Gå til innhold

Hvilken bok leser du nå?


anetted

Anbefalte innlegg

The Moon is a Harsh Mistress, av (tadaaaa) Robert Heinlein. Først trodde jeg noen hadde tatt lett på korrekturlesningen, for språket var ikke bra. Men så viser deg seg at jeg-personen som snakker i begynnelsen av boken, er russer, og alt han sier er skrevet på engelsk, med russisk aksent, og med noen grammatiske feil som utelatelse av enkelte pronomener og så videre. Etter et par sider begynner man å høre den russiske aksenten, og det er veldig fornøyelig.

Vet ikke helt hvor det går foreløpig. Han snakker om Mikey, superdataen som kontrollerer stort sett alt som foregår på Luna-kolonien. Mikey ble plugget inn i alt siden han hadde seriøs overkapasitet, og siden det alltid var mer å gjøre, fikk han koblet på mer og mer minne og flere og flere servere, og plutselig VÅKNET han. Ingen merket noe til det, men Mikey har personlighet, og noen ganger kjeder han seg, og begynner å kødde med ting. Som å gi en renholdsarbeider flere gazillioner dollar i lønn. Pluss de 1185,50 som han har krav på...

Mikey er den smarteste thinkum dinkum maskin du kan tenke deg, men ikke alltid den mest sannferdige, som jeg-personen sier det. Men de har en forståelse, og det ser ut til at det er grunnen til at han blir tilkalt når det er noe rart med måten Mikey fungerer.

Det er et herlig utgangspunkt. Skynet uten apokalypsen, kan du si.

Rettelse: Jeg-personen er ikke russer, han er tredje generasjons "loonie", eller måneboer. Månen er i fremtiden det stedet der jorden sender sine "undesireables", politiske dissidenter, avvikere og folk som gjør seg brysomme. Og den har sin egn lingp og sin egen kultur. "The Moon is a Harsh Mistress" handler om revolusjonen for et fritt Luna. Ganske interessant.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er akkurat ferdig med Robin Hobb sin "Fool's Assassin", som er den første i den nye Farseer trilogien. En svært etterlengtet bok for min del, har ventet og håpet på en ny bok siden den siste kom for 11 år siden! Klarer ikke helt å bestemme hva jeg har lyst til å lese nå.. :-/

Ah - var den bra? Visste ikke denne var allerede publisert (løper og kjøper..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah - var den bra? Visste ikke denne var allerede publisert (løper og kjøper..)

Jeg må innrømme at jeg synes kanskje den var litt langtekkelig, hun brukte så innmari lang tid på å legge opp til plottet, (handlingen i den første boken går sikkert over 15-16 år) men jeg tror samtidig hun har lagt et bra grunnlag for en veldig spennende fortsettelse. Det var uansett deilig å komme tilbake til denne verdenen, Farseer-serien er en av mine all-time favoritter! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser for tiden The Notebook av Nicholas Sparks, men leste nylig The fault in our stars av John Green... En skikkelig sobfest :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Elephant Vanishes, Haruki Murakami

Dette er en samling av Murakamis noveller, og reflekterer veldig godt spektret til forfatteren. Boken er rett og slett absurd, punktvis. På en sublim måte.

Noen ganger stopper man opp, lurer på "hva i all verden er det jeg nettopp har lest?", begynner novellen på nytt og sitter igjen med en "wow!" følelse.

Anbefales. På det varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lucifers evangelium - Tom Egeland

The Rithmatist - Brandon Sanderson (kindle)

The Black Company - Glen Cook (lydbok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ferdig med Gule krokus om våren av Laila Ibrahim, skal begynne på En lang varm sommer av Beatriz Willams nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En mann ved navn Ove, av Fredrik Backman. Fantastisk bok! Veldig morsom, men samtidig med mye alvor. Gruer meg til å bli ferdig, men gleder meg allerede til å lese den på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Heinleins "The Puppet Masters". Alle dere som tror at det vil være en god ting om vi får besøk fra en annen planet, burde lese The Puppet Masters. Egentlig så handler den om fri vilje og menneskets verdighet, men den funker veldig bra som en "the aliens among us"-bok. Litt artig å se Heinleins selvkritiske omtale av den i bokens preface. Tynn intrige og tvilsomt språk, men en god bærende ide, sier han. Vel, boken har vært utgitt ganske mange ganger siden den ble trykket som føljetong første gang. Sikkert fordi den alltid vil være relevant. Som mange av Heinleins bøker er den en klassiker. Innen den sjangeren, iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et helt halvt år av Jojo Moyes. Liker den veldig godt! Litt sånn følelse at jeg ikke kan lese for mye av den om gangen da jeg vil "spare" den ;p

Leste Fritt Fall av Nick Horny rett før den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...