Gå til innhold

Innvandrere koster oss oljefondet innen 20 år


Gjest *_*

Anbefalte innlegg

Og når vi øker vår omsetning i BNP med 1% og er forventet å gi bort 1 % av BNP går vi ikke da ut i null?

Trenger ikke være samfunnsøkonom vel for å se at 1-1=0??

:sjenert:

I fjor satt jeg igjen med 500 000, og ga bort en prosent til de som trengte det. I år satt jeg igjen med 505 000 og ga bort en prosen til de som trengte det.

Så i fjor etter at alt var betalt hadde jeg en pluss på 4950 000. I år vil jeg sitte igjen med en pluss på 499950.

Det at jeg nesten gikk i like mye pluss i år som i fjor betyr at jeg i år ikke kan spare noe særlig mer enn i fjor, men jeg kan fortsatt spare mye penger. Så jeg går ikke i null. Nå har jeg jo tilsammen 994 950 på kontoen. Hvis jeg ser bort fra renteinntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og når vi tar med at innvandrere fra ikke-vestlige land er overrepresenterte blant de fattige i Norge, så tror jeg noen par i denne tråden likevel vil sove godt i natt.

Analyserer vi videre og ser at flere av de fattige bare er det midlertidig da de er i en etableringsfase, så blir det stadig færre og færre fattige slik de fleste av de i tråden nok ser for seg fattige i sin fantasi (en skitten hvit kvinne med tre sultne barn, eller noe lignende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Om jeg forstår deg riktig Superlammet så mener du pengen vi i dag bruker til u-hjelp heller bør gis til norske fattige?

I så fall er det vel et glimrende eksempel på at man tar fra de fattigste og gir til noen andre litt mindre fattige, for at vi selv skal kunne kjøpe den nye flatskjermen.

Det er greit å hjelpe, så lenge det ikke koster meg noe..... :ironi:

¨

Herregud det får da være måte på Mor Theresa-gener i folk i denne tråden da!!

Det er jo de norske fattige sine penger i utgangspunktet! Deres goder! Oljen er funent i deres land, det er der pengene kommer fra. Der, og sine egne skattepenger. Nei fy søren for en hellig ordkrigføring det var her, jeg blir helt matt..

Den der "krig og fred og religion og politikk og sånn la oss redde hele verden"-greia ser svært flott ut når man argumenterer sånn.

Men jeg tenker nå likevel på de som sitter og sliiiiter i hverdagen, mens de ser landet sitt, som liksom skal ta vare på dem, sende midler UT av landet.

:murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenker nå likevel på de som sitter og sliiiiter i hverdagen, mens de ser landet sitt, som liksom skal ta vare på dem, sende midler UT av landet.

:murvegg:

Jeg tror de sliter mer med at det i disse dager for de aller fleste av oss er en lønnsfest og skattepengerfest, hvor vi tilsammen får utbetalt over 100 milliarder skattefriekroner. Bare denne måneden, altså. Jeg tror det svir mer enn 15 milliarder i løpet av et helt år til folk som lever for under en dollar om dagen.

Egentlig så tror jeg ikke du tenker så mye på denne saken. Du reflekterer iallfall ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Jeg tror de sliter mer med at det i disse dager for de aller fleste av oss er en lønnsfest og skattepengerfest, hvor vi tilsammen får utbetalt over 100 milliarder skattefriekroner. Bare denne måneden, altså. Jeg tror det svir mer enn 15 milliarder i løpet av et helt år til folk som lever for under en dollar om dagen.

Egentlig så tror jeg ikke du tenker så mye på denne saken. Du reflekterer iallfall ikke noe særlig.

nei jeg har ingen utdannelse innen dette området, har ingen linker, ikke fakta, ingenting. Jeg blir bare revet med av emnet, og sier det som er på hjertet!

