Gå til innhold

Dere med kronisk søvnproblem

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hatt kroniske søvnproblemer i flere år. De går ikke vekk i perioder heller. Jeg får i blant sovemidler av legen, men nå får jeg ikke mer fordi han er redd for at jeg skal bli avhengig. Jeg kan kanskje få igjen om et halvt år.

Hva skal jeg gjøre inntill da? Jeg går jo i dagesvis uten søvn, og kan ofte ikke gå på jobben p.g.a søvnmangel. Er redd for at jeg må langtidssykemelde meg nå. :forvirret:

Hva gjør dere med kroniske søvnvansker? Tar dere sovemidler hele tiden eller bare i perioder?

Det virker ikke som om legene tar dette problemet på alvor. :frustrert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært utredet på et søvnsenter?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det fins noen meditasjonsteknikker som er fine mot søvnproblemer. De kan du ta før du skal sovne.

Du kan jo ta et meditasjonskurs for å se om dette kan hjelpe deg.

Gjest gjest1
Skrevet

Det finnes mange måter å roe ned kroppen på, og forberede den på søvn. Har forsøkt mye selv, men synes ikke det virker når jeg først er inne i en søvnløs periode. Da er det kun medisiner som hjelper dessverre - på meg, da.

Men det som er viktigst av alt er at du har fast søvnrytme. Du må stå opp og legge seg på samme tid hver dag, også i helgene. Ikke soving på dagen osv. Dette var det rådet jeg fikk av legen.

Ellers kan det hjelpe med litt trim noen timer før du skal legge deg. Ikke for nært opp til leggetid, men tre-fire timer. Som en gåtur eller en joggetur. Viktig med riktig mat, ikke koffein, ikke alkohol og alle de tingene man vet ikke er bra for søvnen.

Jeg har også forsøkt meditasjon på cd, og det virker avslappende. Riktig temperatur på soverommet, god pute og lite lys og lyd. Det er også sånn at om man ikke får sove skal man ikke ligge og vente, men stå opp og gjøre noe annet til man føler seg trøtt nok til å sove igjen.

Dette er råd jeg fikk, og som jeg har prøvd. Mange av dem har hjulpet meg i forhold til å slappe av mer, men i søvnløse perioder hjelper det ikke så mye. Men det er verdt å forsøke!

Har du forresten forsøkt Vallergan eller Tolvon? Det er ikke vanedannende i hvert fall. Snakk med legen din om det.

Lykke til, og god natt.

Skrevet
Har du forresten forsøkt Vallergan eller Tolvon? Det er ikke vanedannende i hvert fall.

Tolvon er et tetrasyklisk antidepressiva, og bør ikke anbefales kun på basis av søvnproblemer.

Til TS: Har du vært til utredning? Du kan prøve nevrolog Per Egil Hesla ved Colosseumklinikken i Oslo.

Ellers er det ikke alltid man kan gjøre noe med alvorlige søvnproblemer, selv med en diagnose, fordi det rett og slett ikke finnes gode nok behandlingsalternativer.

Sliter med det samme selv (forsinket søvnfase), og det har ikke blitt bedre (i mitt tilfelle) med melatonin og lysbehandling. Har endt opp som langtidssykemeldt på grunn av dette, og det føles ganske håpløst.

Uansett, det er verdt å prøve å finne løsninger! Les mer om søvnforstyrrelser på http://www.soevnforeningen.no/

Gjest splæsj
Skrevet

Jeg tar bare sovemiddel i perioder. Har prøvd mye rart, men nå har jeg slått meg til ro med at jeg får bare leve med det.

Skrevet

Ja, det glemte jeg å svare på. Tar egentlig aldri sovemedisiner i det hele tatt. Det har kun skjedd ved et par anledninger/perioder i forbindelse med depresjon (innsovningstaletter, Stilnoct). Det virker, men min lege sier som din, og det er jo bare noe man må akseptere.

Skulle likt å vite hva legestanden mente om saken dersom de opplevde det samme selv (å gå søvnløs i dagevis, ikke kunne møte på jobb, ikke kunne delta i sosiale sammenhenger, å stadig måtte bryte avtaler og dessuten få høre at man er lat og at man må legge seg i skikkelig tid. SUKK!)

Gjest Gjest
Skrevet

Til hu i svingen: jeg sliter også med forsinket døgnrytme. Trodde kanskje melatonin hjalp? Hvorfor funka det ikke på deg? Ble litt nervøs når jeg leste det du skrev, for jeg merker at dette begynner å bli et problem.

Skrevet
Til hu i svingen: jeg sliter også med forsinket døgnrytme. Trodde kanskje melatonin hjalp? Hvorfor funka det ikke på deg? Ble litt nervøs når jeg leste det du skrev, for jeg merker at dette begynner å bli et problem.

Altså, det hjelper i perioder, men det avhenger da av at jeg ellers har det bra og ikke har noen spesielle bekymringer. Du bør absolutt prøve det, men da helst sammen med lysbehandling om morgenen. Melatoninet fungerer i samspill med dagslys for å lage en døgnrytme i kroppen.

Jeg vet jo ikke hvor ille ditt problem er, eller hvor forskjøvet ditt døgn er, men jeg er er ganske ekstrem i så måte. Jeg har også vært slik siden jeg var baby(!). Veldig mange har god hjelp av Melatonin, så ikke la deg skremme av det jeg skriver. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Har tenkt å spørre legen om det. Er jo verdt et forsøk. Har fått sovepiller, men det hjelper jo ikke mot det egentlige problemet. Innsovingsproblemene er jo bare et resultat av døgnrytmeproblemet. Jeg er student, så er jo fleksibel når jeg jobber. Og jeg er en senjobber, for å si det sånn. Men når jeg må opp tidlig er det et helvete. Hver gang. Det går utover dagene. Blir ødelagt av trøtthet. Skulle vært oppfunnet et middel som gjorde at man ble a-menneske. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har forresten også vært sånn siden jeg var liten. Er ikke alltid like gøy å bli kalt sovedyret :)

Nå har jeg hatt en periode på noen uker hvor jeg har sovna 5-6 og stått opp rundt 15! Prøver å snu det nå da..litt hvertfall.

Skrevet
Skulle vært oppfunnet et middel som gjorde at man ble a-menneske. :)

:Nikke: DET hadde vært noe ja!

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg har fått nozinan av legen. Hun sier det er verken et sovemiddel eller vanedannende, men jeg har i hvertfall fått et nytt liv. Jeg sovner til skikkelig tid på kvelden, og det gjør mye. Jeg er fortsatt våken en billiard ganger i løpet av natten, men våkeperiodene er blitt kortere, for jeg sovner igjen raskt pga pillene.

Gjest gjest1
Skrevet

En venninne av meg ble ufør pga dette. Nå har samboeren forlatt henne, men det var ikke bare pga søvnproblemer. Legen hennes sa at hun kunne sove når hun ville, bare hun fikk sove. En lege sier ikke det, om det ikke er alvorlig. Hun sliter med angst og depresjoner og får hun ikke søvn, blir det forsterket.

Det var ikke samboeren fornøyd med, så han flyttet men det er håp for at det blir bra igjen mellom dem.

De er i alle fall venner.

Men hun får sobril og prøver å trappe ned vha. legen, for hun har svake nerver og angst. Jeg har hørt mange som sier at hun må tvinge en døgnrytme hun ikke har. Heldigvis har hun en lege som forstår problematikken. Det var ikke samme lege som ga henne sobril. Nå holder hun på å trappe ned, men hun fikser ikke alle dager like greit etter at han dro fra henne pga en krise og trusler.

(Han jobber på psykiatrisk, så han burde vite bedre, men kanskje det blir for mye for han å ha det både hjemme og på jobb...)

Vet de er glade i hverandre, og prøver å være venner så jeg håper det går bra.

Skrevet

jeg får ikke sove hvis jeg trener på kvelden, så jeg går aldri på trening etter kl 6.

ang sovepiller, har du prøvd valerina natt. det er litt sånn lett beroligende og ikke på resept.selges på apotek. jeg får ikke sove fortiden. og da jeg tok to slike piller her om dagen, sovna jeg så lett som bare det. de tas 1 time før du legger deg. det var legen min som anbefalte meg disse, han sa de virket bra og du blir ikke avhengig av dem.

lykke til !

Gjest Chantal
Skrevet

Jeg har også et kronisk søvnproblem. Jeg tror egentlig at jeg har arvet det av pappa. Han sover heller aldri.

Legen min er relativt streng med å gi ut sånne tabletter, men når det kommer til det og ikke få sove så syns jeg legene virkelig burde ta sånt på alvor. Man blir jo helt ødelagt hvis man ikke får sove. Derfor får jeg sovetabletter når jeg trenger det. Heldigvis.

Skrevet (endret)

Jeg lider av det samme, og leter fortsatt etter en løsning. Jeg får sovetabeletter i perioder, apodorm og imovane, men kan jo ikke ta dem hele tiden. Vallergan funker dårlig på meg, med mindre jeg tar 15 stk i gangen, Valerina og andre naturmedisiner har overhodet ingen effekt. Selv ikke nozinan hjelper noe særlig hvis jeg ikke tar høye doser, og høye doser av den gir vanvittige bivirkninger. Meditasjon, yoga og kutte ut koffein har heller ikke hatt noen effekt. Melatonin hadde en begrenset effekt i en periode, men det har overhodet ikke hjulpet det siste halvåret. Jeg kan til og med gå på fylla ei natt og ikke sovne før et døgn etterpå.

Jeg har hatt dette problemet siden jeg var barn, i den grad at de lurte på om jeg hadde adhd (!). Har vært hos mange leger, men de fleste ser ikke ut til å ta problemet på alvor, slik andre har erfart. Jeg er uansett glad for at jeg for det meste har vært borti seriøse leger som ikke skriver ut sovemidler i det uendelige, jeg tror jeg lett kunne blitt avhengig.

Hadde enda problemet vært stressrelatert, men jeg får ikke sove i perioder der jeg har null bekymringer heller.

Vi får bare håpe på at de finner en vidundermedisin mot dette snart..for insomnia går virkelig ut over livskvaliteten. :forvirret: Før i tida kunne jeg fungere sånn noenlunde til trass for søvnløsheten, og kunne gjennomføre skoledager og jobb selv om jeg ikke fikk sove. Det siste året har jeg imidlertid merket at kroppen tåler det dårligere og dårligere, jeg blir i verre og verre form dagen av søvnmangelen. Og jeg er alvorlig bekymret for fremtiden i arbeidslivet, som student har man jo langt mer frihet, og kan hoppe over forelesninger når man føler seg klar til å stryke med.

Endret av quirky
Skrevet

Jeg har prøvd sovemidler - men det var ikke noe for meg - og jeg kommer aldri mer til å bruke det.

Lærte meg å slappe av (autogen trening) - og å innse at jeg ikke MÅ sove for å hvile. Så lenge jeg ligger godt - og kroppen får hvilt - klarer jeg meg med ekstremt lite søvn.

Så nå hører jeg lydbøker - ofte mer eller mindre hele natten. Da kan jeg slappe av selv om jeg ikke sover - og i og med at "jeg leses for" - så blir jeg ikke så desperat og tenker på at "nå må jeg sove - nå må jeg sove".

Skrevet (endret)
så blir jeg ikke så desperat og tenker på at "nå må jeg sove - nå må jeg sove".

Det du tar opp der er veldig viktig. Det blir veldig lett til at man begynner å stresse når man ikke får sove, og det hjelper ikke akkurat.

Jeg pleier å stå opp igjen om jeg ikke har fått sove innen en time etter at jeg har lagt meg, og heller prøve igjen senere på natten. Å ligge å vri seg i senga uten å få sove er det verste man kan gjøre.

Lydbøker har jeg ikke forsøkt, siden jeg hater dem- jeg fikser ikke høytlesing av noe slag. :ler: Jeg leser jo ofte utover natten, men da ender jeg ofte med å bli så oppslukt av boka at jeg ikke vil legge den fra meg og legge meg. Jeg har prøvd meg på kjedelige bøker også (til og med bibelen, det verste lesestoffet jeg kan tenke meg :ler: ), men det blir jeg bare frustrert av.

Endret av quirky
Skrevet

Lese selv blir ikke det samme - for det første er det vanskelig å legge fra seg .. skal bare lese litt til, og for det andre slapper du ikke ordentlig av når du holder boken.

Jeg kan ikke høre musikk jeg - det blir jeg stresset hvis jeg skal høre det før jeg skal sove - men jeg liker å høre både radioteater og opplesninger. Noen opplesere er veldig mye lettere å sovne fra enn andre. Erlend Lie feks. han har stemme som gjør at man ikke klarer å følge med .. skikkelig sovemedisin. :ler:

Andre er veldig behagelige - som Richard Hermann - bøkene hans er bare helt topp. Kåserier er ofte veldig egnet - eller litt mer oppstykkede bøker - for da "gjør det ikke noe" om du sovner midt i.

Jeg har spilt inn masse bøker på MP3 spilleren min - og setter dem i kø- så jeg ikke behøver å ordne med noe når jeg først har lagt meg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...