Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For øvrig er "Egalias døtre" en genial bok - les den, folkens.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg leser innleggene, virker det som alle her inne er feminister. Nesten alle er enige om at kvinner og menn skal ha like rettigheter og muligheter.

Vi må kuppe begrepet tilbake (på en ikke-militant, uottar-aktig måte :ler: ).

Snu oppfatningen av begrepet feminisme og gjøre det positivt igjen.

Homofile omtaler seg i dag som homser. Tidligere var homse et skjellsord slik feminist er nå. Slengbemerkninger som "jævla homo" faller i dag dødt til jorden og det er homofoben som driter seg ut. Ikke den som blir omtalt som homo.

Skrevet

Jeg er feminist! Selvfølgelig, noe annet er ikke et alternativ. Kvinner som absolutt skal preisere at de ikke er feminister ser jeg på som feige, et slags koketteri. Jeg trodde vi hadde kommet såpass langt at folk forstår at feminisme ikke handler om manne- og husmorhat eller opprør mot skjønnehtstyrrani. Det handler om frihet og like muligheter for kvinner som for menn, det er uinteressant om man ønsker å være hjemmeværende mor eller karrierekvinne, om man liker å bruke lebestift og høye heler eller foretrekker kort hår og joggesko.

Skrevet
Grensene mellom klassene viskes ut? Kom med eksempler. Klasseskillene viskes ut i språket, og vi får høre at de er borte i vårt moderne samfunn,  men ikke i realiteten. Hvorfor tror du 9 av 10 nordmenn mener Norge er et klassedelt samfunn? Underbygg påstanden din.

Jeg tror at vårt samfunn består av for mange undertrykkende strukturer til at likestilling er mulig under et kapitalistisk samfunn.

Det finnes dessverre fortsatt fattige mennesker i vårt land, men disse blir faktisk (med visse unntak) ivaretatt av staten. "Vi andre" lever et liv der vi har råd til alt vi trenger, og det er ikke lenger slik at en stor familie må dele ett rom og kjøkken. Ja, det er inntektsforskjeller, men forskjellen avgjør kun hvem som har råd til "luksus" og hvem som ikke har det.

For øvrig er ikke dette en del av feminismedebatten, så jeg stopper her.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Feminisme og kommunisme er to kamper som må føres hver for seg. Det er veeeeldig dumt hvis kommunister som også er feminister vil eksludere alle som ikke er kommunister fra feminismen. Da vil dere ikke bli mange igjen for å kjempe for likestilling...

I tillegg; jeg er ikke kommunist, men har sansen for noen av ideene. Men det er naivt å tro at feminismen kommer av seg selv med kommunsime. Hvis du tar en liten titt inn i f-eks de kommunistiske partiene og organisasjonene i Norge ser du fort at det ikke råder noen perfekt likestilling der. Og i Sverige startet Gudrun Schyman sitt eget feministiske parti fordi likestilling aldri ble prioritert av de mannlige kommunistene

Gjest Embla s
Skrevet (endret)
Og så er jeg utrolig overreaska over hvor mange feminister det faktisk finnes på KG. Hvor var dere da vi hadde den Ottar-tråden for ikke så mange måneder siden, da jeg blei verbalt angripi for mine synspunkter om likestilling minst 10 ganger om dagen?

Er dere så flaue over å være feminister, at dere ikke en gang tør å si dere enig med andre feminister som kanskje har en litt annen analyse av verden?

Jeg er Ottar-medlem, jeg er kommunist. Og det står jeg for. Jeg er ingen mannehater, men det gidder jeg ikke presisere heile tida! Hvorfor skal man det? Man hører ofte "jeg er feminist, men jeg hater ikke menn altså!". Hvor har folk det fra at feminister hater menn? Jeg kjenner en masse feminister, både kvinner og menn. Ingen av dem er mannehatere og sjølrettferdige.

Vel, jeg definerer meg som feminist, men jeg er ikke medlem av ottar (og er definitivt ingen kommunist!) og har heller ikke tenkt å bli det.

Og selv om jeg definerer meg som feminist, er det da ikke sikkert at jeg føler meg kallet (eller interessert) i å lese/delta i ottar-tråder? Jeg føler ikke at ottar har noe som helst med meg selv å gjøre. Og det at jeg ikke sier meg enig med "andre feminister som kanskje har en litt annen analyse av verden" har ingen til med feighet fra min side å gjøre - det er bare ikke interessant for meg og det vedgår ikke meg.

Endret av Embla s
Gjest Embla s
Skrevet
Jeg er feminist! Selvfølgelig, noe annet er ikke et alternativ. Kvinner som absolutt skal preisere at de ikke er feminister ser jeg på som feige, et slags koketteri. Jeg trodde vi hadde kommet såpass langt at folk forstår at feminisme ikke handler om manne- og husmorhat eller opprør mot skjønnehtstyrrani. Det handler om frihet og like muligheter for kvinner som for menn, det er uinteressant om man ønsker å være hjemmeværende mor eller karrierekvinne, om man liker å bruke lebestift og høye heler eller foretrekker kort hår og joggesko.

Så enig med hilli! :)

Gjest Hilde79
Skrevet
Hvordan? Tror du det bare blir det, helt av seg sjøl?

Helt a sæ sjøl? Hva tar du meg for? Går det ikke an å kjempe for likestilling uten å være kommunist? Tror du vi "borgerlige feminister" sitter på rævva og bare venter på at ting skal skje?

Jeg har mine saker jeg og! Jeg kommer til å kjempe for lik lønn for likt arbeid en god stund til. Jeg er for kvotering, jeg finner meg ikke i å bli forskjellsbehandlet pga mitt kjønn. Osv, osv, osv. Men det er en ting jeg syns er viktig å tenke på: Det kommer til å ta tid. DU vil forandre samfunnet med en revolusjon, JEG vil forandre samfunnet ved å gradvis endre holdninger.

Men svar meg: når kommer denne revolusjonen? Det skal ikke mange folka til for å gjennomføre det, sett i gang, jeg venter i spenning.

Skrevet
Feminisme og kommunisme er to kamper som må føres hver for seg. Det er veeeeldig dumt hvis kommunister som også er feminister vil eksludere alle som ikke er kommunister fra feminismen. Da vil dere ikke bli mange igjen for å kjempe for likestilling...

I tillegg; jeg er ikke kommunist, men har sansen for noen av ideene. Men det er naivt å tro at feminismen kommer av seg selv med kommunsime. Hvis du tar en liten titt inn i f-eks de kommunistiske partiene og organisasjonene i Norge ser du fort at det ikke råder noen perfekt likestilling der. Og i Sverige startet Gudrun Schyman sitt eget feministiske parti fordi likestilling aldri ble prioritert av de mannlige kommunistene

Jeg synes det er flott at så mange er feminister, jeg! Jeg er veldig for at vi kjemper sammen om kvinnesaken. Forskjellen er rett og slett bare at jeg har en annen "løsning" på prblemet enn dere, eller en annen analyse.

Jeg tror heller ikke feminismen kommer av seg selv med kommunismen. Men jeg tror kommunismen er det eneste samfunnet som har muligheten til å ivareta alles rettigheter og likeverd.

Skrevet
Helt a sæ sjøl? Hva tar du meg for? Går det ikke an å kjempe for likestilling uten å være kommunist? Tror du vi "borgerlige feminister" sitter på rævva og bare venter på at ting skal skje?

Jeg har mine saker jeg og! Jeg kommer til å kjempe for lik lønn for likt arbeid en god stund til. Jeg er for kvotering, jeg finner meg ikke i å bli forskjellsbehandlet pga mitt kjønn. Osv, osv, osv. Men det er en ting jeg syns er viktig å tenke på: Det kommer til å ta tid. DU vil forandre samfunnet med en revolusjon, JEG vil forandre samfunnet ved å gradvis endre holdninger.

Men svar meg: når kommer denne revolusjonen? Det skal ikke mange folka til for å gjennomføre det, sett i gang, jeg venter i spenning.

Som jeg skreiv i forrige innlegg er jeg veldig for at ALLE feminister/likestillingsforkjempere kjemper sammen om de enkelte krava, feks likelønn, abort, kriminalisering av horekunder osv.

Revolusjonen kommer når folket har våkna, og kapitalismen bryter sammen. Jeg venter også i spenning, og gleder meg:)

Skrevet

Diktern: Du er klar over at horene var de første virkelig frie kvinnene i Vesten? De hadde egen eiendom, kunne gå hvor de ville og frekventere de miljøer de ønsket? De trengte heller ikke en manns godkjennelse før de underskrev dokumenter. Merkelig at det er nettopp horene som trenger feminister til å kjempe sin kamp...

Skrevet (endret)

Diktern: Ang. hvorfor jeg ikke deltok i Ottar-tråden, så følte jeg ikke at jeg hadde noe å tilføye i den. Jeg er feminist, men jeg kan ikke relatere til grupper som Ottar. Det går an å være feminist uten å være medlem av Ottar. Det er det en god del av oss som gjør, og det får du og dine medsøstre i Ottar bare godta. Jeg tiltrekkes ikke av slike grupper, jeg har selv vært aktiv på venstresiden i ungdomspolitikken, og jeg opplevde etterhvert miljøet som trangsynt.

Som noen nevnte her, så er det kanskje på tide å ta begrepet "feminisme" tilbake. Men vi som ikke er ottar-feminister er vel egentlig litt for lite flinke til å markere oss, slik at svært mange forbinder femnisme kun med ottar.

Hvordan likestillingsproblemet skal løses? Kvotering har vært nevnt. Tvungen millitærtjeneste for alle, eller ingen. Holdningsskapende arbeid, spesielt i skolen. Samfunnet har gått fremover de siste 30 årene, selv om vi ikke har hatt noen kommunistisk revolusjon. Det viktigste tror jeg at vi norske kvinner ikke blir for late, vi har fått mye gratis fra våre foreldre/besteforeldre/oldeforeldre/osv. Jeg tror mange på min alder (tidlig i 20-årene) forholder seg for passivt til kvinnekamp.

Diktern, du etterlyste løsninger. Hva er din løsning på problemene med andregenerasjons innvandrerkvinner som blir slitt mellom to kulturer, som ofte føler seg norske, og dermed føler seg undertrykket av den muslimske kulturen? Det er et problem jeg sjelden ser venstresida fokusere på, bortsett fra når det har skjedd noe spesielt- som et æresdrap som blir slått stort opp i tabloidavisene. Da er venstresidas kvinner fort på banen, men det blir veldig stille etterpå..Etter min mening er dette den viktigste problemstillingen i kampen for kvinners rettigheter i Norge i dag.

Og jada, jeg stemmer fortsatt til venstre selv. Men det betyr ikke at jeg ikke kan kritisere måten vi forholder oss (eller velger å ikke forholde oss), til visse problemer på.

Jeg har så lite sans for Karl I Hagen og partiet han representerer som overhodet mulig, og frp er ikke akkurat et parti som er kjent for å kjempe for kvinners rettigheter. Men han tør iallefall å sette søkelyset på ømtålige problemstillinger. Jeg synes ofte vi på venstresida blir litt for feige, spesielt når det kommer til problemstillingen jeg presenterte over. Vi er så livredde for å bli kalt rasister..

Endret av quirky
Gjest synseren
Skrevet

Feminisme defineres slik på Wikipedia sine sider:

Feminismen er et samlende begrep omkring sosiale, filosofiske og politiske teorier som angår kvinner. Feminisme er også handlinger for å fremme kvinners rettigheter. De fleste feminister er opptatt av forskjellene mellom menn og kvinner og kjemper for likhet mellom kjønnene. Ordet feminisme kommer fra det latinske ordet femina, som betyr kvinne.

Dagens feminister er blant annet opptatt av tema som retten til selvbestemt abort, vold i hjemmet og voldtekt. I enkelte land er det fremdeles vanlig med tvangsekteskap og omskjæring, mange feminister er opptatt av å avskaffe disse skikkene. I tillegg er kampen for lik lønn for likt utført arbeid og arbeidet med å fjerne det såkalte glasstaket. I hele den utviklede, vestlige verden innehar menn majoriteten av direktør og administrative stillinger. I tillegg til dette har menn flesteparten av setene i verdens nasjonalforsamlinger.

Jeg er enig i mange av kamsakene til de moderne feminstene, som likhet mellom kjønnene, retten til selvbestemt abort, kamp mot vold i hjemmet, mot tvangsekteskap osv.

Når det gjelder likhet mellom kjønnene så mener jeg ikke at kvinner skal være maskuline. Det går mer på lik lønn for likt arbeid og sånne ting.

Kanskje det bor en liten feminist i Synseren :).

Skrevet

Når det gjelder likhet mellom kjønnene så mener jeg ikke at kvinner skal være maskuline.

Men kvinner kan vel få være maskuline (eller menn feminine) om de ønsker det?

Kanskje det bor en liten feminist i Synseren  :).

Jepp. Du er et potensielt Ottar-medlem (in denial). :sjarmor:

Gjest synseren
Skrevet (endret)
Men kvinner kan vel få være maskuline (eller menn feminine) om de ønsker det?

Jepp. Du er et potensielt Ottar-medlem (in denial). :sjarmor:

Ja kvinner skal være akkurat slik de vil være, feminine eller maskuline.

Ottar tror jeg nok blir litt for ekstreme for meg gitt ;). Tåler å se plakater av lettkledde damer langs veien jeg f.eks. Men Ottar gjør sikkert mye bra også.

Endret av synseren
Skrevet
Diktern: Du er klar over at horene var de første virkelig frie kvinnene i Vesten? De hadde egen eiendom, kunne gå hvor de ville og frekventere de miljøer de ønsket? De trengte heller ikke en manns godkjennelse før de underskrev dokumenter. Merkelig at det er nettopp horene som trenger feminister til å kjempe sin kamp...

Vi kjemper for kriminalisering av horekunden fordi vi mener at å kunne kjøpe andres kropp ikke er riktig. Akkurat på sammen måten som vi kjemper for fortsatt selvbestemt abort fordi vi mener at kvinner skal få bestemme over sin egen kropp. Osv. Jeg synes sammenligningane dine er litt søkte, og forstår ikke helt hva du vil fram til her...

Skrevet
Diktern: Ang. hvorfor jeg ikke deltok i Ottar-tråden, så følte jeg ikke at jeg hadde noe å tilføye i den. Jeg er feminist, men jeg kan ikke relatere til grupper som Ottar. Det går an å være feminist uten å være medlem av Ottar. Det er det en god del av oss som gjør, og det får du og dine medsøstre i Ottar bare godta. Jeg tiltrekkes ikke av slike grupper, jeg har selv vært aktiv på venstresiden i ungdomspolitikken, og jeg opplevde etterhvert miljøet som trangsynt.

Som noen nevnte her, så er det kanskje på tide å ta begrepet "feminisme" tilbake. Men vi som ikke er ottar-feminister er vel egentlig litt for lite flinke til å markere oss, slik at svært mange forbinder femnisme kun med ottar.

Hvordan likestillingsproblemet skal løses? Kvotering har vært nevnt. Tvungen millitærtjeneste for alle, eller ingen. Holdningsskapende arbeid, spesielt i skolen. Samfunnet har gått fremover de siste 30 årene, selv om vi ikke har hatt noen kommunistisk revolusjon. Det viktigste tror jeg at vi norske kvinner ikke blir for late, vi har fått mye gratis fra våre foreldre/besteforeldre/oldeforeldre/osv. Jeg tror mange på min alder (tidlig i 20-årene) forholder seg for passivt til kvinnekamp.

Diktern, du etterlyste løsninger. Hva er din løsning på problemene med andregenerasjons innvandrerkvinner som blir slitt mellom to kulturer, som ofte føler seg norske, og dermed føler seg undertrykket av den muslimske kulturen? Det er et problem jeg sjelden ser venstresida fokusere på, bortsett fra når det har skjedd noe spesielt- som et æresdrap som blir slått stort opp i tabloidavisene. Da er venstresidas kvinner fort på banen, men det blir veldig stille etterpå..Etter min mening er dette den viktigste problemstillingen i kampen for kvinners rettigheter i Norge i dag.

Og jada, jeg stemmer fortsatt til venstre selv. Men det betyr ikke at jeg ikke kan kritisere måten vi forholder oss (eller velger å ikke forholde oss), til visse problemer på.

Jeg har så lite sans for Karl I Hagen og partiet han representerer som overhodet mulig, og frp er ikke akkurat et parti som er kjent for å kjempe for kvinners rettigheter. Men han tør iallefall å sette søkelyset på ømtålige problemstillinger. Jeg synes ofte vi på venstresida blir litt for feige, spesielt når det kommer til problemstillingen jeg presenterte over. Vi er så livredde for å bli kalt rasister..

Min løsninga har jeg allerede presentert;)

Men jeg tror også det er viktig med reformer, av typen du og andre foreslår.

Jeg er i alle fall i mot både kjønnslemlesting og tvangsekteskap mm., og det er jeg ikke redd for å si. Jeg kritiserer ofte både islam og andre religioner fordi jeg mener de er reaksjonære. Jeg er ikke rasist, så jeg er heller ikke redd for å bli framstilt som en.

Skrevet
Min løsninga har jeg allerede presentert;)

Men jeg tror også det er viktig med reformer, av typen du og andre foreslår.

Jeg er i alle fall i mot både kjønnslemlesting og tvangsekteskap mm., og det er jeg ikke redd for å si. Jeg kritiserer ofte både islam og andre religioner fordi jeg mener de er reaksjonære. Jeg er ikke rasist, så jeg er heller ikke redd for å bli framstilt som en.

Vel, du har presentert kommunismen som en løsning. Men de fleste kommunister jeg har vært borti ser ikke for seg et kommunistisk samfunn i overskuelig fremtid (tror du har ytret noe lignende). Så hvis vi tenker 30-50 år fremover, går du for reformene vi foreslår?

Fint at du ikke er redd for å kritisere betente problemstillinger, som jeg har nevnt er det noe jeg savner på venstresiden.

Skrevet
Vel, du har presentert kommunismen som en løsning. Men de fleste kommunister jeg har vært borti ser ikke for seg et kommunistisk samfunn i overskuelig fremtid (tror du har ytret noe lignende). Så hvis vi tenker 30-50 år fremover, går du for reformene vi foreslår?

Fint at du ikke er redd for å kritisere betente problemstillinger, som jeg har nevnt er det noe jeg savner på venstresiden.

Selvfølgelig støtter jeg alle progressive reformer. ( De kommunistene som ikke gjør det, bl.a røde brigader i Italia, som mener at folket må få det verre før vi kan få til en revolusjon og som delvis samarbeider med facistene, er for terrorister å regne.)

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er synd at feminisme er et såpass stigmatisert begrep.. Man må ikke nødvendigvis være lesbisk og ha hårete armhuler og flate sko for å være det. Leste om en undersøkelse som ble gjort på et college i USA, hvor det viste seg at de fleste jentene støttet feministiske saker men få av dem kalte seg for feminister. Man hører jo hele tiden "jeg er for likestilling, men jeg er ikke feminist altså!". Jo, du er faktisk det. Blir indignert av slike jenter.

Grupper som Ottar synes jeg er altfor lite inkluderende og trangsynte, nesten på grensen til fascistiske. Samtidig er det synd med den pseudofeminismen som nå har utviklet seg, med god hjelp fra næringslivet og deres markedsføringsstrategier. De fremmer et syn på at en selvstendig kvinne i dag, er en kvinne som unner seg shopping og skjønnhetsprodukter "fordi hun fortjener det". Alt fra Nike til Libresse benytter seg av "feministiske" symobler og utsagn, og reduserer feminismen til kjøpekultur samtidig som den undergraver det feminismen står for og er opium for folket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...