Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
en som mottar trygd er syk S C. og en som går på sosialpenger VIL ikke gå på sosialpenger.

jeg har lest noen dagbøker her. nei ikke en hel dagbok men av de jeg har lest har jeg ikke fått med meg at noen mottar penger i fra sosialen.

du får det til å virke som om sosialhjelp er en skam med språkbruken din.

de fleste har vel vært innom det kontoret i sin tid og jeg ser ikke på det som en skam.

tvert i mot, jeg ser på det som et voksent og ansvarfullt menneske som TØR å spørre om hjelp.

jeg går ikke på sosialkontoret men har ei venninne som har vært der. hun gikk ikke dit fordi hun ville men fordi hun måtte.

Jeg syns ikke det er en skam. Dette er din oppfatning, noe som ikke stemmer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
La meg nå se... jeg begynte som hjemmearbeidende husmor, var hjemme i 6 år, ble syk, og er nå fremdeles en hjemmearbeidende husmor (med trygd denne gangen).  Så selv om vi er en utdøende rase, så eksisterer vi ennå... ;)

Og ja, jeg er innom og sjekker av og til når jeg tar en pause fra hus, mann og barn.

Og hva vil du frem til?

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet
Og hva vil du frem til?

Du lurte på hvorfor det var så mange trygdede her inne på KG, og skrev i ditt åpningsinnlegg:

Årsakene kan være mange. Blandt annet at man har mye døtid på jobben (noe jeg har), at man er hjemmeværende (uten at jeg forstår at noen er det i år 2006)

Jeg påpekte at selv om du ikke skjønner at noen kan være hjemmeværende i 2006, så finnes det fremdeles en del som ikke skjønner at dette er unormalt (deriblant meg selv).

Som hjemmeværende husmor (med trygd), så har jeg enkelte perioder på dagen med "dødtid", akkurat som du har i din jobb. I disse periodene hender det at jeg er inne på KG.

Kort sagt: jeg besvarte ditt spørsmål...

Gjest Gjest
Skrevet

Hjemmeværende kan være slitsomt det også da. Rydding, vasking, matlaging o.l. og evt. barnepass

Gjest Rabarbra-Guri
Skrevet
Hjemmeværende kan være slitsomt det også da. Rydding, vasking, matlaging o.l. og evt. barnepass

ja d trur jeg også

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på alt som er skrevet her, men det er mange trygdede/syke som gjerne ville ha vært i jobb, men ikke kan.

Jeg hadde ikke likt å bli ufør i en alder av 25 år! Jeg vil jobbe.

Men selvsagt, det er jo endel av de som bare vil sitte hjemme på rumpa si også. Men de gir jeg egentlig blaffen i, for de plager ikke meg.

På KG tror jeg det er en god blanding av alt mulig; trygdede, studenter, direktører (jeg vet om en ;) ), hjemmeværende, arbeidstakere i forskjellige stillinger...si gjerne i fra om jeg har glemt noen. ;)

Skrevet
jeg er medlem av sosialen. ja jeg motar sosialpenger men gjør ikke d fordi jg vil.

jeg gjør det i påvente av arbeidsledighetspenger. inntil da må jeg få sosialpenger.

jg kunne ha trent men har ikke råd pga liten inntekt. beklager så mye SC for at jeg sitter her. :roll:

Her hvor jeg bor er det fortsatt gratis å gå eller løpe en tur.

Det har du både tid og råd til ;)

Skrevet

Herregud dette er bare alt for dumt. Det er vel ikke et VALG man tar å bli ufør!!!??

Tro meg, jeg ville gitt alt i verden for å være frisk!! Dette er jævla provoserende lesing for en som har prøvd ALT for å greie å være i jobb. Og trener når jeg klarer, går på diett osv osv - uten at jeg føler at jeg må forsvare min situasjon her.

Faen - det er noen jeg skulle ønske fikk en smertefull kronisk sykdom selv, ja.

Skrevet

Da håper jeg virkelig ikke de får min kroniske sykdom, for den unner jeg ikke min verste fiende...

Det er greit å bli irritert og provosert, men jeg synes du drar det litt langt her nå loffen! Jeg synes det er en uting å "ønske" sykdom på mennesker fordi de er tankeløse og ikke helt har opplevd sykdom eller lengre tids arbeidsledighet.

De har ikke peiling på hva de snakker om, de har ikke opplevd det du har opplevd, derfor kan de ikke forstå hvordan dette føles.

Skrevet

Slitsomt? Godt mulig hvis man har fire unger og en far som ikke hjelper til (eller som ikke er til stede), men bortsett i fra det klarer jeg ikke å se det som slitsomt. Det er da ikke så mye å gjøres i heimen. Unger eller ei.

Skrevet
Herregud dette er bare alt for dumt. Det er vel ikke et VALG man tar å bli ufør!!!??

Tro meg, jeg ville gitt alt i verden for å være frisk!! Dette er jævla provoserende lesing for en som har prøvd ALT for å greie å være i jobb. Og trener når jeg klarer, går på diett osv osv - uten at jeg føler at jeg må forsvare min situasjon her.

Mulig? For en måte å svare på. Ønsker du virkelig at noen skal få en smertefull og kronisk sykdom selv?

Jeg har ganske "fæl" i følge enkelte her inne, men til og med jeg ønsker da INGEN en sykdom? Si meg, er du ond? :ler:

Jeg har ikke sagt at man velger å bli ufør. Hvor tar du det i fra daahahahahaaaa?

Gjest gjest1
Skrevet
Slitsomt? Godt mulig hvis man har fire unger og en far som ikke hjelper til (eller som ikke er til stede), men bortsett i fra det klarer jeg ikke å se det som slitsomt.  Det er da ikke så mye å i heimen. Unger eller ei.

Nei, det er ingen som tror det før de prøver det selv.

Det som er saken med små barn er at du alltid blir avbrutt i alt du prøver å gjøre utenom å ta deg av barnet sånn at du faktisk aldri blir ferdig med noen ting.

Noen barn er ekstremt krevende og sover nesten aldri, og i hvert fall ikke om kvelden og natta. Så i tillegg til å bli avbrutt konstant hele dagen, så får du ikke sove en hel natt på gud vet hvor lang tid.

hvis du ser rundt deg, så vil du kanskje se en del småbarnsmødre med håret i kronisk hestehale, sminken har havnet i glemmeskuffen osv.. antakelig tror du at dette er fordi de ikke gidder, de har liksom halt i land trofeet sitt som er mann og barn, men du kan være nokså sikker på at dersom dette var jenter som i utgangspunktet var opptatt av seg selv og sitt utseende, så er det rett og slett fordi de ikke har ti minutter til seg selv lenger. Tro det eller ei. Man tror at ti minutter klarer selv den travleste kvinne og skvise inn, men det er ikke nødvendigvis så enkelt som det kan virke.

Gjest gjest1
Skrevet

Loffen, ikke engang SC påstår at man velger å bli ufør. Det har hun faktisk aldri sagt.

Gjest BagLady
Skrevet
Mulig? For en måte å svare på. Ønsker du virkelig at noen skal få en smertefull og kronisk sykdom selv?

Jeg har ganske "fæl" i følge enkelte her inne, men til og med jeg ønsker da INGEN en sykdom? Si meg, er du ond?  :ler:

Jeg har ikke sagt at man velger å bli ufør. Hvor tar du det i fra daahahahahaaaa?

Nei, du har ikke sagt at noen velger å bli ufør. Men min høyst personlige mening er at det ikke virker som om du har så høye tanker om dem som er det. Og er det egentlig så merkelig hvis trygdemottakere jubler når trygdeslippen detter ned i postkassa? Kanskje de til og med (gud forby) kan ta seg råd til brød og melk?

Og jeg unner iallefall ingen, absolutt ingen i hele verden "min" kroniske sykdom. Det var et helvete på jord.

Gjest Til SC
Skrevet

SC! La oss si at jeg er uføretrygded, lider av angst, ingen venner og ingen familie! Mener du det da er feil av meg å sitte her å ha kontakt med omverden på den måten?

Skrevet
Slitsomt? Godt mulig hvis man har fire unger og en far som ikke hjelper til (eller som ikke er til stede), men bortsett i fra det klarer jeg ikke å se det som slitsomt.  Det er da ikke så mye å gjøres i heimen. Unger eller ei.

Hallo???

Har du vært barnevakt noen gang?

De fleste barnevakter er vel ganske lettet når de kan avlevere krapylene?!?

Tenk da og ha h*n 24/7 i 18 år... Og i tillegg et par søsken til...

Når du skriver det jeg har sitert her så konkluderer jeg med at enten er du 16 år og ikke skjønner bæret, ellers er du voksen og fortsatt ikke skjønner bæret.

Skrevet
Hallo???

Har du vært barnevakt noen gang?

De fleste barnevakter er vel ganske lettet når de kan avlevere krapylene?!?

Tenk da og ha h*n 24/7 i 18 år... Og i tillegg et par søsken til...

Når du skriver det jeg har sitert her så konkluderer jeg med at enten er du 16 år og ikke skjønner bæret, ellers er du voksen og fortsatt ikke skjønner bæret.

Jeg syntes ikke det var særlig slitsomt å ha to små barn, jeg da. I tillegg hadde jeg også 85% jobb (natt).

Men klarte fint det som var å gjøre av husarbeid. Har heller aldri skjønt de som sier det er så slitsomt å gå hjemme med et par unger.

Vi som er i jobb må jo gjøre det samme som de gjør, i tillegg til jobben vår. Og det må vel være mer slitsomt enn å bare gå hjemme?

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg syntes ikke det var særlig slitsomt å ha to små barn, jeg da. I tillegg hadde jeg også 85% jobb (natt).

Men klarte fint det som var å gjøre av husarbeid. Har heller aldri skjønt de som sier det er så slitsomt å gå hjemme med et par unger.

Vi som er i jobb må jo gjøre det samme som de gjør, i tillegg til jobben vår. Og det må vel være mer slitsomt enn å bare gå hjemme?

Så du jobbet 85% på nattetid og hadde ungene hjemme på dagtid - når sov du egentlig?

Skrevet

Jeg reagerer også på at du jobbet natt, og hadde barna hjemme...

At du mener at det ikke er slitsomt å være hjemme med barna får stå for din regning.

For meg var den mest slitsomme tiden da barna var mellom 3 og 6.

Før dette var det mest kos, men etter 3 ble de mer aktive, mer bevisste på egen vilje, staere osv... :)

Og ang. husarbeid:

Beklager, den som er i jobb gjør ikke det samme i huset som en husmor på fulltid!

Når huset er tomt på dagtid, så blir det ikke laget mat i det huset i løpet av disse timene, det blir heller ikke rotet i løpet av disse timene... osv

F.eks:

Før barna begynte på skolen lagde jeg 6 måltider pr dag, ryddet opp etter 6 måltider pr dag, og vasket opp etter 6 måltider pr dag. En familie med to yrkesaktive foreldre lager vel max 3 måltider hjemme...

Jeg måtte tørke opp på gulvet mange ganger om dagen. 8 timer "ut og inn" med sand, jord, sørpe eller søl setter sine spor... omtrent dobbelt så mange spor som 4 timer med "ut og inn".

På vinterstid måtte jeg bytte våte klær 3-4 ganger om dagen, i tillegg til alle de obligatoriske avkledninger for toalettbesøk. Dette ble vel for 2 barn ca 15 på- og av-kledninger i løpet av dagen.

For de barna som er fulltid i barnehagen blir over halvparten av skiftene utført av en assistent, mor/far bytter vel max 5-6 ganger om dagen...(?)

I tillegg må det ryddes 12 timer med rot i løpet av dagen, i motsetning til 6 timer.

Jeg skal ikke begi meg ut på diskusjonen om hva som er mest slitsomt, for det kommer helt klart an på hva slags jobb en har.

Men om du sier at det å gå hjemme med barn over flere år ikke er en jobb, da vet du ikke hva du snakker om!

Skrevet (endret)
Så du jobbet 85% på nattetid og hadde ungene hjemme på dagtid - når sov du egentlig?

Nå har ikke jeg sagt at jeg hadde ungene hjemme på dagtid.

Det jeg kommenterte var at det skulle være så slitsomt å gå hjemme med to barn. Vi andre som er i jobb, har jo ikke akkurat mindre å gjøre hjemme. Vi må bare ta det i tillegg.

Ungene var i barnehage fra kl 10-14 tre dager i uka. Hvilke dager det var kunne jeg regulere etter turnusen min. Mannen min kom hjem kl 15, og jeg kunne også sove på ettermiddagen hvis jeg hadde behov for det.

Når en jobber tredjehver helg, blir det heller ikke så mye jobbing midt i uka.

Endret av Nabodama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...