Gå til innhold

Innvandrere koster oss oljefondet innen 20 år


Gjest *_*

Anbefalte innlegg

Så det er ikke noe poeng i å peke på at _et element_  i debatten er at det ikke er alltid at det å få seg en utdanning er løsningen på problemet?

For meg er det ansvarsfraskrivelse og litt vel sneversynt.

Viser igjen til bl.a. Prosjektforum for arbeidsstudier 1991 og FAFO 1995. Det er vel ikke tabloid ? ;)

Ja, det er sneversynt og ansvarsavskrivende å skylde på alle andre og samfunnet og dermed ikke ta en høyere utdanning, for "alle" forteller deg at det ikke vil hjelpe.

Studier fra 91 og 95 tar jeg med en stor klype salt i dagens marked. Verden har endret seg en god del siden det. For eksempel har vi nå ting som internett og personlige comutere som gjør arbeidshverdagen litt anderledes og mer globalisert enn før.

Jeg håper, og antar, at ting har bedret seg siden da. Det er nok ikke perfekt enda, men det er nok bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fire av ti flyktninger har en eller annen tilknytning til lønnet arbeid. Av disse fire er to i full jobb, mens de to andre kombinerer arbeid med en annen aktivitet.

De seks nasjonalitetene kan deles i tre grupper: tamiler og chilenere har høye sysselsettingsrater, henholdsvis 76 og 60 prosent. Blant somaliere og vietnamesere er svært få i arbeid, bare henholdsvis 16 og 20 prosent. Iranere og kurdere utgjør en mellomgruppe, med sysselsettingsrater rundt gjennomsnittet (hhv 44 og 38 prosent).

27 prosent av personene har tidligere hatt en jobb, men er nå arbeidsløse.

I gjennomsnitt brukte de som er i jobb 24 måneder på å skaffe seg denne. De gruppene som har høye sysselsettingsrater, har også brukt kortere tid på å skaffe seg jobb.

http://www1.sv.no/oslo/fafo184.htm

Innlegget er redigert. Regler Remyline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg håper, og antar, at ting har bedret seg siden da. Det er nok ikke perfekt enda, men det er nok bedre.

Tja, disse holdningene lover ikke godt om man er arbeidssøker med fremmedkulturell bakgrunn...

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2114224.ece

Under halvparten av bedriftslederne støtter myndighetenes tiltak mot diskriminering av innvandrere.

Bare hver tiende bedriftsleder tror at tiltakene mot diskriminering vil ha noen effekt for rekrutteringen av innvandrere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sneversynt og ansvarsavskrivende å skylde på alle andre og samfunnet og dermed ikke ta en høyere utdanning, for "alle" forteller deg at det ikke vil hjelpe.

Jeg har flere ganger skrevet om elemneter nå. I det legger jeg at det ligger mange forskjellige grunner til at ting blir som de blir.

Jeg tror ikke verden er svart elelr hvit, og at årsaksforhold skyldes kun en faktor.

Det er forøvrig ikke noen som har skrevet om at det ikke er noe poeng i å ta utdanning?! Det er i så fall din tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig på nittitallet så var somaliere en ny type flykninger i Norge, så at de hadde så lav sysselsettingsrate da er ikke så fryktelig rart. Den har nok økt litt nå. Jeg tror også at sysselsettingsraten for vietnamesere har økt enda mer.

At det også er somaliere og afghanere som nå har lavest sysselsettingsrate i Norge er ikke fryktelig rart (hhv. 27 og 29 prosent i 2004), da disse landene vel er lengst unna et vestlig markedsstyrt levesett, og du vil få større kulturelle problemer. Videre har du en familiegjenforening som vil sakke denne utviklingen. For pakistanere, f.eks, vil du se stadig en større økning i høyere utdannede da utdanning er viktig for familien, og man da også gjerne finner ektefelle i Pakistan som kan matche utdanningen til ungene her på bjerget. Iallfall for norskpakistanske jenter. Samtlige norskpakistanere jeg har studert sammen med har alle bra jobber nå. Skulle de hørt på deg, Storebror, og tabloidene burde de ikke tatt høyere utdanning.

Videre er det ikke akkurat kultur for at kvinner jobber i Pakistan eller Somalia, så det vil derfor også her på bjerget være en større andel kvinner fra disse landene som vil være hjemme med barn, og dermed vil den totale sysselsettingsandelen gå ned (28% av kvinner opprinnelig fra pakistan jobber, 59 prosent av mennene). Tallene for nordmenn generelt er ca 69%. Deler man tallene videre inn i hvor lang tid folk har oppholdt seg i Norge så vil du nok finne ut at andelen i jobb øker med tiden.

http://www.ssb.no/emner/06/01/innvregsys/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel har vi nå ting som internett og personlige comutere som gjør arbeidshverdagen litt anderledes og mer globalisert enn før.

OM ikke DET var en generalisering i forhold til de enkelte arbeidsplasser og yrker, så vet ikke jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, disse holdningene lover ikke godt om man er arbeidssøker med fremmedkulturell bakgrunn...

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2114224.ece

Under halvparten av bedriftslederne støtter myndighetenes tiltak mot diskriminering av innvandrere.

Bare hver tiende bedriftsleder tror at tiltakene mot diskriminering vil ha noen effekt for rekrutteringen av innvandrere

Fra artikkelen:

Blant ungdom i alderen 18 til 24 år mener hele 28 prosent at ansettelsen av en innvandrer ville ført til reaksjoner på arbeidsplassen.

– Oppsiktsvekkende og urovekkende, mener Bergerud.

– De unge i dag er morgendagens bedriftsledere. Det ville ikke være unaturlig å tro at denne gruppen muligens hadde et mer åpent og inkluderende syn på innvandrere enn sine foreldre og besteforeldre.

De unge som mener dette er nok ikke morgendagens ledere. Selv har jeg studert med morgendagens ledere, og de ser nok ikke slik på saken. Men ja, mye kan bli bedre, men jeg synes ikke disse resultatene er like urovekkende som Bergerud. Jeg tror faktisk at det vil bli bedre med morgendagens ledere, for disse har erfaring med folk med rare navn, og de vet de prater norsk perfekt, jobber hardt og gjør det bra i studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tilegg meg ord og meninger jeg ikke har er du snill.

Det er forøvrig en kjent sak at de som utdanner seg i Norge også sliter veldig med å få seg jobber. Og desto høyere utdanning. jo vanskeligere å få jobb.

Hvorfor ta en lang utdanning da jo lengre den er jo vanskeligere blir det å få jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens 90 prosent av norske yrkesaktive har fast jobb, er 42 prosent av flyktningene i midlertidige stillinger.

Hver tredje yrkesaktive flyktning er i deltidsjobb.

Halvparten av de yrkesaktive flyktningene opplever selv at de er overkvalifisert for den jobben de har. Jo mer utdanning personene har, desto større er andelen av dem som føler seg overkvalifisert.

Man kan jo si at dette ikke er et problem, at det skyldes flyktningene selv etc (flyktninger, vi har jo ikke invadring fra 3. verden) Men jeg tror vi fint kan gjøre noe med vårt samfunn, og ikke tilegge flyktningene det hele og fulle ansvar, og trekke et tilfreds sukk selv mens vi betaler vår skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ta en lang utdanning da jo lengre den er jo vanskeligere blir det å få jobb?

Fordi man ikke gir opp i utgangspunktet. Verden blir bare mer og mer et negativt sted å være. Det betyr ikke at det bare er å skyte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens 90 prosent av norske yrkesaktive har fast jobb, er 42 prosent av flyktningene i midlertidige stillinger.

Hver tredje yrkesaktive flyktning er i deltidsjobb.

Halvparten av de yrkesaktive flyktningene opplever selv at de er overkvalifisert for den jobben de har. Jo mer utdanning personene har, desto større er andelen av dem som føler seg overkvalifisert.

69% av nordmenn er i jobb.

Det er greit å sammenligne epler og epler og ikke epler og frukt.

Man kan jo si at dette ikke er et problem, at det skyldes flyktningene selv etc  (flyktninger, vi har jo ikke invadring fra 3. verden) Men jeg tror vi fint kan gjøre noe med vårt samfunn, og ikke tilegge flyktningene det hele og fulle ansvar, og trekke et tilfreds sukk selv mens vi betaler vår skatt.

Neida, det er et problem, men det er et problem med mange sider, og alle må være med på å løse det. Så jeg er enig i deg at flyktninger ikke har det fulle og hele ansvaret. Det må politiske føringer til.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De unge som mener dette er nok ikke morgendagens ledere. Selv har jeg studert med morgendagens ledere, og de ser nok ikke slik på saken. Men ja, mye kan bli bedre, men jeg synes ikke disse resultatene er like urovekkende som Bergerud. Jeg tror faktisk at det vil bli bedre med morgendagens ledere, for disse har erfaring med folk med rare navn, og de vet de prater norsk perfekt, jobber hardt og gjør det bra i studiene.

Hm. Jeg ser like mye diskriminering blandt unge som voksne jeg. Lurer på hvem som har rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, det er et problem, men det er et problem med mange sider, og alle må være med på å løse det. Så jeg er enig i deg at flyktninger ikke har det fulle og hele ansvaret. Det må politiske føringer til.

Da er vi jo enige da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
De unge som mener dette er nok ikke morgendagens ledere. Selv har jeg studert med morgendagens ledere, og de ser nok ikke slik på saken. Men ja, mye kan bli bedre, men jeg synes ikke disse resultatene er like urovekkende som Bergerud. Jeg tror faktisk at det vil bli bedre med morgendagens ledere, for disse har erfaring med folk med rare navn, og de vet de prater norsk perfekt, jobber hardt og gjør det bra i studiene.

Vel, jeg kan jo være tilbøyelig til å være enig med deg i at ting forhåpentligvis blir bedre.

Aprpopos generalisering så har vel neppe du studert med ALLE morgendagens ledere, så jeg tar din lille private holdningsundersøkelse med en klype salt.

Faktum er at holdninger per i dag er slik at en del arbeidsgivere prinsipielt ikke ansetter innvandrere. Det ville være dumt å lukke øynene for dette problemet, eller regne med at det går over av seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg ser like mye diskriminering blandt unge som voksne jeg. Lurer på hvem som har rett ;)

Selv ser jeg mer diskriminering blant voksne som er jevnt over fordelt uten særlig tilknytning til utdanning. Blant unge ser jeg mer diskriminering blant lavt utdannede ungdom.

Derfor tror jeg at fremtidens ledere ikke vil være like redd for en Ali som søker jobb da disse lederene selv har studert med en Ali, og denne lederen selv er kanskje en Ali. Og ikke minst vil en stadig økende globalisert økonomi føre til at flere og flere ledere ser nytten i å ha arbeidstakere som er "flerkulturelle".

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, jeg kan jo være tilbøyelig til å være enig med deg i at ting forhåpentligvis blir bedre.

Aprpopos generalisering så har vel neppe du studert med ALLE morgendagens ledere, så jeg tar din lille private holdningsundersøkelse med en klype salt.

Faktum er at holdninger per i dag er slik at en del arbeidsgivere prinsipielt ikke ansetter innvandrere. Det ville være dumt å lukke øynene for dette problemet, eller regne med at det går over av seg selv...

Neida, jeg har ikke studert med alle morgendagens ledere, men likevel vet jeg at morgendagens ledere alle har mer erfaring med folk med rare navn. Dagens ledere gikk jo på skole med fullt av folk som var lik dem selv, og derfor foretrekker de også nå folk som er lik dem selv, da det er trygt.

Og ja, det er dumt å lukke øynene for slike problem, derfor støtter jeg som sagt nhos og statens initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

det er en menneskelig egenskap og hjelpe folk i nød. Men det er ikke naturlig fra evolusjonens side å gi vekk resursser til noen "utenfor flokken"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tall og fakta rundt arbeidsledighet

Det er to mål på arbeidsledighet i Norge: Aetats tall for registrerte arbeidsledige, og SSBs tall basert på spørreundersøkelsen Arbeidskraftundersøkelsen (AKU). Til forskjell fra Aetats tall inkluderer AKU-tallene også arbeidsledige som ikke registrerer seg ved arbeidsformidlingen, og en del av dem som går på arbeidsmarkedstiltak.

På den annen side blir en del av de registrerte arbeidsledige ikke klassifisert som arbeidsledige i AKU. Særlig gjelder dette eldre personer med lange ledighetsperioder. Aetats tall for registrerte arbeidsledige ligger vanligvis noe lavere enn SSBs ledighetstall.

Innlegget er redigert. Regler

Remyline

Endret av Remyline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en menneskelig egenskap og hjelpe folk i nød. Men det er ikke naturlig fra evolusjonens side å gi vekk resursser til noen "utenfor flokken"...

Det er naturlig å ikke skape potensielle farer for flokkens framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...