AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Og hun er allerede blitt bevisst og hun er TRE år 😭 Bakgrunnsinfo: jeg har tre barn. To gutter i tillegg, begge er eldre enn henne. Begge er slanke og har alltid vært. Vi foreldre også. Vi har da gitt samme maten til 3 barn og hun har blitt overvektig av det. Jeg er opptatt av mat og helse og lager næringsrik mat, men vi også har jo denne tidsklemmen så innimellom blir det jo raske løsninger. Kosemat/godteri begrenses til lørdager og jeg styrer hvor mye de får. Alltid vann til drikke. McDonalds og lignende kanskje 1 gang hver andre mnd. Jeg skjønner ikke hva annet jeg kan gjøre. Hun er frisk, aktiv og barnehage har heldigvis ikke sagt noe men hva gjør jeg? Venter jeg og ser om hun vokser det av seg? Få time til HS og bli rådført til akkurat det jeg gjør? For ordens skyld, vet ikke hvor høy hun er men hun er 23 kg og sikkert litt over en meter. 110/116 er for lite i klær så nå har vi begynt på 122/128 🥺 Hun har alltid vært på 90-percentilen på HS. Jeg skammer meg (over hva folk tenker om meg, IKKE av henne) selv om jeg ikke burde. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hadde jo stilt seg annerledes om hun hadde blitt servert drittmat. I går kom hun hjem fra barnehagen og sa at noen hadde kalt henne tjukk og at hun ville ta bort magen 😭 Hjertet mitt knuser. Hun er TRE 😭 Anonymkode: b88d8...211 14
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Jeg vil tro hun vokser det av seg, men en kontroll hos helsestasjonen hadde vært en start, i tillegg til å snakke om at alle har forskjellige kropper og at man kan være frisk selv om man er litt større enn andre. Anonymkode: f6d17...b04 3 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Skrevet 6 timer siden Man kan fint bli tjukk av for mye mat, selv om den er sunn. Jeg vil jo tro at dersom kostholdet deres er så bra som du sier (mine barn har dog aldri vært på Mc Donalds), så spiser hun rett og slett for store porsjoner, er for glad i mat. Da må dere begrense! Noen småbarn er så glad i brødmat, at fort sluker 6 skiver, det sier seg selv at det er totalt unødvendig. Anonymkode: 9703c...64f 2 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Skrevet 6 timer siden Dette kan hun fort vokse av seg, barn vokser i rykk og napp… plutselig strekker hun seg. Ville ikke bekymret meg før om 10-12 år i hvert fall Anonymkode: afff5...987 6
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden Tre år - hun vokser seg nok av dette. Små barn skal ikke slankes - de skal vokse inn i høyden. Dere får bare være strengere med kosten og gjerne legge inn mer aktivitet (for musklenes og kroppens motstandsdyktighets skyld, det har lite å si på vekten). Anonymkode: 2dda7...355 7
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden I min familie er vi tykke barn. Gode og runde. Det vokswr vi av oss. En på 3 år skal være god og rund. Anonymkode: a3d13...e95 3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden "Hun vokser det av seg" har vel vært starten for mange kronisk overvektige. Fullt mulig å spise seg overvektig på sunn og næringsrik mat. En grov brødskive inneholder mernæring OG kalorier enn en loffskive feks. Anonymkode: 3ee76...2dc 4 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Hun vokser det av seg" har vel vært starten for mange kronisk overvektige. Fullt mulig å spise seg overvektig på sunn og næringsrik mat. En grov brødskive inneholder mernæring OG kalorier enn en loffskive feks. Anonymkode: 3ee76...2dc Men en på 3 år skal være lubben. Når de er i skolealder så bør man begynne å tenke på det. Ikke når barnet er 3 år. Anonymkode: a3d13...e95 3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden Ta grep, men uten at hun får det med seg. Du vil ikke at hun skal få et langvarig problematisk forhold til kropp/ mat. Kutt ned på kalorier der det går an til henne. F.eks slutt med smør på brødskive, skummet melk i stedet for helmelk eller lettmelk, rent kjøtt og magre produkter slik som kylling og svin, mye grønnsaker (fyller magen og har lite kalorier), flatbrød i stedet for rundstykke ved siden av middag/ suppe, velg bevisst maten med minst andel fett/ sukker. Knekkebrød inneholder som regel mindre kalorier enn brød. Havregrøt på vann er næringsrikt og har mindre kalorier. Det går an å starte på fritidsaktiviteter i den alderen. Eventuelt kom dere mere ut på tur og aktivitet som familie. Hvis hun er den eneste som trenger færre kalorier kan du på forhånd lage porsjonene og servere tilpasset mat. Jeg har et barn jeg prøver å få til å spise flere kalorier. Prøver å ordne det litt i skjul på kjøkkenet før jeg serverer, for å unngå for mye fokus. Anonymkode: 6709c...e7e 3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Man kan fint bli tjukk av for mye mat, selv om den er sunn. Jeg vil jo tro at dersom kostholdet deres er så bra som du sier (mine barn har dog aldri vært på Mc Donalds), så spiser hun rett og slett for store porsjoner, er for glad i mat. Da må dere begrense! Noen småbarn er så glad i brødmat, at fort sluker 6 skiver, det sier seg selv at det er totalt unødvendig. Anonymkode: 9703c...64f Å bruke det at dine barn ikke har vært på mc donalds som noe å skryte av er utrolig sært. De vennene mine som sleit mest med mat var de som kom fra slike restriktive husholdninger. Med en gang de kom for seg selv så ble det overspising av alt de hadde gått glipp av før. Ts,før du slanker barnet så tar du en legesjekk. Anonymkode: 1c46e...98c 7
