AnonymBruker Skrevet 19. september #61 Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg blir paff av at man får lov til å jobbe som helsesøster hvis man kan si noe så.idiotisk normativt om kropper. "Skal kunne telle ribbeina". Jeg var aldri slank som barn, og var lubben opp til og gjennom tenårene. Jeg er ikke det nå, men hvis jeg hadde vært det HADDE DET VÆRT HELT GREIT OG NORMALT! Anonymkode: bfdc1...17b Jeg synes ikke vi skal normalisere hverken undervekt eller overvekt. På et slankt barn som holder seg innenfor normalområdet så kan du uten problem telle ribbein. Anonymkode: 996a4...ad9 6 3
AnonymBruker Skrevet 19. september #62 Skrevet 19. september Jeg ser lubne 3-åringer overalt, også sammen med sporty, slanke foreldre. Dette ville jeg ikke bekymret meg over! Ikke gå i den fella at du begynner å endre på noe når dere allerede gjør «alt» riktig. Da tror jeg det er fort at hun merker det❤️ Vent til hun er 5-6 og se hvordan det ligger an da, eller spør helsestasjonen hva de anbefaler 🥰 Anonymkode: 20915...9cc 1
AnonymBruker Skrevet 19. september #63 Skrevet 19. september Hun er tre år, hun kommer til å strekke seg🙈🤯🙈 bare slutt, du kommer til å påføre ungen din spiseforstyrrelse Anonymkode: 635a2...d78
PorøsAmasone Skrevet 19. september #64 Skrevet 19. september Var hun født tjukk? Noen barn er jo født med noen ekstra bilringer, og er sånn til de er 5-6 selv om de spiser sundt og er aktive har flere nieser samt min egen datter, og alle vokste det av seg.
CrispiP0et Skrevet 19. september #65 Skrevet 19. september Jeg ble så glad for å lese at du aldri vil gi henne lettprodukter eller margarin. Takk! Det sagt, hun høres unektelig stor ut.. Selv var jeg en tykk baby og en lubben smårolling, men fra rundt 3-4 år mistet jeg valpefettet og da jeg var rundt 8 år, veide jeg 24 kg og på slutten av barneskolen var jeg å betrakte som slank. Jeg var også litt over snittet lang, men ikke den lengste i klassen. Hvis magefølelsen sier at noe ikke er helt som det skal, så følg den.. Håper du får god hjelp!
AnonymBruker Skrevet 19. september #66 Skrevet 19. september PorøsAmasone skrev (7 minutter siden): Var hun født tjukk? Noen barn er jo født med noen ekstra bilringer, og er sånn til de er 5-6 selv om de spiser sundt og er aktive har flere nieser samt min egen datter, og alle vokste det av seg. Nei, 3600 gr. Men hun har alltid vært «kompakt». Veid «mye» og vært lang hele veien men da har det ikke vært en tydelig mage slik det er nå. Før har det vært mer jevnt fordelt ts Anonymkode: b88d8...211
AnonymBruker Skrevet 19. september #67 Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hun er tre år, hun kommer til å strekke seg🙈🤯🙈 bare slutt, du kommer til å påføre ungen din spiseforstyrrelse Anonymkode: 635a2...d78 Selvsagt strekker hun seg, men hun er jo allerede et hode høyere enn jevnaldrende jenter 😅 Kommer aldri til å påføre henne spiseforstyrrelse. Her i huset spiser vi for at kroppen skal fungere optimalt. Jeg trener aktivt CrossFit (konkurrerer også nasjonalt) og barna tar jo etter hva jeg gjør, ikke bare hva jeg sier. De spiser samme som meg og jeg er over middels opptatt av hva jeg putter i meg og det har alltid handlet om prestasjon, ikke presentasjon. Men jeg bikker heller ikke over til fanatisk, så i dag lørdag har vi bakt kanelboller og vi spiser lørdagsgodt men da også med oppskjært frukt og spekeskinke i tillegg. Jeg vil påstå vi har et veldig sunt forhold til mat. ts Anonymkode: b88d8...211 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. september #68 Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (På 18.9.2026 den 20.25): Jeg er helt sjokkert over at så mange skriver "ta grep" "server mindre porsjoner" "kutt ned på kalorier" "ingen smør på brødskiva" ol UTEN ENGANG Å NEVNE AT MOR MÅ TA KONTAKT MED HELSEPERSONELL FØR hun i det hele tatt bestemmer seg for å slanke en 3 åring! Dette er GARANTERT folk som ikke er ved sitt fulle fem. Alle som har barn vet jo at 3 åringer er litt lubben + man er på jevnlige kontroller på helsestasjon så jeg vil jo nesten tro at dette hadde helsesøster tatt opp om hun var bekymret? Det husker jeg de gjor med vårt barn og h*n så ikke tjukk ut ("vokste" det av seg til neste kontroll) Om du er så bekymret så bør du jo kontakte helsesøster eller lege, ikke foreta drastiske endringer i kostholdet før du har rådført deg med helsepersonell. Det er også mulig at det er en medisinsk grunn til hvorfor hun legger mye på seg (om du hun gjør det) Og igjen: jeg får ikke sagt nok hvor sjokkert jeg er over enkelte i kommentarfeltet som anbefaler slanking av en 3 åring uten engang å vite hennes nøyaktig vekt/høyde eller om det foreligger noe medisinsk bak og ikke minst uten å ha kompetanse på område. Skam dere! Anonymkode: c887e...206 Og jeg er sjokkert over alle dere som mener at 23 kg på en treåring er "litt lubben". Mine gutter var ikke så tunge før første/andre klasse, og de har helt normal høyde. Anonymkode: 35128...850 4 4
Sokk1 Skrevet 19. september #69 Skrevet 19. september 23kg er jo mye, også i forhold til høyden, og er vel også et stykke over 90 percentilen? det sagt - noen barn er slik at de vokser i bredden før de tar et hopp i høyden og det jevner seg ut igjen. Kanskje er hun sånn, og det kan forklare noe av den vektøkningen du ser nå? Om hun spiser normale barneporsjoner, er i aktivitet og fortsetter å øke i vekt over tid, bør det allikevel følges opp av fastlege/helsesykepleier.
AnonymBruker Skrevet 19. september #70 Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Selvsagt strekker hun seg, men hun er jo allerede et hode høyere enn jevnaldrende jenter 😅 Kommer aldri til å påføre henne spiseforstyrrelse. Her i huset spiser vi for at kroppen skal fungere optimalt. Jeg trener aktivt CrossFit (konkurrerer også nasjonalt) og barna tar jo etter hva jeg gjør, ikke bare hva jeg sier. De spiser samme som meg og jeg er over middels opptatt av hva jeg putter i meg og det har alltid handlet om prestasjon, ikke presentasjon. Men jeg bikker heller ikke over til fanatisk, så i dag lørdag har vi bakt kanelboller og vi spiser lørdagsgodt men da også med oppskjært frukt og spekeskinke i tillegg. Jeg vil påstå vi har et veldig sunt forhold til mat. ts Anonymkode: b88d8...211 Spekeskinke inneholder mye salt da… hvorfor baker du kanelboller og samtidig klager på at jenta di er tjukk? Selvom du er over gjennomsnittet opptatt av trening og tom konkurrerer på nasjonalt nivå, så er du da ingen kostholdsekspert for det! Snakk med helsesøster evt fastlege til barnet ditt… jeg personlig tror dette vil hun vokse av seg. Anonymkode: 635a2...d78 1
AnonymBruker Skrevet 19. september #71 Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spekeskinke inneholder mye salt da… hvorfor baker du kanelboller og samtidig klager på at jenta di er tjukk? Selvom du er over gjennomsnittet opptatt av trening og tom konkurrerer på nasjonalt nivå, så er du da ingen kostholdsekspert for det! Snakk med helsesøster evt fastlege til barnet ditt… jeg personlig tror dette vil hun vokse av seg. Anonymkode: 635a2...d78 Så du mener barnet mitt aldri skal få en kanelbolle? DET er oppskriften på spiseforstyrrelse det. Jeg hadde aldri kunne konkurrert på nasjonalt nivå uten og ha peiling på mat. Har ikke skrytt på meg ernæringsutdannelse her, men jeg kan nok litt mer enn den vanlige mannen i gata. ts Anonymkode: b88d8...211 5
AnonymBruker Skrevet 19. september #72 Skrevet 19. september Kan det hende at dere føler dere gjør det samme som med guttene, men at dere ikke gjør det? Tredje barnet blir jo ofte litt løsere rundt snacks og sukker da de eldre barna allerede har startet. Mye gjøres anderledes med barn tre, ikke så nøye kanskje. De første tre årene er essensielle for grunnlaget for videre helse. Ser også at mor konkurrerer i cross fit?! Muligens mye mat i huset som ikke passet for treåringer? En del hypet proteindrikker og andre treningsprodukter ikke egnet fir barn kanskje? Kan være mye sånt dere gjør med jenta som dere ikke gjorde med guttene som kom først. Med første barnet er man ofte mer nøye. 23 kg er mye! Like mye som en normal 7 åring. Anonymkode: e1860...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 19. september #73 Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan det hende at dere føler dere gjør det samme som med guttene, men at dere ikke gjør det? Tredje barnet blir jo ofte litt løsere rundt snacks og sukker da de eldre barna allerede har startet. Mye gjøres anderledes med barn tre, ikke så nøye kanskje. De første tre årene er essensielle for grunnlaget for videre helse. Ser også at mor konkurrerer i cross fit?! Muligens mye mat i huset som ikke passet for treåringer? En del hypet proteindrikker og andre treningsprodukter ikke egnet fir barn kanskje? Kan være mye sånt dere gjør med jenta som dere ikke gjorde med guttene som kom først. Med første barnet er man ofte mer nøye. 23 kg er mye! Like mye som en normal 7 åring. Anonymkode: e1860...6c0 Ikke en eneste proteindrikk/proteinprodukt her i huset. Hennes normale dag i matveien kan være havregrøt til frokost hjemme (bløtlagt over natta, h-melk, kanel og eplebiter) lunch i bhg (der er det brød som regel), frukt rundt 14. middag hjemme 16.30. (I dag var det biffgryte og poteter og grønnsaker. I går var det lofoten fiskekaker 86% fisk, grønnsaker og potetbåter, i morgen blir det hjemmelaget tomatsuppe med egg og hjemmelaget kjøttboller) Kveldsmat kan være eggerøre og en frukt. Helt vanlig bra mat. ts Anonymkode: b88d8...211 2
AnonymBruker Skrevet 19. september #74 Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke en eneste proteindrikk/proteinprodukt her i huset. Hennes normale dag i matveien kan være havregrøt til frokost hjemme (bløtlagt over natta, h-melk, kanel og eplebiter) lunch i bhg (der er det brød som regel), frukt rundt 14. middag hjemme 16.30. (I dag var det biffgryte og poteter og grønnsaker. I går var det lofoten fiskekaker 86% fisk, grønnsaker og potetbåter, i morgen blir det hjemmelaget tomatsuppe med egg og hjemmelaget kjøttboller) Kveldsmat kan være eggerøre og en frukt. Helt vanlig bra mat. ts Anonymkode: b88d8...211 Dette høres jo veldig bra ut. Som du selv skriver, så kan du dette. Da kan jeg ikke tenke annet at hun strekker seg snart eller at det er bakenforliggende sykdom som gjør henne sånn. Trist at hun selv kommenterer magen. Rart at barn har allerede lagt merke til det. Da for dere bare fokusere positivt. Tråden er brukt på å forklare hvor flott kosthold dere har og at du konkurrerer nasjonalt med cross fit, så ikke noe å si på det. Litt usikker på hva du ville ha råd om egentlig. Anonymkode: e1860...6c0
AnonymBruker Skrevet 19. september #75 Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke en eneste proteindrikk/proteinprodukt her i huset. Hennes normale dag i matveien kan være havregrøt til frokost hjemme (bløtlagt over natta, h-melk, kanel og eplebiter) lunch i bhg (der er det brød som regel), frukt rundt 14. middag hjemme 16.30. (I dag var det biffgryte og poteter og grønnsaker. I går var det lofoten fiskekaker 86% fisk, grønnsaker og potetbåter, i morgen blir det hjemmelaget tomatsuppe med egg og hjemmelaget kjøttboller) Kveldsmat kan være eggerøre og en frukt. Helt vanlig bra mat. ts Anonymkode: b88d8...211 Har du sjekket porsjonsstørrelser? Er hun aktiv? Anonymkode: 8c9d1...0c6
AnonymBruker Skrevet 19. september #76 Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette høres jo veldig bra ut. Som du selv skriver, så kan du dette. Da kan jeg ikke tenke annet at hun strekker seg snart eller at det er bakenforliggende sykdom som gjør henne sånn. Trist at hun selv kommenterer magen. Rart at barn har allerede lagt merke til det. Da for dere bare fokusere positivt. Tråden er brukt på å forklare hvor flott kosthold dere har og at du konkurrerer nasjonalt med cross fit, så ikke noe å si på det. Litt usikker på hva du ville ha råd om egentlig. Anonymkode: e1860...6c0 Egentlig hva jeg skal gjøre når jeg selv føler jeg gjør «alt riktig» 🥲 Anonymkode: b88d8...211
AnonymBruker Skrevet 19. september #77 Skrevet 19. september Min ene var en liten sumobryter som liten, og jeg er så glad for at vi ikke hadde en helsesøster som gjorde det til et problem, men sa så hyggelig "han ligger fint på sin egen kurve ", selv om den kuren lå over alle streker på skjermen. Så ble han slank da han var rundt 10 år, og fryktelig tynn noen år i tenårene, og er nå en slank flott ung mann. Min niese og datter til en venninne var også runde som små, og er nå slanke unge kvinner. Så lenge hun er aktiv og dere har bra kosthold, og ikke mye godteri, så tenker jeg at du får puste med magen. Anonymkode: 8af1f...5df 1
AnonymBruker Skrevet 19. september #78 Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du sjekket porsjonsstørrelser? Er hun aktiv? Anonymkode: 8c9d1...0c6 Nei jeg har kanskje stolt på at hun regulerer det selv, litt for mye. Jeg har ikke reagert at hun spiser mye men jeg kan jo bli blind. Husker jo ikke hvor mye gutta spiste på samme alder og det man gjør hver dag går jo på autopilot. Normalt aktiv. Bedagelig av natur men vi prøver å lufte oss litt hver ettermiddag etter middag og i helgene er vi mye ute Anonymkode: b88d8...211
AnonymBruker Skrevet 19. september #79 Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei jeg har kanskje stolt på at hun regulerer det selv, litt for mye. Jeg har ikke reagert at hun spiser mye men jeg kan jo bli blind. Husker jo ikke hvor mye gutta spiste på samme alder og det man gjør hver dag går jo på autopilot. Normalt aktiv. Bedagelig av natur men vi prøver å lufte oss litt hver ettermiddag etter middag og i helgene er vi mye ute Anonymkode: b88d8...211 Der ville jeg begynt. Kontroller porsjonene (uten at barnet vet det) og gi grønnsaker/frukt/bær etter porsjonen dersom barnet er mer sulten. Alle kan ikke styre det selv. Og mer aktivitet. Anonymkode: 8c9d1...0c6 2 1
Sokk1 Skrevet 20. september #80 Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikke en eneste proteindrikk/proteinprodukt her i huset. Hennes normale dag i matveien kan være havregrøt til frokost hjemme (bløtlagt over natta, h-melk, kanel og eplebiter) lunch i bhg (der er det brød som regel), frukt rundt 14. middag hjemme 16.30. (I dag var det biffgryte og poteter og grønnsaker. I går var det lofoten fiskekaker 86% fisk, grønnsaker og potetbåter, i morgen blir det hjemmelaget tomatsuppe med egg og hjemmelaget kjøttboller) Kveldsmat kan være eggerøre og en frukt. Helt vanlig bra mat. ts Anonymkode: b88d8...211 Selv om dette er et helt fint kosthold, så er det jo ganske kaloririkt. Om hun spiser litt store porsjoner og samtidig er ganske bedagelig har du kanskje svaret ditt der, og må ha litt strengere porsjonskontroll. Hvis guttene var mer aktive er det ikke rart om de spiste like mye som henne og samtidig var slanke. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå