Gå til innhold

Videre oppover!


Mora di

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kampen gikk kjempebra, Bettie. For en gang skyld vant de en kamp, og jubelen var stooor.

Himmel, for en uke. Merker at skolen har begynnt igjen, og nå er det full rulle hver dag.

Startet mandag, med skole og fysio. Tirsdag var det kamp, onsdag var det trening. Torsdag var det kamp. Fredag var det bursdags-selskap. I dag (Lørdag) er det fotballcup, i morgen er det voksen-bursdag, og mandag skal jeg kjøre mannen til Sunnaas. I tillegg har vi ungene denne helgen, så jo takk, jeg skal trekke pusten en gang til neste uke. Men til helgen igjen er det full fart, og mange oppgaver som jeg ikke vet hvordan jeg skal få gjennomført enda.

Er rett og slett sliten, og lurer på når jeg skal få tid til å innhente meg igjen.

Men, bursdagen var vellykket, og ungen kjempefornøyd, så jeg får bare være taknemlig for det.

Nå må jeg svinge meg, og gjøre klart litt matpakker for dagen. Vi skal jo fra alle sammen, så det er noen som skal ha mat liksom....(og så har jeg igjen litt av kakene fra bursdagen).

Ha en super lørdag alle sammen!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj - det var litt av et program.

Skal S være på Sunnaas en stund, eller skal han pendle?

Ønsker deg i alle fall en god helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg sliten nå....phu...for en dag...

Han skal være der litt, Bettie... Men vi vet ikke hvor lenge. Regner med at det vlir 14 dager, men er litt usikker på den biten enda. Han skal inn til arbeidsvurdering. Som om jeg tror at de kan skjønne hvor han er i dag, i og med at de ikke kjenner han?... Men, tvilen får komme dem til gode, og så får vi ser hvor det bærer....

4 kamper på cup i dag. Første vant de, de to neste tapte de, og den siste ble uavgjort. Og det var faktisk det beste de har gjort noen gang. Ungene var førnøys, og stolte, og det var jammen i meg vi foreldre og besteforeldre også... :klappe:

I morgen er det baking, rulle røyk til mannen, orden klær for en uke, frakte unger til buss, og så er det nytt selskap. ...Blir sliten bare jeg tenker på det, så nå er det natta for meg. ..Hmmm..Før kunne jeg sikkert ha holdt på sånn i ukesvis uten å merke noen ting, så jeg lurer på om jeg begynner å bli LITT gammel... :ler:

Og så har jeg selvfølgelig fått "nye" problemer i henhold til kjøring av unger, men det skal jeg komme tilbake til. Nå er det natta.....

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Pssst: Til uka blir jeg mye alene, så da satser jeg på å få tid til en skikkelig dagbokrunde. Og da skal jeg ihvertfall huske på å logge meg inn, så jeg får lagt igjen noen fotspor rundt omkring....)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da litt aav et tempo du holder. Ikke rart du blir sliten. Og så kan jeg tenke meg at ligger noen tanker og lurer i bakhodet, tar nok litt krefter det og.

Fotballcup med barn er morsomt og spennende. Jeg pleier å bli så engasjert at jeg nesten slutter å puste :ler:

Håper du får en uke hvor du klarer å slappe litt av, etter alt du har vært utsatt for denne sommeren. Og at det går bra med mannen på Sunnaas. Lykke til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg alene hjemme, og det er ikke noe hyggelig. Håper virkelig mannen ikke skal være der lenge....Tror jeg sover på sofaen i natt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er flinke på Sunnaas. Og de har erfaring med trafikkskader. Mulighetene for at de kommer fram til det samme som deg er til stede.

Det er ikke moro å være alene - i hvert fall ikke lenge.

Huff - det er synd du skal få problemer med henting/bringing. Det var jo ikke bare enkelt fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var det hun som skulle få sååå god til å besøke andre dagbøker....Det har jeg da ikke fått, for når man er alene, så merker man hvor mye den andre parten egentlig gjør. Ikke store ting, men de små tingene man kan være to om, og som tar utrolig lang tid når man bare er en. Men men.... Kommer vel inn i en form for rutine etterhvert.

Og så har det seg sånn, at når man er alene, så tror noen at da har man all verdens med tid, så da kan man hjelpe til med både det ene og det andre, og det skal skje NÅ.....

Mannen har snart vært borte i en arbeidsuke, og jeg lurer på hvorfor i alle dager han er der! :overrasket: Det skjer absolutt ingenting.

På mandag møtte vi opp til avtalt tid, og ble vist til avdelignen, og rommet. Der ble vi sittende, og sittende, og sittende..... Kom en sykepleier og spurte om medisiner, selvhjulpenhet i forhold til hygiene etc, og så ble vi sittende, og sittende..... Vente på legen, men han kom jo ikke... Til slutt måtte jeg bare reise, for jeg har jo barn her. Fikk en mld klokka 15, og da hadde legen vært innom. Resten av den dagen skjedde det ingenting.

Dagen etterpå, fikk han en timeplan, som det ikke stod noe på. Så han tok seg en tur ned på fysio/treningsrommet, og trente litt på egenhånd.

I går fikk han sin første time kl.09.00. Det var med fysio, og da var han en time i bassenget. Så hadde han en time med psykologen, som da skulle sjekke de testene han tok for litt over ett år siden, og se om det var noe av de han kunne ta på nytt. Tilbakemelding har han ikke fått på det.

Så langt i dag, har det ikke skjedd noe, men fikk akkurat en mld om at han skal til logoped kl 13.30, og psykolog kl 14.30. Og i morgen er det satt opp en time til psykolog kl 13.30.

Det vil da si, at en uke på Sunnaas, som skal innbære en arbeisdvurdering, består av ett 5 timers opplegg.....? Stiller ett stort spørsmålstegn ved det opplegget.

Og spørsmålet mitt blir da: Hvordan skal 5 timer, fortelle dem der ute, hvordan han vil fungere i jobb? Hvordan skal de, ut fra 5 timer, kunne fastsette grad av uførhet, og evne til å jobbe? Og i hvilken grad skal de timene kunne fortelle HVA han kan jobbe med?

Joda, han har igjen en uke, ihvertfall, men sånn som jeg kjenner det hele fra forrige gang han var der, og av det jeg ser nå, så kunne han like gjerne ha blirr hjemme, og tatt de 5 timene fordelt på 2 dager, så langt. Og når man da tenker døgnpris på opphold der ute, så er jeg rimelig forbauset.

Så det utspillet som kom på nyhetene i går, fra Enerly, må jeg bare skrive under på. Det er sååå på tide at det kommer ut hvordan det egentlig fungerer, eller skal jeg si: IKKE fungerer.

Om jeg er sint. JA... Skikkelig. Syns det er helt unødvendig å drive på den måten, og mener at når man blir kaldt inn, for å vurdere evne, psyke, fysikk etc, så må det jo også følges opp. Ikke sende folk på kurs etc, når man ber pasienter om å komme. Så Sunnaas: NEI....aldri mer.

Han har ett rom som er utrolig trist. Det skjer ingenting der, og det eneste han sier er at han vil hjem. Her fungerer han, og har noe han kan gjøre for å få tingene til å gå. Der ute har han ingenting å gjøre. Absolutt ingenting.

Ellers har uken løpt fra meg, og jeg gleder meg til jeg ikke er alene mer. Om vi reiser i hlegen er usikkert, for så langt han Mannen ytret at han ikke vil noe sted. Han er sliten. Så det får vi snakke om når han kommer hjem.

Nå skal jeg ha en rydderunde, (er utrolig hvor fort det blir smårotete rundt omkring), så må jeg ut å plukke opp etter bikkjene, og så skal jeg opp til moderen for å hjelpe henne med noen småting.

Skal se om jeg får tid til en runde i dagbøkene siden i dag, siden jeg har lovet det... ;)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med at man må være temmelig frisk for å komme helskinnet gjennom helsesystemet - eller så må man ha med seg en som står på. Men det virker som det er mye dødtid og bortkastet tid.

Ønsker deg en god helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vennen - :klem:

Jeg tenkte på deg da jeg så det programmet om Enerly... vel, jeg skal vel ikke skryte av at jeg så det, men jeg så at det skulle komme.. sånn var det vel egentlig ;) men jeg visste at det var noe du vil sitte og applaudere utifra det lille jeg oppfattet av forhåndsomtalen.

Nå har han vært på Sunnaas en uke allerede, da er han hjemme igjen før du får tørket støv og fått i deg lunsjen omtrent. Tiden går tregt når man tenker fremover, men ser du bakover så ser du hvor fort den egentlig går, ikke sant?

Man får håpe at de klarer å utrede arbeidsførheten hans på de få timene de har tenkt å bruke til det, men det avhenger jo av at han selv er ærlig når de stiller han spørsmål også da. Da er det ikke om å gjøre og være stor og tøff og late som man er frisk og førlig som en fisk... et typisk mannesyndrom det der. De skal jo ikke være syke eller hjelpesløse, må vite ...

Ha en god helg, jenta - vi snakkes!

mysan

(Hysj, jeg er forkledt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsninger, jenter.

Vi er hjemme igjen, etter at det ble til at vi dro. Så nå er svigermor feiret, og vi har stort sett hygget oss. Hytta var veldig langt vekk fra der hvor festen skulle være, så vi var desverre avhengig av bil, men det gikk det også. Og vi var tilbake i hytta rundt kl 01.00. Da var vi fornøyde å slitne begge to.

Nå er det middag på gang, og i dag skal vi kose oss med biff. For i morgen begynnner jo en ny uke på Sunnaas, og den ser vi ikke akkurat frem til. :tristbla: Men det er satt opp at han skal ned på aktivitets-senteret, og se om venstre siden vil være litt mere samarbeidsvillig.

Mulig jeg er dum, men jeg har lurt veldig på en ting i helgen: De 5 timene han har hatt på Sunnaas, 3 med psykolog, har gjort han kjempesliten. For da har han vært nødt til å bruke de små grå, i diverse tester. Og da tenker jeg: Skulle dette vært gjort før? Skulle han ha fått oppgaver hos en her i kommunen, så han hadde måtte jobbe med hodet sitt? Hvor er det det svikter hen? I kommunen? Rehabiliteringsteamet, som vi ikke har sett noe til?

Dette må jeg sjekke rett og slett. For om det er sånn, at dette kan ha en effekt, og hjelpe han å komme seg litt, så burde det jo gjøres noe med.

Men så er det en annen ting også: Etter disse testene, så har ristingen på venstre side, forværret seg! :overrasket:

Vel, vi får høre i morgen, om det blir ett møte med alle de som er hans rehabilitergsteam der ute, (som ikke er der), go så får vi kanskje lagt noen konstruktive planer for hvordan han kan få den hjelpen, som han burde hatt for lenge siden, og som han faktisk har krav på.

Jeg er SÅÅÅÅ dritt lei helsenorge, Sunnaas, og alt som lukter å være i nærheten.

Nå skal jeg steke biff, og kose meg.... Og KANSKJE rekker jeg en dagbokrunde i løpet av uka....4 fotballkamper, og trening, så uka flyr vel fra meg igjen....

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper at det kommer noe fornuftig ut av møtet - og at du får greie på hvem som er i rehabiliteringsteamet. Rart at det ikke har vært på beina før..... Godt han har deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått kjørt Mannen til Sunnaas igjen. I dag hadde han ihvertfall opplegg fra kl 10.00. Så når jeg reiste, stod han på sløyd-rommet, og pusset på en smørbutt....Tror ihvertfall det er det det heter. Og så skulle han montere den. Ikke det mest imponerende jeg har sett, eller han har gjort, men det er vel for å se på koordinering og ristinger han har. Det jeg derimot ikke har forstått, er hvorfor han har fått på seg pulsmåler. Og det visste han ikke selv heller.

Etter at jeg kom hjem, har jeg fått tatt litt husarbeid, og etterpå får jeg besøk av en venninde. Det blir hyggelig.

Har sittet å tenkt litt på, om det er noe annet jeg kanskje burde søke på, så vi kan få dekket reisepenger til og fra Sunnaas. Regnet på det i dag, og fant ut at det koster oss ca 1200 kr. Da har jeg kjørt han ut dit to ganger, og hentet han igjen. Og vi har jo ikke akkurat noe til overs. Må nok høre med advokaten om det der.

Er jo desverre andre ting jeg må snakke med henne om også, og som vanlig er det henting/bringing av unger. Fikk høre litt ting i helgen, og ble ikke i bedre humør av det, for å si det sånn. Så jeg får ringe henne i morgen.

Vi skal snart en tur til trygdekontoret også. Har fått innkalling til møte. De venter nok at Mannen skal komme alene, men da tar de feil. Og de visste heller ikke at rehbiliteringstiden etter en hjerneskade er 2 til 5 år. De mente bare at han måtte komme igang med noe. At jeg da fortalte at han nå var på Sunnaas, til arbeidsvurdering, hadde ingen betydning. Men hvordan skal de kunne sitte der, uten faglig kompetanse, og vurdere om han kan begynne å jobbe????

Neida, er ikke derfor jeg blir med. Men jeg vet, og Mannen vet, at om han drar dit alene, så husker han så og si ingenting av det de har snakket om når han går ut derfra, så da er det greit at han ikke er alene. Om de tillater meg å bli med inn da. Tenker jeg skal ta en tur innom legen før vi kommer så langt, så får han skrive ett brev jeg kan ta med og gi dem. Kanskje de faktisk skjønner at han ikke er frisk da!!!

Nei, nå må jeg forte meg å lage middag til minsten og meg, før kaffegjesten detter inn døra.....

Ha en strålende kveld der ute.....(og nei, jeg rakk ikke dagbokrunde nå heller :sur: )

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at legen kan lage et skriv til deg. Det har jo blitt nye tilstander ved trygdekontoret nå. A-etat, trygdeetat og sosiale tjenester skal jobbe sammen, så det kan jo hende det er derfor dere blir kalt inn nå. Du har selvsagt mulighet til å være med, for han kan velge selv om han vi ha med seg ledsager eller ikke. Det har ikke etatene noe med å nekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du sliter og strever, som vanlig. Jeg håper virkelig at det som nå heter NAV, vil føre til bedre koordinering av den hjelpen dere faktisk både har krav på og fortjener. Sannelig ikke lett å være syk i Norge. Man skal være frisk for å bli syk, er det ikke det de sier?

Og jeg vil da tro at du får dekket transport til Sunnaas. Jeg får i hvert fall dekket transport til reguleringstannlegen med mine barn, hvis jeg har frikort, vel og merke. Sjekk det opp med NAV.

Lykke til, jeg følger med i strevet ditt. Og jeg er full av beundring over hvor sterk du er :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jah, jeg får vel kaste deg over på side 1 da, siden du var så snill mot meg.. hehe... jeg også syns synd på meg selv... med kneet mitt... :grine:

men er glad i deg fordet da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...