Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jo, på en måte kan jeg det.

Et faktum som min psykologvenninne fortalte meg er at hvis man er deprimert og sliter med å komme seg "opp" igjen, da kan ingen andre enn en selv gjøre det.

Det er det som er hovedproblemet til mange deprimerte. At de ikke forstår at det er dem selv som må dra dem i gang. Ingen andre, ikke du, ikke jeg, ikke morra vår.

Selvfølgelig kommer det an på hva slags depresjon man er i, men la oss ta for oss en som verken er for "mild" eller en som er for "hard". Da burde man ta seg selv i nakken.

Pisspreik. Enten må psykologen du snakker om repetere pensum, eller så har du misforstått noe helt fundamentalt når ho prøvde forklare dette til deg.

Det er tenkinga som går igjen hos deg - folk som er deprimerte skulle bare tatt seg selv i sammen, og de som går på sosialen er late og burde heller trent eller søkt jobb ... eller noe mer fornuftig enn *ingenting* ihvertfall!

Slik vil du ansvarliggjøre folk for faktorer som ikke er innenfor deres kontroll - - veldig veldig veldig uklokt, og vitnende om skremmende mangel på empati, og livserfaring. Synes nå jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Pisspreik. Enten må psykologen du snakker om repetere pensum, eller så har du misforstått noe helt fundamentalt når ho prøvde forklare dette til deg.

Det er tenkinga som går igjen hos deg - folk som er deprimerte skulle bare tatt seg selv i sammen, og de som går på sosialen er late og burde heller trent eller søkt jobb ... eller noe mer fornuftig enn *ingenting* ihvertfall!

Slik vil du ansvarliggjøre folk for faktorer som ikke er innenfor deres kontroll - - veldig veldig veldig uklokt, og vitnende om skremmende mangel på empati, og livserfaring. Synes nå jeg.

ikke at jeg kjøper alt sexy cat skriver men å kalle det for pisspreik er å skyte over mål.

Det du sier er mao at den deprimerte ALDRI har skyld i depresjonen og IKKE kan gjøre noe selv for å bedre sin egen situasjon.

Hvem andre skal gjøre det da for den deprimerte?

Legen? Omgangskretsen?

Skrevet

jeg er sykemeldt og får da sykepenger fra trygdekontoret, så jeg tillater meg å svare.

nå er jeg av de som er syk ja, så jeg jobber med å bli frisk nok til å komme meg i jobb igjen, og har foreløpig samme inntekt som da jeg jobbet fullt, så jeg tar meg råd til både dobbelt opp med trening + internett hjemme.

en ting jeg faktisk virkelig kommer til å holde på, også når sykeperioden er over og jeg evt går over på yrkesrettet attføring eller slikt, er nettop internett!

det er en gullgruve å kunne sitte hjemme på dagtid å faktisk søke etter arbeid i hverdagen. skulle jeg ikke hatt internett hjemme når jeg kommer til den dagen da jeg skal søke jobber eller gjøre noe med situasjonen som ikke-jobbende, så hadde jeg vært aktiv søkende i mye mindre grad siden jeg hadde vært avhengig av å dra på aetat å sitte der hele dagen, gjerne i kø for å vente på ledig maskin.

mye bedre å ha internett hjemme slik at jeg kan både lete, søke, skrive og fikse meg best mulig rett her hjemmefra.

jeg kommer til å trene da også jeg altså, men mulig jeg kutter ned på de treningene som er dyrest.

er her inne mye nå også, til tross for at jeg trener en til to ganger om dagen (min 1 time, helst 2 per økt), men dataen står gjerne på, og så lenge den er på, er kg på.

også er det jo flott at du vet hvordan du ville grepet enhver situasjon an SC, godt for deg, men en ting jeg ville jobbet litt med, var å lære meg evnen til å forstå at andre ikke fungerer likedan som deg.

aksepter at andre har andre verdier, respekter at andre tar andre valg, og prøve å slutte å dømme andre som ikke er akkurat likedan som deg selv, til dårligere en deg bare fordi de er annerledes.

for du kan gjøre så mye riktig som du bare vil, men eier du ikke empati og respekt for at andre velger annerledes, så har du en like stor feil selv som du mener andre har når de ikke er lik deg.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)
Nå har ikke jeg sagt at jeg hadde ungene hjemme på dagtid.

Det jeg kommenterte var at det skulle være så slitsomt å gå hjemme med to barn. Vi andre som er i jobb, har jo ikke akkurat mindre å gjøre hjemme. Vi må bare ta det i tillegg.

Ungene var i barnehage fra kl 10-14 tre dager i uka. Hvilke dager det var kunne jeg regulere etter turnusen min. Mannen min kom hjem kl 15, og jeg kunne også sove på ettermiddagen hvis jeg hadde behov for det.

Når en jobber tredjehver helg, blir det heller ikke så mye jobbing midt i uka.

Men dette stiller jo deg i en helt annen situasjon allikevel da. Du jobbet natta og/eller hver tredje helg og ungene dine var i barnehage fra ti til to hver dag, så du kunne sove, og mannen din kom hjem klokken tre. Jeg skulle også påstått at det ikke er slitsomt å ha det sånn.

Les forøvrig det som Verdens verste husmor skriver om merarbeidet det faktisk skaper å ha ungene hjemme hele dagen.

Jeg har forøvrig fått meg jobb igjen!! Halvannet år som arbeidsledig er over fra og med mandag 17.juli!! Og på den jobben får jeg neppe tid til å sitte her inne... har antakelig ikke nettilgang til annet enn mail heller for den saks skyld.

Deilig deilig - hektisk stilling som kundekontakt i diiiigert konsern!! Måtte bare si det, så dere kan gratulere meg litt... :sjenert:

Endret av mysan
Gjest Verdens verste husmor
Skrevet

Jeg har forøvrig fått meg jobb igjen!! Halvannet år som arbeidsledig er over fra og med mandag 17.juli!! Og på den jobben får jeg neppe tid til å sitte her inne... har antakelig ikke nettilgang til annet enn mail heller for den saks skyld.

Deilig deilig - hektisk stilling som kundekontakt i diiiigert konsern!! Måtte bare si det, så dere kan gratulere meg litt... :sjenert:

Gratulerer med ny jobb! Regner med at du gleder deg noe skrekkelig :hoppe::blomst:

Skrevet
ikke at jeg kjøper alt sexy cat skriver men å kalle det for pisspreik er å skyte  over  mål.

Det du sier er mao at den deprimerte ALDRI har skyld i depresjonen og IKKE kan gjøre noe selv for å bedre sin egen situasjon.

SC skriver den enkelte har det fulle ansvar, både deprimerte og sosialklienter.

Jeg skriver at slik er det virkelig ikke.

Og du tolker meg slik at - - du skriver at jeg skriver at den enkelte ikke har noe ansvar. Hvordan klarte du å trekke den konklusjonen utifra det jeg skreiv? Logisk tenker du ikke.

Har du evne til å se nyansene i dette?? Eller blir det for vanskelig å ikke tenke bare svart og hvitt?

Gjest Gjest
Skrevet
SC skriver den enkelte har det fulle ansvar, både deprimerte og sosialklienter.

Jeg skriver at slik er det virkelig ikke.

Og du tolker meg slik at - - du skriver at jeg skriver at den enkelte ikke har noe ansvar. Hvordan klarte du å trekke den konklusjonen utifra det jeg skreiv? Logisk tenker du ikke.

Har du evne til å se nyansene i dette?? Eller blir det for vanskelig å ikke tenke bare svart og hvitt?

dette skrev sexy cat

"Selvfølgelig kommer det an på hva slags depresjon man er i, men la oss ta for oss en som verken er for "mild" eller en som er for "hard". Da burde man ta seg selv i nakken."

Så slik jeg leser det skriver hun IKKE at den enkelte har det fulle ansvar slik du hevder ;)

Skrevet
Men dette stiller jo deg i en helt annen situasjon allikevel da. Du jobbet natta og/eller hver tredje helg og ungene dine var i barnehage fra ti til to hver dag, så du kunne sove, og mannen din kom hjem klokken tre. Jeg skulle også påstått at det ikke er slitsomt å ha det sånn.

Les forøvrig det som Verdens verste husmor skriver om merarbeidet det faktisk skaper å ha ungene hjemme hele dagen.

Gratulerer så mye, Mysan!

Supert at du har fått jobb!

Men for å "kverulere" litt, barna var i barnehage tre dager i uka, ikke hver dag, så jeg hadde også mange dager hjemme med dem.

Men joda, jeg ser jobben i det Verdens verste husmor sier også.....mener bare at vi som var i jobb da barna var små, vi hadde jo nok å gjøre vi også.

Gjest gjest1
Skrevet
Gratulerer så mye, Mysan!

Supert at du har fått jobb!

Men for å "kverulere" litt, barna var i barnehage tre dager i uka, ikke hver dag, så jeg hadde også mange dager hjemme med dem.

Men joda, jeg ser jobben i det Verdens verste husmor sier også.....mener bare at vi som var i jobb da barna var små, vi hadde jo nok å gjøre vi også.

Tusen takk - gleder meg som et barn :)

Selvfølgelig, og det er det ingen som har nektet på heller. Vi som var hjemme med barna våre sier bare at det var slitsomt nok det også, og jeg personlig så det som rene ferien da jeg begynte å jobbe igjen... faktisk...

Og det kan ikke sammenlignes med det å ha ungene sine et par timer på ettermiddagen/kvelden og det å ha dem hele dagen, fra du står opp... unger i seg sjøl er slitsomme på en helt annen måte enn å sitte på f.eks. et kontor.

Og det skaper mer husarbeide å ha unger som tråkker ut og inn, skal mates, skal vaskes, skal hjelpes på do, skiftes bleie på... osv... et hus som står tomt hele dagen skaper ikke arbeide, og som andre har påpekt også, går man hjemme så gjør man antakelig mer, tar det ikke så lett med middagen også videre...

Det er det der med å "bare gå hjemme og kose seg" som skurrer litt i mine ører. Som sagt, jeg koste meg mer da jeg begynte å jobbe, da fikk jeg hodet mitt for meg selv noen timer om dagen... (da fikk ungene noen timer alene hjemme før jeg kom hjem og det ble ikke noe mindre rot og søl av det heller, men det er en annen historie og handler mer om mangel på disiplin fra min side :ler: )

Gjest gjest1
Skrevet

Det er trist å se at flere her inne føler de nesten må forsvare seg og fortelle om sin livssituasjon(?!) fordi de sitter mye på nett/KG. Dette kun fordi en alminnelig bruker setter spørsmålstegn ved hvorfor folk bruker KG.

Utrolig...

Gjest gjest1
Skrevet

Det er vel fordi man føler at ikke bare denne ene brukeren her inne ser skjevt på de som bruker mye tid på nett. Man blir liksom båset som asosial og nerdete vet du. Og hvis man kan bruke mye tid her inne fordi man er arbeidsledig eller trygdet så føler man seg også rimelig stemplet. På samme måte som man stempler de som velger å være hjemme med ungene sine lenger enn de vanlige tre årene... eller hva som er vanlig nå for tiden.

(Vi kunne få tolv ukers perm etter fødsel da jeg fikk min eldste... det sa seg selv at jeg valgte å bli hjemme da.)

Det underlige med trådstarter er at hun er en av dem med desidert flest postinger per uke her inne, sist jeg sjekket ståa hadde hun en gjennomsnitt på over 150 postinger per uke faktisk... nesten tre ganger så mange som meg, og jeg sitter her MYE :ler:

Gjest seroxata
Skrevet

jeg er relativt ung ufør... og jeg ble det ikke fordi jeg så absolutt ville! derimot var det flere årsaker til det, ting som jeg ikke har lyst til å begynne å legge ut her, det vil ta for lang tid! jeg har jobbet før, mye innen rideskoler og slike plasser, også på bibliotek og slikt.. men uansett.

ja jeg er ufør. nei jeg liker det ikke. hadde jeg kunnet, så ville jeg mye heller jobbet og tjent mer enn jeg gjør i dag. og hvem vet, kan godt være jeg er i arbeidslivet om et par år og!

men jeg sitter ikke på ræva hele dagen og sladrer her inne..

jeg har et veldig aktivt liv, med to hester, som krever flere timer dagen. jeg er ute, på konserter, kafeer, shopping og morro som andre folk... synes jeg har et veldig rikt liv, og selv om jeg såklart ville likt enda bedre å kunne tjene mine egne penger, så synes jeg ikke jeg har noe å skamme meg over den dag i dag heller..

men jeg skjønner og poenget i at det er mange som tar det altfor lett, og liker å være under f,eks sosialen.

stallen der jeg var i før, var jo full av folk som gikk trygdet og lignende..

særlig ei gjør stort nummer ut av det, gjør seg sykere enn ho er o.l for å få utbetalt, samt sitter hele dagen og bare snakker, uten å lette ræva..

men det er deres problem, ikke mitt.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden - litt lang og jeg er litt lat!