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): En på 3 år skal være god og rund. Anonymkode: a3d13...e95 Nei. Anonymkode: 5a1ad...1f1 5
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Skrevet 6 timer siden Min datter har en venninne som har vært overvektig hele livet (de er 8 nå). Spiser sunn mat, men enorme mengder, mangler magemål totalt. Husker moren sa når hun var liten at de måtte begrense mengden til henne ellers bare spiste og spiste hun. Om din spiser normale porsjoner for sin alder og er aktiv hadde jeg ikke vært bekymret. Om hun derimot spiser mye og er lite aktiv kan du ta små grep der - først og fremst på aktivitetsbiten. Anonymkode: f1d1f...e51 5
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Skrevet 6 timer siden Jeg tror du må begynne å kutte ned på mengdene, og å gi henne mer kalorifattig mat. Hos oss spiser vi veldig sunt, men vi har ganske kaloririke måltider likevel grunnet ungdommer i vekst som trener hver eneste dag. Jeg bruker olivenolje og en del fullfete produkter til de. Jentene på 5 og 7 som er noe mindre aktive og i saktere vekst får ikke samme mengde kalorier fordi jeg ser at det kan bli et rppoblem, spesielt for ene. Bruker derfor magrere produkter til de og til meg selv og mannen fordi vi heller ikke forbrenner like mye. Nøtter, olivenolje, fet melk og ost, fårepølser og grove brød er kaloririkt selv om det er sunt. Be gjerne barnehagen være med å hjelpe deg å holde igjen litt. Altså, at de kan sende henne fra bordet når vennene er ferdige og gjerne stoppe på en eller to skiver. Samme hos besteforeldre og barnas venner. Så små barn trenger egentlig ganske små mengder mat, men swlvfølgelig riktig mat. Anonymkode: ba907...c80 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Skrevet 6 timer siden Om hun spiser normale mengder ville jeg tro dette ordner seg helt fint, plutselig vokser hun i lengden også Anonymkode: 9eda9...23c
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Men en på 3 år skal være lubben. Når de er i skolealder så bør man begynne å tenke på det. Ikke når barnet er 3 år. Anonymkode: a3d13...e95 Nei det skal de ikke. I så fall er det alvorlig mange utsulta 3-åringer her i landet. Anonymkode: 3ee76...2dc 3
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei det skal de ikke. I så fall er det alvorlig mange utsulta 3-åringer her i landet. Anonymkode: 3ee76...2dc De fleste 3 åringer er søte lubne. Bollekinn og kosemage. Er slik barn ser ut frem til de begynner på skolen. Tynne 3 åringer er mer sjeldent enn lubne. Anonymkode: a3d13...e95
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #17 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Men en på 3 år skal være lubben. Når de er i skolealder så bør man begynne å tenke på det. Ikke når barnet er 3 år. Anonymkode: a3d13...e95 Skal være? Så mitt eldstebarn som veide rundt 13 kilo som 3 åring burde veid 10 kilo mer? Hun har fulgt kurven sin siden 10 mnd og helsestasjon sier hun er helt normal. Min minste er på en høyere percentil rundt 75-85% og vil nok veie mer som 3 åring. Det er også normalt. Det er vel avvik fra sin normale kurve helsestasjon stusser over. Anonymkode: 9ef33...e79 3
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #18 Skrevet 5 timer siden «men vi også har jo denne tidsklemmen så innimellom blir det jo raske løsninger. Hun har alltid vært på 90-percentilen på HS.» Da er hun jo ikke overvektig, men i øvre del av percentilen. Må si jeg syns det er litt ille at du kaller henne overvektig uten at dette er faktisk fastsatt. Størrelse på barnetøy må man ta med en klype salt. Min fireåring er normalvektig selv om noen klær fra toårsalder fremdeles passer. Lite hyggelige kommentarer er selvsagt trist og ugreit. Da synes jeg heller dere bør se på hvordan dere kan støtte henne og hjelpe henne med å svare/ ta det på en hensiktsmessig måte. I stedet for å få det til å bli et problem større enn det faktisk er. Det vil alltid være folk som slenger med leppa innimellom av diverse grunner. Jobb heller med hvordan hun kan ta det og gi masse bekreftelse på at hun er fin akkurat som hun er. Kropper finnes i alle fasonger. Barn vokser i rykk og napp. Plutselig kan hun skyte i været når det gjelder lengde og da blir kroppen mer proporsjonal av seg selv. Anonymkode: 6709c...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Skrevet 5 timer siden Om barnet ikke kan regulere det selv, så er anbefalt porsjonstørrelse barnets egen håndfull. Spiser treåringen din samme mengde som sine eldre brødre? Det stemmer ikke at små barn skal være lubne og overvektige. Spedbarn kan være litt lubne, men dette gjelder jo ikke for en treåring. Barns vekt og høyde blir fulgt opp på helsestasjonen av en grunn. Ville tatt kontakt med lege eller helsestasjonen. https://www.helsenorge.no/overvekt-og-fedme/overvekt-hos-barn/ Anonymkode: a91db...7b2 2
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Skrevet 5 timer siden Hvordan er porsjonene hennes da, i forhold til brødrenes på samme alder? Og hvor aktiv er hun i forhold til dem? Man kan jo bli "stor" av sunn mat også, hvis man spiser mye av den (og nøtter, avokado, olivenolje osv er jo sunt, men også kaloririkt). Er derfor jeg lurer på porsjonsstørrelsene selv om maten er sunn som sådan! Anonymkode: cb090...b6d 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå