Gå til innhold

Dere med kronisk søvnproblem

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_jenny_*
Skrevet

Ser det er mange som skriver om vallergan? Er det en snill sovepille, eller noe? Når jeg nevnte soveproblemer hos legen, så fikk jeg apodorm. Liker ikke å ta dem, og syns ikke de fungerer så veldig bra. Hva er best til å sovne inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Ser det er mange som skriver om vallergan? Er det en snill sovepille, eller noe? Når jeg nevnte soveproblemer hos legen, så fikk jeg apodorm. Liker ikke å ta dem, og syns ikke de fungerer så veldig bra. Hva er best til å sovne inn?

Stilnoct er det mildeste. Deretter kommer imovane (som også går under navnet zopyklon (usikker på stavingen av sistnevnte).

Apodorm bruker jeg i de verste periodene, men den bør man egentlig unngå hvis man får effekt av innsovningsmedisinene. De har en kortvarig effekt, og du unngår ofte sløvhet og bakrus dagen derpå. De fleste legene jeg har vært borti gir stilnoct eller imovane i første omgang, og apodorm om førstnevnte ikke virker.

Vallergan er temmelig snilt, men mange (som min mor), får heavy bivirkninger av den, en bakrusfølelse dagen etterpå.

Endret av quirky
Gjest Gjest_jenny_*
Skrevet

Quriky, enig... jeg skulle ha eksamen, og fikk mega-angst. Sov ikke på to døgn, og når jeg fikk sove, så var det en time før jeg måtte opp igjen. Så ikke land! :) Heldigvis ikke så ille til vanlig. Hadde det vært sånn, så hadde jeg dødd.

Skrevet (endret)

Eksamen er virkelig pes når man lider av søvnmangel. Gjennomførte nettopp en 14-dagers hjemmeksamen, og sov annenhver natt, av og til ikke på flere døgn. Tror ikke resultatet ble like godt som det kunne blitt.

Endret av quirky
Gjest Gjest_jenny_*
Skrevet

skjønner egentlig ikke hvorfor jeg fikk apodorm av legen. Jeg sa at jeg ikke ville ha noe sterke saker, og at jeg kun ville ha noe som kunne hjelpe på innsovnig. Men han er utlending da. Kanskje han er vant med å skrive ut andre midler.Er det noe risiko med å ta apodorm i forhold til de andre du nevnte?

Skrevet

Nytt spørsmål: Hvordan er det med vekta for dere andre som sliter? Jeg kjenner til folk som sliter voldsomt med å holde vekta nede i søvnløse perioder, siden de spiser flere måltider i løpet av natta.

Selv ser jeg ut til å miste apetitten totalt etter en våkennatt. Noen fordeler er det med dette. :sjarmor:

Gjest Gjest_jenny_*
Skrevet

Jeg hater å måtte ty til sovetabletter, men jeg mener virkelig at det er bedre, sånn i forhold til eksamen, å ta en pille og få sove, enn å ikke mestre på dagen. Med mindre man får hjelp til de evt underliggende problemene da.

Skrevet

Tja... Mister matlysten, men når jeg er veldig 'sleepdeprived' merker jeg at jeg trenger næring (i stedet for søvn?) så da spiser jeg kanskje en skive annenhver time. Fucker opp systemet gjør det i hvert fall...

Gjest Gjest_jenny_*
Skrevet

Jeg får ikke apetitt når jeg er trøtt. På dagen er det å tvinge i seg kaffe. Men hjelper jo ikke på trøttheten. Men ellers er jeg matelsker :) Langt fra overvektig da.

Skrevet
skjønner egentlig ikke hvorfor jeg fikk apodorm av legen. Jeg sa at jeg ikke ville ha noe sterke saker, og at jeg kun ville ha noe som kunne hjelpe på innsovnig. Men han er utlending da. Kanskje han er vant med å skrive ut andre midler.Er det noe risiko med å ta apodorm i forhold til de andre du nevnte?

Nå er jeg ikke farmasaut eller lege, så jeg kan jo bare gi råd ut i fra egne erfaringer..så ikke stol 100% på meg. :) Det er vel ingen fare med å ta apodorm, så lenge du ikke tar det over en lengre periode. Men som nevnt kan man oppleve større bivirkninger av apodorm.

Jeg har blandede erfaringer med utendlandske leger. Han jeg nevnte tidligere i tråden (han som mente at det ikke var mulig å være våken i over et døgn) var ekstremt restriktiv på å gi ut sovemedisiner. En annen skrev ut 100 imovane til meg engang..(det vanlige er 10-30). Jeg oppdaget ikke hvor stor resepten var før jeg kom på apoteket, og farmasauten som behandlet resepten var åpenbart bekymret og ba meg om å være forsiktig, fordi de var så vanedannende.

Men det er den eneste legen jeg har vært borti som var lite restriktiv med sovemedisiner.

Det virker forresten som de er mye mindre restriktive med å skrive ut til litt eldre damer/menn. En venninne av moren min ser ut til å få utdelt en god del mer enn jeg kan håpe på å få.

Skrevet (endret)
Jeg hater å måtte ty til sovetabletter, men jeg mener virkelig at det er bedre, sånn i forhold til eksamen, å ta en pille og få sove, enn å ikke mestre på dagen. Med mindre man får hjelp til de evt underliggende problemene da.

Men, du nevner underliggende problemer..altså, når vi ser bort i fra åpenbare stressfaktore som eksamensangst (da kan vel alle bli søvnløse i tiden før), så ser det ut som om mange har søvnproblemer uavhengig av det psykiske. Det er ikke nødvendigvis psykiske årsaker bak insomnia. Men enkelte leger ser ut til å gå ut i fra det automatisk.

Edit: Vet jo ikke om du mente underliggende fysiske plager. Men det ser jo ikke ut til at noen greier å finne ut hva slags fysiske plager som kan forårsake dette.

Endret av quirky
Skrevet
Men, du nevner underliggende problemer..altså, når vi ser bort i fra åpenbare stressfaktore som eksamensangst (da kan vel alle bli søvnløse i tiden før), så ser det ut som om mange har søvnproblemer uavhengig av det psykiske. Det er ikke nødvendigvis psykiske årsaker bak insomnia. Men enkelte leger ser ut til å gå ut i fra det automatisk.

Det er så sant. Jeg MÅ jo ha dypereliggende traumer, ellers ville jeg jo fungert normalt? Ja, jeg har slitt med tilbakevendende depresjoner, men hva om de er et resulatat av det å slite med søvnen? Blir så fortvilet, det er nesten så man må fabrikkere unnskyldninger for å ikke få sove. Hvis jeg sier til en lege at jeg ikke får sove så er responsen: Men hvorfor ikke det da? Hva ligger du og tenker på?" Jeg tenker på at jeg ikke får sove din dust! :sur:

Gjest Gjest
Skrevet

Selvfølgelig, mye er nok arverlig. Det er veldig komplekst. Det farlige er jo at små problemer kan utvikle seg til å bli større, pga tankemønstre. Det er hvertfall litt sånn hos meg.

Skrevet
Selvfølgelig, mye er nok arverlig. Det er veldig komplekst. Det farlige er jo at små problemer kan utvikle seg til å bli større, pga tankemønstre. Det er hvertfall litt sånn hos meg.

Hva mener du?

Gjest Chantal
Skrevet (endret)
Hva tar du? Lever jeg altså i villfarelsen når jeg tror at det ikke finnes sovemedisin som ikke er vanedannende?

Nå er jeg litt på vidda, da, siden jeg bruker Tolvon som sovemedisinl. Det er jo anti.dep som mange vet.

Så at du skrev at du trengte innsovningstabletter. Jeg har det stikk motsatt.

jeg blir lysvåken når kvelden kommer. Jævlig kreativ blir jeg også (tror jeg). Da skal gulvet vaskes, klærne skal brettes og hoi hvor det går.

Sitter her nå med hårfarge i håret. :roll:

Uansett. Imovane og alt det andre fungerer ikke på meg. Jeg får bare en innmari vond smak i munnen av Imovane som gjør at jeg blir enda mer våken.

Såh, glad jeg "fant" tolvon som virker. Hvis jeg føler behov for dem holder det med en og da slokkner jeg som en stein.

Endret av Chantal
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg merker jo veldig at destruktive tanker om å ikke få sove, gjør at jeg ikke får sove. Når man får erfringer om hvor ille det er å være ødelagt pga søvnmangel, blir man redd for å oppleve det igjen.

Det man gjerne får høre, er at man ikke må bekymre seg i senga, ha god søvngygiene, osv. Det vanskelige med sånne råd er jo nettopp at det er slike ting man ikke har kontroll over :)

Skrevet
Det er så sant. Jeg MÅ jo ha dypereliggende traumer, ellers ville jeg jo fungert normalt?  Ja, jeg har slitt med tilbakevendende depresjoner, men hva om de er et resulatat av det å slite med søvnen? Blir så fortvilet, det er nesten så man må fabrikkere unnskyldninger for å ikke få sove. Hvis jeg sier til en lege at jeg ikke får sove så er responsen: Men hvorfor ikke det da? Hva ligger du og tenker på?" Jeg tenker på at jeg ikke får sove din dust!  :sur:

Word! (er det ikke det de kule sier nå til dags? :ler: ). Og søvnproblemer kan føre til depresjoner, og gjøre dem verre.

Jeg har her og nå ingen større problemer overhodet. Jeg er ikke deprimert. Jeg har sommerferie. De eneste pliktene jeg har foran meg de neste dagene er å lufte bikkja jeg passer.

Men jeg har vel masse undertrykte traumer fra barndommen jeg har fortrengt, som jeg derfor ikke vet noe om. Eller kanskje jeg har en så dyptliggende angst for å gå tur med bikkja at jeg bare innbiller meg at det er gøy. Det må være derfor jeg ikke får sove. :forvirret:

Gjest Chantal
Skrevet
Jeg merker jo veldig at destruktive tanker om å ikke få sove, gjør at jeg ikke får sove. Når man får erfringer om hvor ille det er å være ødelagt pga søvnmangel, blir man redd for å oppleve det igjen.

Det man gjerne får høre, er at man ikke må bekymre seg i senga, ha god søvngygiene, osv. Det vanskelige med sånne råd er jo nettopp at det er slike ting man ikke har kontroll over :)

:Nikke:

Jeg skal løse alle problemer når jeg sover, og alle vet jo at ingenting kan gjøres om natta, men allikevel ligger jeg og vrir og vender på meg i håp om at jeg finner en løsning på et eller annet. :ler:

Skrevet (endret)
Nå er jeg litt på vidda, da, siden jeg bruker Tolvon som sovemedisinl. Det er jo anti.dep som mange vet.

Så at du skrev at du trengte innsovningstabletter. Jeg har det stikk motsatt.

jeg blir lysvåken når kvelden kommer. Jævlig kreativ blir jeg også (tror jeg). Da skal gulvet vaskes, klærne skal brettes og hoi hvor det går.

Sitter her nå med hårfarge i håret. :roll:

Uansett. Imovane og alt det andre fungerer ikke på meg. Jeg får bare en innmari vond smak i munnen av Imovane som gjør at jeg blir enda mer våken.

Såh, glad jeg "fant" tolvon som virker. Hvis jeg føler behov for dem holder det med en og da slokkner jeg som en stein.

Vond smak i munnen? Vennen, det er ikke meningen at du skal tygge dem.

:lol:

Fra dårlig spøk til alvor: Det er jo veldig bra at Tolvon virker på deg. Det beviser jo bare at forskjellige ting virker forskjellig fra person til person. Men hva når ingenting virker? *syte*

Jeg har forresten også farget håret når jeg ikke har fått sove. Bare et lite tips: Ikke finn på å klippe en evnt. pannelugg etter to døgn uten søvn. Presisjonen er ikke på sitt beste. (snakker av erfaring :ler: )

Endret av quirky
Skrevet

Chantal: Jeg har prøvd Tolvon, og det gjør meg trøtt, men får meg ikke til å sovne. Trøtt blir jeg alltid uansett, men sovne, nei, det skjer ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...