Gå til innhold

Middagstråd - vegetar!


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

I går ble det fullkornpasta med tomat, squash, hvitløk, løk og noen soltørkete tomater og litt ruccula. Enkelt, men godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

pizza med tomatsaus, løk, sjampinjong, squah og aubergine, og siden jeg er veggiswannabe, skal jeg ha chevre og norvegia på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lørdag ble det potetbåter bakt i ovnen, servert med grønne bønner i urtesmør og salat.

I går ble det krydrete trekanter og børek med spinat og feta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det pizza med grov bunn, tomatsaus med chili og og grillet squash og aubergine, paprika og løk.

I dag blir det tomatgryte med aubergine, squash og kikerter og naturris til.

Vi kjøpte inn litt vel mye squash og aubergine... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
I går ble det pizza med grov bunn, tomatsaus med chili og og grillet squash og aubergine, paprika og løk.

Hvordan bruker du squash og aubergine på pizza? Griller du dem i skiver? Bruker du noe krydder/marinade eller noe på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bruker du squash og aubergine på pizza? Griller du dem i skiver? Bruker du noe krydder/marinade eller noe på dem?

Den pizzaen var et typisk kompromiss; kjæresten ville ha pizza, jeg mente vi måtte lage noe med aubergine og squash! :ler:

Men den ble ganske god: jeg "grillet" squashen og auberginen uten olje i skiver før vi hadde den på pizzzaen. Jeg brukte ingen marinade, men la skivene på en godt krydret tomatsaus.

I dag blir det rester av gryta fra i går. Spiser alene. I kveld blir det vel en salat med nybakte rundstykker, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

I dag har jeg lyst på vegetar-moussaka til middag. Noen som har en god oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg lyst på vegetar-moussaka til middag. Noen som har en god oppskrift?

Tror det var denne jeg brukte sist. Den ble ganske god!

500 g aubergine, i tynne skiver, stekes

2 store løk, hakkes

4 ss olivenolje

1 fedd hvitløk

2 bokser røde bønner

1/2 boks hakkete tomater

1/2 ts pimient

svart pepper

150 g rømme eller yoghurt

1 egg

muskatnøtt

4 ss revet parmesan

Løk surres i olje, tilsett hvitløk, bønner (mos dem litt), tomater og pimient. Krydre med salt og pepper. Legg et lag aubergineskiver i ei form, deretter halvparten av bønneblandinga, deretter aubergine, så bønner og til slutt aubergine. Bland egget sammen med rømme/yoghurt, krydre med muskatnøtt, salt og pepper. Hell over, strø parmesan over til slutt. Stekes 40-45 min ved 180 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Snart medlem*
Tror det var denne jeg brukte sist. Den ble ganske god!

500 g aubergine, i tynne skiver, stekes

2 store løk, hakkes

4 ss olivenolje

1 fedd hvitløk

2 bokser røde bønner

1/2 boks hakkete tomater

1/2 ts pimient

svart pepper

150 g rømme eller yoghurt

1 egg

muskatnøtt

4 ss revet parmesan

Løk surres i olje, tilsett hvitløk, bønner (mos dem litt), tomater og pimient. Krydre med salt og pepper. Legg et lag aubergineskiver i ei form, deretter halvparten av bønneblandinga, deretter aubergine, så bønner og til slutt aubergine. Bland egget sammen med rømme/yoghurt, krydre med muskatnøtt, salt og pepper. Hell over, strø parmesan over til slutt. Stekes 40-45 min ved 180 grader.

Nice, takk skal du ha :)

Men hva er pimient??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, takk skal du ha :)

Men hva er pimient??

Huff, for det første skulle det ha vært piment.

For det andre har jeg sjekket ordboka, og den sier at det heter allehånde på norsk. På engelsk heter det visst allspice, her noen artikler:

http://en.wikipedia.org/wiki/Allspice

http://www.gourmetsleuth.com/sr_allspice.htm

Det står i oppskrifta at man også kan bruke kanel, men det lukter og smaker ganske forskjellig, synes jeg.

Fortell hva du endte opp med å bruke, kanskje kan jeg lære noe nytt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*
Huff, for det første skulle det ha vært piment.

For det andre har jeg sjekket ordboka, og den sier at det heter allehånde på norsk. På engelsk heter det visst allspice, her noen artikler:

http://en.wikipedia.org/wiki/Allspice

http://www.gourmetsleuth.com/sr_allspice.htm

Det står i oppskrifta at man også kan bruke kanel, men det lukter og smaker ganske forskjellig, synes jeg.

Fortell hva du endte opp med å bruke, kanskje kan jeg lære noe nytt! :)

Ah, allehånde.... som vi bedre kjenner som allroundkrydder i dag ;)

Da bruker jeg nok evt litt buljongpulver i stedet. Reagerer også litt på at det ikke er noe oregano i oppskriften, så jeg legger nok til litt av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ah, allehånde.... som vi bedre kjenner som allroundkrydder i dag ;)

Da bruker jeg nok evt litt buljongpulver i stedet.

Vet ikke om jeg misforstår deg her nå, men allehånde hverken er eller smaker noe i nærheten av det jeg forbinder med moderne allroundkrydder ihvertfall. Som salseras link viser er det bæret av en plante, Pimento dioica, og smaken er som en blanding av flere aromatiske krydder, derav det noe forvirrende navnet "allspice".

Skal du bytte ut allehånde med noe som likner smaksmessig, vil jeg først og fremst foreslå nellik, pluss kanel - og kanskje litt muskat? Selv bruker jeg både allehånde og kanel når jeg lager moussaka, og jeg synes også - som deg - at oregano hører med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag spiser vi faktisk vegetarmat, nemlig denne kjempegode paien:

Vårpai

100 g smør

150 g hvetemel

1 ts bakepulver

1 egg

3-4 sjalottløk

1-2 never frisk spinat

1-3 fedd hvitløk

1 ss smør

4 egg

1 ½ dl fløte

1 ½ dl melk

1 ½ dl revet ost

1 ts salt

pepper

2 dl friske urter (persille, gressløk, timian)

Smuldre sammen smør og mel og rør inn egg. Klem deigen ut i 24 cm form. Prikk bunnen med gaffel og stek ved 200 grader i 10-15 minutter. Finhakk løk, hvitløk og urter. Skyll spinaten, la renne godt av seg og riv opp i mindre biter. Stek løk og hvitløk mykt. Tilsett spinat og la trekke i 2-3 minutter. Tilsett urter og hell alt over på bunnen. Pisk egg, fløte, melk, salt og pepper lett sammen og hell over i formen. Dryss over revet ost. Stek på nederste rille ved 180 grader i 30-40 minutter. La hvile 15-20 minutter før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...