Gjest gjest1 Skrevet 26. juni 2006 #81 Skrevet 26. juni 2006 Men kan man ikke bare legge ett diskret amme sjal over babyen og puppen da?Har selv reagert når jeg har sittet på cafe og sett hele brystvorten, og amme innlegg på bordet. Syns det er litt smakløst sammen med lunsjen. Syns amming offentlig er helt ok, men litt diskresjon syns jeg er på sin plass, og er heller ikke ekstra ork for mor. ← Enig med Jens, men samtidig synes jeg dette var et veldig godt poeng: Forøvrig synes jeg det er mye hyggeligere å sitte på nabobordet til en mett og blid baby enn en som er sur og sulten. ←
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #82 Skrevet 27. juni 2006 jeg er enig i poenget ditt, men jeg må få understreke at en safari drar man på for å se på dyr, ikke toppløse masaikvinner ← Når du går i en park, så leter du ikke etter brystvorter og ammede kvinner heller. Eller i kafeen, byen mm.
Buster Skrevet 27. juni 2006 #83 Skrevet 27. juni 2006 Jeg har ikke noe problem med at babyer blir ammet offentlig, men måten dette gjøres på noen ganger helt bak mål. Skulle tro at kvinner til tider har stort behov for å vise seg frem for alt og alle. Det skal da ikke være slik at andre føler ubehag fordi en mor skal mate sitt barn eller? Noen venner meg meg sine damer har et merkelig syn på dette med amming, etter min mening. Når man er på besøk hos venner som har fått barn, så ville jeg følt det som mye mer behagelig at mor tok barnet med seg til et annet rom enn der som man sitter og prater for å mate barnet. Det føles til tider ubahagelig og vanskelig å vite hvor man skal plassere blikket for å ikke få på seg at man stirrer. Mange som har svart i tråden her er så opptatt av at barnet skal få mat når det trenger mat, jo selvfølgelig med med måte og omtanke for barnet også da. Barnet har vel bedre av å bli matet i litt stille omgivelser hvor barnet finner ro og kan slappe av og spise skikkelig. Skulle vært oss mannfolk som gjorde tilsvarende så hadde det blitt reaksjoner tenker jeg. Jeg plages ikke av å se offentlig amming eller en pupp en gang i blant, overhodet ikke. Mener bare at enkelte kunne vist litt mer hensyn til omgivelser. Ikke lenge siden jeg så en kvinne som dro opp genser og løsnet bh mens ungen lå i vognen enda. Ikke mange bordene bortenfor på MC Donald satt en gjeng med gutter som sikkert kom fra fortballtrening, kanskje i 10-12 års alderen. De ble rett og slett så flaue at han ene gikk fra maten sin, dette er helt unødvendig.
Caramba Skrevet 27. juni 2006 #84 Skrevet 27. juni 2006 Jeg har ikke noe problem med at babyer blir ammet offentlig, men måten dette gjøres på noen ganger helt bak mål. Skulle tro at kvinner til tider har stort behov for å vise seg frem for alt og alle. Det skal da ikke være slik at andre føler ubehag fordi en mor skal mate sitt barn eller? ← Kanskje jeg er blind, men jeg har aldri lagt merke til slik støtende amming i offentlige rom. Når det gjelder å amme hjemme, når man har besøk, så skjønner jeg godt at folk ikke går på et eget rom bestandig. Babyer kan bruke ganske lang tid på å spise, pluss at den spiser OFTE, og det er stusselig å alltid måtte sitte for seg selv i hele spebarnsperioden for å gi barnet mat. Mødre trenger også å se andre mennesker rundt seg. Jeg skjønner alikevel at dette ser anderledes ut for gutter en for jenter, særlig tenaringsgutter på McDonalds. Diskresjon er mulig
Gjest Gjesta Skrevet 27. juni 2006 #85 Skrevet 27. juni 2006 Skal man også sette seg et annet sted i sitt eget hjem om det er andre folk til stede? Er det VANLIG? :klø: Har jeg vært på barselbesøk har jeg aldri reagert på at moren ammer barnet sitt mens jeg er der - det må jeg faktisk bare regne med når jeg kommer på barselbesøk mener nå jeg. Og om vi sitter og snakker samtidig som det ammes så tror jeg vel kanskje ikke at den som ammer føler at det er puppen hennes som er i fokus... Forøvrig enig i at man godt kan se an settingen når man er på offentlige steder, men jeg er veldig overraska over at så mange snakker om å ta hensyn til omgivelsene når det i samfunnet ellers er mer og mer uvanlig at folk tar hensyn til hverandre. Jeg foretrekker heller at naboen min tar hensyn og ikke klipper plenen tidlig en søndagsmorgen når jeg sitter i hagen med frokosten, enn at kona hans stuer seg vekk i en krok på et kjøpesenter når hun skal amme...men meg om det...
