Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har selvsagt litt å si hva slags butikk dette er da. Er det snakk om en helaften med kunden stiller det seg litt annerledes

Nå handler de nok et annet sted. Dårlig service har ført til tapt salg.

"Nei, klokka er 16:00:01, pigg av utyske! Jeg har da et liv." er og blir dårlig service

Nå var det vel ikke akkurat det som var scenarioet i dette tilfellet? Her var det snakk om at ansatt skulle vente 20 min + på en kunde når det var 10 minutter igjen av stengetid, for å deretter hjelpe kunden. Det at ansatt i tilegg prøver å komme opp med en løsning (gi kataloger) vitner bare om GOD service mener nå jeg. At man skal avlyse alle planer og stå i butikken i noe som fort blir 30 minutter over sin egen arbeidstid, med såpass kort varsel - det syns jeg absolutt ikke man som kunde kan forvente. Og det er i alle fall veldig forskjellig fra når kunder kommer ett sekund over tida og man kaster dem ut - dét er dårlig service

Nok om det.

Hadde en kunde som hadde sett en spesifikk vare på nettet som han ville ha hos oss. Nå er det slik at det alltid står informert på nettbutikken(det er en kjede) at man må ta kontakt med den aktuelle butikken for å høre om den aktuelle varen er på butikkens lager. Det er ganske stor forskjell på hva de har på lager på sentrallageret(mye av det som er på nettet) og det som faktisk er i butikk. Mannen kommer innom og jeg forteller at vi dessverre ikke har den inne. Da mente han at han måtte få en annen lignende vare til NEDSATT pris, han ville ha 50% avslag fordi vi ikke hadde den varen han hadde sett på nettet. Altså ærlig talt, det er ikke slik det funker. Drar jeg i en klesbutikk og de ikke har den kjolen jeg vil ha, står jeg da ikke å krever å få en annen kjole billigere?

Nå fikk han faktisk 10% av meg da, rett og slett fordi han ble så heftig hissig og på kanten ubehagelig at jeg ikke turte å krangle mer med ham - slik dager er det IKKE morsomt på jobb.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunde: Jeg skal ha kondomer

Meg: Vi har bare de grønn.....
Kunde: Jeg tar de.

Desperate much?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobba i en pizzarestaurant på et kjøpesenter før. Da hadde vi slicedeals, så ett stykke og en brus kosta 69, to stykker og en brus kosta 74 kroner og tre stykker og en brus kosta 99 kroner og så videre.

Vi hadde akkurat pussa opp hele restauranten med nye kassasystemer og alt så det var noen problemer med kassa innimellom.

En mann kom inn og sa at han skulle ha to menyer med tre stykker og to brus. Jeg slo inn dette og da kom det opp at det kosta 197 kroner (det blir jo egentlig 198 kroner) og jeg sa hvor mye han skulle betale.

Jeg: Da blir det 197 kroner.
Kunde: Hvor mye?
Jeg: 197 kroner.
Kunde: Okei, nå må du tenke deg godt om, hva er 99 pluss 99?
(jeg tenkte meg litt om fordi jeg så selv at det var feil beløp på kassa)
Jeg: Det er 198.
Kunde: Ja hvorfor sier du det at det koster 197 da? er du helt dum?
Jeg: Nei det er bare kassa som tuller litt fordi vi akkurat har oppdatert kassasystemet og da kan det skje småfeil av og til, vi har en under benken her som prøver og fikse den andre kassa akkurat nå. *peker ned under kassa og benken*
Kunde: Dette blir for dumt, klarer ikke å regne sammenet enkelt regnestykke en gang.. *mumler noe om at jeg er helt udugelig mens ser opp og ned på kassa og meg*
Jeg: Jeg kan desverre ikke gjøre noe med det, jeg kan ikke legge til noe i prisen, eneste måten du kan betale den riktige prisen som er en krone mer en det du skal betale nå er og gi en krone i tips, og det behøver du så absolutt ikke å gjøre, det er jo vi som har gjort feil og taper penger på det.

Kunde: Neida du jeg kan betale det som står på skjermen *skuler litt til på kassa og sier noe om at jeg er grådig som spør etter tips mens han setter i kortet slår inn koden og får godkjent*
Jeg: takk skal du ha, håper maten smaker og at kassa funker skikkelig til neste

gang du er her.
Kunde: ja dette blir for dumt! den dumme maskinen klarer ikke å regne en gang
Jeg: *Smiler*

Jeg skjønner meg ikke på folk noen ganger altså.. han "tjente" ei krone på det åsså ble han sur på meg?
også bare ei krone, som VI taper? :daane:

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lypcha

Jeg jobba i en pizzarestaurant på et kjøpesenter før. Da hadde vi slicedeals, så ett stykke og en brus kosta 69, to stykker og en brus kosta 74 kroner og tre stykker og en brus kosta 99 kroner og så videre.

Vi hadde akkurat pussa opp hele restauranten med nye kassasystemer og alt så det var noen problemer med kassa innimellom.

En mann kom inn og sa at han skulle ha to menyer med tre stykker og to brus. Jeg slo inn dette og da kom det opp at det kosta 197 kroner (det blir jo egentlig 198 kroner) og jeg sa hvor mye han skulle betale.

Jeg: Da blir det 197 kroner.

Kunde: Hvor mye?

Jeg: 197 kroner.

Kunde: Okei, nå må du tenke deg godt om, hva er 99 pluss 99?

(jeg tenkte meg litt om fordi jeg så selv at det var feil beløp på kassa)

Jeg: Det er 198.

Kunde: Ja hvorfor sier du det at det koster 197 da? er du helt dum?

Jeg: Nei det er bare kassa som tuller litt fordi vi akkurat har oppdatert kassasystemet og da kan det skje småfeil av og til, vi har en under benken her som prøver og fikse den andre kassa akkurat nå. *peker ned under kassa og benken*

Kunde: Dette blir for dumt, klarer ikke å regne sammenet enkelt regnestykke en gang.. *mumler noe om at jeg er helt udugelig mens ser opp og ned på kassa og meg*

Jeg: Jeg kan desverre ikke gjøre noe med det, jeg kan ikke legge til noe i prisen, eneste måten du kan betale den riktige prisen som er en krone mer en det du skal betale nå er og gi en krone i tips, og det behøver du så absolutt ikke å gjøre, det er jo vi som har gjort feil og taper penger på det.

Kunde: Neida du jeg kan betale det som står på skjermen *skuler litt til på kassa og sier noe om at jeg er grådig som spør etter tips mens han setter i kortet slår inn koden og får godkjent*

Jeg: takk skal du ha, håper maten smaker og at kassa funker skikkelig til neste

gang du er her.

Kunde: ja dette blir for dumt! den dumme maskinen klarer ikke å regne en gang

Jeg: *Smiler*

Jeg skjønner meg ikke på folk noen ganger altså.. han "tjente" ei krone på det åsså ble han sur på meg?

også bare ei krone, som VI taper? :daane:

Enkelte folk må bare klage på alt de kommer over. Hadde det vært andre veien og at han måtte betale for mye så hadde jeg skjønt at han stusset på det, men når han faktisk tjente på det så kunne han ærlig talt bare latt det ligge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klaging er visst det som redder dagen for enkelte! I løpet av arbeidsdagens to første timer i dag, fikk jeg kjeft av to forskjellige kunder. Den første kjeftet fordi han ikke fant noen andre ansatte i butikken (jeg sto i kassa og slo inn varer for en kunde mens kollegaen min var på lageret for å finne en vare for en annen kunde), og ga seg ikke selv om jeg straks tok opp telefonen for å ringe til kollegaen min. Den andre kjeftet fordi det var så "jævla varmt" hos oss. Joda, jeg sa meg enig i at det var ganske varmt der i dag (21 grader), men forklarte at senteret hadde leid inn et firma for å skifte ut hele airconditionanlegget, noe som var inne i siste fase nå. Men denne varmen var tydeligvis også min skyld. Jadda.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på den kronerullinga til kunden som Elenithil snakket om, så kom jeg på en kar som gikk over kvitteringen sin og mente at kassa hadde regnet feil.

Han regnet da ikke med det som stod bak komma på alle summene på kvitteringen, med andre ord, han gjorde et overslag. Og mente at kassa hadde regnet feil. Kassa vår, som i praksis er en eneste stor kalkulator.

:murvegg:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hva det er, men jeg får som regel ikke noen kunder som er frekke mot meg. Om det er noe som er feil, så klarer jeg på et eller annet vis å vri det slik at de ikke finner noen argumenter. Er kanskje streng og vet hva jeg skal si, pakket inn bak mitt "sukkersøte kassesmil!"...

F.eks. var det en av disse pirkekundene, du vet "hvit mann tre-og-førti" som skulle prøve seg...

"Det blir 90 kr!"

"Jeg betaler med kort"

"Ok! *klikk*"

"Ja... eh... 90 kr OG 15 øre DA!"

"Jo, men du må forstå det at den summen får ikke jeg opp før jeg setter igang bankterminalen, ellers har jeg overslag, for kontat betaling *MEGASMIL*" :biggrin:

"... *prøver å komme med argument, jeg ser det på hele han* *mumler* ååå. åja... ok da så."

HAH. Føltes bra. Jeg så han prøvde å si noe, men når jeg står og er helt :biggrin: tipper jeg de blir såpass satt ut at de bare gir seg. Det er ihvertfall trikset mitt - smil hele tiden, det gjør folk gale! :smoke:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk jeg kjeft av en kunde fordi et brudepar ikke hadde flere ønsker enn som så på bryllupslisten sin som er registrert hos oss. Det er ikke min skyld at du kommer samme dag som de gifter seg og alt er kjøpt! :sur:

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobba i en pizzarestaurant på et kjøpesenter før. Da hadde vi slicedeals, så ett stykke og en brus kosta 69, to stykker og en brus kosta 74 kroner og tre stykker og en brus kosta 99 kroner og så videre.

Vi hadde akkurat pussa opp hele restauranten med nye kassasystemer og alt så det var noen problemer med kassa innimellom.

En mann kom inn og sa at han skulle ha to menyer med tre stykker og to brus. Jeg slo inn dette og da kom det opp at det kosta 197 kroner (det blir jo egentlig 198 kroner) og jeg sa hvor mye han skulle betale.

Jeg: Da blir det 197 kroner.

Kunde: Hvor mye?

Jeg: 197 kroner.

Kunde: Okei, nå må du tenke deg godt om, hva er 99 pluss 99?

(jeg tenkte meg litt om fordi jeg så selv at det var feil beløp på kassa)

Jeg: Det er 198.

Kunde: Ja hvorfor sier du det at det koster 197 da? er du helt dum?

Jeg: Nei det er bare kassa som tuller litt fordi vi akkurat har oppdatert kassasystemet og da kan det skje småfeil av og til, vi har en under benken her som prøver og fikse den andre kassa akkurat nå. *peker ned under kassa og benken*

Kunde: Dette blir for dumt, klarer ikke å regne sammenet enkelt regnestykke en gang.. *mumler noe om at jeg er helt udugelig mens ser opp og ned på kassa og meg*

Jeg: Jeg kan desverre ikke gjøre noe med det, jeg kan ikke legge til noe i prisen, eneste måten du kan betale den riktige prisen som er en krone mer en det du skal betale nå er og gi en krone i tips, og det behøver du så absolutt ikke å gjøre, det er jo vi som har gjort feil og taper penger på det.

Kunde: Neida du jeg kan betale det som står på skjermen *skuler litt til på kassa og sier noe om at jeg er grådig som spør etter tips mens han setter i kortet slår inn koden og får godkjent*

Jeg: takk skal du ha, håper maten smaker og at kassa funker skikkelig til neste

gang du er her.

Kunde: ja dette blir for dumt! den dumme maskinen klarer ikke å regne en gang

Jeg: *Smiler*

Jeg skjønner meg ikke på folk noen ganger altså.. han "tjente" ei krone på det åsså ble han sur på meg?

også bare ei krone, som VI taper? :daane:

Opplevde noe av det samme en gang, nyansatt på matbutikk og vi hadde to frukter som jeg slet med å se forskjell på fordi jeg ikke kjente til den ene fra før. Jeg slo inn den jeg trodde det var, og ble skjelt ut fordi jeg hadde slått inn feil vare. Jeg beklager og sier jeg er ny, roper på en som kan fikse returen. Dama måtte betale 30 kroner til =)

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kunde her om dagen som ble kjempesint fordi smågodtet sto priset til 10 øre mindre pr hekto enn det gikk inn som, kunden ble kjempesint og jeg måtte selvfølgelig rette opp i det så hun betalte riktig. Hun hadde kjøpt så lite smågodt at det ble nøyaktig samme summen!

Noen folk er rare :vetikke:

Edit: kanskje ikke nøyaktig på øre, men avrundet til samme =)

Endret av superdupermeg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selvsagt litt å si hva slags butikk dette er da. Er det snakk om en helaften med kunden stiller det seg litt annerledes

Nå handler de nok et annet sted. Dårlig service har ført til tapt salg.

"Nei, klokka er 16:00:01, pigg av utyske! Jeg har da et liv." er og blir dårlig service

Dårlig service?! Du må ta deg i sammen!

For det første: "Etter avtale" betyr IKKE å ringe ti minutter før stengetid og be de vente 20 min på at du skal komme. Er du en kunde som forventer noe slikt, burde du revurdere tankemåten din.

For det andre: Det er sånn livet fungerer, man har et liv utenfor jobben enten du liker det eller ikke. Når en butikk har åpent fra 6 til 10 timer, så har du hele dagen på å komme der og handle - eller ringe i dette tilfellet. Men det er typisk folk som ikke jobber med service selv å forvente at man skal holde åpent for dem etter stengetid. Nei, vettuhva. Jeg sier som sjefen min: "Jeg har hatt butikken åpen i 10 timer i dag, jeg, og venta på kunder. Så nå skal jeg hjem. Du får komme innenfor åpningstidene neste gang :)" Åpent 10-20 betyr åpent 10-20. Føler også det er et typisk norsk fenomen å forvente at alle andre skal gå på akkord for dine behov, fordi DU ikke gadd eller hadde tid å komme innenfor åpningstidene.

Det finnes åpningstider for en grunn! Og til din informasjon har man som regel ikke lov å ha åpent lenger hvis man har butikken sin på et senter, vi kan i alle fall få bot for det.

Så: Nei! Det hun ga var LANGT i fra dårlig service.

Endret av Amananas
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva det er, men jeg får som regel ikke noen kunder som er frekke mot meg. Om det er noe som er feil, så klarer jeg på et eller annet vis å vri det slik at de ikke finner noen argumenter. Er kanskje streng og vet hva jeg skal si, pakket inn bak mitt "sukkersøte kassesmil!"...

F.eks. var det en av disse pirkekundene, du vet "hvit mann tre-og-førti" som skulle prøve seg...

"Det blir 90 kr!"

"Jeg betaler med kort"

"Ok! *klikk*"

"Ja... eh... 90 kr OG 15 øre DA!"

"Jo, men du må forstå det at den summen får ikke jeg opp før jeg setter igang bankterminalen, ellers har jeg overslag, for kontat betaling *MEGASMIL*" :biggrin:

"... *prøver å komme med argument, jeg ser det på hele han* *mumler* ååå. åja... ok da så."

HAH. Føltes bra. Jeg så han prøvde å si noe, men når jeg står og er helt :biggrin: tipper jeg de blir såpass satt ut at de bare gir seg. Det er ihvertfall trikset mitt - smil hele tiden, det gjør folk gale! :smoke:

Ååååh, herregud, det minner meg om den dama på gamlejobben som på død og liv skulle vite det nøyaktige beløpet på øret før hun bestemte seg for om hun skulle betale med kort eller kontanter.

Ble beløpet feks 99,90, skulle hun betale med kort, og ble det 100,20 så skulle hun betale kontant.

Må spare hvert eneste øre vettu! :opplyser:

Herregud altså.

Samme dama ville alltid vite prisen på dasspapir per meter og ble alltid sur pga prisetikettene som stod på eggehylla. Fordi de var plassert på EN etikett-list midt på kjøleren, måtte vi tegne på piler opp og ned i forhild til hvor eggene stod, men det skjønte hun åpenbart aldri, selv om jeg vet vi forklarte dette til henne ihvertfall femten ganger. HVER jævla gang tok hun "feil" eggekartong. Hun skulle selvfølgelig ha den billigste, men hun ville alltid ha en sånn dyr, økologisk pakning eller noe. Og det var jo selvfølgelig alltid vår feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde påskeaften.

En kunde kom til kassen med varene sine, deriblant tre kjøttstykker som går ut på dato samme dag. Han spør om å få dem til halv pris, og det får han selvfølgelig. For å slå inn riktig pris så scanner jeg først varen for å se prisen (det var kilovare), sletter så linjen,og taster inn halv pris på mat-tast. På kvitteringen vil alt dette vises, med "minus beløp" under det jeg slo inn først, og mat-tast lenger ned.

Alle varene er kjørt gjennom, og jeg sier beløpet. Han stusser litt på det, han sier han synes det ble mye, så jeg gir han kvitteringen.

Han blir stående nede ved kassen før han spør om jeg ikke fikk dem til halv pris? Jo, sier jeg, hvis du ser under så har jeg fjernet beløpet igjen, før jeg slår det inn på nytt på halv pris. Her pleier de fleste kunder å si "ååjaaa, sånn jaa, takk :) ", men han ga seg altså ikke. Jeg prøvde å forklare, peke, vise så godt jeg kunne, men han kunne ikke skjønne at sluttsummen kunne bli så mye.

I dette øyeblikk sjonglerer jeg en rimelig lang kø (nevnte jeg at det var påskeaften??), så jeg plinger på en kollega som også blir stående å dikkedakke med denne kunden en stund. Til slutt må kollegaen min fram med kalkulatoren på telefonen for å vise at sluttsummen ER riktig. Virket som om kunden trodde vi hadde lagt inn en usynlig linje med et beløp, for han skjønte det IKKE.

Han forlot omsider butikken..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunde på Biltema: "Det står 0 i lagerstatus her.. Huh, va betyr det?"

Endret av SuperFace
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kjeft av en kunde en gang fordi han hadde fått en mail der ca dette stod:

Varen er sendt xx.xx.xxxx.

Forventet ankomst på postkontor: xx.xx.xxxx.

Husk legitimasjon.

Først trengte han forklaring på hva denne mailen betydde. Så fikk jeg kjeft, for vi kunne da ikke forvente at "normale folk" skulle forstå så "avanserte ord" som vi hadde brukt i mailen. Neinei...

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på gatekjøkken og i disse tider går store deler av dagen til å lager softis.

For et par minutter siden kom det en eldre herremann i 60-70 årene inn døren.

Meg: *stort smil* Heisa...

Mann: En stor softis i beger med krokan! *ser tomt i luften*

Jeg lager softisen og plasserer, gir den til han og slår inn på kassen.

Meg: *Jeg smiler fortsatt til mannen, men smilet er ikke like stort lengre* Okei, det blir 35 kr :)

Mann: ...........*leter frem masse småmynt i lommeboken, og selv om han ser rett ned på min utstrakte hånd rett ved siden av han, slenger han pengene på disken ved siden av hånden min*

Meg: *plukker opp pengene* Takk skal du ha, ha det bra :)

Mann: *mannen som allerede hadde snudd seg mot døren midt i setningen min, roper ut med ryggen til meg, irritert* JA!!

Åh, det er så herlig med sånne kunder.....................

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk kjeft av en kunde en gang fordi han hadde fått en mail der ca dette stod:

Varen er sendt xx.xx.xxxx.

Forventet ankomst på postkontor: xx.xx.xxxx.

Husk legitimasjon.

Først trengte han forklaring på hva denne mailen betydde. Så fikk jeg kjeft, for vi kunne da ikke forvente at "normale folk" skulle forstå så "avanserte ord" som vi hadde brukt i mailen. Neinei...

Nøyaktig hvilke ord mente han var så avansert? :klo: Kanskje han burde ønske seg en fremmedordbok til bursdagen/jul...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hvilke ord mente han var så avansert? :klo: Kanskje han burde ønske seg en fremmedordbok til bursdagen/jul...

Nei, si det. Lurer på hvordan han kunne ord som "normalt" og "avansert" når han ikke forstod de i mailen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunde: Hvor har dere den hårfargen jeg pleier å bruke?

Meg: Alle hårfargene våre står rett her borte. (Viser vei). Hvilken er du ute etter?

Kunde: Du vet, den vanlige. Den jeg bruker å kjøpe.

Meg: Jeg vet dessverre ikke hvilken det er, men om du har navnet eller merket på den så skal vi finne den.

Kunde: Er du ny her?

Meg: Nope, vært her ganske lenge.

Kunde: Da burde du vite hvilken farge jeg er ute etter.

Ja, for det har jeg jo brukt tid og energi på å pugge.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååååååh idag var det en kunde som bestilte burger med pommes frites. Hun spurte 3 ganger om "ja, du fikk med at jeg skulle ha pommes frites?" herregud hater de der. Som står bøyd over disken og følger med på alt man gjør....

Endret av Kjempeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...