Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Dette innlegget er helt latterlig!  :ler:  Beklager, men det er ikke sånn det foregår når det gjelder amming/pumping o.s.v. Man kan ikke bare pumpe ut nok melk for en dag før man drar hjemmefra og tro at det holder. Dessuten er ikke flaske det samme som pupp for en baby, pupp er også nærhet og kos og de får mye mer melk ut ved å amme enn å få melk fra flaske. Dette får du nok erfare om du selv får barn en gang.

Unnskyld meg, men hvor ofte går man ut på byen med en baby i så lang tid at den må ha mat i løpet av turen? et par ganger i uken kanskje? Jeg tror ingen barn dør av å få en flaske istedet for nærhet et par ganger i uken så lenge den får bryst hjemme. Om jeg noensinne får barn så skal jeg hvertfall ikke prakke brystene mine på andre i full offentlighet hvertfall, så mye hensyn tar jeg til omgivelsene rundt meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Selv om amming er den naturligste ting i verden, betyr det ikke nødvendigvis att det hører hjemme ved ett matbord?

Det er mye annet som er naturlig som man ikke gjør ved bordet.

Endret av Jens
Gjest Embla s
Skrevet
Jeg har også prøvd å være litt diskret. Men med t-skjorten bare såvidt over barnets munn, holdt det for meg, for å bale med å få lagt både unge, egne klær og et teppe på plass, det prøvde jeg i Spania, og det var noe herk  :ler:

Har prøvd å snike meg litt unna også, mest for min egen og barnas del, synes det er godt med litt ro rundt.

Jeg vet det er den naturligste ting i verden, men det er strengt tatt veldig naturlig å ha sex eller gå på do også, og jeg synes det er helt greit å ikke blotte alt for hele verden  ;)

Enig!

Selvsagt skal man amme, og man ammer når det trengs uansett hvor man er! Men med bittelitt omtanke klarer man fint å gjøre det diskret. Man trenger ikke "stå på krava" og miste gangsyn og evne til å ta hensyn fordi om man har fått en baby som trenger mat! Uansett hvor naturlig det er å amme, så er det ikke alle som syns det er ok å se andres pupper når som helst og overalt!

Babyer skal heller ikke bli så veldig gamle før de distraheres enormt av alt som skjer rundt dem, og for mors melkeproduksjon er det vel også en fordel at det er mest mulig fred og ro rundt dem.

Gjest Gjest
Skrevet

Argumentet med at folk har g-streng og soler seg toppløs på stranda holder ikke. Det er en helt annen setting hvor man faktisk må forvente å ligge ganske tett på strandnaboens nestennakne kropp.

Mødre må gjerne amme så mye de vil og hvor de vil for min del, men jeg forventer at det blir tatt hensyn til at man ikke er alene. Legg et lite teppe eller sjal rundt (nei, jeg mener ikke o v e r hodet på babyen...) og legg ammeinnlegget i veska og ikke ved siden av caffe latte-glasset. Går jo også an å forberede seg såpass om man vet man skal på cafè at man tar på en mer praktisk overdel enn en t-skjort... Forøvrig synes jeg det er mye hyggeligere å sitte på nabobordet til en mett og blid baby enn en som er sur og sulten.

Gjest Gjest
Skrevet
Unnskyld meg, men hvor ofte går man ut på byen med en baby i så lang tid at den må ha mat i løpet av turen? et par ganger i uken kanskje? Jeg tror ingen barn dør av å få en flaske istedet for nærhet et par ganger i uken så lenge den får bryst hjemme. Om jeg noensinne får barn så skal jeg hvertfall ikke prakke brystene mine på andre i full offentlighet hvertfall, så mye hensyn tar jeg til omgivelsene rundt meg.

Hvorfor gidde å dra med seg flaske, finne et sted å varme den opp når puppen med verdens beste melk er tilgjengelit? Hvorfor finne på noe sånt bare slik at sånne som deg kan få fred i sjela og slippe å se litt av en pupp?

Vet du hvor ofte noen babyer må ha mat?

Er du like opprørt over undertøysreklamene fra HM?

Når du reiser på Safari, ville du forvente at de mødrene som går toppløse kler på seg fordi du som nordmann hadde blitt støtt?

Gjest Gjest
Skrevet

TS-- Hvordan klarer du å få øyne på disse puppeflasherne?

Jeg har gått mye på Oslo S i mitt liv, men jeg kan ikke huske å ha sett noen bare pupper. Du må være maks uheldig ;)

Skrevet

Merkelig så mye dere ser av disse puppene da????

Da datteren min var baby og jeg ammet på offentlige steder hadde jeg stort sett skjorter eller andre klær som gjorde at jeg ikke trengte gjøre annet enn åpne en liten flik av tøyet. La barnet til uten at noen fikk anledning til å stirre på brystvorta mi.

Resultatet var jo at jeg viste mindre brysthud enn en normal utringning.....

Lufttørking av bryst, ammeinnlegg og bæsjebleieskift på restaurant er noe de aller aller fleste selvsagt ikke gjør.

