Gå til innhold

Jenta mi er overvektig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror kostholdet i seg selv er helt fint om det er slik du beskriver, så jeg ville over en liten periode registrert hvor store porsjoner hun spiser. Det gjelder også i barnehagen, så be om tilbakemelding fra de også. Nå er dette barnet bare 3 år, men vekten er faktisk ganske høy i forhold til høyden, så jeg ville som forelder ikke hvilt meg på at dette bare går seg til. For barnets skyld. For det er jo noe her som gjør at vekten er høy. Om ikke porsjonene er spesielt store, så hadde jeg kontaktet lege for nærmere råd. Da kan være noe underliggende/andre årsaker. Men som sagt, registrer først hvor store mengder hun spiser. Ber hun om mat mellom måltidene eller om en porsjon til? Slike ting kan si noe om manglende metthetsfølelse. 

Jeg kjenner til en familie hvor det er 4 søsken, nest yngste var ganske kraftig overvektig mens de andre søsknene var slanke, helt fra de var veldig små. Vet de hadde oppfølging på sykehuset, men hva årsaken var vet jeg ikke. Hun har i ung voksen alder hatt slankeoperasjon, da vært overvektig hele livet. 

Anonymkode: de8b6...b40

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ungen min var feit som en julegris som baby. Ble veldig tynn i bhg og så ganske robust og rund på barneskolen. Så skjøt han i været.

Han er 11 år nå. Normal slank, høy og robust for alderen.

En 3 åring hadde jeg ikke brydd meg om vekten på så lenge jeg visste barnet spiste sunt og godt og er aktiv.

Anonymkode: 69659...05a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ungen min var feit som en julegris som baby. Ble veldig tynn i bhg og så ganske robust og rund på barneskolen. Så skjøt han i været.

Han er 11 år nå. Normal slank, høy og robust for alderen.

En 3 åring hadde jeg ikke brydd meg om vekten på så lenge jeg visste barnet spiste sunt og godt og er aktiv.

Anonymkode: 69659...05a

Vel man bør jo bry seg om vekten er unormalt høy, det er jo en grunn til det, og da er det slett ikke sikkert de bare vokser det av seg slik noen barn med litt ekstra gjerne gjør. Mor her har oppgitt høyde og vekt på treåringen. Jeg hadde også særlig vært bekymret dersom barnet i tillegg faktisk spiste sunt i normale mengder og var aktiv, da det kan være noe medisinsk. Det er greit å få en klarhet i hva det skyldes og eventuelt oppfølging rundt dette. 

Anonymkode: de8b6...b40

• Liker 3
Skrevet

I forhold til høyden syns jeg ikke 23 kg hørtes veldig overvektig ut om barnet er 110 cm langt. Barnet er 3 år,og vil nok strekke seg i høyden.

Ikke forstår jeg logikken med at det går under fedme heller. Jeg har feks en som snart blir 6, som er 109 cm og veier 21 kg. Han går under normalvektig på bmi skalen for barn. Hvis han veide 23 kg ville han gått under overvektig, men ikke fedme..

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Selvsagt strekker hun seg, men hun er jo allerede et hode høyere enn jevnaldrende jenter 😅

Kommer aldri til å påføre henne spiseforstyrrelse. Her i huset spiser vi for at kroppen skal fungere optimalt. Jeg trener aktivt CrossFit (konkurrerer også nasjonalt) og barna tar jo etter hva jeg gjør, ikke bare hva jeg sier. De spiser samme som meg og jeg er over middels opptatt av hva jeg putter i meg og det har alltid handlet om prestasjon, ikke presentasjon. Men jeg bikker heller ikke over til fanatisk, så i dag lørdag har vi bakt kanelboller og vi spiser lørdagsgodt men da også med oppskjært frukt og spekeskinke i tillegg. Jeg vil påstå vi har et veldig sunt forhold til mat. 

ts

Anonymkode: b88d8...211

Er måltidene veldig næringstett? En kan jo ha et sunt kosthold, men som er svært kaloririkt. Trenger du næringstett kost på grunn av din trening, så trenger jo ikke barnet ditt på 3år det samme. 
Når det serveres både kanelboller, godteri, spekeskinke og frukt, spiser hun alt? Tenker en kalorimessig så er det jo egentlig bedre å ta en kanelbolle, enn absolutt alt som serveres. Hvis det var tilfellet da. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.9.2026 den 17.06):

Jeg synes ikke vi skal normalisere hverken undervekt eller overvekt. På et slankt barn som holder seg innenfor normalområdet så kan du uten problem telle ribbein.

Anonymkode: 996a4...ad9

Men det du sier her er jo at et normalt barn er et slankt barn. Og jeg reagerer på at man kommer med kategoriske uttalelser som etter mitt skjønn normaliserer skadelig slankekultur fra småbarnsalder, et usunt fokus på vekt og standarder for fysikk som ikke har noe som med helse å gjøre. Noen lubne barn fortsetter å være det og er sunne og friske likevel. Noen barn vokser det av seg. Om 23 kg er bekymringsfullt eller ikke er ikke det jeg uttaler meg om, men at en helsesøster kommer med uttalelser som ekskluderer og sykeliggjør helt normale kropper og kan være med på å barn et forstyrra forhold til mat. At overvekt av og til kan være et symptom på underliggende sykdom rettferdiggjør ikke å sykeliggjøre alle lubne barn, eller å oppfordre til å slanke dem. 

Anonymkode: bfdc1...17b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt det videre. Det er så utrolig vanskelig for folk som har vært tjukke hele livet å bli normalvektige. Så godt som umulig, faktisk. 

Hvis hun spiste både en kanelbolle, litt godteri, et bit spekemat og frukt på lørdag er jo det ganske mye.

Anonymkode: 2d30d...bd4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ikke en eneste proteindrikk/proteinprodukt her i huset. 
Hennes normale dag i matveien kan være havregrøt til frokost hjemme (bløtlagt over natta, h-melk, kanel og eplebiter) lunch i bhg (der er det brød som regel), frukt rundt 14. middag hjemme 16.30. (I dag var det biffgryte og poteter og grønnsaker. I går var det lofoten fiskekaker 86% fisk, grønnsaker og potetbåter, i morgen blir det hjemmelaget tomatsuppe med egg og hjemmelaget kjøttboller) Kveldsmat kan være eggerøre og en frukt.

Helt vanlig bra mat. 

ts

Anonymkode: b88d8...211

Jeg lurer litt på hvorfor du bruker h-melk når du er bekymret for vekta til barnet ditt? Jeg er absolutt ikke en forkjemper for lettprodukter hos barn, men det er vel virkelig de færreste som drikker helmelk i dag? De aller, aller fleste drikker nok lettmelk, evt ekstra lett, uten at dette regnes som skadelig? Hadde du jobbet for å få barnet OPP i vekt, kunne man selvfølgelig introdusert helmelk, men når bekymringen er det motsatte, vil det være et enkelt grep å bytte ut dette iallefall. 

Anonymkode: 582a1...af7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det du sier her er jo at et normalt barn er et slankt barn. Og jeg reagerer på at man kommer med kategoriske uttalelser som etter mitt skjønn normaliserer skadelig slankekultur fra småbarnsalder, et usunt fokus på vekt og standarder for fysikk som ikke har noe som med helse å gjøre. Noen lubne barn fortsetter å være det og er sunne og friske likevel. Noen barn vokser det av seg. Om 23 kg er bekymringsfullt eller ikke er ikke det jeg uttaler meg om, men at en helsesøster kommer med uttalelser som ekskluderer og sykeliggjør helt normale kropper og kan være med på å barn et forstyrra forhold til mat. At overvekt av og til kan være et symptom på underliggende sykdom rettferdiggjør ikke å sykeliggjøre alle lubne barn, eller å oppfordre til å slanke dem. 

Anonymkode: bfdc1...17b

Det er jo sånn at det normale og ønskelige er at barn er slanke. Et barn som er aktivt og spiser sunn mat blir jo nesten aldri overvektig.

Og jeg tror svært få helsesykepleiere oppfordrer til slanking av barn.

Anonymkode: 996a4...ad9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.9.2026 den 20.25):

Jeg er helt sjokkert over at så mange skriver "ta grep" "server mindre porsjoner" "kutt ned på kalorier" "ingen smør på brødskiva" ol UTEN ENGANG Å NEVNE AT MOR MÅ TA KONTAKT MED HELSEPERSONELL FØR hun i det hele tatt bestemmer seg for å slanke en 3 åring! Dette er GARANTERT folk som ikke er ved sitt fulle fem. Alle som har barn vet jo at 3 åringer er litt lubben + man er på jevnlige kontroller på helsestasjon så jeg vil jo nesten tro at dette hadde helsesøster tatt opp om hun var bekymret? Det husker jeg de gjor med vårt barn og h*n så ikke tjukk ut ("vokste" det av seg til neste kontroll)

Om du er så bekymret så bør du jo kontakte helsesøster eller lege, ikke foreta drastiske endringer i kostholdet før du har rådført deg med helsepersonell. Det er også mulig at det er en medisinsk grunn til hvorfor hun legger mye på seg (om du hun gjør det) 

Og igjen: jeg får ikke sagt nok hvor sjokkert jeg er over enkelte i kommentarfeltet som anbefaler slanking av en 3 åring uten engang å vite hennes nøyaktig vekt/høyde eller om det foreligger noe medisinsk bak og ikke minst uten å ha kompetanse på område. Skam dere! 

Anonymkode: c887e...206

Nå anser ikke jeg helsesykepleier som noe bedre på kosthold enn det jeg og far er. Derfor kunne det ikke falt oss inn å spørre om råde der. Vi er opplyste, høyt utdannede mennesker med både leger og ernæringsfysiologer i kretsen. En helsesykepleier har aldri bidratt med noe vi ikke visste fra før. Verken da barna var små eller nå som eldre barn/ungdom. Og ang. slanking. Tror ikke folk mener å slanke denne 3-åringen, men foreldrene må jo passe på mengdene. Man blir nemlig ikke overvektig dersom man spiser tilpasset aktivitetsnivå og alder. En treåri g skal ikke spise like mye som en 12-13 år gammel gutt liksom.

Anonymkode: ba907...c80

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...