Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #21 Skrevet 16. juni 2006 Jeg har også store problemer med insomnia i perioder, og har hatt det siden jeg var liten baby. Som andre nevner her; jeg har like store problemer uavhengig av hvordan jeg har det mentalt ellers. Vanlig søvnhygiene som å stå opp til samme tid, autogen trening, unngå koffein osv. fungerer ikke på meg. Valerina Natt har null virkning. Misliker sterkt å ta medisiner, men jeg har en lege som tar problemet mitt på alvor og jeg tar i perioder sovemedisin for å kunne fungere i jobb og sosialt. For meg har dette vært den beste løsningen.
Hu i Svingen Skrevet 16. juni 2006 #22 Skrevet 16. juni 2006 Jeg lurer egentlig på hva som er verst; Å bli avhengig av innsovningstabletter eller å leve helt på siden av verden uten å klare å delta.
LilleBille Skrevet 16. juni 2006 #23 Skrevet 16. juni 2006 For meg var det å være avhengig av tabletter det verste. Jeg har heldigvis klart å løse det andre - over tid (men det har tatt tid)
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #24 Skrevet 16. juni 2006 Jeg lurer egentlig på hva som er verst; Å bli avhengig av innsovningstabletter eller å leve helt på siden av verden uten å klare å delta. ← Jeg har et helt annet liv etter at jeg lot meg overtale av legen min til å begynne med innsovningstabletter. Jeg elsker jobben min bl.a, og uten medisin i perioder hadde jeg nok ikke kunne fungert.
Gjest Chantal Skrevet 16. juni 2006 #25 Skrevet 16. juni 2006 Jeg lurer egentlig på hva som er verst; Å bli avhengig av innsovningstabletter eller å leve helt på siden av verden uten å klare å delta. ← Si det? Selv så bruker jeg sovetabletter som ikke er vanedannende, og heldigvis for meg at de fungerer. Hadde vært kjedelig å måtte ta sovetabletter og i tillegg være redd for å bli avhengig av dem.
Hu i Svingen Skrevet 16. juni 2006 #26 Skrevet 16. juni 2006 Si det? Selv så bruker jeg sovetabletter som ikke er vanedannende, og heldigvis for meg at de fungerer. Hadde vært kjedelig å måtte ta sovetabletter og i tillegg være redd for å bli avhengig av dem. ← Hva tar du? Lever jeg altså i villfarelsen når jeg tror at det ikke finnes sovemedisin som ikke er vanedannende?
Quirky Skrevet 16. juni 2006 #27 Skrevet 16. juni 2006 (endret) Hva tar du? Lever jeg altså i villfarelsen når jeg tror at det ikke finnes sovemedisin som ikke er vanedannende? ← Vallergan er ikke vanedannende. Ikke nozinan heller (tror jeg. Og så er det jo det antidepressivet som skal hjelpe (hjalp ikke på meg). Men jeg er litt skeptisk til antidepressiver som hjelp mot søvn. Men ingen av de nevnte er egentlig sovepiller i ordets rette forstand, vallergan f.eks er en gammeldags allergimedisin som har søvnighet som bivirkning. Og nozinan er egentlig et antipsykotisk middel. Når det gjelder hva som er verst av å bli avhengig av sovepiller enn å gå søvnløs- vel, i begynnelsen ville jeg vel valgt avhengigheten. Problemet er jo at man når man er avhengig må opp i stadig større doser. Og av store doser sovepiller kan man ende opp med en temmelig ubehagelig hangover dagen derpå, da fungerer man jo ikke særlig godt da heller.. Vanlig dose imovane funker ikke på meg når det står på som verst, en gang firedoblet jeg dosen (jeg var desperat..). Da fikk jeg en veldig, uhhm, morsom, ruseffekt. Jeg kjenner til folk som bevisst overdoserer imovane (tar 7-8 tabletter om gangen) for å bli rusa. Så den er litt farlig sånn, for personer som sliter med rusproblemer. Endret 16. juni 2006 av quirky
Hu i Svingen Skrevet 16. juni 2006 #28 Skrevet 16. juni 2006 Vallergan har null effekt på meg. Absolutt nada. Nozinan har jeg ikke prøvd. Greia er at jeg ikke egentlig trenger sovemedisin, kun innsovningsmedisin. Sover godt når jeg først har sovnet og er i koma når jeg egentlig skal opp. Jeg trenger altså ikke medisin som gjør meg trøtt, for trøtt blir jeg. Jeg sovner bare ikke likevel.
Hu i Svingen Skrevet 16. juni 2006 #29 Skrevet 16. juni 2006 Tror forresten at Vallergan er ute av sortimentet i Norge nå.
Quirky Skrevet 16. juni 2006 #30 Skrevet 16. juni 2006 Tror forresten at Vallergan er ute av sortimentet i Norge nå. ← Neida, fikk det utskrevet for noen uker tilbake. Uten at jeg forstår hvorfor de fortsetter å foreslå det, når jeg har forklart gang på gang at det ikke funker..men jeg er på det punktet at jeg tar det jeg får nå. Forresten, alle de spam-innleggene om medisiner på internett kommer jo om natta..Er de spesielt rettet mot oss? Må si at jeg i mine desperate øyeblikk midt på natta er fristet til å få meg noen supersterke sovepiller over nettet.
Quirky Skrevet 16. juni 2006 #31 Skrevet 16. juni 2006 (endret) Forresten, det er jo en bonus ved dette også- jeg får sjansen til å holde jevnlig kontakt med bekjente i Australia over msn. Endret 16. juni 2006 av quirky
Hu i Svingen Skrevet 16. juni 2006 #32 Skrevet 16. juni 2006 Dere andre som åpenbart sliter her: Har dere vært til utredning? Og evt. med hvilket resultat?
Hu i Svingen Skrevet 16. juni 2006 #33 Skrevet 16. juni 2006 You lucky pig. (spøk,mener absolutt ikke å undervurdere soveproblemene dine, helt sikker på at du sliter like mye som meg). Selv når jeg tar sovemedisiner som skal ha effekt hele natta (imovane virker jo bare 3-4 timer), våkner jeg gjerne tre timer etter at jeg har sovnet..Slik fortsetter det noen dager, til jeg er så utslitt at jeg omtrent faller i koma og sover 14 timer i strekk. ← Tja... Skulle bare mangle at jeg ikke får sove etter to våkedøgn da Nevrologen mener forresten at jeg faktisk besvimer når jeg endelig sovner, jeg merker nemlig aldri at jeg 'døser av'.
Hu i Svingen Skrevet 16. juni 2006 #34 Skrevet 16. juni 2006 Forresten, det er jo en bonus ved dette også- jeg får sjansen til å holde jevnlig kontakt med bekjente i Australia over msn. ← Ha ha, det har jeg også gjort i perioder.
Quirky Skrevet 16. juni 2006 #35 Skrevet 16. juni 2006 Dere andre som åpenbart sliter her: Har dere vært til utredning? Og evt. med hvilket resultat? ← Var på noen slags utredningsgreie der de skulle sjekke hvordan kroppen min fungerte når jeg sov eller noe sånt. Fikk beskjed om å holde meg oppe natta før undersøkelsen. Jeg var oppe mye lenger enn det, sånn omtrent to døgn, men falt ikke i søvn under undersøkelsen..har ikke prøvd igjen siden. Har bodd i Nord-Norge de siste årene, og har fått inntrykk av at det er veldig lite kompetanse på dette området der oppe. De har testet meg for alt mulig (blodprøver), men ingen fant noe svar..jeg har fått inntrykk av at man vet svært lite om dette problemet her til lands. Flere leger har endt opp med å henvise meg til psykolog, men det har jo etterhvert blitt veldig tydelig at problemet mitt ikke er psykologisk. Jeg kjenner til flere i slekta mi som har problemer med søvnen (er det arvelig,tro?), og etterhvert har utviklet store alkoholproblemer. Tviler ikke på at kroniske søvnproblemer kan være utløsende årsak til enkelte tilfeller av slikt misbruk. Alkoholmisbruk er dog ingen mulighet for meg, siden jeg ikke får sove etter en fyllekule engang..noe som vel forklarer enkelte småsurrete innlegg fra meg på kg tidlig på morgenen en gang i blant.
Hu i Svingen Skrevet 16. juni 2006 #36 Skrevet 16. juni 2006 Skjønner hva du mener. Hart vært hos landets beste(?) på området, men er jo like langt. Derfor lurer jeg på om noen faktisk har fått effektiv hjelp. Og ja, jeg medisinerer meg med alkohol dersom jeg har noe jeg MÅ rekke dagen etterpå. Mon tro om det ikke hadde vært bedre med annen medisinering...
Quirky Skrevet 16. juni 2006 #37 Skrevet 16. juni 2006 Det ligger forresten en bikkje i senga mi nå som begynner å bli j... irritert for at jeg ikke kommer og legger meg. Dere som har mannedyr å dele seng med, oppleves søvnproblemene som et problem i forholdet? Jeg har til tider hatt store problemer når jeg har bodd i kollektiv med tynne vegger, det er utrolig slitsomt å liste seg rundt natt etter natt.
Quirky Skrevet 16. juni 2006 #39 Skrevet 16. juni 2006 Tja... Skulle bare mangle at jeg ikke får sove etter to våkedøgn da Nevrologen mener forresten at jeg faktisk besvimer når jeg endelig sovner, jeg merker nemlig aldri at jeg 'døser av'. ← Det har jeg fått høre også. Det er jo sannsynlig, etter et par døgn uten søvn føles det jo som om jeg holder på å besvime. P.g.a mye flytting har jeg hatt en drøss med fastleger, og en av dem forklarte meg at det var fysisk umulig å holde seg oppe i mer enn et døgn..Jeg tilbød meg å oppholde meg hjemme hos ham et par døgn for å motbevise ham.
Hu i Svingen Skrevet 16. juni 2006 #40 Skrevet 16. juni 2006 Det er så festlig når folk prøver å være hjelpsomme og foreslår at jeg bør legge meg tidligere om kvelden. Oi, DET har ikke falt meg inn nei...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå