Gå til innhold

Dumme ting kunder sier

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, _Mayhem_ skrev:

Oioioi, viktig å stå på prinsippene sine i hverdagen ja. Kassemedarbeideren måkke komme her og tro han kan si nei.

Han kan faktisk ikke nekte å selge meg noe som er til salgs. Sånn med mindre jeg prøver å kjøpe alkohol når jeg er dritings eller oppfører meg som en drittsekk og driver ordensforstyrrelse. Eller er for ung til å kjøpe varen etter gjeldende lovverk.

Anonymkode: 3e488...a3b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan faktisk ikke nekte å selge meg noe som er til salgs. Sånn med mindre jeg prøver å kjøpe alkohol når jeg er dritings eller oppfører meg som en drittsekk og driver ordensforstyrrelse. Eller er for ung til å kjøpe varen etter gjeldende lovverk.

Nei jeg vet da det, alle vet det. Derfor er det ikke farlig å si "kan jeg få ett par poser", ikke en big deal.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Hvis man sier -   "Hei :) jeg skal ha en pølse i brød, og så sier takk når man får pølsa og hade bra :) " - er det innafor? Ellers har jeg fornærmet butikkansatte i årevis. Jeg trodde det var normalt å si hva man skulle ha når det blir ens tur i butikken? Å unnskyld :blomst:, men det høres typisk drama-rama-dame ut og i sitt hue da tenke "meg skal du faen ikke kommandere rundt!!" :ler: 

Ser ikke problemet med å fortelle hva du skal ha. Det er nøytralt nok etter et nikk eller et kjapt: "hei". Unngå selvsagt å kommandere noen; "Du skal/må gi meg en pølse!". Når du forteller at du skal ha en pølse, kan ekspeditrøsa reagere med en kundevennlig: "Så fint, for slike selger vi nemlig her! Hva vil du ha på den?"  Det er jo ikke sånn at hennes kiosk/benna har pølsemonopol, så det er faktisk hennes jobb som kundebehandler å være den aktive part i å selge kunden noe denne antyder han allerede har bestemt seg for å kjøpe. Letteste selgerjobben i verden!

Velger kassatuppa å være konfliktorientert, når det overhodet ikke finnes grunn til det, har hun faktisk ingenting i et serviceyrke å gjøre. Hvis hun er for fin for yrket, får hun heller leve på studielånet, eller finne seg en jobb hun egner seg til, og heller slippe til noen som liker å jobbe med mennesker. Ellers ødelegger hun bare for resten i servicenæringen.

Verden har sin andel av vrange og vanskelige kunder. Det er ikke nødvendig å lære opp flere til å bli det, bare fordi du må tolke alt i verste mening...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier alltid "også skal jeg ha...", ikke fordi jeg kommanderer men fordi det er sånn jeg er vant til å si det. Jeg smiler alltid og sier både hei og hadet, så jeg håper ikke at butikkansatte ser på meg som en irriterende kunde kun fordi jeg sier jeg "skal ha" noe. 

Anonymkode: 1bdb1...fb2

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier alltid "også skal jeg ha...", ikke fordi jeg kommanderer men fordi det er sånn jeg er vant til å si det. Jeg smiler alltid og sier både hei og hadet, så jeg håper ikke at butikkansatte ser på meg som en irriterende kunde kun fordi jeg sier jeg "skal ha" noe. 

Anonymkode: 1bdb1...fb2

De gjør nok ikke det. Veldig mye handler om tonefall og mimikk også.

Anonymkode: 54e21...c06

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, _Mayhem_ skrev:

Nei jeg vet da det, alle vet det. Derfor er det ikke farlig å si "kan jeg få ett par poser", ikke en big deal.

Og det er heller ikke en big deal å ikke spørre, men bare si 'jeg skal ha'. Synes man kunder er storforlangende og kommanderende når de bruker frasen 'skal ha' med høflig stemme og et smil, er man i feil yrke.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.9.2018 den 20.36, Emmelise skrev:

Irrelevant.

Det spiller ingen rolle om de skal rekke bussen hjem eller om de bor på andre siden av gata fra butikken. Stenger butikken klokken 18.00 så stenger den kl. 18.00. Det betyr at om du vil ha "full service" så skjer det innenfor butikkens åpningstider.

Jeg syntes det er direkte frekt å FORVENTE at ansatte skal stå der utenfor butikkens åpningstider og bruke ekstra tid som de tross alt ikke blir kompensert for

Man kan alltids prøve seg på "jeg skal bare...", men som den fantastiske parkeringsvakta på Nordbyen meldte til dama som stod feilparkert på handikapplassen og ventende i bilen; "Det sa Albert Åberg også, funka dårlig det gitt."

Men hvorfor går du ut fra at alle kjenner rutiner og arbeidsvilkår som gjelder i akkurat din butikk? 

Jeg har ikke jobbet i butikk, og synes det høres kjemperart ut at arbeidstida slutter akkurat idet butikken stenger for kunder. Har jobba på postkontor, og da startet arbeidstida nesten to timer før åpningstid for tidligvakta, og sluttet vel en halvtime eller time etter stengetid for seinvakta. Etter stengetid skulle vi gjøre opp kasser, rydde verdisaker inn i hvelvet, skru om stempler til neste dag, sende avgårde post osv. Alle kunder som var i lokalet når vi stengte 17.30 ble ekspedert. 

Jeg har egentlig ikke visst at (noen? alle?) butikkansatte slutter på jobb nøyaktig ved stengetid.

Nå jobber jeg på kontor, og arbeidstida er veldig flytende. Svarer på mailer på mobilen uten at jeg fører det som arbeidstid, jobber ofte i lunsjen osv. Veldig vanlig å ta med lunsjen inn på møter. Vi har fleksitid og kan avspasere, men det betyr også at jeg noen ganger sitter hjemme og jobber til klokka 23, for det forventes at jeg leverer når jeg skal.

Men jeg er jo så gammel at jeg skjønner at andre ikke vet hva jeg vet. Man har så lett for å ta egen kunnskap som en selvfølge.... Noen av dere kan ha godt  av å tenke på det, tror jeg.

Anonymkode: 1c671...3b6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor går du ut fra at alle kjenner rutiner og arbeidsvilkår som gjelder i akkurat din butikk? 

Jeg har ikke jobbet i butikk, og synes det høres kjemperart ut at arbeidstida slutter akkurat idet butikken stenger for kunder. Har jobba på postkontor, og da startet arbeidstida nesten to timer før åpningstid for tidligvakta, og sluttet vel en halvtime eller time etter stengetid for seinvakta. Etter stengetid skulle vi gjøre opp kasser, rydde verdisaker inn i hvelvet, skru om stempler til neste dag, sende avgårde post osv. Alle kunder som var i lokalet når vi stengte 17.30 ble ekspedert. 

Jeg har egentlig ikke visst at (noen? alle?) butikkansatte slutter på jobb nøyaktig ved stengetid.

Nå jobber jeg på kontor, og arbeidstida er veldig flytende. Svarer på mailer på mobilen uten at jeg fører det som arbeidstid, jobber ofte i lunsjen osv. Veldig vanlig å ta med lunsjen inn på møter. Vi har fleksitid og kan avspasere, men det betyr også at jeg noen ganger sitter hjemme og jobber til klokka 23, for det forventes at jeg leverer når jeg skal.

Men jeg er jo så gammel at jeg skjønner at andre ikke vet hva jeg vet. Man har så lett for å ta egen kunnskap som en selvfølge.... Noen av dere kan ha godt  av å tenke på det, tror jeg.

Hvis du kommer inn et minutt før stengetid og forventer ekstraservice etter butikken skulle ha stengt, så er det ikke urimelig at den butikkansatte påpeker butikkens åpningstider og at eventuell "ekstraservice" som innpakking av et eller annet er noe de ikke har tid til da de strengt tatt nå skal være_stengt_. Da er vi igjen tilbake på dette med at kunder kommer inn og ikke bare forlanger, men også forventer, at en butikkansatt skal stå lenger og varte opp på noen som ikke respekterer noe så grunnleggende som stengetid.

Som igjen forsinker prosedyren som den butikkansatte skal gå igjennom ved stengetid, som igjen gjør at de ikke rekker hva enn de skal rekke. Som igjen er irrelevant hva de skal rekke, for stengetid er stengetid, da får man enten skynde seg med å kjøpe whatever og løpe videre eller ta det en annen dag som ikke er et minutt til stengetid. Eller man kan la være å bli så vanvittig indignert av å måtte pakke inn sin vare selv hjemme.

Butikkens åpningstider pleier vanligvis å stå på døren eller bygningen før man går inn. Man kan jo alltids lære seg klokka.
Det burde vel de fleste fungerende voksne med tanke på at det er en på mobilen de alle er klistret til.

• Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 11.03, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer faktisk ikke. En butikk har ingen plikt til å selge deg noe, og kan nekte på usaklig grunnlag. Om du har rødt hår, er feit, det lukter av deg, eller de rett og slett ikke ønsker å selge noe til deg. Det er opp til dem. Noen ytterst få unntak er regulert i lov: Nektelse kan ikke skje på grunn av personenes hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse, religion eller livssyn, homofile orientering eller nedsatte funksjonsevne. Kilde

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men om låserutinene tar en halvtime, tror du de tar kortere tid om man må stenge butikken senere enn man egentlig skal?🤦‍♂️

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WCKD skrev:

Men om låserutinene tar en halvtime, tror du de tar kortere tid om man må stenge butikken senere enn man egentlig skal?🤦‍♂️

Poenget er....at ingen tenker over dette.  De fleste som begynner å jobbe i butikk må ha opplæring og lære butikkens rutiner. Like uvitende som dere var første arbeidsdag er vi kunder som ikke jobber i butikk. 

Jeg er sikker på at dere som jobber i butikk ikke forstår rutiner og regler på alle andre arbeidsplasser heller. Det handler om å se hva som er egen erhvervet kunnskap, å forstå at dette er jo noe jeg vet fordi jeg har denne jobben, det er ikke opplagt allmennkunnskap.

Det gjelder ikke bare det med stengetid, men flere temaer i denne tråden. Jeg har selv jobbet med kundebehandling og sett mange kolleger gå i den fella og bli irritert på kunder fordi de ikke vet opplagte ting - men de ser ikke at disse tingene bare er opplagt for oss ansatte....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men glemte å si: Det aller meste i tråden er berettigete dum kunde-historier altså :)

Har opplevd urimelige kunder selv, vi pleide å spøke med at de kom til oss på postkontoret for å avreagere! Kanskje ikke så langt fra sannheten, faktisk...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er....at ingen tenker over dette.  De fleste som begynner å jobbe i butikk må ha opplæring og lære butikkens rutiner. Like uvitende som dere var første arbeidsdag er vi kunder som ikke jobber i butikk. 

Jeg er sikker på at dere som jobber i butikk ikke forstår rutiner og regler på alle andre arbeidsplasser heller. Det handler om å se hva som er egen erhvervet kunnskap, å forstå at dette er jo noe jeg vet fordi jeg har denne jobben, det er ikke opplagt allmennkunnskap.

Det gjelder ikke bare det med stengetid, men flere temaer i denne tråden. Jeg har selv jobbet med kundebehandling og sett mange kolleger gå i den fella og bli irritert på kunder fordi de ikke vet opplagte ting - men de ser ikke at disse tingene bare er opplagt for oss ansatte....

(nå tar jeg eksemplet med innpakning, mest fordi det er det som er mest relevant for min del og egentlig utgangspunktet for hele saken)

Men det er jo nettopp pga at kundene ikke vet at vi må forklare hvorfor vi sier "nei, jeg kan ikke pakke inn tre gaver tre minutter på stengetid"...? :klo:  

Det er vel ikke sånn at man bare sier "NEI" og drar ned gitteret og løper ut av døren umiddelbart. 🏃‍♀️Problemet er ikke spørsmålet om å pakke inn i seg selv, men at de også reagerer med en snurt nese selv -etter- man har forklart hvorfor...

Dessuten handler jo denne tråden om alle de som ikke forstår disse "opplagte" tingene. Sorry ass, men jeg syns det burde være temmelig opplagt at de ansatte har lyst til å dra hjem fra jobb når jobbdagen er over...

På gamlejobben(pizzan ❤️ , for de eldre i tråden her ) måtte vi stille spørsmål i en spesifikk rekkefølge pga datasystemet. Hvis en kunde ringte og ramset opp 13 forskjellige ting de skulle bestille før jeg hadde rukket å spørre om navn, adressen det skulle leveres til eller om det var en bedriftskunde, så måtte jeg jo spørre kunden etterpå(når jeg kom til neste siden på datasystemet) om å gjenta bestillingen. DA blir kundene sure, for de har jo ramset opp 13 ting en gang allerede. "HVA DETTE SA JEG I STED!" Og da jeg fortalte dem at pga datasystemet må det gjøres i en viss rekkefølge, så ble de allikevel sure, fordi jeg ikke hadde avbrutt dem (LOL gjett om jeg prøvde å avbryte de tre-fire ganger da.......)

Jeg er enig i at man ikke skal bli sur og frekk mot disse "dumme" kundene (ref. trådens tittel), og det blir vi da sjeldent heller. Det er jo inn hit vi kommer for å avreagere... :) 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎13‎.‎09‎.‎2018 den 8.13, AnonymBruker skrev:

Altså, det finnes en mellomting mellom "jeg skal ha" og "kan jeg være så snill", og det er "kan jeg få en pølse". Folk flest mener selvfølgelig ikke å være frekke, men det er rart at så mange ikke har lært helt basic høflighet hjemme.

Anonymkode: 13ff0...9ca

Ja, og så har det mye med tonefall og framtoning ellers å gjøre. Det er forskjell på å si rolig at "jeg skal ha" og å bjeffe "JEG SKAL HA!" (gjerne etter å ha knipset eller plystret på betjeningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎09‎.‎2018 den 9.02, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg. Selv har jeg kuttet ut 'skal ha' og informerer bare om hva bestillingen er. 'Hei, en pølse i brød, takk.' Eller på Rema 'en paramount'. Jeg smiler, hilser, svarer nei takk eller ja takk til pose og kvittering og takker for handelen, siet ha-det eller god helg alt ettersom. 

Jeg er helt for at man skal være høflig og grei mot serviceansatte. De er mennesker og skal behandles med respekt. Like fullt skal jeg ha den pølsa/sigarettene/snusen og er det tilgjengelig har jeg rett til å kjøpe den og den ansatte plikt til å selge den. Så å spørre om jeg kan få en tilgjengelig vare er uaktuelt. 

Ser poenget ditt delvis, men samtidig er vi mennesker. Det går an å prøve å være normalt høflig, eller mener du at vi skal kutte ut hele setninger i alle sammenhenger? Det er ganske mange varer og tjenester som er tilgjengelig og som man har rett til å benytte seg av, og som ansatte igjen er forpliktet til å yte/selge, men det skal ikke være noe frikort til å droppe sivilisert oppførsel. Men som jeg sa i et annet innlegg, det har mye med tonefall og framtoning ellers også å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ti10 skrev:

Ser poenget ditt delvis, men samtidig er vi mennesker. Det går an å prøve å være normalt høflig, eller mener du at vi skal kutte ut hele setninger i alle sammenhenger? Det er ganske mange varer og tjenester som er tilgjengelig og som man har rett til å benytte seg av, og som ansatte igjen er forpliktet til å yte/selge, men det skal ikke være noe frikort til å droppe sivilisert oppførsel. Men som jeg sa i et annet innlegg, det har mye med tonefall og framtoning ellers også å gjøre.

Det har vel kanskje mest med tonefall og fremtoning å gjøre, så lenge man fører et høflig og sivilisert språk? Det hjelper ikke samme hvor bredt man smiler om man vil ha 'ei pølse for faen', men om man er blid og oppmerksom (går an å ta telefonen fra øret i det minste) kommer man langt med 'hei, jeg skal ha en grill i grovt'. Gjerne fulgt av 'god helg' eller annen høflighetsfrase som passer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haaaah. Og det er nettopp det denne tråden handler om. Kunder som irriterer oss fordi de ikke skjønner at vi vil hjem når butikken er stengt. ''Ingen tenker over dette.'' Akkurat den linja der var irriterende nok i seg selv å lese bare. ''Ingen'' tenker at butikkmedarbeidere er mennesker...

''Jeg er sikker på at dere som jobber i butikk ikke forstår rutiner og regler på alle andre arbeidsplasser heller.'' Kunne du fått til en mer butikkansatt-diskriminerende setning!? Var nok ikke slik ment, men hørtes veldig ut som en typisk holdning ''butikkansatte er for dumme for andre jobber''.

Og man går ikke i noen ''felle'' fordi man er irritert på kunder. De fleste mangler vanlig folkeskikk når det kommer til å behandle butikkansatte. I arbeidslivet blir vi nesten alltid sett på som nederst på rangstigen.

Anonymkode: 1ad7e...f67

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I butikken min mottar jeg kundereturer fra nettbestilling (det er nasty kapittel for seg selv) og jeg må hente pakkene på posten. Jeg har en skikkelig hyggelig tone med alle som jobber på posten her. Jeg drar innom ca to ganger i uka for å hente returpakker. I går hadde jeg en skikkelig stor og tung pakke jeg måtte hente.

Meg: Jøss! Denne var skikkelig tung og stor!

Han som er sjef på posten: Ja, jeg tror det er bøker i den.

Meg: HAAAH, nei, det er nok ikke bøker i denne gitt.

Han: Åh? Hva tror du det er?

Meg: Dildoer osv.

Han: :haar::flau:

Etter så mange år viste han ikke at jeg jobbet i den erotiske butikken og at alle pakkene jeg henta var fulle av ødaelagte/brukte sexleketøy/sexhjelpemidler! :fnise:

(Nasty kapittel for seg selv: Folk vasker ikke leketøyene de sender i retur.)

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sphynx said:

(Nasty kapittel for seg selv: Folk vasker ikke leketøyene de sender i retur.)

Æsj! At folk kan være så j vemmelige!! :frustrert::kvalm:

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎09‎.‎2018 den 11.03, AnonymBruker skrev:

Han kan faktisk ikke nekte å selge meg noe som er til salgs.

Jo, så lenge det ikke havnet under diskrimineringslovgivningen kan han nekte å  selge deg ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...