Hva som får noen forstyrrede mennesker til å reagere på ørlittegran hud slik at en liten baby får mat forstår jeg virkelig ikke.... Kanskje på tide å finne noe ordentlig å reagere på??

Gjest Embla s
Skrevet
Merkelig så mye dere ser av disse puppene da????

Da datteren min var baby og jeg ammet på offentlige steder hadde jeg stort sett skjorter eller andre klær som gjorde at jeg ikke trengte gjøre annet enn åpne en liten flik av tøyet. La barnet til uten at noen fikk anledning til å stirre på brystvorta mi.

Resultatet var jo at jeg viste mindre brysthud enn en normal utringning.....

Lufttørking av bryst, ammeinnlegg og bæsjebleieskift på restaurant er noe de aller aller fleste selvsagt ikke gjør.

Hva som får noen forstyrrede mennesker til å reagere på ørlittegran hud slik at en liten baby får mat forstår jeg virkelig ikke.... Kanskje på tide å finne noe ordentlig å reagere på??

Hvis du gidder l e s e så bør du ha fått med seg at i n g e n her inne reagerer på det du beskriver. :roll:

Skrevet

Er veldig glad for at vi lever i et såpass fritt land at vi kan amme der vi vil/trenger. Meeen... Jeg reagerer litt når mødre tar ut HELE puppen leeenge før de legger babyen til, og lar puppen henge lenge ute lenge etter at babyen er ferdig med måltidet. Altså; Flott at man kan amme hvor som helst, men samtidig så går det an for ammende å ta bittelitt hensyn og ikke måtte vise mer enn nødvendig i lengre tid enn nødvendig. Ikke alle føler seg komfertable med det.

Jeg får baby om en måned, og kommer til å amme der det trengs. Men jeg kommer ikke til å sitte å "vifte" med puppene bar lenge før og etter måltidet til babyen, og jeg kommer ikke til å blottlegge mer enn nødvendig heller. ;)

Gjest Tippy
Skrevet
Beklager om jeg høres trass ut, men jeg blir litt provosert over alle mødre som tydeligvis er i ammetåken og mener de kan slenge ut brystet hvor det måtte passe dem uten å tenke på omgivelsene.

Og jeg blir provosert over alle de som lar flesket tyte ut i altfor små sommerklær og føler de kan tillate seg å vise bleke hårete legger og andre ulumskheter for offentligheten.... :ironi:

Skrevet

Jeg har sett en del mødre som ammer offentlig og jeg forstår rett og slett ikke at noen kan ha problemer med dette jeg. Det er jo verdens mest naturligste ting.

Offentlig amming burde ikke være problem for noen, synes jeg. I og med at de faktisk gir babyen mat. Og det er ikke sånn at de dytter puppene opp i ansiktet på andre folk. De jeg har sett, har gjort det så diskret at det ikke burde lage noen problemer.

Så kort fortalt: amming i offentlighet gjør meg ingenting og jeg synes rett og slett at det er helt naturlig og har dermed ikke noe problem med det. Så enkelt er det for min del :)

Gjest Gjest
Skrevet
Når du reiser på Safari, ville du forvente at de mødrene som går toppløse kler på seg fordi du som nordmann hadde blitt støtt?

jeg er enig i poenget ditt, men jeg må få understreke at en safari drar man på for å se på dyr, ikke toppløse masaikvinner :ler:

Gjest baby-E
Skrevet
Det er jo forståelig at babyen må ha mat, men det finnes faktisk brystpumper og andre ting som gjør at man heller kan ta melk i flaske når man er ute i offentligheten, slik at alle ikke må bli brydd med deres bryster.

Det er faktisk ikke alle babyer som tar flaske.

Gjest Gjest
Skrevet

De fleste mammaer er vel ofte ute såpass lenge at barnet må ha mat. Mange barn vil ha pupp en gang i timen eller annenhver time, og de færreste mødre sitter vel bura inne i hjemmet hele dagen i tilfelle babyen blir sulten??!!

Det er ikke bare-bare å gi barn mat fra flaske. Mange mødre får ikke til pumping, det kan faktisk være ganske vanskelig, og mange barn vil ikke ta flaske fordi det krever en annen teknikk enn å suge rett fra kilden ;) - de klarer rett og slett ikke å få til teknikken når de ellers blir matet rett fra brystet.

Morsmelk er lettfordøyelig føde, og når barnet er sultent så er det virkelig sultent og må ha mat DER OG DA! De kan ikke vente og har ikke forståelse for at de ikke kan få mat fordi at mammaen må gjemme bort puppen sin i tilfelle noen andre skulle få en liiiiten titt på den mens hun ordner til for å amme barnet sitt.

Det ville vært barnemishandling hvis alle barn måtte vente til mødrene kom hjem med å mate barnet sitt!

Og nei, ingen barn dør av å ikke få nærheten de er vant med av og til, men er det nødvendig å ikke gi dem det da? Skal jeg nekte mitt barn å få maten sin og masse kos hos meg fordi at DU ikke skal få en sniktitt på min pupp?? :ler:

Jeg tror nok heller at du må prøve å ikke stirre sånn på folk. Ammende mødre liker ikke at du setter øynene på brystet deres uansett, så det er nok gevinst for begge om du ser en annen vei.

Jeg har ammet begge mine barn hvor enn det passer oss, men jeg sitter ikke og blotter puppen unødvendig, det er fullt mulig å amme rimelig diskret. Men å slutte å amme i offentlighet får hverken du eller noen andre meg til å gjøre! Håper for dine fremtidige barns skyld at du endrer mening når de kommer, og sannslynligheten for at du gjør nettopp det er stor når du ser hva flaskemating innebærer...

Gjest Gjest
Skrevet
jeg er enig i poenget ditt, men jeg må få understreke at en safari drar man på for å se på dyr, ikke toppløse masaikvinner  :ler:

Og går man på Oslo S så håper jeg det er for å reise med tog ikke for å titte på pupper hos dem som ammer.

Gjest Gjest
Skrevet
Og går man på Oslo S så håper jeg det er for å reise med tog ikke for å titte på pupper hos dem som ammer.

Jeg synes nå det er verre å se alle de stakkars utmagrede narkomane og alkoholikerne som står og tigger penger jeg da, men kanskje jeg bare er veldig rar :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet
Veldig enig med M.P. Legg et lite teppe rundt. Helt greit at folk ammer i offentlighet, men ikke putt puppen rett i synet på de som sitter ved siden av eller går forbi. Om det i ammetåka føles som den mest naturlige ting i hele verden, er det ikke alle som deler det synspunktet. Vis bare pittelitt hensyn...

Hva med at du viser pittelitt hensyn og lar være å stirre i stedet? "Oi, en pupp. La oss STIRRE"

Gjest Frk Åberg
Skrevet

For det første syns jeg det er rart at folk føler så behov for å stirre på ammende mødre.

For det andre så skjønner jeg ikke alt folk blir så sinte. Jeg kan da også observere folk som gjør rare ting på gata, men jeg blir da ikke provosert av den grunn. Da tenker jeg at de er litt rare, og ferdig med det. Jeg legger meg ikke opp i hva andre folk driver med, og hvis jeg skulle føle meg beklemt, så mener jeg at det er mitt eget problem.

Nå mener jeg forøvrig ikke at det å amme er rar oppførsel, men noen syns åpenbart det. Er også enig at hun som blottet seg så voldsomt på kafé, var veldig rar. Men hadde jeg vært i den situasjonen, hadde jeg kanskje stussa litt, smilt litt for meg selv, og fortsatt å spise maten min.

Skjønner heller ikke helt at amming blir sammenlignet med å gå på do. Morsmelk er da litt annerledes enn andre kroppsvæsker..? Det er jo mat...

Selv ville jeg nok vært diskré om jeg ammet, men det går mer på min egen blygsel.

Skjønner virkelig ikke at folk lar seg hisse seg opp av litt nakenhet. Husker da Magasinet hadde bilde av et naturistpar på forsiden i Adam og Evas drakt, og det kom inn sinte leserbrev i neste nr. De ble kvalme av å se slikt. Lurer da på hvilket forhold man har til egen kropp. Noen ganger virker det som om man automatisk tenker sex når man ser litt naken hud. Men de to tingene kan da virkelig skilles fra hverandre.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror noe av det som provoserer så voldsomt med offentlig amming kontra halvnakne modeller, er typen pupper som vises. Ved amming er det stort sett alminnelige, melkesprengte hverdagspupper man får et lite glimt av, og ikke strekkmerkefrie, struttende plastpupper.

I innlegget over her nevnes Magasinets forside med et eldre, nakent par på forsiden. Dette ble det som nevnt voldsomt oppstyr over, mens ingen reagerer på tilsvarende forsider med unge, vakre, retusjerte modeller. Tilfeldig? Tror neppe det... Et eller annet er tydeligvis veldig provoserende med at folk ser naturlige ut, slik folk flest gjør.

Gjest Gjest
Skrevet

Det de fleste av oss her reagerer på, er ikke offentlig amming. Det er måten ammingen blir gjort på. Jeg synes det er en vesentlig forskjell på å amme litt diskret, og å "ta veldig mye plass" når man ammer. Vi har ikke lyst til å se ammeinnlegg på cafèbordet og puppen hengende i friluft mens babyen raper.

Kan selvsagt bare snakke for meg selv; jeg stirrer ikke på ammende mødre, men noen ganger er det ikke til å unngå å få litt hakeslipp når man ser hvor lite hensyn enkelte nybakte mødre tar til omgivelsene rundt seg. Mener ikke at de ikke skal ta hensyn til barnet først og fremst, men jeg ser virkelig ikke problemet med å ta et lite teppe rundt barnet for å skjerme seg litt. Må legge til at det er s t o r forskjell på et par oppkneppede bluseknapper og en t-skjorte som er dratt opp.

Det er da ingen som har interresse av å stirre på puppene til andre. Da bør man vel heller gå i seg selv og se om det kan være andre årsaker til at folk stirrer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...