Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har alltid ment at "mor med barn ved brystet" er naturlig og vakkert, og hadde aldri reagert på offentlig amming før inntil ca ett år siden, og har også ammet offentlig selv (med et teppe, men kun fordi jeg er litt sjenert, ikke fordi jeg har ment det har vært nødvendig for omgivelsene :sjenert: )

Men jeg forandret syn noe etter følgende opplevelse:

Min mann og jeg satt på en kafé en lørdag formiddag, og ved nabobordet (rett overfor meg) satt en nybakt mor og snakket med sine venninner.

Barnet ble sultent, og mor tok selvfølgelig barnet opp, og la det til brystet. Barnet ble mett, og mor tok barnet opp til skulderen for "raping", tørket av gulp, reiste seg for å legge barnet i vogna igjen...mens puppen hang ute!

Jeg vet ikke helt hva som var grunnen, kanskje hun var så opptatt med samtalen, eller så i ammetåka at hun rett og slett glemte at hun var ute blant folk, eller om hun rett og slett ga blaffen.

Dette ble i alle fall så ubehagelig for gjestene, at betjeningen så seg nødt til å gripe inn. "Mor" ble rasende!! Hun måtte jo lufttørke brystet for å unngå sårhet, amming var så naturlig at de som mente dette var til sjenanse fikk heller holde seg innendørs osv osv...

Dette gikk over alle støvleskaft, også for min del! Jeg har nå kommet til den konklusjon at en bør ta litt hensyn til omgivelsene. En skal ikke skamme seg, en skal ikke gjemme seg, men en bør huske at det er flere til stede, og at det som synes naturlig for en selv, ikke alltid er det for andre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg har ammet overalt (ganger fire), og synes at det er flott at man kan gjøre det i Norge. Men tror ikke mange har sett så mye av puppen min - man er jo helst litt diskret. Eksempelet over høres bare merkelig ut...

Skrevet
Jeg har alltid ment at "mor med barn ved brystet" er naturlig og vakkert, og hadde aldri reagert på offentlig amming før inntil ca ett år siden, og har også ammet offentlig selv (med et teppe, men kun fordi jeg er litt sjenert, ikke fordi jeg har ment det har vært nødvendig for omgivelsene :sjenert: )

Men jeg forandret syn noe etter følgende opplevelse:

Min mann og jeg satt på en kafé en lørdag formiddag, og ved nabobordet (rett overfor meg) satt en nybakt mor og snakket med sine venninner. 

Barnet ble sultent, og mor tok selvfølgelig barnet opp, og la det til brystet.  Barnet ble mett, og mor tok barnet opp til skulderen for "raping", tørket av gulp, reiste seg for å legge barnet i vogna igjen...mens puppen hang ute!

Jeg vet ikke helt hva som var grunnen, kanskje hun var så opptatt med samtalen, eller så i ammetåka at hun rett og slett glemte at hun var ute blant folk, eller om hun rett og slett ga blaffen.

Dette ble i alle fall så ubehagelig for gjestene, at betjeningen så seg nødt til å gripe inn.  "Mor" ble rasende!!  Hun måtte jo lufttørke brystet for å unngå sårhet, amming var så naturlig at de som mente dette var til sjenanse fikk heller holde seg innendørs osv osv...

Dette gikk over alle støvleskaft, også for min del!  Jeg har nå kommet til den konklusjon at en bør ta litt hensyn til omgivelsene. En skal ikke skamme seg, en skal ikke gjemme seg, men en bør huske at det er flere til stede, og at det som synes naturlig for en selv, ikke alltid er det for andre.

Ja men dette var jo voldsomt da. Hadde selv reagert om en satt på kafe med en pupp hengende ute. Det går jo an å være litt diskrè.

Men, om jeg hadde spasert i en park og sett en ammende mor, så hadde jeg ikke reagert. Heller ikke andre steder, så lenge de prøver litt å skjule seg. Altså normalt.

Skrevet (endret)

...

Endret av Eurydike
Gjest Hufsa
Skrevet
herregud. Tenk så heldige vi er som bor i et land hvor man faktisk kan dra frem puppen og mate barnet sitt. Jeg ser på det som et privilegium.

Jeg er veldig enig med Malia. :)

Skrevet

Jeg har også prøvd å være litt diskret. Men med t-skjorten bare såvidt over barnets munn, holdt det for meg, for å bale med å få lagt både unge, egne klær og et teppe på plass, det prøvde jeg i Spania, og det var noe herk :ler:

Har prøvd å snike meg litt unna også, mest for min egen og barnas del, synes det er godt med litt ro rundt.

Jeg vet det er den naturligste ting i verden, men det er strengt tatt veldig naturlig å ha sex eller gå på do også, og jeg synes det er helt greit å ikke blotte alt for hele verden ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig at man må kunne være litt diskret og ta litt hensyn. Ikke alle vil ha en gulpende baby og pupp oppe i seg mens man spiser på restaurant eller er på kafe. Det er allerede nevnt eksempler her som viser at ikke alle mødre klarer å se at det finnes andre mennesker rundt en man bør ta hensyn til.

Skrevet

Er det så fælt da å måtte se en mor amme sitt barn???

Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Er vi så redde for å se litt nakenhet hos andre mennesker? Går du på stranda ser du damer i bikini med string truse, eller til og med toppløse :overrasket:

Tør nesten ikke gå utom døra jeg, i frykt på hva slags nudister jeg kan støte på :ironi:

Skrevet

Unnskyld meg, å springe rundt halvnaken rundt om kring det er helt lov det. Men å amme sitt barn det er gale?

Ærligtalt alle har vel sett en pupp før!

Gjest Gjest
Skrevet

Ærlig talt, folk som mener de kan slenge ut puppen overalt for å amme er ekstremt freidige! Bra for dere at dere har fått barn og sånn, men gjett hva? Resten av verden bryr seg egentlig ikke, og bør ikke risikere å måtte se en person som sitter å ammer i hverdagslige situasjoner som på kafè eller f.eks på Oslo City. Mange kommer med argumenter som at det er avkledde folk overalt i media osv, men det er forskjell på en supermodell i bikini og en nybakt mor som ammer et barn.

Det er jo forståelig at babyen må ha mat, men det finnes faktisk brystpumper og andre ting som gjør at man heller kan ta melk i flaske når man er ute i offentligheten, slik at alle ikke må bli brydd med deres bryster. Beklager om jeg høres trass ut, men jeg blir litt provosert over alle mødre som tydeligvis er i ammetåken og mener de kan slenge ut brystet hvor det måtte passe dem uten å tenke på omgivelsene.

Skrevet
herregud. Tenk så heldige vi er som bor i et land hvor man faktisk kan dra frem puppen og mate barnet sitt. Jeg ser på det som et privilegium.

:klappe:

Skrevet

Når datteren min var baby, skulle hun ha pupp omtrent hvert 5 min, eller skrek hun helt hysterisk.

Så jeg hadde valget sitte hjemme, eller amme overalt.

Så jeg ammet overalt, og det er ikke alltid det er så lett og trekke seg unna, må man så man man plutselig sitte trangt på en benk med tenåringer eller eldre eller menn.

For jeg setter meg ikke på en do for og amme.

Gjest Gjest
Skrevet
Ærlig talt, folk som mener de kan slenge ut puppen overalt for å amme er ekstremt freidige! Bra for dere at dere har fått barn og sånn, men gjett hva? Resten av verden bryr seg egentlig ikke, og bør ikke risikere å måtte se en person som sitter å ammer i hverdagslige situasjoner som på kafè eller f.eks på Oslo City. Mange kommer med argumenter som at det er avkledde folk overalt i media osv, men det er forskjell på en supermodell i bikini og en nybakt mor som ammer et barn.

Det er jo forståelig at babyen må ha mat, men det finnes faktisk brystpumper og andre ting som gjør at man heller kan ta melk i flaske når man er ute i offentligheten, slik at alle ikke må bli brydd med deres bryster. Beklager om jeg høres trass ut, men jeg blir litt provosert over alle mødre som tydeligvis er i ammetåken og mener de kan slenge ut brystet hvor det måtte passe dem uten å tenke på omgivelsene.

Dette innlegget er helt latterlig! :ler: Beklager, men det er ikke sånn det foregår når det gjelder amming/pumping o.s.v. Man kan ikke bare pumpe ut nok melk for en dag før man drar hjemmefra og tro at det holder. Dessuten er ikke flaske det samme som pupp for en baby, pupp er også nærhet og kos og de får mye mer melk ut ved å amme enn å få melk fra flaske. Dette får du nok erfare om du selv får barn en gang.

Skrevet

Men kan man ikke bare legge ett diskret amme sjal over babyen og puppen da?Har selv reagert når jeg har sittet på cafe og sett hele brystvorten, og amme innlegg på bordet. Syns det er litt smakløst sammen med lunsjen. Syns amming offentlig er helt ok, men litt diskresjon syns jeg er på sin plass, og er heller ikke ekstra ork for mor.

Skrevet

Fremskritt, er det det vi kaller det, når man skal gjemme et diende barn under et teppe? Vi bør ikke bli så amerikanifiserte at alt med pupp og amming er tabu.

Men på den annen side - det er litt mange mødre som "tar'n helt ut" fullstendig uten hensyn til andre. Joda, barnet skal komme først. Men å skulle lufte puppen på cafe, det blir bare tåpelig.

Man blir litt "fartsblind" av å ha baby - det går i pupp, brystvorter, ammeinnlegg, babygulp, rap og bæsj døgnet rundt, så jeg kan forstå at man glemmer at vi andre ikke er i samme sfæren.

Men jeg har opplevd helt ekstrem freidighet fra nybakte mødre, som forventer å kunne skife bæsjebleie på ungen sin midt oppe i andre menneskers hyggelige måltider, og på tilsnakk så får man noe av den samme reaksjonen: Dette er naturlig, dette er min rett. :overrasket:

Mitt standpunkt er dette: Vis normal høflighet/diskresjon, ikke flash hele puppen, men det skulle ikke være nødvendig å pakke hodet til ungen inn i et teppe for å kunne amme. Folk rundt kan også vise folkeskikk, og la være å stirre.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet
Dette får du nok erfare om du selv får barn en gang.

Akkurat det er en setning vi bør holde oss unna her på KG. Ikke særlig konstruktivt, heller.

Men kan man ikke bare legge ett diskret amme sjal over babyen og puppen da?Har selv reagert når jeg har sittet på cafe og sett hele brystvorten, og amme innlegg på bordet. Syns det er litt smakløst sammen med lunsjen. Syns amming offentlig er helt ok, men litt diskresjon syns jeg er på sin plass, og er heller ikke ekstra ork for mor.

Enig med deg Jens.

Skrevet

Skal ikke svare med egen mening, for jeg har ingen mening! ;)

Men! På et kjøpesenter i trondheim har de et eget rom med en ammestol!! det ligger rett ved siden av toalettene og er en super service fra senteret sin side synes jeg! Jeg visste ikke dette før en venninne av meg som var nybakt mamma skulle amme mens vi var på shopping! Rommet har en god stressless stol, vask, speil og låsbar dør! Koselig for de mødre som vil! :)

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Vis normal høflighet/diskresjon, ikke flash hele puppen, men det skulle ikke være nødvendig å pakke hodet til ungen inn i et teppe for å kunne amme. Folk rundt kan også vise folkeskikk, og la være å stirre.

Sier meg enig med denne. Har selv nettopp fått baby og kjenner at jeg er ikke helt komfortabel med å amme med tilskuere ennå, men det går på meg selv og det at jeg fremdeles ikke har fått helt gode rutiner på dette. Håper inderlig at ammingen etter hvert går så greit at jeg kan amme vesla selv om vi er på farten, men for meg vil det ikke være naturlig å sette meg på den travleste benken på Oslo City med hele puppen ute. Sliter ikke med at andre gjør det så lenge de ikke er så i ammetåka at de vandrer rundt med puppen ute for å lufttørke (utrolig historie som i mine ører handler mer om sosial analfabetisme enn amming), men selv vil jeg nok finne med en rolig krok og være litt diskret, rett og slett fordi jeg trenger ro rundt ammingen og ikke like rå flashe meg selv mer enn jeg må.

Å legge teppe over hodet til barnet for å skjule hva jeg driver på med, synes jeg imidlertid blir vel hysterisk. Amming er naturlig, og heldigvis bor vi i et land hvor det er greit å amme offentlig.

Skrevet

Jeg synes ammende mødre er FLOTT!

Og de fleste slenger ikke rundt med puppene når de ammer, som regel ser man bare babyhodet.

Gjest StoreSky
Skrevet

haha, for en tråd!

Må si jeg aldri noen sinne har blitt opprørt eller lagt merke til ammene mødre i særlig stor grad. Ikke driver jeg og stirrer på hverken ammende damer eller folk med stygge klær/valker/dårlig hud. Folkeskikk er en bra ting!

Er stolt over at Norge er et land der man ammer barna sine, også ute blandt folk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...