Den dagen man bare må ha heeeeelt peiling på hva man snakker om her på forumet, så tror jeg det blir rimelig stille i gangene på KG...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg har ingen utdannelse innen dette området, har ingen linker, ikke fakta, ingenting. Jeg blir bare revet med av emnet, og sier det som er på hjertet!

Den dagen man bare må ha heeeeelt peiling på hva man snakker om her på forumet, så tror jeg det blir rimelig stille i gangene på KG...

Du trenger ikke å ha utdannelse for å innha en viss grad av empati og forståelse.

Så fortell meg: hvorfor er det verre for fattige i Norge (sterkt overrepresentert av ikke-vestlige innvandrere og med en god del narkomane og) lider av å "se" 15 milliarder som går til u-hjelp og er nærmest usynlige på budsjettet, men ikke lider av forbruksfesten de ser rundt seg der de vandrer opp Carl Johan? Særlig i disse tider når fattige nordmenn får 100 000 000 000 til å kose seg med i sommer? Tror du ikke dette sliter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
¨

Herregud det får da være måte på Mor Theresa-gener i folk i denne tråden da!!

Det er jo de norske fattige sine penger i utgangspunktet! Deres goder! Oljen er funent i deres land, det er der pengene kommer fra. Der, og sine egne skattepenger. Nei fy søren for en hellig ordkrigføring det var her, jeg blir helt matt..

Den der "krig og fred og religion og politikk og sånn la oss redde hele verden"-greia ser svært flott ut når man argumenterer sånn.

Men jeg tenker nå likevel på de som sitter og sliiiiter i hverdagen, mens de ser landet sitt, som liksom skal ta vare på dem, sende midler UT av landet.

:murvegg:

De færreste sliter i Norge, i alle fall i forhold til en stor majoritet av verdens befolkning.

Fortsatt ikke sett noen som kan argumentere mot dette faktum.

Likevel kommer argumenter som at å gi under en prosent av BNP i u-hjelp er det samme som å "redde verden".

Folk evner ikke å innse at man både kan gi u-hjelp og hjelpe Norges fattige - det finnes ikke noe motsetningsforhold der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er jo to sider av innvandringssaken. Noen hevder at vi kan løse problemet med eldrebølgen ved hjelp av importert arbeidskraft. De fokuserer altså på det gode innvandringen skal gjøre for Norge. Andre fokuserer på at det er synd på asylsøkere og at vi må ta dem inn i landet for å hjelpe dem. To sider av samme sak.

Problemet er, slik jeg ser det, at vi verken hjelper dem som trenger det mest (de har ikke ressurser til å komme seg ut av sitt eget land, jeg tenker på sultrammede, syke, funksjonshemmede, foreldreløse barn osv) eller tar inn de som kan gjøre noe bra for Norge. Vi tar inn dem som er midt i mellom. De som ikke har de støste problemene i hjemlandet, men som heller ikke er ressurssterke/har kompetanse å tilføre Norge. Dermed feiler vi i begge de to formålene med innvandring: vi verken hjelper de som har det verst, eller tilfører noe bra til Norge.

Dette er selvsagt satt på spissen, jeg er klar over at det finnes mange dyktige innvandrere som gjør en flott jobb, og det finnes de som hadde blitt liggende på gata og dø dersom de ikke hadde kommet seg ut av hjemlandet.

Enig :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva med oss da, som flytter til Spania i egne kolonier, bør ikke vi også lære spansk, og integrere oss sammen med spanjolene?

Nå har denne spania-sammenligningen blitt dratt frem mange nok ganger her på KG, og jeg synes tross alt det er en vesentlig forskjell:

Innvandrere (de innvandrerene vi som regel snakker om når vi sier innvandrere) i Norge kommer hit som regel fordi de flykter fra en krig. De er totalt avhengig av vår velferdsstat til absolutt alt de trenger til sitt livsopphold; mat, klær, et sted å bo, møbler, norskopplæring og annen utdanning for å lettere kunne få jobb (svært mange får til og med "lappen" gratis), barnehageplass, skole til barna, helsetjenester (fysisk/psykisk) osv.osv....

De legger ingenting igjen, og de aller fleste gir heller ingenting igjen i form av arbeid.

For at de best mulig skal bli integrert i det norske samfunnet den tiden de er her (for deres egen del, egentlig) er det en forutsetning at de lærer språket og kan bli forstått og gjøre seg forstått, og selvsagt for at ungene best mulig skal "gli" lettere inn med andre unger.

Nordmenn i Spania er mer som turister (eller arbeidere). De betaler "gildet" selv og legger i tillegg igjen mye penger. De som er der for å arbeide bidrar i tillegg med arbeidskraft/ekspertise.

Skjønner ikke at noen klarer å sammenligne dette her :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at noen klarer å sammenligne dette her :murvegg:

Ingen ser noen stor grunn for at nordmenn som er fast bosatt i Spania lærer seg språket da de uansett legger igjen penger der.

Da bør heller ikke de samme ha noen problem med utlendinger i Norge som jobber, men som ikke gidder å lære seg det norske språk. Som en pakistaner i Oslo trenger jeg bare å kunne pakistansk for å drive en butikk. Med en god del tusen pakistanere der, så har jeg en kundegruppe som vil gi meg penger som jeg igjen kan betale skatt av. Og så kan man bare opprette en pakistansk skole slik at barna kan lære seg pakistansk, og slippe å lære seg norsk. Og så kan vi ha en liten bygd av pakistanere i Oslo som ikke kan norsk, men som tjener penger på hverandre.

Men merkelig nok har folk større problemer med det sistnevnte enn nordmenn i Spania som ikke kan spansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste som er klimaflyktninger lærer seg såpass av landets språk og tradisjoner at de klarer seg bra sosialt sett, og siden de ikke lever av men tilfører landet verdier ser jeg ikke helt at det er sammenlignbare paraleller mellom nordmenn som flykter fra klimaet fordi de har økonomi til det og de som flykter uten økonomien til å klare seg. Når det er sagt vil jeg også si at jeg tror - og mange mener ha bevis for det også - at majoriteten av de flyktningene som kommer så langt som til norges grenser faktisk har betalt masse for å komme hit. De har falske dokumenter som er dyrkjøpt og de har brukt "mafia"kontakter for å komme hit.. De som ikke har ressursene, kunskapen om mulighetene eller kjenner noen som kjenner noen som kan hjelpe dem osv, de som virkelig kanskje hadde behov for flukt - de er for fattige, blir drept før de kommer så langt eller de blir satt i fengsel mens familien blir truet og fratatt alt av verdi..

Derfor er jeg for å kutte kraftig i vår "solidaritet" og stenge våre "opne" grenser - de som kommer for å "snylte" burde ikke få komme, mens de osm ikke har ressursene burde blitt hentet hit, hjulpet og trenet faglig så de kunne reise tilbake og kjempe for sitt land med faglig dyktighet og støtte helelr enn våpen.

Jeg syns det er vanvittig at vi huser kriminelle asylsøkere i år fordi vi ikke klarer finne deres rette identitet - og da har de vært her så lenge at vi må la dem bli?

Jeg syns det er vanvittig at man kan true den norske stat og vårt solidariske sammfunn med å ta eget liv for å få bli og "snylte" mere slik det gjøres i Oslo i dag.

Jeg syns det er en form for terror den vestlige verden aldri ville tydd til for å fremme sine poenger..

Videre syns jeg det er en tankevekker at så mange ikkevestlige (muslimer) som 50% går på skole (eller skulle gått) i Oslo - det vil si at det om få år er flere muslimer enn nordmenn i Oslo..... Når man da tenker på hvem som bidrar inn i det samfunnet vi deler og hvem som truer andre til i ånnrette seg og gi - ja da er det ikke mange generasjoner frem før både oljen og pengene er alt annet enn under normannens kontroll...

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvandring i form av arbeidskraft til USA er helt vesentlig for å opprettholde veksten i amerikansk økonomi per i dag.

Vekst i økonomien for hvem? Den amerikanske arbeiderklassen har hatt negativ inntektsutvikling i mange år på rad nå. Hvilket i all hovedsak skyldes innvandring. Men det er klart innvandring skaper vekst i økonomien til de som tjener penger på andres arbeidskraft. De får jo billigere arbeidskraft. Dermed øker de sin profitt. Også blir det vekst i økonomien til middelklassen som får billige hushjelper og burgerflippere og sånn.

Er da den amerikanske arbeiderklassen tjent med slik ”vekst”? Bør den amerikanske arbeiderklassen støtte slik ”vekst”? Ganske så klart ikke.

Målet er ikke vekst i denne klassen - men vekst i hele økonomien.

Hvis veksten i den totale økonomien, hvor alle settes i en samlepott, medfører negativ inntektsutvikling for deg og dine, da er vel ikke denne ”veksten” særlig positiv, er den vel? Begrepet ”hele økonomien” blir da brukt som et skalkeskjul for de øvre klassers særinteresser. Da er fordelingen av denne inntektsveksten i totaløkonomien mer interessant.

Et fattig norsk barn har ikke råd til å gå på kino og få ny jakke. Et fattig afrikansk barn har ikke mat, vann eller medisiner.

Siden du nevner medisiner og fattige barn i Afrika kan det jo nevnes at fattige amerikanere uten helseforsikring heller ikke får medisiner. Hvor perverst og unødvendig er ikke det? I verdens rikeste land?

Men tilbake til saken. Selvsagt er absolutt fattigdom verre en relativ fattigdom. For da befinner man seg under eksistensminimum. Men de fleste negerbarn i Afrika er ikke absolutt fattige. De er relativt fattige, da de fleste av dem har mat, klær og nødvendig husly. Alt over eksistensminimum er relativ fattigdom. Dermed er det heller ingen grunn til å bagatellisere relativ fattigdom i Norge. Relativ fattigdom har faktisk konsekvenser. Å operere ensidig med et absolutt fattigdomsbegrep viser bare at man ikke tar den menneskelige natur på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men merkelig nok har folk større problemer med det sistnevnte enn nordmenn i Spania som ikke kan spansk.

Merkelig nok har også spanjolene større problemer med arabere og negere og slikt enn de har med nordmenn. Mens spanjolene ønsker nordmennene velkommen ser de med samme skepsis på araberkolonier som det nordmenn gjør i Norge. Kan du skjønne hvorfor?

Nordmenn bringer med seg penger. Nordmenn tar ikke jobbene fra dem. Nordmenn bringer ikke med seg kriminalitet. Det er en ganske stor forskjell faktisk.

Til sist, men slett ikke minst, er det på sin plass å påpeke at suverene stater faktisk kan bestemme hvem og hvor mange de vil slippe inn i landet. Vil ikke spanjolene ha nordmenn der, så har de all mulighet til å nekte å slippe nordmenn inn i landet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mens spanjolene ønsker nordmennene velkommen ser de med samme skepsis på araberkolonier som det nordmenn gjør i Norge. Kan du skjønne hvorfor?

Til sist, men slett ikke minst, er det på sin plass å påpeke at suverene stater faktisk kan bestemme hvem og hvor mange de vil slippe inn i landet.

:icon_idea: samtidig kan man jo undre seg over hvorfor de muslimsktroende er mistrodd og uønsket i alle verdensdeler - også sin egen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kommer Norge ikke til å slutte med å gi penger til andre land når det trengs. Vi kommer faktisk til å gi mer og mer. Så de som er imot "å gi av vårt" må nok irritere seg videre.

Og å gi litt (som andre har påpekt) betyr ikke at vi ikke samtidig kan gjøre vårt her hjemme med våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_idea: samtidig kan man jo undre seg over hvorfor de muslimsktroende er mistrodd og uønsket i alle verdensdeler - også sin egen...

Samme med jødene før i tiden, gitt!

Og nå som da er alt vi hører helt sikkert sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samme med jødene før i tiden, gitt! Og nå som da er alt vi hører helt sikkert sant.

Jøss! :overrasket: Jeg trodde ikke jødene mistrodde sitt eget folk? Det var nytt for meg. :overrasket:

Uansett kommer Norge ikke til å slutte med å gi penger til andre land når det trengs. Vi kommer faktisk til å gi mer og mer. Så de som er imot "å gi av vårt" må nok irritere seg videre. Og å gi litt (som andre har påpekt) betyr ikke at vi ikke samtidig kan gjøre vårt her hjemme med våre.

Det er ikke uhjelp/nødhjelp som er tema eller problemet i denne debatten. Det er den jævla innvandringen. Hvilket innvandringsskrullene over hodet ikke har gitt et godt svar på hvorfor vi skal ha.

Endret av Bønna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vekst i økonomien for hvem? Den amerikanske arbeiderklassen har hatt negativ inntektsutvikling i mange år på rad nå. Hvilket i all hovedsak skyldes innvandring. Men det er klart innvandring skaper vekst i økonomien til de som tjener penger på andres arbeidskraft. De får jo billigere arbeidskraft. Dermed øker de sin profitt. Også blir det vekst i økonomien til middelklassen som får billige hushjelper og burgerflippere og sånn.

Er da den amerikanske arbeiderklassen tjent med slik ”vekst”? Bør den amerikanske arbeiderklassen støtte slik ”vekst”? Ganske så klart ikke.

Hvis veksten i den totale økonomien, hvor alle settes i en samlepott, medfører negativ inntektsutvikling for deg og dine, da er vel ikke denne ”veksten” særlig positiv, er den vel? Begrepet ”hele økonomien” blir da brukt som et skalkeskjul for de øvre klassers særinteresser. Da er fordelingen av denne inntektsveksten i totaløkonomien mer interessant.

Vekst i den totale økonomien er målet per i dag - ettersom det skaper bedre faktisk økonomi for alle(mer penger mellom hendene).

Relativt sett vil ikke arbeiderklassen falle heldigst ut. Fokus på arbeidernes vilkår fremfor den totale økonomi(BNP) kalles kommunisme - er det en slik økonomi du argumenterer for?

Men tilbake til saken. Selvsagt er absolutt fattigdom verre en relativ fattigdom. For da befinner man seg under eksistensminimum. Men de fleste negerbarn i Afrika er ikke absolutt fattige. De er relativt fattige, da de fleste av dem har mat, klær og nødvendig husly. Alt over eksistensminimum er relativ fattigdom. Dermed er det heller ingen grunn til å bagatellisere relativ fattigdom i Norge. Relativ fattigdom har faktisk konsekvenser. Å operere ensidig med et absolutt fattigdomsbegrep viser bare at man ikke tar den menneskelige natur på alvor.

Ingen her som har sagt man skal overse norske fattige. Det er bare påpekt at fattige afrikanere relativt sett er mye fattigere enn nordmenn. Det blir som å sammenligne et skrubbsår med en kappet hovedpulsåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg som trodde innlegget i første omgang, og derav debatten - dreide seg om oljefondet og forvaltningen av norges ressurser :overrasket:

Dersom vi ikke forvalter pengene riktig kommer vi til å bruke så mye på innvandrere i norge at vi om 20 år vil sitte uten noe oljefond som en slags sikkerhet i banken - og er det en fremtid vi vil ungene våre skal leve med og gi videre?

Nei, ikke denna jenta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dersom vi ikke forvalter pengene riktig kommer vi til å bruke så mye på innvandrere i norge at vi om 20 år vil sitte uten noe oljefond som en slags sikkerhet i banken - og er det en fremtid vi vil ungene våre skal leve med og gi videre?

Hvordan er du kommet frem til dette? Er det din egen kalkyle? Basert på hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...