Gå til innhold

Hvilken bok leser du nå?


anetted

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Frus3rtSjokkiz skrev:

hvorfor gjorde du det da?

Sorry, siden du hørte på bok å ikke leste den :P

Anonymkode: a998c...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frus3rtSjokkiz
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sorry, siden du hørte på bok å ikke leste den :P

Anonymkode: a998c...b5a

Ok det var nettopp for å unngå sånne svar at jeg skrev "hører" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig funnet leselysten igjen etter pause på flere år. Den siste boken jeg leste ferdig var Anne Franks dagbok og da jeg ble ferdig måtte jeg rett og slett ligge i senga i ti minutter for å stirre i taket av inntrykket jeg satt igjen med. Utrolig bra bok og jeg fikk vondt av hva som skjedde med den jenta.

Nå har jeg kjøpt fire bøker jeg gleder meg til å lese. Den jeg holder på med nå heter "All by myself, alone" av Mary Higgins Clark. Den handler om et mord ombord et cruise og er perfekt for meg som elsker krim og mysterier i bokform. Fantasy og paranormalt liker jeg og.

Ellers har jeg kjøpt en bok av Unni Lindell - husker ikke tittelen helt da den ligger nedpakket foreløpig- men er en annen krim og jeg har hørt mye bra om Lindells bøker, så gleder meg til å lese. 

De to andre heter "Verdens heldigste jente" og "Prinsessens flukt" eller noe i den duren. Det blir nok en fin boksommer i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt på Idyllwilde av Elizabeth Rae Stevens (fra podcastnettverket Common Room Radio). Så langt veldig bra. Anbefales! (Den kom ut i går)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Endelig begynt på Et helt halvt år. Har fått streng beskjed om å lese den av samtlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå leser jeg The Kings Deception av Steve Berry. Har fått ordentlig sans for Cotton Malone-bøkene.

I tillegg ligger The End Game av Raymond Khoury klar for lesing så fort jeg er ferdig med nåværende bok.

Endret av JHF
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Jeg ser faktisk på å høre lydbok som å lese en bok. Å lese betyr riktig nok det å se med øynene og forstå skrift, men lese betyr også å tolke og forstå, og å lære. En leseopplevelse av en roman er jo å tolke og forstå språk til en historie og å lære om innholdet i historien som fortelles. Når vi sier at vi har leselyst handler jo ikke det om en lyst til å følge tegn med øynene og forstå skrift. Vi vil jo ikke lese tilfeldige ord satt sammen etter hverandre. Vi har en lyst for å "fortære" en bok, ta innover oss en historie, bli underholdt, opplyst, rørt. Og alt dette er det samme med lydbøker. Så enten man lytter eller ser anser jeg det i grunn som lesing. For ordet lesing er utdatert. For poenget er vel sjelden at jeg har brukt øynene til å se tegn og forstå dem som et språk? Poenget er at man har erfart boken, og historien. Lydbok/bok/e-bok er ett fett når historien er i fokus. Det samme spørsmålet kan man stille til ordet bok. Det handler jo ikke nødvendigvis om den fysiske boken, men om historien som er formet på sidene, eller som blir lest opp i en lydfil, eller som manifesterer seg på en skjerm og leverer til alle sammen den samme historien. Burde det være et annet ord for å ha "lest" bøker som dermed ikke blir feil? Slik som at å lese når man hører lydbøker blir feil. Kanskje vi må endre språket etter teknologien. F.eks "Hvilken bok erfarer du nå?"?? :fnise: Blablabla. 

Den boken jeg erfarer nå er Calendar girl januar - Audrey Carlan. 
Jeg synes faktisk den er underholdende jeg, til tross for å være så dårlig at jeg må daske meg selv i panna innimellom og riste på hodet. Men passer bedre å sovne til den enn bøker der jeg håper å få med meg alt som skjer. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp ferdig med Mormor danset i regnet av Trude Teigen. Har gledet meg lenge til å lese den, men for en skuffelse! Dårligste boken jeg har lest i år, selv om historien fra 2.verdenskrig er sterk. 

Nå blir det Murakami igjen, skal lese Trekkoppfuglen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2017 den 19.20, sofie777 skrev:

Har begynt på Idyllwilde av Elizabeth Rae Stevens (fra podcastnettverket Common Room Radio). Så langt veldig bra. Anbefales! (Den kom ut i går)

Jeg ble ferdig i går natt og det var en helt fantastisk bok. Jeg gråt da jeg ble ferdig og det er lenge siden jeg har gjort. Boken handler om en gammel dame som forteller om da hun møtte sin kjære til sitt oldebarn. Det er litt frem og tilbake som i alle kjærlighetsromaner, men den måten Elizabeth skriver på er helt fantastisk til å være hennes første bok. Jeg kjenner litt til den personlige historien hennes og det reflekteres også mye i boken, men hun visste det ikke selv da hun skrev den.

Nå har jeg begynt på Beren og Luthien, den aller siste til J.R.R. Tolkien, og hører på Calibans War, den andre boken i The Expanse-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser China Shakes the World av James Kynge.  Handler om Kina og hvordan samfunnet der har endret seg.

Endret av AnonymSjiraff
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tid til å "sløse" bort lesetiden min på skjønnlitteratur for tiden så nå leser jeg "skriv så det selger" av Christine Calvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Sapiens: A brief history of humankind, Y. N. Harari.

 

 

 

Anonymkode: 2942c...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2017 den 19.25, førstedamen skrev:

Endelig begynt på Et helt halvt år. Har fått streng beskjed om å lese den av samtlige. 

Det er en kjempebra bok! Jeg begynte å grine (skal ikke si hvilken del i boken). Det satte spor, og jeg klarte ikke begynne på oppfølgeren før det hadde gått et par dager :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble akkurat ferdig med "bak lukkede dører". En gripende bok, som ikke er lett å legge fra seg. Nå skal jeg fortsette på "Etter deg" og "mammas svik". Mammas svik klarer jeg ikke lese mye av om gangen. En bok jeg må lese i små doser.. :) Så godt å ha en annen bok i bakhånd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...