Gå til innhold

Siams svangerskapsdagbok 2


Siam

Anbefalte innlegg

I går var vi først på bondegård og kikket på dyr, før det var julegrøt og utdeling av poser av julenisse. Vi fikk også kjøre en runde med traktoren. Alt sammen var stor stas for Oliver. Han var ikke redd for nissen, men gikk selv bort for å få en pose. Så da blir det nisse på julafen hos oss også!!

På kvelden var mannen og jeg på julebord med mannens jobb, og det var veldig hyggelig. Selv om det ble litt for sent for mitt vedkommende. Vi var på siste bordsetning så vi var ikke ferdige med å spise før 12, og vi kom oss ikke av gårde med en gang heller. Vi kjørte hjem et par stykker også, så vi var ikke hjemme før klokka 2... *gjesp*

Vi var på Ekebergrestauranten og jeg ble ikke så veldig imponert verken over maten eller servicen.

I dag tidlig var jeg hos legen for sukkerbelastning, og jeg har heldigvis ikke svangerskapsdiabetes! :hoppe:

Mamma har vært her siden i går, og har passet på Oliver mens vi var på julebord og i dag.

30+6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei! :vinke:

Saa fint at du ikke har diabetes! Det er jo aller best aa holde seg frisk!

Bondegaardsbesok hoertes koselig ut. Gleder meg til aa kunne finne paa saanne ting med nurket vaart etterhvert...:hjerte:

Ha en fortsatt fin advent!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselig besøk, Holly.

Olivers språkutvikling er i høygir. Utrolig morsomt å følge med på han nå. Det kommer nye ord hver dag, og han babler og skravler som bare det.

Han sover også masse for tiden, det kan hende at de to tingene har sammenheng. Den siste uka har han sovet til sju eller senere, og han har også sovet i timesvis på dagen. På onsdag sov han 3 timer!

Nå har han sovet 2 timer, og han våknet akkurat!

Må løpe..... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marthepia

Bra du ikke hadde svangerskapsdiabetes!

Tenker Oliver stortrivdes på bondegården. Han er vel veldig opptatt av dyr og ikke minst nissen? :)

Det er nisser overalt nå. Tuppa elsker nissen og sier: Issen?! :ler: Hun er i sikkelig storform når hun ser nisser. Vet ikke om vi skal ha nisse på julaften. Tidligere tenkte vi at vi ikke skulle ha det for hun virket redd nissen, men nå tror jeg vi må ordne med det ;)

10 uker igjen du nå!! :hoppe:

Har du noen tanker omkring denne fødselen? Gruer deg eller ser fram til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 uker igjen du nå!! :hoppe:

Har du noen tanker omkring denne fødselen? Gruer deg eller ser fram til det?

Jeg hadde en laaang fødsel forrige gang, men alle sier at fødsel nr. 2 vil gå så mye fortere, så jeg er ved godt mot. Men det er klart at jeg ikke akkurat gleder meg til smertene, selv om jeg vet at det er absolutt verdt det.

Foreløpig synes jeg det er en evighet til fødsel og har ikke tenkt så mye på det, men jeg tenker at jeg kommer mer i fødemodus etter jul.

Oliver er også veldig opptatt av nissen, og nisse er vel det ordet han sier klarest.

Vi skal ha nisse på julaften. Nissedrakten henger klar i skapet, og jeg har allerede tenkt ut hvem som skal være nisse, så får vi håpe han vil. ;)

Mannen er ute med et par kompiser i dag, så jeg er alene hjemme frem til i morgen. Litt kjedelig, men jeg overlever nok fint her jeg sitter med godteskål og KG. :ler:

I dag har Oliver og jeg vært en liten tur ute og gått i den lille skogen her borte. Oliver dykket ned i en diger gjørmedam, og var møkkete fra topp til tå. En del av det smittet over på meg, så vi så nok fine ut der vi gikk. Har fått vasket det bort nå, så det er så greit atte. Han har også vasset og rørt rundt i alle søledammene på veien, så han har riktig kost seg.

Planen var å ta en tur til byen etter sovingen, men da han våknet orket jeg ikke så styre oss ut, så vi ble hjemme og koste oss i stedet.

Jeg har fått scrappet litt i dag, men jeg bør nok helst ta et par timer til, så jeg er sikker på å bli ferdig til jul.

Julekortene har jeg heller ikke begynt på, men det har jeg tenkt at mannen skal få lov til å hjelpe meg med.

31+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oliver og jeg surret rundt inne første del av dagen (frem til han sover i 12 tiden). Vi så på julemorgen og Kaptein Sabeltann på tv. Jeg er ikke så full av energi om dagen, så jeg tyr lettere til tv'en enn før... Er ikke så glad for det, egentlig, men sier til meg selv at det bare er nå som jeg er (høy)gravid. Selv om det sikkert ikke blir noe lettere å leke med han etter fødselen.

Jeg er veldig spent på hvordan det skal bli med to små hjemme samtidig, jeg er redd det blir tungt.

Jeg har bestilt annonse hvor jeg søker etter dagmamma i lokalavisen, håper at jeg får litt respons på den. Det hadde vært greit å ha litt avlastning i alle fall et par dager i uken. Oliver hadde nok syntes det var kjempefint å få leke med andre barn også. Vi kommer nok til å fortsette å dra i åpen barnehage, men det er jo ikke så tilpasset nyfødte. Det er f.eks. ikke særlig lurt å legge lille-jenta på gulvet, hun vil bli trampet på med en gang. Det er flust av villbasser der.

Og ikke har jeg lyst til at hun bare skal sitte i bilsetet sånn som en annen baby der gjør. Jeg får helt vondt av å se på.

I dag har jeg pyntet huset ferdig, i alle fall nesten. Det begrenser seg litt siden nisser og engler helst skal være litt over Oliver-høyde.

Mannen kom hjem i to-tiden, og vi fikk besøk av svigers rett etterpå. Vi gikk en liten tur ut etter at de hadde dratt, måtte en tur til butikken og kombinerte det med et besøk på lekeplassen til barnehagen her borte.

Oliver var super-trøtt i dag og ble lagt klokka seks. Får satse på at han ikke våkner en time før i morgen allikevel. Men mannen skal få lov til å ta han uansett.

Vi har så vidt begynt på julekortene. Er ikke helt i rute der, kan man si... I fjor var de vel sendt for lenge siden på denne tiden.

Så lenge de kommer frem før nyttår, får det vel være greit. :roll:

31+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, det nærmer seg med stormskritt! Det blir spennende. Er sikker på at fødsel nr. 2 kommer til å gå greit, mye greiere enn før. Og smertene takler du helt sikkert, nå vet du jo hvor flott det er når den er overstått!

Ha en fortsatt fin førjulstid :nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holly Hobbie, Imax og Soul: :klem:

I dag har jeg/vi fått gjort masse. Selv om vi la Oliver klokka seks, sov han til sju. En liten sovegutt! :)

Fikk endelig laget brente mandler! De første to porsjonene ble svidd, så det var like før jeg gav opp. Men det ble bra til slutt. Så nå er siste del av gavene i boks.

Ellers har vi laget og skrevet julekort. Er vel mer eller mindre ferdig. Har bare et par stykker igjen. Regner med at jeg får sendt dem i morgen.

Det gikk mye fortere enn jeg trodde, fikk god hjelp av mannen.

Ble ganske sliten etter at jeg sto og lagde brente mandler, og det har hengt igjen i hele dag. Sovnet et par sekunder på sofaen under barnetv og det hjalp litt.

Men det er sengetid om ikke lenge. Kjenner at jeg har hovne føtter og fingre, så det er vel greit å innta horisontalen.

Selv om det var min tur til å sove lenge i dag, sto jeg allikevel opp sammen med resten av familien. Kroppen protesterer på å ligge for lenge... Hadde egentlig tenkt å legge meg litt igjen senere på dagen, men det ble det bare ikke noe av.

Var en tur på senteret og fikk kjøpt siste julegave-rest, så nå tror jeg faktisk at jeg er ferdig. Mangler litt på innpakking. Og så er det scrappe-prosjektet, da...

Men jeg skal vel få det ferdig i løpet av uken. ;)

Vi skal ha grøtfest på tirsdag og i morgen må jeg handle inn og forberede litt til det.

Det er fremdeles full fart i lille-jenta. Moro at det er mye bevegelse i magen.

Det strekker og tøyer i huden og det føles noen ganger som om navlen skal revne på tvers. :forvirret: Håper huden holder denne gangen også, og at jeg kan unngå strekkmerker. Smører magen hver kveld med olje, selv om jeg ikke tror det hjelper.

31+3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julekort + et par etternølerpakker i posten i dag! Phu.

Var en runde og hang opp lapper om at jeg søker dagmamma, og det var faktisk en som ringte! Fikk ikke den helt gode følelsen, men skal ta en tur og besøke henne på torsdag. Hun røyker, men ikke inne mens det er barn der.

Regner med at annonsen kommer i morgen, så det blir spennende å se om jeg får noe respons. Det er greit å ha noen å velge mellom, det er jo tross alt min lille øyesten det er snakk om. Plasserer han ikke hvor som helst!

Oliver våknet forkjølet i dag, så det har gått med noen tørkepapir. Litt mer smågrinete enn vanlig, men det skyldes helt sikkert forkjølelsen.

Fikk pakket inn noen fler julegaver, og scrappet litt videre på prosjektet.

31+4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oliver og jeg var en tur i barnehagen på formiddagen, han var ganske trøtt og sliten på slutten, og sov over to timer da vi kom hjem.

Jeg fikk dekket på og ordnet på kjøkkenet mens han sov, så det var bare grøtkoking som gjensto da han våknet.

Grøtkokingen tok selvfølgelig mye lenger tid enn jeg hadde beregnet (det tok 3 timer!), så middagen ble littegrann forsinket, men det gikk bra for gjestene. Tror jeg. Serverte gløgg i ventetiden.

Det var veldig koselig, vi var 8 voksne, 4 på Olivers alder, og 1 storesøster på snart 4. Det var rimelig høyt støynivå, og fullt kaos med leker overalt, men det var veldig koselig.

Oliver var ikke i form etter at han våknet, og han gråt i omtrent 2 timer mens jeg måtte gjøre unna resten av forberedelsene. Litt slitsomt...

Tok tempen på han rett før gjestene kom, og han hadde 39.5. Stakkars gutten min, ikke rart han var sutrete. Han pleier å reagere ganske mye på feber, men han var ikke i så veldig dårlig form, egentlig. Men det skulle ikke mye til før han sutret. Halv syv la vi han, selv om vi hadde huset fullt av gjester. Og han sov gjennom at 4 bråkete unger herjet utenfor døra hans.

Håper han sover det av seg til i morgen, det er så vondt å være syk. Vi tar det uansett med ro i morgen, tenker det blir noen runder med Kaptein Sabeltann tegnefilmen eller noe...

31+5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lille gutten min har vært syk i dag også. Feberen begynte på 39,3 i dag tidlig og endte på 40,3 nå på kvelden. Han har vært skikkelig slapp, og vi har sett på tegnefilm i hele dag. Han har fått i seg litt mat og ganske bra med drikke, og han fikk paracet på morgenen og nå før han la seg.

Vi ringte legevakten fordi besteforeldrene var helt fra seg, men som vi trodde kunne vi ikke gjøre så veldig mye mer enn det vi allerede hadde gjort. Men da roet i alle fall besteforeldrene seg... :ler:

Tok tempen på han etter at han hadde sovnet, og han reagerte nesten ikke. Så han er nok ganske syk, stakkars lille. Feberen hadde gått ned en grad, så da virker pillene i alle fall.

Får håpe han er bedre i morgen.

Vi skal egentlig besøke to dagmamma-muligheter i morgen, men vi ser an formen til Oliver. Fikk et tips fra en barselvenninne om en som hun kjente, og jeg føler på meg at det er et bedre alternativ, selv om jeg ikke har møtt noen av dem.

Sistemann har et dagbarn og eget barn, så Oliver blir ikke helt ensom. I tillegg har hun mye kontakt med en nabo med dagbarn på Olives alder.

Blir spennende å treffe dem.

Får vi ikke dratt i morgen, tar vi det i romjula.

Jeg skal på kontroll på abc på fredag, så jeg håper Oliver blir frisk til den tid, men vi får bare vente og se.

Lille-jenta turner og holder på i magen, hun presser en fot eller arm eller noe annet innunder ribbeina mine, og jeg blir nødt til å lene meg bakover for at hun skal ligge komfortabelt...

Og jeg tror jeg har fått inn vagge-gangen allerede. Jeg tok meg i å vagge ganske bra når jeg skulle bort til naboen og levere noe melk vi lånte i går. :ler:

I dag er jeg nødt til å scrappe litt mer, det hadde vært fint å blitt ferdig i dag... Men det spørs vel.

31+6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det, Holly

Oliver syk i dag også. Feberen begynte på 39 i dag, ringte legen og fikk time på ettermiddagen. Han fikk paracet og noen timer senere var temperaturen 36,7. Syntes det var litt merkelig, men fikk to målinger under 37 grader.

Rett før vi skulle til legen var den 37,7.

Legen var selvfølgelig veldig forsinket, så det var litt slitsomt for syke Oliver. Hun fant et veldig rødt høyre øre, så det er nok ørebetennelse som plager gutten vår. Vi skal spraye han med nesespray tre ganger om dagen og se om det hjelper, og så skal vi tilbake til legen i morgen og se om vi må begynne på antibiotika.

Så det har ikke blitt så mange andre aktiviteter enn å passe på en liten syking, men jeg har fått vasket litt klær når han har sovet, og puslet littegrann.

Nå må jeg gjøre ferdig scrappeprosjektet mitt, gaveutdeling er i morgen....! :overrasket:

Avlyste jordmorkontrollen i morgen, fikk ny time 18. januar, men skal til legen 4. så det går nok fint.

32+0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med alle julegavene, også innpakning!!

Så nå er det bare å lene seg tilbake og legge beina på bordet. :sjarmor:

Håper Oliver blir frisk til jula begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lenge siden jeg har vært på besøk her, men må bare innom og si at jeg

:nisse:ønsker deg en riktig god jul! :nisse:

Håper Oliver blir frisk til julaften i alle fall! Ikke greit å være liten og syk når det er så mye spennende som skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...