Gjest gjest1 Skrevet 27. juni 2006 #86 Skrevet 27. juni 2006 Er det så vanskelig å tenke på andre enn seg selv å barnet sitt? Ikke gjem dere bort i noe krok, det er dine ord, bare legg lille teppet over, DISKRÉ er stilkkordet. ← Denne diskresjonen du etterlyser må vel være fordi man ser på pupper som noe seksuelt i stedet for mat til en baby? Hva med alle som soler seg toppløs på stranda? ← Nettopp... og hva med alle billboards av damer i undertøy o.l.? Vi overlever det, hvorfor skal vi ikke overleve å se at folk ammer? Jeg mener... AMMER... det er snakk om mating av liten kropp. Om turister tar seg nær av det, så er det deres problem. Det eneste folk kan gjøre er å snu seg vekk. Det er ikke vanskeligere enn det. Kommer du til et annet land, så er det annen kultur. Og det er du som må ta hensyn, ikke innbyggerne. ← Ja, ikke sant? Hva med visse stammer her og der hvor de faktisk går nesten helt netto... Hvorfor gjør de det? Fordi at for dem er kropp naturlig, og ikke forbundet med sex og sex alene... æsj, jeg blir så lei av den overmoralen som enkelte ris av..
Gjest Dalwhinnie Skrevet 27. juni 2006 #87 Skrevet 27. juni 2006 Når man er på besøk hos venner som har fått barn, så ville jeg følt det som mye mer behagelig at mor tok barnet med seg til et annet rom enn der som man sitter og prater for å mate barnet. Det føles til tider ubahagelig og vanskelig å vite hvor man skal plassere blikket for å ikke få på seg at man stirrer. ← En viss diskresjon offentlig er greit, men ærlig talt, hvis du ikke takler å se en kvinne som ammer barnet sitt i sitt eget hjem, så synes jeg kanskje ikke du burde gå på barselbesøk.
hanni Skrevet 27. juni 2006 #88 Skrevet 27. juni 2006 Jeg synes det var skikkelig stress å være på ferie i Frankrike med 8 mnd gammel baby som praktisk talt blei fullamma. Jeg er glad jeg har muligheten til å gå utenfor hjemmet mitt og at jeg kan amme mer "fritt". Jeg har selvsagt aldri amma på Bagatelle eller andre fine restauranter på kveldstid. En gang var jeg på Bølgen og Moi til lunsj - og da spurte jeg servitøren om de hadde et annet rom enn do å amme på - det hadde de ikke. Da spurte jeg pent om å få amme i restauranten, og det fikk jeg lov til. Jeg spiser ikke mat på offentlig toalett, de skal da jammen ungene mine få slippe også! På kafe har jeg ofte amma - og på kjøpesenter. Om de har ammerom - så er det fint. Men det er få kjøpesentere som har det. Jeg slutta å amme offentlig da sønnen min var ett år - for da plaga det meg at jeg fikk blikk fra folk. Jeg har selvsagt vist hensyn ved amming - det gjør man jo. Jeg liker ikke å flashe puppene jeg heller. Da jeg måtte amme på jobb foran kollegaer (var på besøk med baby) syntes jeg det var nokså ubehagelig. Og en gang da jeg var på jobbintervju med baby, hadde jeg mm med på flaske. Men egentlig synes jeg at jeg burte vært tøffere. Amming er viktig, synes jeg. Og det er flott at vi har en så positiv ammepolitikk i dette landet.
Tusenfryd Skrevet 27. juni 2006 #89 Skrevet 27. juni 2006 Jeg tror at de aller fleste skjønner at et lite barn må ha mat. Og ja, noen kan kanskje få flaskemat - enten utpumpet morsmelk eller mme, men å bry seg om det ligger et lite barn og spiser i armene på en kvinne synes jeg er vel teit. Selvsagt skal ikke pupp frem i tide og utide, jeg sitter ikke og ammer på trikken. Men skal vi beholde vettet hos hjemmeværende mødre, må de få lov å bevege seg ut i mer enn den kanskje halvannen timen mellom hver måltid. Jeg kjenner en som synes noen er vel raske med puppen bare det knyr i en baby, husk at mor kjenner barnet sitt ganske mye bedre enn du, du vet ikke hva som følger dersom barnet ikke får mat... det kan være langt mer ubehagelig i en café enn amming.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #90 Skrevet 27. juni 2006 Hva er mest plagsomt; et glimt av en pupp i det baby blir lagt til brystet, eller en hylskrikende unge som venter på at mamma skal stå i kø for å få varmt vann og deretter varme opp flaska (kan ta en stund hvis det er kø)? Evt. må man ta med seg termos og noe å ha flaska i, litt unødvendig hvis man ellers bruker å amme spør du meg (blir noe annet for de som aldri ammer av ulike grunner, de har ikke så mye valg). Eller skal det bli totalforbud for ammende mødre å forlate hjemmet i mer enn 2 timer om gangen? Jeg er alenemor og hadde blitt sprø hvis jeg ikke kunne ammet "hvor og når som helst" (nå har jeg ikke noe stort behov for å "lufte" puppen da, og finner en stille krok for min egen del der det er mulig, men det er det neimen ikke alltid).
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2006 #91 Skrevet 28. juni 2006 Det er supert at vi kan amme i offentlighet men jeg er også lettere sjokkert over mødre som sitter med hele puppen fremme. Kan sammenlignes med noe så enkelt som å ta av seg den ytterste genseren. Man sørger da for å ikke dra singletten/t-skjorten under med slik at bh-en synes? Synes det ser trashy ut å ikke gjøre det mer diskret! Tar ikke noe lenger tid å amme litt pent, barnet får i seg mat like fort. Spesielt på serveringssteder der andre spiser er det rett og slett uhøffelig, det er faktisk en del mennesker som synes det er litt uapetittelig.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 30. juni 2006 #92 Skrevet 30. juni 2006 Jeg kommer ikke til å amme i offentlighet. Ingen grunn til at mine pupper skal være offentlig område selv om jeg er blitt mor! Jeg synes det er viktig å beholde litt verdighet og respekt for seg selv. Og å lufte puppene for Gud og hvermann vil jeg definitivt føle som uverdig. Amming er flott, men det er en privat ting! Men andre må selvsagt få gjøre som de vil.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #93 Skrevet 30. juni 2006 Jeg kommer ikke til å amme i offentlighet. Ingen grunn til at mine pupper skal være offentlig område selv om jeg er blitt mor! Jeg synes det er viktig å beholde litt verdighet og respekt for seg selv. Og å lufte puppene for Gud og hvermann vil jeg definitivt føle som uverdig. Amming er flott, men det er en privat ting! Men andre må selvsagt få gjøre som de vil. ← Hoho, snakkes når ungen din er et år gammel da. Før det kan du jo ikke gå ut
la Flaca Skrevet 30. juni 2006 #94 Skrevet 30. juni 2006 (endret) Noen venner meg meg sine damer har et merkelig syn på dette med amming, etter min mening. Når man er på besøk hos venner som har fått barn, så ville jeg følt det som mye mer behagelig at mor tok barnet med seg til et annet rom enn der som man sitter og prater for å mate barnet. Det føles til tider ubahagelig og vanskelig å vite hvor man skal plassere blikket for å ikke få på seg at man stirrer. ← Nei, ærlig talt! Sitter du i stua til et par med barn kan du da ikke forvente at dama skal sette seg på badet eller på soverommet for å amme?? En ting er hvis man er mange og sitter litt oppå hverandre. Men livene til småbarnsforeldre settes faktisk ikke på pause selv om du setter deg i stua deres. Amming er også noe som tar tid og ikke følger klokka! Særlig på kveldstid kan det ammes i eininga fordi babyen fyller opp tanken til natta. Samme greia med magevondt og alskens andre ting som gjør at babyen vil ha mat i tide og utide. Men da skal man altså avbryte samtalen og evt. tv-programmet man kikket på, og sette seg og glo i veggen med jevne mellomrom fordi besøket føler seg brydd? Mvh. la Flaca, som ammer så diskret som mulig på grunn av sjenanse, men et sted går grensa! Endret 30. juni 2006 av la Flaca
Gjest gjest1 Skrevet 30. juni 2006 #95 Skrevet 30. juni 2006 Dette er noe av det dummeste jeg har lest! At mødre ammer, det er bare naturlig. At puppen blir flashet et lite øyeblikk før barnet er hektet på er ikke så mye å gjøre med. At mødre ammer har aldri plaget meg. Og det gjelder også før jeg selv fikk barn. Alle som har hatt en sulten baby vet hvor fort det går fra blid til hysterisk sulten. Og ammerom på kjøpesenter er ofte(i alle fall her i byen) i samme rom som stellerommet og sorry, men jeg orket ikke dritlukten når jeg ammet. For meg var ikke det et alternativ når søppelbøtten med fulle bleier sto ved siden av ammestolen. Jeg brukte ammeklær, så jeg ikke måtte kle sånn av meg, men det var kun fordi jeg er sjenert selv.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #96 Skrevet 30. juni 2006 Bare til info for de som ikke har ammet før og som vil at alle andre skal gjøre det super-diskret; det er ikke alle barn som synes det er veldig stas å ligge under et teppe og spise maten sin (ville du syntes det?), og det er ikke alle mødre som synes det er så ok å amme på en skitten café-do eller inne i et hjørne med ryggen til. Jeg er enig i at det er fullt mulig å amme diskret, men det er ikke alle barn det er like enkelt med... Og er man på café med venninner eller familien har man neppe lyst til å bruke 1/2 time borte i et hjørne mens de andre spiser . ← helt enig. Hvorfor skal babyen spise maten under teppet. Vi voksne liker det heller ikke og jeg lurer på om de som hater denne offentlige ammingen kunne tenke seg å sitte på et skittent toalett å spise maten sin,for ja............det er jo der de vil at babyene skal spise. Det er ingen som henger ut hele puppen,slutt å kikk. Vi blottlegger oss ikke fordi vi blir tent.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #97 Skrevet 30. juni 2006 dere har ikke imot offentlig amming men hvordan det blir gjort på. jeg har 3 barn,ammet alle sammen,ikke syntes jeg det var så stas å dra frem puppen men det måtte gjøres. Og puppen , vorta eller ammeinnlegget ble ikke liggende på bordet Når jeg ikke spiser maten min under teppet eller på dass så skal da ikke unga mine gjøre det heller,litt manerer må man jo lære dem og litt selvrespekt Og all den klaginga om amming på offentlige plasser for så å si at dere ikke glaner på puppene til folk,hvordan kan det ha seg???? Dere overdiver. jeg har vært mamma i 19 år,vært på kafeer utaligge ganger oppigjennom årene der jeg selv har ammet eller har vært med noen som har ammet,aldri har jeg sett noe slikt som blir beskrevet her. Når dere får barn selv vil dere se det naturlige i dette. Sånt flisespåikkeri da gitt. Get a life. Bruk heller energien på å boikotte de som lager sexy undertøy til småbarn,vi mødre har mye mer brukt for dere i de settingene.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #98 Skrevet 30. juni 2006 Det er ingen som henger ut hele puppen,slutt å kikk. Vi blottlegger oss ikke fordi vi blir tent. ← Dessverre er det noen som lar puppen henge fritt, og det er disse kvinnene vi reagerer på!
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #99 Skrevet 30. juni 2006 Det går an å ha top lag med plagg slik at puppen fiskes diskret ut som på en boob-topp. Det jeg reagerer på er når ammende velter puppen ut OVER utringningen. Så lenge man ammer slik at ikke så mye hud synes er det bare koselig!
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #100 Skrevet 30. juni 2006 Det går an å ha top lag med plagg slik at puppen fiskes diskret ut som på en boob-topp. Det jeg reagerer på er når ammende velter puppen ut OVER utringningen. Så lenge man ammer slik at ikke så mye hud synes er det bare koselig! ← Det du snakker om her eller andre for den sakens skyld har jeg aldri opplevd og slik som du beskriver dette så holder jo de aktuelle mammaene på å kvele ungen sin med puppen jo Og man får veldig vondt i ryggen hvis puppen henger langt ned så man må bøye seg fremover for å mate. Bare så du vet det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå