Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er så lei av kunder som kun er innom for å bruke meg som gps.

"Vet du hvor x er?"

"Hmm, nei, dessverre"

*Uffer og stønner seg og forlater butikken snurt uten et ord*

JEG ER IKKE ET KART. JOBBEN MIN ER Å SELGE VARER. Vet jeg hvor noe er så sier jeg det så klart, men ikke bli så forbanna sint hvis jeg IKKE gjør det da?

du bør få deg ny jobb!

Anonymous poster hash: 3aa17...180

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_frisk
Skrevet

du bør få deg ny jobb! Anonymous poster hash: 3aa17...180

Hvorfor det? Det er ikke min jobb å vite hvor kirka ligger eller hvilken avkjørsel de må ta for å komme til Svalbard.

• Liker 16
Skrevet

du bør få deg ny jobb!

Anonymous poster hash: 3aa17...180

Så en butikkansatt skal ikke bare kunne kjedens/butikkens eget sortiment ut og inn, hun skal også ha full oversikt over det meste i området rundt, på vei til eller forbi butikken? En gjenganger i innleggene her har vært kunder som lurer på åpningstidene til andre butikker, mange forventer også at en Rema-ansatt skal vite lagerstatusen på en vare hos Kiwi eller andre konkurrenter, eksempelvis.

Slike ting har aldri stått i noen av mine kontrakter som en del av mine arbeidsoppgaver ...? Ja, jeg vet at god service er å gi det lille ekstra, men å oppfordre til å finne seg en annen jobb fordi man ikke har norgeskartet i hodet? Og folk sier at å jobbe i kassa på dagligvarebutikk er noe hvemsomhelst kan gjøre ...?

Anonymous poster hash: 6aae8...ec9

• Liker 17
Gjest Seajewel
Skrevet

Hvorfor det? Det er ikke min jobb å vite hvor kirka ligger eller hvilken avkjørsel de må ta for å komme til Svalbard.

Men det er da vanlig å spørre... Ikke noe å reagere på det. Vet du det, så må det vel være hyggelig å kunne hjelpe. Vet du det ikke, så er det vel bare å si at du ikke vet... Det er ikke noe som inngår i kategorien "dumme ting kunder sier"...

• Liker 1
Gjest Gjest_frisk
Skrevet

Men det er da vanlig å spørre... Ikke noe å reagere på det. Vet du det, så må det vel være hyggelig å kunne hjelpe. Vet du det ikke, så er det vel bare å si at du ikke vet... Det er ikke noe som inngår i kategorien "dumme ting kunder sier"...

Leste du i det hele tatt innlegget mitt? Jeg skrev jo nettopp det du sier om at keg gjerne sier det hvis jeg vet det. Det jeg reagerer på er de som uffer seg og blir oppgitte og sinte hvis jeg ikke har noe svar.

Alt i denne tråden har ikke alltid vært ting kunder sier, ekslusivt. Det har lenge vært godtatt å kommentere ting kunder gjør også. Jeg synes kunder som blir sinte og oppgitte over at jeg ikke kan gi dem scar på noe jeg ikke har noe med å gjøre er dumme.

• Liker 9
Gjest Seajewel
Skrevet

Leste du i det hele tatt innlegget mitt? Jeg skrev jo nettopp det du sier om at keg gjerne sier det hvis jeg vet det. Det jeg reagerer på er de som uffer seg og blir oppgitte og sinte hvis jeg ikke har noe svar.

Alt i denne tråden har ikke alltid vært ting kunder sier, ekslusivt. Det har lenge vært godtatt å kommentere ting kunder gjør også. Jeg synes kunder som blir sinte og oppgitte over at jeg ikke kan gi dem scar på noe jeg ikke har noe med å gjøre er dumme.

Da tror jeg nok ikke de uffer seg over deg, men over at de er slitne av å lete. 

Skrevet

Jammen, google det, ring opplysningen. Ikke spør en random butikk som ikke har noe med saken å gjøre..

• Liker 10
Skrevet

Jeg er enig med deg, jeg. I min verden er det god (og riktig) kundebehandling å hjelpe til med slike ting. Hvis kunden ikke finner veien, så koster det meg ikke mange kalorier å gå inn på Google maps. Det er jo ikke alt man kan svare på, men det kan jo ikke kundene forvente heller.

Anonymous poster hash: 9c9f6...8b8

• Liker 1
Gjest Seajewel
Skrevet

Jeg er enig med deg, jeg. I min verden er det god (og riktig) kundebehandling å hjelpe til med slike ting. Hvis kunden ikke finner veien, så koster det meg ikke mange kalorier å gå inn på Google maps. Det er jo ikke alt man kan svare på, men det kan jo ikke kundene forvente heller.

Ja, sant! Jeg syns ikke verden og samfunnet skal bli sånn at man vegrer seg mot å hjelpe folk, slik som det ser ut til at det holder på å bli. Det koster så lite å hjelpe litt, om man kan. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, sant! Jeg syns ikke verden og samfunnet skal bli sånn at man vegrer seg mot å hjelpe folk, slik som det ser ut til at det holder på å bli. Det koster så lite å hjelpe litt, om man kan.

Problemet er at det ikke er noe kult å hjelpe når du har tiende sure kunden den dagen som du faktisk ikke tjener en krone på. Man trenger ikke bli sur når en person ikke kan hjelpe deg med noe som ikke er deres jobb.

Hvorfor bli sur på en som selger klær, hvis han/ hun ikke kan hjelpe deg med hageplanter?

• Liker 11
Skrevet (endret)

Eventuelt så vet vi som jobber i butikk at jo, slike kunder som ikke får svar på akkurat det de vil vite akkurat der og da, blir sinte og irriterte, klandrer den i butikken og tramper surt ut av lokalet.

Fordi det skjer oftere enn du virker å tro. I tillegg er den der uffingen utrolig slitsomt, det føles veldig ekkelt å stå på arbeid og få den der "akk og uff og Argh altså!" I fleisen.

Eksempler:

"Hæ, vet du ikke det! Herlighet da! Det må du da vite!"

"Har dere xx vare? Ikke det? Men de har den jo på *annen butikk* så dere MÅ DA HA DEN? Aaaaargh!"

"Hvorfor får jeg ikke kjøpe øl? Den er jo bare 7? Lørdag i dag, hvordan skulle jeg vite det..? Helvete!"

"Melka lekker, åååååhhhh!"

Generell uffing er en UTING.

Endret av globalagogo
  • Liker 17
Gjest Gjest_frisk
Skrevet (endret)

Jeg bruker ikke min private mobiltelefon til å søke opp ting for kunder med mindre det er noe ekstraordinært (krisesituasjon eller de var uvaaanlig hyggelige og ydmyke). Det er ikke forventet av meg, og det er heller ikke meningen at vi skal bruke mobilen i løpet av arbeidsdagen så da lar jeg være. Kunder kan søke selv. Jeg har ikke tenkt å stanse all kø i butikken og bryte regler for mobiltelefon for å søke opp ting for fremmede mennesker som ikke har noe som helst med jobben min å gjøre.

Kall meg dårlig på ekstraservice, men da er jeg heller det. Jeg yter den servicen som er forventet av meg i forbindelse med jobben min. Dette er utenfor det, og da tar jeg meg også friheten til å si (på en hyggelig måte) at det kan jeg dessverre ikke hjelpe dem med.

Måte på forventninger. Ja, det hadde vært ekstra hyggelig hvis jeg hadde gjort det, men nå inngår det ikke i stillingen min og jeg er ikke og vil ikke være supermann. Jeg selger varer. Gjør jeg den biten så har jeg gjort jobben min. Skjønner ikke hvorfor det er akkurat butikkpersonale som skal yte så mye ekstra hele tiden. Vi skal liksom kunne svare på alt. Ville dere gått inn på et legekontor og spurt om veien og blitt sur hvis legen sa at dette er utenfor deres felt og de ikke visste? Eller rådgiveren i banken? Hvorfor er det akkurat butikkpersonale som skal være altmuligmenn og -kvinner for alle slags irrelevante spørsmål som dukker opp, og fungere som en virkelighetens søkemotor? Det er lov å spørre, men da skal man også godta at man ikke alltid får svaret man håpet på. Da sier man "åja, takk uansett" og går med et smil.

Jeg begynner å mislike ordet "service" sterkt, fordi det er så misbrukt. Kunder kan finne på å svare "makan til dårlig service" for ting som ikke har noe som helst med servicen min å gjøre. Jeg yter ikke dårlig service fordi jeg ikke kan fortelle deg hvor rådhuset ligger, fordi det er ikke en del av servicen vi tilbyr. Så lenge du får komme til kassa mi, bli tatt i mot med et hei og et smil, får kjøpt det du vil ha og går herifra litt fattigere i penger og rikere i varer så har jeg gjort mitt og ytet min service. Ikke sleng i trynet mitt at det er noe galt med servicen min fordi jeg ikke kan hjelpe til med noe som faller utenfor mine arbeidsoppgaver, fordi det kan dere rett og slett ikke forvente av meg. Dette gjentar seg på alle mulige områder. Slutt å sleng rundt dere med service-begrepet.

Endret av frisk
  • Liker 31
Skrevet

Jeg bruker ikke min private mobiltelefon til å søke opp ting for kunder med mindre det er noe ekstraordinært (krisesituasjon eller de var uvaaanlig hyggelige og ydmyke). Det er ikke forventet av meg, og det er heller ikke meningen at vi skal bruke mobilen i løpet av arbeidsdagen så da lar jeg være. Kunder kan søke selv. Jeg har ikke tenkt å stanse all kø i butikken og bryte regler for mobiltelefon for å søke opp ting for fremmede mennesker som ikke har noe som helst med jobben min å gjøre.

Kall meg dårlig på ekstraservice, men da er jeg heller det. Jeg yter den servicen som er forventet av meg i forbindelse med jobben min. Dette er utenfor det, og da tar jeg meg også friheten til å si (på en hyggelig måte) at det kan jeg dessverre ikke hjelpe dem med.

Måte på forventninger. Ja, det hadde vært ekstra hyggelig hvis jeg hadde gjort det, men nå inngår det ikke i stillingen min og jeg er ikke og vil ikke være supermann. Jeg selger varer. Gjør jeg den biten så har jeg gjort jobben min. Skjønner ikke hvorfor det er akkurat butikkpersonale som skal yte så mye ekstra hele tiden. Vi skal liksom kunne svare på alt. Ville dere gått inn på et legekontor og spurt om veien og blitt sur hvis legen sa at dette er utenfor deres felt og de ikke visste? Eller rådgiveren i banken? Hvorfor er det akkurat butikkpersonale som skal være altmuligmenn og -kvinner for alle slags irrelevante spørsmål som dukker opp, og fungere som en virkelighetens søkemotor? Det er lov å spørre, men da skal man også godta at man ikke alltid får svaret man håpet på. Da sier man "åja, takk uansett" og går med et smil.

Jeg begynner å mislike ordet "service" sterkt, fordi det er så misbrukt. Kunder kan finne på å svare "makan til dårlig service" for ting som ikke har noe som helst med servicen min å gjøre. Jeg yter ikke dårlig service fordi jeg ikke kan fortelle deg hvor rådhuset ligger, fordi det er ikke en del av servicen vi tilbyr. Så lenge du får komme til kassa mi, bli tatt i mot med et hei og et smil, får kjøpt det du vil ha og går herifra litt fattigere i penger og rikere i varer så har jeg gjort mitt og ytet min service. Ikke sleng i trynet mitt at det er noe galt med servicen min fordi jeg ikke kan hjelpe til med noe som faller utenfor mine arbeidsoppgaver, fordi det kan dere rett og slett ikke forvente av meg. Dette gjentar seg på alle mulige områder. Slutt å sleng rundt dere med service-begrepet.

Jeg mener egentlig at det burde være en slags ekstraservice når man har mulighet, ikke at den ansatte skal drite i de andre kundene for å bruke mobilen i arbeidstiden.

Det jeg egentlig ville frem til er at å gi litt ekstra kan være hyggelig. Jeg mener ikke at man skal yte noe ekstra for sure storforlangende megge-kunder, men for helt vanlige folk som trenger hjelp.

Jeg har full forståelse for at kunder kan være kjipe, og at butikken ikke tjener noe på at man forklarer veien. Det jeg mener er at så lenge man ikke taper på det/bryter regler, så burde man kunne hjelpe kunder en gang i blant.

• Liker 1
Gjest Gjest_frisk
Skrevet

Jeg mener egentlig at det burde være en slags ekstraservice når man har mulighet, ikke at den ansatte skal drite i de andre kundene for å bruke mobilen i arbeidstiden.

Det jeg egentlig ville frem til er at å gi litt ekstra kan være hyggelig. Jeg mener ikke at man skal yte noe ekstra for sure storforlangende megge-kunder, men for helt vanlige folk som trenger hjelp.

Jeg har full forståelse for at kunder kan være kjipe, og at butikken ikke tjener noe på at man forklarer veien. Det jeg mener er at så lenge man ikke taper på det/bryter regler, så burde man kunne hjelpe kunder en gang i blant.

Det får være opp til hver enkelt å avgjøre. Butikkpersonale kan godt yte ekstraservice utenfor arbeidsoppgavene hvis de ønsker, og ikke fordi det er forventet av dem. Den forventningen ødelegger jo også mye av gleden med å gjøre noen en tjeneste eller hjelpe noen. Du får jo ofte ikke "takk" en gang når du faktisk går ut av din vei for å hjelpe noen, fordi de bare forventer det av deg og ikke blir positivt overrasket eller setter pris på det du gjør..

Jeg har gått lei av å strekke meg lenger for kunder som jeg ikke har fått et positivt inntrykk av (med litt erfaring er det ofte lett å fange opp hvem som er hyggelige og verdt å hjelpe litt ekstra, og ikke). Ser jeg på deg at du er en "entitled" sinnatagg som ikke kommer til å verdsette den ekstra tiden jeg legger i å yte deg en service som ikke faller innenfor mine arbeidsoppgaver så kommer jeg rett og slett ikke til å gidde. Men merker jeg at du er en ydmyk og takknemlig person som spør om hjelp på en måte som ikke er krevende eller kommanderende er jeg mye mer tilbøyelig for å strekke meg lenger enn det som egentlig er forventet.

Så. Jeg innrømmer gladelig at jeg gjør forskjell på kunder når vi beveger oss over i områder som ikke lenger har noe med jobben min å gjøre. Da lønner deg seg faktisk å være en snill person, for da vil jeg gjerne være snill tilbake. Men nå er vi som sagt over på tjenester, og ikke arbeidsoppgaver, så da er det jo tross alt opp til hver enkelt å avgjøre hvor langt de vil strekke seg.

• Liker 15
Skrevet

Frisk, jeg er 100% enig med deg i dette. Jeg har ofte kunder som ringer feil, de tror de har havnet hos Peppes. Når jeg da sier firmanavnet vårt tre ganger og de blir sinte på MEG, og SÅ klarer å spy ut "ja, har du nummeret til Peppes da, eller?!".... Så sitter det langt inne å faktisk gi dem det!!! Det er ikke forventet av meg å gi ut nr til konkurrenten, men er "kunden" hyggelig, da gjør jeg det gjerne!

Servicen vår kan ikke, og skal ikke, måles ut fra hvordan vi behandler utfordringer utenfor våre arbeidsoppgaver. Som feks veibeskrivelser til x butikk. Ja, det er lov å hjelpe til ekstra engang i blant, men det skal ikke -forventes- av oss.

Det er her mange av de drittkjipe kundene nemlig tar feil, de forventer en service vi ikke tilbyr(og heller ikke skal tilby...). Da opplever jo disse drittkjipe kundene dårlig service overalt. Ikke fordi det er noe galt med servicen de får, nen fordi forventningene deres var høyere enn det vi tilbyr.

At noen kunder(som ikke engang er kunder!) har for høye forventninger kan IKKE vi i kassen/telefonen/bak skranken noe for. Vi kan ikke få kritikk for det. Det er kunden som har misforstått, ikke vi.

Derfor pleier jeg ofte å fortelle kundene at deres forventninger ikke stemmer helt overens med tjenesten vi tilbyr. Gjør man det på en hyggelig og ikke-dømmende måte forstår noen(men bare noen...) det, og de blir flyttet over i "hyggelige og joviale kunder"-boksen. Men er ikke alltid man gidder å hjelpe dem over på riktig beite :fnise: og da er det bare å få dem ut av butikken/legge på telefonen. :)

• Liker 19
Skrevet

Godt poeng fra forrige taler, at man er jo ikke engang kunde når man ikke benytter seg av de tjenestene bedriften faktisk tilbyr.

• Liker 3
Skrevet

De som selv jobber i  butikk vet hvor mye dumme, rare ting kunder spør om i løpet av en dag :bond:

Jeg er butikkansatt - ikke terapaut. Jeg er ikke google eller opplysningen.. Jeg har ikke kontroll på alt og alle (konkurrenter på en annen side av landet liksom..) sine varesortiment, åpningstider eller lignende.

Jeg jobber i en butikk. Jeg vet alt om våre varer, hvor de er, hva de kan brukes til, åpningstidene til de andre butikkene på senteret. Jeg hjelper deg mer enn gjerne med det du lurer på i vår butikk og angående våre varer. Dette hører til i servicen.

Ja, jeg er hyggelig ellers også, jeg hjelper gjerne til eller svarer på andre spørsmål når jeg vet svaret og har tid. Det er bare hyggelig å kunne hjelpe til når jeg kan! Kunder må bare spørre. Forskjellen er at det er IKKE greit at kundene skal bli sur fordi vi ikke kan eller vet noe som ikke har NOE som helst med butikken å gjøre..... :dry:

Kan vi er det bare en ekstraservice, kan vi ikke er det ikke dårlig service. 

Anonymous poster hash: 50b78...caf
  • Liker 2
Skrevet

Jeg står å fyller på mynter og sedler på cashguarden i en av kassene. 

*Kunde: HAHHAHA må dere seriøst fylle på penger på maskinen? *

Eh ja kunde. Hvor tror du? Hvor tror du de 2000 du nettopp tok ut kommer fra? En utømmelig minibank? Et eget rom der ansatte holder på med pengetrykking?   :sarkasme: Selvfølgelig må noen putte på penger for at du skal kunne ta ut penger/få veksel. 

Det var ikke noe ironi eller noe i stemmen hans. Det virket som han faktisk var seriøs.... Forstår at ikke alle kan vite alt, men at noe må komme inn for at noe skal kunne komme ut trodde jeg var en selvfølge.

Nå gleder jeg meg til en 8 timers kassevakt (niks)... Mye som skjer når folk skal helge-handle!  :handle:

• Liker 18
Skrevet

Jeg står å fyller på mynter og sedler på cashguarden i en av kassene.

*Kunde: HAHHAHA må dere seriøst fylle på penger på maskinen? *

Eh ja kunde. Hvor tror du? Hvor tror du de 2000 du nettopp tok ut kommer fra? En utømmelig minibank? Et eget rom der ansatte holder på med pengetrykking? :sarkasme: Selvfølgelig må noen putte på penger for at du skal kunne ta ut penger/få veksel.

Det var ikke noe ironi eller noe i stemmen hans. Det virket som han faktisk var seriøs.... Forstår at ikke alle kan vite alt, men at noe må komme inn for at noe skal kunne komme ut trodde jeg var en selvfølge.

Nå gleder jeg meg til en 8 timers kassevakt (niks)... Mye som skjer når folk skal helge-handle! :handle:

Haha, herlig! :fnise:

Skrevet (endret)

Vi har ikke tilgang på google eller andre nettsteder enn de som er nødvendig for jobben, når folk spør meg om "har jeg plass til denne i bilen, det er en Opel" eller "når går neste buss til sentrum" eller "hva er standard høyde på en kjøkkenbenk" og når det har nada med mitt felt å gjøre så tar det lengre tid for meg å hente min personlige mobiltelefon så jeg kan søke det opp enn det tar for dem å gjøre det samme.

Edit: skriveleifer!

Endret av Flyvefisken
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...