2019 den 13.44, AnonymBruker skrev:

Ei venninne som jobbet som ekstrahjelp i matbutikk har fortalt denne historien:

En pappa og en liten gutt var innom butikken og spurte venninna mi om det var et toalett der som de kunne bruke. Hun sa som sant var at dessverre hadde de ikke kundetoalett, men pekte over gata og viste hvor de offentlige toalettene var (ikke langt). 

Da ble pappaen fly forbanna (var sikkert stressa fordi poden måtte på do, men likevel) og sa: "bare sett deg på gulvet og bæsj du, Jon, så får butikkdama tørke opp".

Jeg ble sjokkert da jeg hørte det. Det er sikkert dritkjipt at ungen må drite når man er ute på tur, men man kan jo oppføre seg som folk likevel. Venninna mi var ung og ny og hadde fått beskjed om at ansattetoalettet ikke skulle lånes ut til kunder. Huff

Anonymkode: e6dea...7f1

Dette er seriøst noe av det verste jeg har lest i denne tråden... 😳😳😳

Endret av Kattugla
Skrifeleiv
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette gjelder ikke «kunder», men foreldre til pasienter. Jeg jobber i den offtentlige tannhelsetjenesten, og jeg opplever at enkelte foreldre overdramatiserer barnets symptomer veldig for å få akutt hjelp når det passer dem.

Typisk situasjon: forelder ringer, og beskriver at barnet har smerter i tennene, såpass alvorlig at barnet/ungdommen har måttet få smertestillende. 

De blir satt inn i dagens timebok på akuttkonsultasjon. Vi spør barnet/ungdommen: «Hei [sett inn navn] , jeg forstår at du har hatt veldig vondt?», hvorpå vedkommende svarer: «Nei, egentlig ikke. Jeg har av og til litt vondt ved den løse melketannen (alternativt: det iste litt i en tann da jeg spiste sjokolade i går». Forelder (som oftest mor) påstår deretter overfor sitt barn at vedkommende hadde store smerter. Vi undersøker, og finner ingen hull (ofte perfekte tenner), eller en løs melketann. Enten har forelder løyet om smertestillende, eller så har man et alt for løssluppent forhold til medikamenter, eventuelt er foreldrene særs dårlig til å vurdere grad av smerte på sitt eget barn.

Disse menneskene har «tatt plassen» til en annen som kanskje hadde større grunn for en akuttkonsultasjon og som må vente til dagen etter siden vedkommende eller forelder ikke overdramatiserer, eller det går ut over andre pasienter med time som må vente, fordi vi må presse disse innimellom.

Jeg antar at denne typen mennesker gjør det samme hos legen. De og deres er sannsynligvis viktigst i køen på butikken også, eller på flyplassen, eller i møte med bygningsetaten i kommunen.

 

Anonymkode: a3a43...cc8

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også arbeidet på privat tannklinikk, og en gang hadde vi en pasient som ble tilbudt time «neste fredag klokken ett, passer det?». Vedkommende så tankefull ut, og spurte: «Om dagen?» 

Er det slik at folk tror at legen/tannlegen/tannpleieren ikke har et hjem eller fritid, og bor på kontoret sitt?

Anonymkode: a3a43...cc8

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2019 den 22.48, misssssnorway skrev:

Litt off topic, men synes det nesten burde vært lovpålagt at alle MÅ jobbe i butikk i løpet av livet sitt! Dette hadde gjort at kundene kunne hatt litt mer empati for de ansatte, og kanskje behandlet folk med normal folkeskikk. Blir mer overrasket over kunder som er hyggelige enn kunder som ikke er det, for hyggelige folk er desverre ikke i flertall!🙈

Jeg har aldri jobbet i butikk, eller i et annet serviceyrke (annet enn en sommerjobb som resepsjonist ).Jeg har alltid behandlet andre mennesker med empati og respekt.

De fleste har empati og folkeskikk uten å ha hatt jobben selv. De som mangler det; der har nok mer med oppdragelse (og syn på andre mennesker) fra foreldre å gjøre. 

Anonymkode: a3a43...cc8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2015 den 22.48, AnonymBruker skrev:

Dagligvaren. Fredagsrush og alle seks kassene er åpne. Vi har VenSafe (i stedet for å ha røyk/snus i kassa, så har vi det i et eget skap lengre unna, og denne  VenSafe-automaten skriver ut lapper med strekkoder som kunden betaler)

 

Midt i handelen brøler kunden til meg at hun skulle ha KENT, men ikke FAEN om hun fikk noe KENT, for den JÆVLA maskina var ØDELAGT. 

"Åja, ødelagt? Hmm det var jo litt rart da... Hva sto det på skjermen?" (Vanligvis trykker ikke kundene hardt nok, eller de er for raske med å gi opp maskina, hallo den må skrive ut lappen før den kommer ut, slapp av liksom)

"Nei den var nå ØDELAGT DA." svarer hun. 

"Hehe okei.. men jeg ka-"

"Jeg skal ha en kent!"

"Ja, skal jeg gå bort til maskinen og trykke ut lappen for deg? Tror ikke den er ød-"

"Jeg klarer for faen meg å trykke på den jævla skjermen selv, men hør da - DEN ER ØDELAGT. DEN FUNKER IKKE."

 

Køen vokser, jeg sitter der og får kjeft mens jeg tilbyr å hjelpe, og føler meg ganske hjelpesløs...

 

"Kan du ikke bare slå inn en røyk på kassen?"

"Nei dessverre, det kan jeg ikke, maskinen må lese strekkoden som kommer ut av den automaten"

"Så jævlig teit! Hva er vitsen i det da???"

"Heeh.. vet ikke jeg altså..." (Hallo ser det ut som at jeg røyker, eller bryr meg om de jævla usunne drittvarene vi har i de skapene? Tror hun virkelig at jeg innstallerte disse fantastiske skapene selv, eller?)

Til min midlertidige glede var hun lei av å kjefte, og sa:

"Bare drit i det, jeg kjøper på kiosken etterpå."

"Okei:)"

 

Men hun var visst ikke ferdig: 

 

"Ja for det er tydeligvis jÆVLIG VANSKELIG å yte noe særlig SERVICE HER og selge de varene som kundene vil ha, ikke sant??"

"..."

"IKKE SANT??"

".."

 

Lang stillhet mens jeg scanner varene

Så sier jeg summen, og så sier hun at "Ja, skulle tro det ble litt dyrere, men så kom jeg på at jeg skulle jo ha en kent! men det fikk jeg ikke nei!"

"SKAL JEG GÅ OG SKRIVE UT EN LAPP TIL DEG, ELLER SKAL DU HA DEN KENTEN PÅ KIOSKEN??????" spør jeg med ganske sammenbitt smil.

"Jeg sa NEI så slutt å mas!"

 

aLTSÅ Hva skal man gjøre med sånne kunder??? ikke kan jeg hjelpe henne med å trykke på skjermen, for det er hun jo smart nok til selv så klart, og ikke er det bra service, og ikke har hun kortet klart når hun skal betale, ikke har hun tatt seg poser, ikke har hun egentlig hodet med seg, men for all del, kjeft på meg, be my guest, hvis det er det som gjør helgen din komplett. Gullrekka, taco, og kjefting på 19åringer i kassa. 

Anonymkode: ef073...9e7

Gi henne en respet på apoteket og hent tralla på lageret, sett henne på den og trilla ut. 😂 en varm klem til deg for å bøte på dette..

Anonymkode: 59735...669

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri jobbet i butikk, eller i et annet serviceyrke (annet enn en sommerjobb som resepsjonist ).Jeg har alltid behandlet andre mennesker med empati og respekt.

De fleste har empati og folkeskikk uten å ha hatt jobben selv. De som mangler det; der har nok mer med oppdragelse (og syn på andre mennesker) fra foreldre å gjøre. 

Anonymkode: a3a43...cc8

Du er desverre unntaket og ikke regelen. Opplever at oppdragelse er manglende på dette området, og bakgrunn har ikke så mye og si. Opplever at "underklassen" behandler oss som dritt pga det er slik de er vant til å bli behandlet selv, eller for å ta hevn. "Overklassen" føler seg som overmenneske og behandler oss som om vi er underdanige og kun der for å betjene dem. Også har du de som bare er rasshøl uansett.

Dette er selvfølgelig stigmatiserende og "dømmende" og gjelder ikke alle, men etter mange år i service-yrket begynner man å se mønster i menneskenes handlinger og væremåter. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kunde kommer inn i butikken og går kanskje radig forbi meg* jeg skjønner at han ikke vil ha hjelp men sier «heihei» i det han går fordi meg, så roper han «NEI!» mens han tar henda sine oppi ansiktet mitt..

jeg ble så satt ut.. folk er så frekke

en annen gang går en kollega bort til en kunde og sier «heihei behøver du noe hjelp» hun « nei bare ser» også bøyer hun seg ned for å se på en vare på en hylle. Kollegaen min går bort og sier «ja på den varen så er det billigere og kjøpe den store fordi den lille størrelsen er dyrere» kunden snur seg brått og roper til henne «HVA SA JEG TIL DEG?! JEG SKAL IKKE HA HJELP»

Anonymkode: 5cba5...529

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

folk er så frekke

en annen gang går en kollega bort til en kunde og sier «heihei behøver du noe hjelp» hun « nei bare ser» også bøyer hun seg ned for å se på en vare på en hylle. Kollegaen min går bort og sier «ja på den varen så er det billigere og kjøpe den store fordi den lille størrelsen er dyrere» kunden snur seg brått og roper til henne «HVA SA JEG TIL DEG?! JEG SKAL IKKE HA HJELP»

Frekke? Kanskje.
Men hva skal en kalle din kollega som ikke oppfatter at kunden ikke vil ha hjelp, da? Tunghørt eller sta?

Anonymkode: 2cc52...131

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frekke? Kanskje.
Men hva skal en kalle din kollega som ikke oppfatter at kunden ikke vil ha hjelp, da? Tunghørt eller sta?

Anonymkode: 2cc52...131

Her kommer den ansatte med et godt råd om å spare penger.  Hvis du og flere oppfatter dette som frekt så burde dere ta dere en bolle.  Ikke rart kunder er ufordragelige mennesker. 

Anonymkode: e2fc0...b2a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*kunde kommer inn i butikken og går kanskje radig forbi meg* jeg skjønner at han ikke vil ha hjelp men sier «heihei» i det han går fordi meg, så roper han «NEI!» mens han tar henda sine oppi ansiktet mitt..

jeg ble så satt ut.. folk er så frekke

en annen gang går en kollega bort til en kunde og sier «heihei behøver du noe hjelp» hun « nei bare ser» også bøyer hun seg ned for å se på en vare på en hylle. Kollegaen min går bort og sier «ja på den varen så er det billigere og kjøpe den store fordi den lille størrelsen er dyrere» kunden snur seg brått og roper til henne «HVA SA JEG TIL DEG?! JEG SKAL IKKE HA HJELP»

Anonymkode: 5cba5...529

Den siste var det jo kollegaen din som var irriterende på. Damen hadde jo sagt at hun ikke ville ha hjelp, så hvorfor da komme borte og begynne informere om noe hun ikke har spurt om engang? 

Jeg jobber i butikk selv, med klær. Det sykeste jeg har vært borti er at en mann ba meg gjette klesstørrelsen til dama hans, og presterte å vise meg et nakenbilde av henne på telefonen sin. Altså... Jeg vet ikke om det kan regnes som frekt, men jeg ble ganske satt ut. :eeeh:
Ellers har du også kunder som spør hvordan ting er i størrelsen, og hvis jeg svarer feks at "denne er helt normal, jeg har medium i den selv" eller noe sånt, for å gi dem noe og gå etter, svarer de gjerne "Å, er DU en medium i den? Ja, da er de vel veldig store i størrelsen da... Jaha..." 
Takk for den, liksom.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frekke? Kanskje.
Men hva skal en kalle din kollega som ikke oppfatter at kunden ikke vil ha hjelp, da? Tunghørt eller sta?

Anonymkode: 2cc52...131

Du har kanskje ikke selv jobbet i service bransjen? 

 

Anonymkode: 5cba5...529

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Clefable skrev:

Den siste var det jo kollegaen din som var irriterende på. Damen hadde jo sagt at hun ikke ville ha hjelp, så hvorfor da komme borte og begynne informere om noe hun ikke har spurt om engang? 

Jeg jobber i butikk selv, med klær. Det sykeste jeg har vært borti er at en mann ba meg gjette klesstørrelsen til dama hans, og presterte å vise meg et nakenbilde av henne på telefonen sin. Altså... Jeg vet ikke om det kan regnes som frekt, men jeg ble ganske satt ut. :eeeh:
Ellers har du også kunder som spør hvordan ting er i størrelsen, og hvis jeg svarer feks at "denne er helt normal, jeg har medium i den selv" eller noe sånt, for å gi dem noe og gå etter, svarer de gjerne "Å, er DU en medium i den? Ja, da er de vel veldig store i størrelsen da... Jaha..." 
Takk for den, liksom.

Hvis di gir utrykk for at du ikke vil ha hjelp men har plukker seg en liten melk også sier en ansatt til deg «den store melken koster faktisk 20 kroner mindre og du får dobbelt så mye» syns du det hadde vært irriterende? Hvem som helst med fornuft setter jo pris på å spare penger

Anonymkode: 5cba5...529

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri jobbet i butikk, eller i et annet serviceyrke (annet enn en sommerjobb som resepsjonist ).Jeg har alltid behandlet andre mennesker med empati og respekt.

De fleste har empati og folkeskikk uten å ha hatt jobben selv. De som mangler det; der har nok mer med oppdragelse (og syn på andre mennesker) fra foreldre å gjøre. 

Anonymkode: a3a43...cc8

Og de som ikke har det vil man ikke at skal jobbe i serviceyrker eller andre yrker som involverer å jobbe med mennesker! Grøss! 

Anonymkode: 4eee8...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis di gir utrykk for at du ikke vil ha hjelp men har plukker seg en liten melk også sier en ansatt til deg «den store melken koster faktisk 20 kroner mindre og du får dobbelt så mye» syns du det hadde vært irriterende? Hvem som helst med fornuft setter jo pris på å spare penger

Anonymkode: 5cba5...529

Jeg skal ikke avspore så mye, men jeg fikk inntrykket av at den ansatte gikk bort til kunden mens hun fortsatt kikket på varen. Altså var det ikke sikkert hun ville ha den engang, men hun fortsatt bare så. Dersom hun hadde tatt den med til kassen og skulle betale, ville det vært noe annet å informere om at "Ja, bare så du vet det, hvis du velger den store vil du få mer ut av pengene akkurat nå :) ". 
Men når kunden fortsatt bare titter, og har gitt beskjed om at hun vil titte i fred, synes jeg det bør respekteres. Som ansatt lar jeg dem da være med mindre de oppsøker meg. 

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også arbeidet på privat tannklinikk, og en gang hadde vi en pasient som ble tilbudt time «neste fredag klokken ett, passer det?». Vedkommende så tankefull ut, og spurte: «Om dagen?» 

Er det slik at folk tror at legen/tannlegen/tannpleieren ikke har et hjem eller fritid, og bor på kontoret sitt?

Anonymkode: a3a43...cc8

Bare til orientering er det flere tannlegekontorer som har åpent sent noen dager i uken. Min tannlege er der til kl 18 annenhver onsdag for eksempel, så er det andre på kontoret som er der lenger andre dager. 

Men for å svare på det du skriver tror jeg egentlig ikke disse i det hele tatt tenker på noe utover det som angår dem selv. Legen/tannlegen er ikke med i regnestykket deres. 

Anonymkode: 4eee8...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, misssssnorway skrev:

Du er desverre unntaket og ikke regelen. Opplever at oppdragelse er manglende på dette området, og bakgrunn har ikke så mye og si. Opplever at "underklassen" behandler oss som dritt pga det er slik de er vant til å bli behandlet selv, eller for å ta hevn. "Overklassen" føler seg som overmenneske og behandler oss som om vi er underdanige og kun der for å betjene dem. Også har du de som bare er rasshøl uansett.

Dette er selvfølgelig stigmatiserende og "dømmende" og gjelder ikke alle, men etter mange år i service-yrket begynner man å se mønster i menneskenes handlinger og væremåter. 

En ting jeg har bitt meg merke i, er at kvinner i en viss alder ofte er de aller frekkeste og jævligste kundene. Mellom 45-65 omtrent. Sier ikke at alle er sånn, men av alle de jævlige kundene jeg har hatt, så er flesteparten kvinner i den aldersgruppen. 

Anonymkode: f29ac...ba3

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis di gir utrykk for at du ikke vil ha hjelp men har plukker seg en liten melk også sier en ansatt til deg «den store melken koster faktisk 20 kroner mindre og du får dobbelt så mye» syns du det hadde vært irriterende? Hvem som helst med fornuft setter jo pris på å spare penger

Anonymkode: 5cba5...529

Jeg tenker at hun ga tydelig uttrykk for at hun ikke ville kommunisere med den ansatte. Derfor er det ikke rart at hun reagerer når hun blir prakket på tips fra den ansatte som hun ikke har bedt om. Det er ikke opp til de ansatte å bestemme hva kundene skal sette pris på. 

Anonymkode: 4eee8...56a

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis di gir utrykk for at du ikke vil ha hjelp men har plukker seg en liten melk også sier en ansatt til deg «den store melken koster faktisk 20 kroner mindre og du får dobbelt så mye» syns du det hadde vært irriterende? Hvem som helst med fornuft setter jo pris på å spare penger

Anonymkode: 5cba5...529

Og hvis jeg bare trenger en liten melk, så er det sånn at hvem som helst med fornuft vet at det sparer miljøet å ikke kaste mat! I dette tilfellet ville jeg typisk ha svart "takk skal du ha, men jeg trenger faktisk bare den lille". Er jeg uhøflig da?

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Brunhilde skrev:

Og hvis jeg bare trenger en liten melk, så er det sånn at hvem som helst med fornuft vet at det sparer miljøet å ikke kaste mat! I dette tilfellet ville jeg typisk ha svart "takk skal du ha, men jeg trenger faktisk bare den lille". Er jeg uhøflig da?

Det synes jeg absolutt ikke. Jeg svarer gjerne sånn selv. Typisk når det er sånn 3 for 2 på sjokolade om jeg er innom bensinstasjon/kiosk - takk, men jeg trenger bare én/to. 

Men jeg setter pris på at slik informasjon kommer i kassa hvis jeg spesifikt har takket nei til hjelp/kommunikasjon ute i butikken. 

Anonymkode: 3e488...a3b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...