Vet ikke derfor helt hva det står her sånn generelt, men må si at KG eller nettet er en fin måte å treffe andre mennesker på dersom noen bare går hjemme av diverse grunner.

Hvorfor noen gjør det kan det være forskjellige årsaker til. Tenk etter selv, istedenfor alltid å la vedkommende svare! Av og til kan grunnen være ganske sår...

Det er nok mange som får spørsmålet: "hva jobber du med da?"

Det kan godt være at vedkommende har hatt en "flott" jobb tidligere, men nå er nødt til å svare arbeidsledig o.l. Selv om det er uforskyldt i seg selv, så er det vemmelig for denne personen.

Jeg kan tenke meg at de fleste som ikke har noen jobb egentlig er lei seg for det. Jeg tror at de fleste vil yte noe, om ikke bare for omverden så for sin egen del!

Dersom noen sitter kun forran nettet eller kun glaner i tv en så tror jeg neppe at det var det de drømte om når de var små!

Noen havner der, enten de vil eller ei! Syns vi skal huske litt på det jeg!

Endret av Miloine
Skrevet

S,C hvis alle overvektige, sosialklienter, grinete, masete og kosete folk her inne plager deg så burde du virkelig finne deg noe annet å gjøre.

ja jeg har vært sosialklient å ja jeg er pr i dag trygdet av årsaker jeg ikke gidder å oppgi, men jeg kan bare fortelle deg en ting, det er ingen å da mener jeg absolutt ingen som går på sosialkontoret fordi det er gøy eller fordi det er lett tjente penger. man gjør det fordi det ikke er noe alternativ. skulle likt å sett deg den dagen du hadde måttet gått inn på sosialkontoret med lua i handa å søkt om penger til livets opphold. å en ting til bare fordi du har en jobb så er du ikke garantert at du ikke selv havner på sosialkontoret du åsså. alle sosialklienter er ikke hverken late. narkomane eller innvandrere sånn i tilfelle du ikke er klar over det.

jeg håper du aldri trenger å gå til det skrittet for det er ingenting som er så ydmykende som å være tvunget inn i en sånn situasjon.

Gjest gafte
Skrevet

Jeg vet ikke hvem det er som er mest her inne, egentlig. Folk med mye fritid kanskje. Men det er mange som sitter her i arbeidstiden også. Det vet jeg. Mange som ikke har noe bedre og gjøre, og kanskje noen som burde gjort noe annet men kommer seg ikke fra skjermen.

Kanskje forståelig, også, jeg vet ikke. Mange synes det er sosialt å sitte her inne. Angående det snakket om at de som egentlig burde vært å sett etter arbeid istedenfor å sitte her inne hele dagen, så har du/dere kanskje rett. Men det er ikke alltid like lett å komme seg bort fra skjermen. Langt mindre ut døra for å gjøre noe nyttig. Vet at det er mange som sliter når det kommer til det å søke arbeid. Kommer man utenfor arbeidslivet skal det mye til for ikke å havne på ræva i sofaen hjemme, istedenfor å være ute der man burde vært for å søke etter arbeid.

Er også det er noen som sier de ikke ville sittet hjemme om dagene hvis de hadde vært arbeidsledige, men snarere vært ute å søkt etter arbeid og ikke gitt seg til søket deres har båret fram. Jeg vet ikke, men jeg har litt på følelsen av at de biter over mer enn de kan tygge når de skriver slik. Selvfølgelig vanskelig å si noe om, siden mennesker er så forskjellige. Men jeg tror ikke det gjelder de fleste av oss i hvert fall.

Den motivasjonen en kanskje måtte ha på starten av arbeidsledigheten om å skaffe seg arbeid har en tendens til å ta av etter hvert som dagene blir uker, og ukene blir måneder. Skal være noe spesielt med deg hvis du fremdeles etter så lang tid klarer å holde hode kalt å er der ute hver dag for å søke etter arbeid. Ikke bare det, men også enkle ting som det å dra på trening, ute på kafé eller andre småting. Etter hvert blir det bare slik at man gjør det man må, når man absolutt må, og ikke stort mer enn det.

Man faller liksom litt uten for det hele etter hvert som det ikke skjer noe. Men selv om det er en litt vanskelig ting å forklare, burde det ikke vært så vanskelig å skjønne. Til tross for at ting som en ikke har vært borti selv tidligere (snakker da om de som snakker blindt om at hvis de hadde vært arbeidsledig, hadde de gjort det og det og det og ikke gitt seg til de hadde kommet tilbake i arbeid), men det er så vidt jeg opplever det en allmenngyldighet at det å være arbeidsledig er en tung belastning for den enkelte.

Ikke bare økonomisk. Det er vel av de minste bekymringene for mange som er arbeidsledige. De fleste som bare sitter hjemme om dagene, skriker vel egentlig bare om å få noe å sette fingrene i etter en stund går. Pengene en før fra Aetat eller sosialen er jo egentlig ikke så ikke, til tross for hva hun ene politikeren i media for ikke så lenge siden prøver å si. Men det kommer vel litt an på husholdningen en har når arbeidsledigheten først er et faktum.

Det er det at man ikke har noe å gjør som er problemet. Og de fleste som er arbeidsledig ønsker å komme bort fra dritten så fort som mulig bare de hadde fått tilbudet. Ingenting frister mer når en har gått en lang tid uten noe å gjøre, enn å sysselsette seg med noe, hva som helst, og få tilbake noe av strukturen i hverdagen igjen.

Men på den andre siden så finnes det jo de som ikke har lyst til å gjøre noe. Ikke at de er representativ for resten av befolkningen. Men disse enkelte har ikke større ønsker og behov for hverdagen sin enn å sitte med sitt å tusle med det de holder på med hjemme hos seg selv. Kan ikke hjelpe enn å lurer på hvordan disse er i arbeidslivet. Hvordan de føler det å måtte opp hver bidige dag for å holde seg til en fastsatt struktur på hverdagen. Kanskje de ikke liker det. Kanskje har de det bedre med bare å sitte hjemme om dagene, og ikke gjøre noe.

Det er i hvert fall noe for Bjarne Håkon Hanssen å ta tak i. Men heldigvis for han er disse menneskene i mindretall. Og tar jeg ikke feil er arbeidsledigheten her til lands på vei bort. Det må jo være gode nyheter for de som er leie av å sitte hjemme og ikke ønsker annet enn å komme seg tilbake i arbeid en eller annen plassen. Aetat har vel også en eller annen grense for hvor lenge man kan være registrert hos de før man går over til å stå registrert som langtidsledig, og da setter de vel inn større innstats på å få de det gjelder opp av sofaene og ut i arbeid. Men ikke at jobbservicen deres kicker inn for det. Det er vel noe man er nødt til å kontakte selv. Men for all del så fungerer de som de skal.

Skrevet
Hallo???

Har du vært barnevakt noen gang?

De fleste barnevakter er vel ganske lettet når de kan avlevere krapylene?!?

Tenk da og ha h*n 24/7 i 18 år... Og i tillegg et par søsken til...

Når du skriver det jeg har sitert her så konkluderer jeg med at enten er du 16 år og ikke skjønner bæret, ellers er du voksen og fortsatt ikke skjønner bæret.

Jada, jeg har vært barnevakt for mine 2 kusiner og min fetter da de var små.

Alle sammen på en gang faktisk. Selvfølgelig kan det være slitsomt men ikke noe mer slitsomt enn at jeg hadde taklet alle de samtidig som jeg jobbet.

Uansett, jeg har ikke erfart å ha unger 24/7 i 18 år, men allikevel, man burde kuynne klare å kombinere barn og jobb. Jeg er 99% sikker på at jeg vil klare det.

Igjen går du på person Titti. Føler du deg bedre av det?

Skrevet
S,C hvis  alle overvektige, sosialklienter, grinete, masete og kosete folk her inne plager deg så burde du virkelig finne deg noe annet å gjøre.

ja jeg har vært sosialklient å ja jeg er pr i dag trygdet av årsaker jeg ikke gidder å oppgi, men jeg kan bare fortelle deg en ting, det er ingen å da mener jeg absolutt ingen som går på sosialkontoret fordi det er gøy eller fordi det er lett tjente penger. man gjør det fordi det ikke er noe alternativ. skulle likt å sett deg den dagen du hadde måttet gått inn på sosialkontoret med lua i handa å søkt om penger til livets opphold. å en ting til bare fordi du har en jobb så er du ikke garantert at du ikke selv havner på sosialkontoret du åsså.  alle sosialklienter er ikke hverken late. narkomane eller innvandrere sånn i tilfelle du ikke er klar over det.

jeg håper du aldri trenger å gå til det skrittet for det er ingenting som er så ydmykende som å være tvunget inn i en sånn situasjon.

Hvorfor det? Kanskje jeg er en selvpiner?

Jeg tror ikke at alle sosialklienter er late, men noen tror jeg er det gitt.

Skrevet
Det er vel fordi man føler at ikke bare denne ene brukeren her inne ser skjevt på de som bruker mye tid på nett. Man blir liksom båset som asosial og nerdete vet du. Og hvis man kan bruke mye tid her inne fordi man er arbeidsledig eller trygdet så føler man seg også rimelig stemplet. På samme måte som man stempler de som velger å være hjemme med ungene sine lenger enn de vanlige tre årene... eller hva som er vanlig nå for tiden.

(Vi kunne få tolv ukers perm etter fødsel da jeg fikk min eldste... det sa seg selv at jeg valgte å bli hjemme da.)

Det underlige med trådstarter er at hun er en av dem med desidert flest postinger per uke her inne, sist jeg sjekket ståa hadde hun en gjennomsnitt på over 150 postinger per uke faktisk... nesten tre ganger så mange som meg, og jeg sitter her MYE  :ler:

Det handler ikke om en sitter her mye eller lite.

I noen perioder er jeg her ofte, imens andre perioder er jeg her omtrent ikke.

Er jo en liten forskjell på de som sitter er jevnt over hele året enn folk som meg som titter innom i et par uker for så å gjøre andre ting i friperioden min.

Uansett, jeg har påpekt dette før og påpeker det igjen (igjen, igjen og igjen). Det handler ikke om hvor mye/ofte man sitter her inne. Det handler om hvordan man bruker tiden sin her inne.

Hvor mange ganger må jeg si dette egentlig? Hvis du ikke forstår hva jeg mener med hvordan så let frem andre posteringer av meg og les.

Skrevet

Nei.

Gjest gjest1
Skrevet
Det handler ikke om en sitter her mye eller lite.

I noen perioder er jeg her ofte, imens andre perioder er jeg her omtrent ikke.

Er jo en liten forskjell på de som sitter er jevnt over hele året enn folk som meg som titter innom i et par uker for så å gjøre andre ting i friperioden min.

Uansett, jeg har påpekt dette før og påpeker det igjen (igjen, igjen og igjen). Det handler ikke om hvor mye/ofte man sitter her inne. Det handler om hvordan man bruker tiden sin her inne.

Hvor mange ganger må jeg si dette egentlig? Hvis du ikke forstår hva jeg mener med hvordan så let frem andre posteringer av meg og les.

Jeg HAR lest hva du mener, og at de du snakker om er de som bruker tiden her inne til å spekulere i hvem DU er blant annet.

men du spekulerer jo ikke så rent lite selv da, SC, når du lurer på om flesteparten av de som sitter her mye er late og asosiale og what not. Nå husker jeg ikke så godt lenger, for denne tråden er allerede gammel og på mange sider, og jeg orker ikke gå bakover for å lete etter karakteristikkene dine.

Men jeg undrer meg over at du som er i full jobb klarer å få til flere innlegg enn meg som har vært arbeidsledig og har sittet her mer eller mindre hele min våkne tid... men nok om det. Det er jo ikke det denne tråden handler om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...