Gjest Hilde79 Skrevet 15. juni 2006 #41 Skrevet 15. juni 2006 Hvordan mener du likestilling skal oppnås? Via loven? Vi er allerede like for loven (bortsett fra verneplikta), og det hjelper ikke no spesielt. Hva er ditt forslag? ← Hjelper det ikke? Har ikke lovendringene i løpet av årene vært holdningsskapende? Jeg tror forskjellen på oss, er at jeg tror det er riktig å bruke tid på det. Det kan godt være at et samfunn kan endre seg radikalt på kort tid, men jeg tror ikke holdninger hos menneskene kan det.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 15. juni 2006 #42 Skrevet 15. juni 2006 Vi er allerede like for loven (bortsett fra verneplikta) ← Synes du skal kjempe for den retten.
Diktern Skrevet 15. juni 2006 #43 Skrevet 15. juni 2006 Synes du skal kjempe for den retten. ← det gjør jeg da...
Diktern Skrevet 15. juni 2006 #44 Skrevet 15. juni 2006 Hjelper det ikke? Har ikke lovendringene i løpet av årene vært holdningsskapende? Jeg tror forskjellen på oss, er at jeg tror det er riktig å bruke tid på det. Det kan godt være at et samfunn kan endre seg radikalt på kort tid, men jeg tror ikke holdninger hos menneskene kan det. ← selvfølgelig har det vært holdningsskapende, men som du sier endrer ikke menneskenes holdninger seg på kort tid. måla våre er ikke nådd. hvordan skal vi nå dem? vente et par hundre år til menneskeheta er klare?
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 15. juni 2006 #45 Skrevet 15. juni 2006 det gjør jeg da... ← Retten for å kunne tjenestegjøre, eller retten til tvungen verneplikt? selvfølgelig har det vært holdningsskapende, men som du sier endrer ikke menneskenes holdninger seg på kort tid. måla våre er ikke nådd. hvordan skal vi nå dem? vente et par hundre år til menneskeheta er klare? ← Det er vel omtrent så lenge vi har ventet på at kommunismen skal "virke".
Diktern Skrevet 15. juni 2006 #46 Skrevet 15. juni 2006 Retten for å kunne tjenestegjøre, eller retten til tvungen verneplikt? Det er vel omtrent så lenge vi har ventet på at kommunismen skal "virke". ← Jeg mener at det bør være allmenn verneplikt. Om man velger å ta samfunnstjeneste i stedet, er det selvsagt opp til den enkelte. Kommunismen kan ikke "virke" uten at vi får en revolusjon, og en sosialistisk revolusjon har vi ikke hatt i Norge enda...
Gjest Hilde79 Skrevet 15. juni 2006 #47 Skrevet 15. juni 2006 Kommunismen kan ikke "virke" uten at vi får en revolusjon, og en sosialistisk revolusjon har vi ikke hatt i Norge enda... ← Vel, spør du meg, får vi nok fullstendig likestilling mellom kjønnene før en evt revolusjon
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #48 Skrevet 15. juni 2006 Jeg synes det er trist at noen mener kvinners meninger skal vurderes ut fra om dem bruker bh og sminke og at kvinner føler de må fortelle at de gjør det. Jeg synes jeg hører en mann si at jeg er for at menn skal få like mye betalt som kvinner for samme jobb, men pikken min er ikke liten altså, jeg er ikke homofil altså...
Bønna Skrevet 16. juni 2006 #49 Skrevet 16. juni 2006 Men jeg ønsker meg et samfunn der kvinner og menn har like muligheter og er like mye verdt. Syns ikke det er for mye forlangt?← Nå synes jeg du bare er kravstor.
