Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er....at ingen tenker over dette.  De fleste som begynner å jobbe i butikk må ha opplæring og lære butikkens rutiner. Like uvitende som dere var første arbeidsdag er vi kunder som ikke jobber i butikk. 

Jeg er sikker på at dere som jobber i butikk ikke forstår rutiner og regler på alle andre arbeidsplasser heller. Det handler om å se hva som er egen erhvervet kunnskap, å forstå at dette er jo noe jeg vet fordi jeg har denne jobben, det er ikke opplagt allmennkunnskap.

Det gjelder ikke bare det med stengetid, men flere temaer i denne tråden. Jeg har selv jobbet med kundebehandling og sett mange kolleger gå i den fella og bli irritert på kunder fordi de ikke vet opplagte ting - men de ser ikke at disse tingene bare er opplagt for oss ansatte....

 

Anonymkode: 1c671...3b6

Hvis ikke kunder greier å forstå og respektere, selv etter å ha blitt forklart at butikken må starte stengerutinene når butikken stenger, at vi må stenge butikken nå så synes jeg de faktisk fortjener det som kommer. Feks ble jeg mektig irritert av at folk ca løp under gitteret påskeaften for å handle når vi stengte kl 16 og ble sur over at jeg sa at nå stenger vi faktisk butikken. Samme på 16. Mai og andre lignende dager der det faktisk er slik at vi som alle andre ønsker å komme oss hjem og ha en fin høytid Whatever vi også. Og det sa jeg rett ut til en kunde når hun labba sakte rundt i butikken kl 23. Så jeg har begynt å si at jeg stenger dørene presis kl 23.da får kundene fart på seg. Jeg synes faktisk det er direkte respektløst, og har faktisk sagt ifra til visse kunder som aldri respekterer åpningstiden, at hun/han burde få litt mer respekt for mennesker rundt seg. Samme går for den ekle krevende stemmen mange kunder bruker i dagligvare når de spør om noe. Det går an å være hyggelig,og det burde jammen meg være mulig å få handlet det man trenger når butikken er åpen fra 07-23 alle dager bortsett fea søndag. 

Anonymkode: 1084e...286

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ei i dag som åpenbart ikke fikk det svaret hun ville ha på spørsmålet sitt.

Kunde (peker på en 2,5kgs pose poteter som hun tidligere har kjøpt på aktivitet med lavere pris);
Eeeeer det noen som faktisk kjøøøper de potetene når de koster såååå mye? (og ja, det var sånn hun hørtes ut)

Meg; Ja, det går faktisk ganske mye av dem, de er veldig populære.

Kunde (med snurt stemme og surverynke under nesa); Jammen de er jo såååååå dyre! Det går jo ikke an å kjøpe poteter som er såååååå dyre!

Meg; Det går likevel mye av dem, det er åpenbart mange som synes de er veldig gode, på tross av prisen

Kunde (med enda snurtere stemme og mega-rynke på nesa); Da er det vel noen som har for mye penger og ikke tenker pris da. Men jeg tenker pris hele tiden!

Og så ruslet hun snurt videre.
Altså.... Hæ? Var det meningen at jeg skulle være super-duper enig i at de var grisedyre og at det ikke var noen som kjøpte dem?

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haaaah. Og det er nettopp det denne tråden handler om. Kunder som irriterer oss fordi de ikke skjønner at vi vil hjem når butikken er stengt. ''Ingen tenker over dette.'' Akkurat den linja der var irriterende nok i seg selv å lese bare. ''Ingen'' tenker at butikkmedarbeidere er mennesker...

''Jeg er sikker på at dere som jobber i butikk ikke forstår rutiner og regler på alle andre arbeidsplasser heller.'' Kunne du fått til en mer butikkansatt-diskriminerende setning!? Var nok ikke slik ment, men hørtes veldig ut som en typisk holdning ''butikkansatte er for dumme for andre jobber''.

Og man går ikke i noen ''felle'' fordi man er irritert på kunder. De fleste mangler vanlig folkeskikk når det kommer til å behandle butikkansatte. I arbeidslivet blir vi nesten alltid sett på som nederst på rangstigen.

Anonymkode: 1ad7e...f67

Du misforstår. Poenget er jo at jeg som ansatt på et kontor ikke automatisk forstår hvordan det funker å jobbe i butikk. Det virker som om noen mener at jeg skal forstå hva slags rutiner og arbeidsvilkår dere har helt av meg selv. Men det gjør jeg jo ikke, og teorien min var at det samme gjelder motsatt vei...og for den del på kryss og tvers. En kontoransatt kan ikke butikkrutiner, en tannlege vet ikke hvordan arbeidstiden reguleres på et advokatkontor osv.

Alt jeg prøvde på, var å få litt forståelse for at kundene ikke alltid skjønner at ting vi gjør belaster dere.... 

Anonymkode: 1c671...3b6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du misforstår. Poenget er jo at jeg som ansatt på et kontor ikke automatisk forstår hvordan det funker å jobbe i butikk. Det virker som om noen mener at jeg skal forstå hva slags rutiner og arbeidsvilkår dere har helt av meg selv. Men det gjør jeg jo ikke, og teorien min var at det samme gjelder motsatt vei...og for den del på kryss og tvers. En kontoransatt kan ikke butikkrutiner, en tannlege vet ikke hvordan arbeidstiden reguleres på et advokatkontor osv.

Alt jeg prøvde på, var å få litt forståelse for at kundene ikke alltid skjønner at ting vi gjør belaster dere.... 

Anonymkode: 1c671...3b6

Men om det står når det er kontortid på utsiden av kontoret, på internett, og det er ellers allminnelig kjent, så braser jeg ikke inn på advokatkontoret (eller andre kontor) og forventer at de skal starte en stor sak for meg 2 minutt før kontoret stenger for dagen... og blir fly forbannet og kjefter når de høflig forklarer meg at det kan de ikke, men de kan hjelpe meg neste dag.

Anonymkode: 5f0b1...7d8

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber i Tax-free hvor man kan forhåndbestille varer, og dermed unngå kø ved at bestillingen kan hentes i en egen kasse. Det er MYE kø, og det kommer en kunde bort til meg for å handle noe (mange som later som om de ikke ser køen og går direkte i den kassen, i håp om at vi skal ekspedere dem). Jeg spør om han har forhåndbestillt, noe han ikke har, og forklarer at han desverre må stille seg i køen (slik som alle andre). 

Etterhvert har jeg levert ut alle bestillingene og går i en vanlig kasse for å få unna køen. Selvfølgelig er det samme mann som ender opp i min kasse. 

Kunde: Fy søren så mye kø det er!!
Jeg: Ja, var desverre mange fly som landet samtidig.
Kunde: *Skal kjøpe tyggis* Dere er ikke noe billigere enn butikken heller! Bare så du vet det!
Jeg: Mulig det, men det er ingen som tvinger deg til å kjøpe den her.
Kunde: ..... 
Han betaler, jeg ønsker han god tur hjem, og han stormer ut.

Ja, jeg kunne sikkert latt han betale i den første kassen, men er så lei av mennesker som synes deres egen tid er viktigere enn alle andres! Er også skikkelig lei kunder som skal klage på alt mulig, være så antall mennesker i butikk eller prisnivået. Det er absolutt INGEN som tvinger deg til å kjøpe en vare som du synes er dyr, og du VET du kan få et annet sted. Det føltes nesten som om han skulle kjøpe tyggis bare på trass av å måtte stå i kø OG at den var dyr!:fnise:

Anonymkode: 61220...ce5

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om det står når det er kontortid på utsiden av kontoret, på internett, og det er ellers allminnelig kjent, så braser jeg ikke inn på advokatkontoret (eller andre kontor) og forventer at de skal starte en stor sak for meg 2 minutt før kontoret stenger for dagen... og blir fly forbannet og kjefter når de høflig forklarer meg at det kan de ikke, men de kan hjelpe meg neste dag.

Anonymkode: 5f0b1...7d8

Jeg snakker ikke om kjefting..

Les det jeg skrev før om hvordan det fungerte på postkontoret der jeg jobba. Var du innafor døra før halv seks, ble du ekspedert...

Anonymkode: 1c671...3b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om kjefting..

Les det jeg skrev før om hvordan det fungerte på postkontoret der jeg jobba. Var du innafor døra før halv seks, ble du ekspedert...

Anonymkode: 1c671...3b6

Så bra at dere kan yte den service, men bare fordi det var slik det ble gjort hos dere betyr det ikke at dette er normalen. Du kan med andre ord ikke forvente å bli ekspedert/få ekstra service hos andre utenom åpningstidene, bare fordi du selv gjør det. 

Anonymkode: 61220...ce5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om kjefting..

Les det jeg skrev før om hvordan det fungerte på postkontoret der jeg jobba. Var du innafor døra før halv seks, ble du ekspedert...

Anonymkode: 1c671...3b6

Det ble også kunden fra den originale historien, men ble tydeligvis direkte indignert over at ekstraservice som innpakking av varer _etter stengetid_ ikke var tilgjengelig. Alikevel skal det for harde livet påpekes hvor lite empatiske og lite forståelsesfulle butikkansatte er ovenfor kunder som kommer sosende inn 1 minutter før stengetid og "skal bare".

Du gjør meg takknemlig for at jeg ikke lenger har butikkjobb. 

Ironisk nok sitter jeg som 1. linje teknisk support . Det er ikke mye høflige folk der heller som bryr seg om trivielle ting som åpningstider.

Til det punktet at jeg har faktisk hatt en kunde som søker meg opp i telefonkatalogen, og så ringer til alle som har samme/lignende navn som meg før han kommer til meg. Og ikke nok med at han har skjelt ut de andre kvinnene for å ikke være meg, han skjeller meg ut for at de ikke var meg og at jeg var så "vanskelig å få tak i". Klokken fire om morgenen....
Hadde jeg hatt en panikkalarm den gangen hadde jeg nok humpet den til jeg svimet av.

Endret av Emmelise
la til kl slett
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at dere kan yte den service, men bare fordi det var slik det ble gjort hos dere betyr det ikke at dette er normalen. Du kan med andre ord ikke forvente å bli ekspedert/få ekstra service hos andre utenom åpningstidene, bare fordi du selv gjør det. 

Anonymkode: 61220...ce5

Nemlig :) Men vi har alle lett for å oppfatte egne forhold som normalen og tenke at alle er innforstått med det... Det var jo hele poenget. For meg er det normalt og innenfor arbeidstid å ekspedere etter stengetid, så lenge kunden kom før vi stengte, for deg er det ikke det. Vi tror begge at det er normalen, inntil vi LÆRER at det er annerledes andre steder...  Men jeg tror jeg gir meg, det var ikke meningen å lage en laaaang avsporing, bare å si at husk at dere har mer kunnskap enn kundene :)

Anonymkode: 1c671...3b6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Sphynx skrev:

(.....) Han var gift og var nettopp blitt far. Kan ikke ha vært god stemning i heimen når det kom brev fra politet om en blotter-sak....

Må si jeg ble litt bekymret da du skrev at han ville prøve noe i prøverommet. Var forberedt på "Så hørte jeg en rar lyd, gikk og sjekket og joda, der sto han og testet ut sin nye protatavibrator". Forstår at det var en ubehagelig situasjon, men trøst det med at det kunne ha vært verre :skratte:

Anonymkode: 5084a...4e2

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/19/2018 at 9:11 PM, Emmelise said:

Det ble også kunden fra den originale historien, men ble tydeligvis direkte indignert over at ekstraservice som innpakking av varer _etter stengetid_ ikke var tilgjengelig. Alikevel skal det for harde livet påpekes hvor lite empatiske og lite forståelsesfulle butikkansatte er ovenfor kunder som kommer sosende inn 1 minutter før stengetid og "skal bare".

Du gjør meg takknemlig for at jeg ikke lenger har butikkjobb. 

Ironisk nok sitter jeg som 1. linje teknisk support . Det er ikke mye høflige folk der heller som bryr seg om trivielle ting som åpningstider.

Til det punktet at jeg har faktisk hatt en kunde som søker meg opp i telefonkatalogen, og så ringer til alle som har samme/lignende navn som meg før han kommer til meg. Og ikke nok med at han har skjelt ut de andre kvinnene for å ikke være meg, han skjeller meg ut for at de ikke var meg og at jeg var så "vanskelig å få tak i". Klokken fire om morgenen....
Hadde jeg hatt en panikkalarm den gangen hadde jeg nok humpet den til jeg svimet av.

Det er faktisk en god grunn til å ha hemmelig telefonnummer,  Jeg jobbet 10 år i Telenor og var den eneste med mitt navn i norge.

Ikke så veldig kult å telefoner 0450 natt til søndag om at internett ikke var som forventet

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, Lucky_Jack skrev:

Det er faktisk en god grunn til å ha hemmelig telefonnummer,  Jeg jobbet 10 år i Telenor og var den eneste med mitt navn i norge.

Ikke så veldig kult å telefoner 0450 natt til søndag om at internett ikke var som forventet

Herregud, folk er intense... Jobber i barneverntjenesten selv, hverken jeg, mannen eller barna har offentlig nummer... 

Anonymkode: ed114...575

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2018 den 20.20, misssssnorway skrev:

Men alle bør kunne skjønne begrept ÅPNINGSTIDER uavhengig av yrke. Det er ikke veldig vanskelig å forstå.

Er bedriften/butikken/kontoret åpent - Supert! Da kan man handle/oppsøke/få hjelp etc.
Er det stengt - kom tilbake en annen dag. 

Enig, men jeg ser ikke helt poenget i å være så krass mot denne brukeren. Dette er ikke direkte myntet på deg, du representerte et innlegg i mengden. Slik jeg tolker det vil brukeren bare belyse mange kunders tankeløshet og lite innsikt i butikkrutiner, men jeg gjetter at disse kundene ikke er de man blir spesielt irritert av. Det er vel heller de bastante kundene som SKAL ha en-til-en oppfølging i 15 minutter når butikken stenger om 2 minutter. Ikke de som forsiktig titter inn hodet ved stengetid og lurer på om man kan kjøpe med seg en cola eller røykpakke. 

Jeg gjetter at jeg også blir sitert noen ganger, men jeg har altså ikke noe problem med å forstå åpningstider eller at butikkansatte også er mennesker. 

Anonymkode: 3af09...006

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig dum, men litt spesiell opplevelse... 

Jeg er tilflytter til en annen plass i landet fra Rogaland. Så i jobben min (butikk) på mitt nye bosted, får jeg av og til kommentarer fra kunder at dem bemerker at jeg ikke er derifra på grunn av dialekten min og spørsmål/gjetting hvor jeg kommer fra. 

En dag var det en mann så spurte meg om jeg var fra Stavanger, hvor jeg svarte ja. 

"Aha, der har jeg bodd noen år for lenge siden i lag med en dame derfra." 

"Åja, så kjekt da." svarte jeg 

"Nei! Det var det ikke!" 

"Ehh...?" 

"Folk fra Stavanger er jævlig høye på seg selv og tror dem er så mye bedre enn alle andre *osv* skikkelig drittplass!!" 

Husker jeg stod der og ikke visste helt hva jeg skulle si, for jeg ble så sykt satt ut. Skulle jeg ha beklaget på vegne av alle fra Stavanger kanskje? 🤷‍♀️😂

Anonymkode: 6a31d...137

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 13.38, AnonymBruker skrev:

Må si jeg ble litt bekymret da du skrev at han ville prøve noe i prøverommet. Var forberedt på "Så hørte jeg en rar lyd, gikk og sjekket og joda, der sto han og testet ut sin nye protatavibrator". Forstår at det var en ubehagelig situasjon, men trøst det med at det kunne ha vært verre :skratte:

Anonymkode: 5084a...4e2

Oh no! Haha, men noe lignende har skjedd altså... :bond:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...