Hu i Svingen Skrevet 16. juni 2006 #50 Skrevet 16. juni 2006 Jeg er nok en feminist ja, selv om jeg synes ordet "feminisme" oser av selvrettferdighet og et nedlatende syn på menn. Jeg pleier ikke å kalle meg det heller, jeg kan fint stå inne for holdningene mine uten å gi dem et navn. Jeg har ikke nevnt kroppsidealer og "skjønnhetstyrraniet" til nå, med vilje. Det er et punkt der jeg virkelig irriterer meg over kvinner som går inn i offerrollen, og rett og slett syter j... mye over de vanvittige idealene, samtidig som de underkaster seg de nevnte idealer uten å mukke. Kvinner undertrykker seg selv og hverandre mer enn menn gjør det når det kommer til skjønnhetsidealer. På det punktet har vi et ansvar for å gjøre opprør selv, i stedet for å gnåle om homofile moteskapere som undertrykker oss. ← Jeg er så enig, det er helt latterlig. "De slemme designerne altså..." Jeg og syns ordet "feminist" har blitt grumsete nettopp fordi det er slike grupperinger som "Ottar" som har "forurenset" det. Jeg blir irritert fordi folk tillegger meg en haug med egenskaper jeg ikke har, og konfronterer meg med dem (gjerne på en litt aggressiv måte), bare fordi jeg kaller meg feminist. ← Ja. Hvis noen har sett den svenske dokumentaren om feministbevegelsen i Sverige (husker ikke navnet), så er det jammen ikke så rart at man ikke vil kalle seg feminist. Møkkakjerringer! Den forklarer bl.a. hvordan gutter og jenter blir forskjellsbehandlet helt fra bleiestadiet. Eksempelvis er det gjort et forsøk der babyer ble kledd tilfeldig i rosa og blå klær. De ble så plassert sammen med voksne som skulle ta vare på dem, og det viste seg at babyene ble behandlet forskjellig ut i fra fargen på klærne. De babyene som hadde blå klær, og som da ble tatt for å være gutter, fikk f.eks. lov til å krabbe lenger før de ble tatt opp, mens de rosa ble løftet opp og dullet med mye raskere. Og slik fortsetter det hele livet. Småting, ja, men det er de tingene som gjør oss til den vi er. Sosialisering er et kjempeviktig stikkord - samfunnet former oss: man stiller ulike krav til gutter og jenter, og dermed blir vi forskjellige. Nettopp. I en ideell verden har det ikke noe å si hvilket kjønn man er, og folk burde bli vurdert individuelt. Men sånn er det dessverre ikke i dag, og så lenge man har ulike forventninger til kvinner og menn, er det ikke så enkelt for kvinner å velge akkurat det en har lyst til og er flink til. Man velger heller det som samfunnet forteller en at en har lyst til, og det samfunnet har lært en å være flink til. ← Nettopp! Hvordan kan man tro at man har reell likestilling når søsteren får ukelønn for å vaske huset hver uke, mens broren får ukelønn for å male gjerdet en gang i året? Tror dere at full likestilling kan oppnås under kapitalismen? ← Ja, det tror jeg så absolutt. Hvis jeg ikke trodde det ville full likestilling vært en umulighet i all fremtid, og det perspektivet er alt for trist. Du har i midlertid rett i at det er borgerskapet som sterkest har holdt kvinnen fast i en underdanig rolle. Men etter hvert som grensene mellom klasser viskes ut, er dette argumentet ikke lenger holdbart.
Gjest Embla s Skrevet 16. juni 2006 #52 Skrevet 16. juni 2006 Ja. Hvis noen har sett den svenske dokumentaren om feministbevegelsen i Sverige (husker ikke navnet), så er det jammen ikke så rart at man ikke vil kalle seg feminist. Møkkakjerringer! ← Men skal en gjeng dustedamer få ødelegge dette begrepet for oss? Feminisme er jo et utrolig positivt ord, jeg nekter å slutte å bruke det pga noen ekstreme mannehatere.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 16. juni 2006 #53 Skrevet 16. juni 2006 Men hvordan mener dere feminist-kvinner som har skrivi i denne tråden at man skal oppnå likestillig? DET er det som er vesentlig her! Tror dere at full likestilling kan oppnås under kapitalismen? ← Jeg tror det kan oppnås uavhengig av politisk system. Men jeg ser klart sammenhengen mellom likestillingskamp og den politiske venstresiden.
Diktern Skrevet 16. juni 2006 #54 Skrevet 16. juni 2006 Ja, det tror jeg så absolutt. Hvis jeg ikke trodde det ville full likestilling vært en umulighet i all fremtid, og det perspektivet er alt for trist. Du har i midlertid rett i at det er borgerskapet som sterkest har holdt kvinnen fast i en underdanig rolle. Men etter hvert som grensene mellom klasser viskes ut, er dette argumentet ikke lenger holdbart. ← Grensene mellom klassene viskes ut? Kom med eksempler. Klasseskillene viskes ut i språket, og vi får høre at de er borte i vårt moderne samfunn, men ikke i realiteten. Hvorfor tror du 9 av 10 nordmenn mener Norge er et klassedelt samfunn? Underbygg påstanden din. Jeg tror at vårt samfunn består av for mange undertrykkende strukturer til at likestilling er mulig under et kapitalistisk samfunn.
Diktern Skrevet 16. juni 2006 #55 Skrevet 16. juni 2006 Jeg tror det kan oppnås uavhengig av politisk system. ← Hvordan?
Diktern Skrevet 16. juni 2006 #56 Skrevet 16. juni 2006 Og så er jeg utrolig overreaska over hvor mange feminister det faktisk finnes på KG. Hvor var dere da vi hadde den Ottar-tråden for ikke så mange måneder siden, da jeg blei verbalt angripi for mine synspunkter om likestilling minst 10 ganger om dagen? Er dere så flaue over å være feminister, at dere ikke en gang tør å si dere enig med andre feminister som kanskje har en litt annen analyse av verden? Jeg er Ottar-medlem, jeg er kommunist. Og det står jeg for. Jeg er ingen mannehater, men det gidder jeg ikke presisere heile tida! Hvorfor skal man det? Man hører ofte "jeg er feminist, men jeg hater ikke menn altså!". Hvor har folk det fra at feminister hater menn? Jeg kjenner en masse feminister, både kvinner og menn. Ingen av dem er mannehatere og sjølrettferdige.
Diktern Skrevet 16. juni 2006 #57 Skrevet 16. juni 2006 Vel, spør du meg, får vi nok fullstendig likestilling mellom kjønnene før en evt revolusjon ← Hvordan? Tror du det bare blir det, helt av seg sjøl?
Diktern Skrevet 16. juni 2006 #58 Skrevet 16. juni 2006 Jeg synes det er trist at noen mener kvinners meninger skal vurderes ut fra om dem bruker bh og sminke og at kvinner føler de må fortelle at de gjør det. Jeg synes jeg hører en mann si at jeg er for at menn skal få like mye betalt som kvinner for samme jobb, men pikken min er ikke liten altså, jeg er ikke homofil altså... ← Godt poeng, Gjest.
Daria Skrevet 16. juni 2006 #59 Skrevet 16. juni 2006 Ja, jeg er feminist. Jeg skjønner egentlig ikke at det som kvinne er mulig å ikke være det, når man ser på verden i dag. Ja, likestillingen har kommet lenger i Norge enn mange andre steder, men det er da ingen grunn til å gi seg på halvveien, eller ikke å kjempe for alle som ikke har oppnådd de rettighetene vi har. Likestilling handler også om solidaritet. Det gjøres ofte så stort nummer ut av det hvis en kvinne er i en ledende stilling, det være seg i politikken, næringslivet eller andre ting -det er først når det ikke gjøres noe nummer ut av det fordi det sees som en selvfølge, at vi har likestilling. Da jeg hadde mediefag på videregående, for ikke så mange år siden, ble vi en gang satt til å se noen nyhetssendinger og telle hvor mange menn og hvor mange kvinner som uttalte seg, og i hvilken forbindelse. Det var ganske tankevekkende... Det er tusen små ting å henge seg opp i -f.eks gårsdagens medieoppslag om tv2-reporteren som vissnok er en av årsakene til økt sikkerhet rundt David Beckham, hvor det gjøres et stort nummer ut av at hun er ung, blond jente, til tross for at hun ikke gjør noe annet enn en mannlig journalist ville gjort. Eller FrPs landsmøte, som vedtok at Siv Jensen må kalle seg formann. Småting ja, men tilsammen sier disse småtingene ganske mye om hvilke holdninger som finnes i samfunnet. Hvis man leser Gerd Brantenbergs "Egalias døtre", ser man fort hvordan kjønnsrollene preger alt i samfunnet -inkludert språket (og nei, jeg er ikke ute etter å reformere spårket -selv om jeg har sansen for uttrykket "Å kvinne seg opp" ) Jeg synes det er trist at noen mener kvinners meninger skal vurderes ut fra om dem bruker bh og sminke og at kvinner føler de må fortelle at de gjør det. Jeg synes jeg hører en mann si at jeg er for at menn skal få like mye betalt som kvinner for samme jobb, men pikken min er ikke liten altså, jeg er ikke homofil altså... ← Særdeles godt poeng. Forøvrig er jeg enig i at det høres merkelig ut å si at "jeg er for feminisme og likestilling, men jeg er ikke feminist" (minner om et intervju jeg leste med en som sa at h*n forelsket seg i og hadde forhold til både menn og kvinner, men "jeg er ikke bifil, altså"...), men for all del, det er bare min personlige mening. Enhver står selvfølgelig fritt til å definere seg selv.
Diktern Skrevet 16. juni 2006 #60 Skrevet 16. juni 2006 Hvordan tror du vil kan oppnå likestilling, Hilde Sol? For det er jo DET som er viktig - HVA kan vi gjøre?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå