AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #21 Skrevet 11 timer siden Verken barn eller voksne skal ha lettprodukter. Dette MÅ dere slutte med. Ikke bruk frøoljer heller. TS - fokuser på å være aktive i hverdagen, gå foran som gode eksempler, spis sunt og variert. Ikke lag problemer av dette rundt middagsbordet med barna - det er oppskriften på et trøblete forhold til mat og vekt for resten av livet. Anonymkode: f3b43...3af 1 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #22 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Om barnet ikke kan regulere det selv, så er anbefalt porsjonstørrelse barnets egen håndfull. Spiser treåringen din samme mengde som sine eldre brødre? Det stemmer ikke at små barn skal være lubne og overvektige. Spedbarn kan være litt lubne, men dette gjelder jo ikke for en treåring. Barns vekt og høyde blir fulgt opp på helsestasjonen av en grunn. Ville tatt kontakt med lege eller helsestasjonen. https://www.helsenorge.no/overvekt-og-fedme/overvekt-hos-barn/ Anonymkode: a91db...7b2 Er fra 4 års alder og oppover til skolealder at lubbenheten avtar. Anonymkode: a3d13...e95 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #23 Skrevet 9 timer siden Vokser det av seg. Min sønn var slik noen år. Å det kom godt med når han måtte ta en operasjon og ble syk. Bare sørg for de er aktive ta de med ut. Så de får brukt kroppen . Anonymkode: 22cbf...ae7 1
Ulven Skrevet 9 timer siden #24 Skrevet 9 timer siden Hvis man tar utgangspunkt i akkurat 3 år, 100 cm høyde og 23 kg gir det iso-kmi som tilsvarer alvorlig fedme. Så vil dette selvfølgelig endres litt i forhold til om hun er tre eller tre år og 11 måneder, eller 95 cm eller 110. Uansett er hun såpass overvektig at jeg mener dere bør få hjelp fra overvektsteamet på sykehuset. Mange barneavdelinger har spesielle fagfolk på dette feltet, og noen har også egne team. Der kan hun bli utredet for å se om det er noen hormonelle/fysiske grunner til overvekten og dere vil kunne få hjelp av ernæringsrådgiver. Det er veldig viktig å ta tak i dette nå siden forskning viser at barn som er overvekige har en betydelig større risiko for å forbli eller bli overvektige som voksne. Fastlegen kan henvise dere videre, og inntil dere får time kan du drive porsjonskontroll. 3
Smilii Skrevet 8 timer siden #25 Skrevet 8 timer siden Tråden er ryddet for brukerdebatt. Smilii, mod.
Uanonym bruker Skrevet 8 timer siden #26 Skrevet 8 timer siden (endret) Du skriver at hun alltid har ligget på 90-percentilen, men som Ulven skriver, så er 23 kg og 100 cm (dersom det er de riktige målene) langt over 90-percentilen for en 3-åring. Så da er spørsmålet når hun ble overvektig? Har det gått gradvis, eller er det noe som plutselig har kommet? I siste tilfelle kan det jo være sykdom av noe slag. Jeg ville uansett kontakta helsestasjon eller fastlege, fått målt og veid nøyaktig, og bedt om råd. Når det gjelder kosthold, blir folk først og fremst overvektige av for mye mat, ikke av usunn mat. Usunn mat er selvfølgelig dårlig for helsa, men det gjør ikke nødvendigvis at man blir tjukk. Så at datteren din spiser samme mat som brødrene, betyr nok at hun rett og slett spiser mer (i forhold til størrelsen) enn dem. Endret 8 timer siden av Uanonym bruker 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #27 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Man kan fint bli tjukk av for mye mat, selv om den er sunn. Jeg vil jo tro at dersom kostholdet deres er så bra som du sier (mine barn har dog aldri vært på Mc Donalds), så spiser hun rett og slett for store porsjoner, er for glad i mat. Da må dere begrense! Noen småbarn er så glad i brødmat, at fort sluker 6 skiver, det sier seg selv at det er totalt unødvendig. Anonymkode: 9703c...64f Ok almond mom. Noen spiser mer enn andre, en stor porsjon for noen er en normal porsjon for andre. Så lenge maten er sunn og næringsrik må barnet få spise seg mett. Håper ikke holdningene dine fører til spiseforstyrrelser hos barna dine på sikt. Anonymkode: 3e377...259 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #28 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Og hun er allerede blitt bevisst og hun er TRE år 😭 Bakgrunnsinfo: jeg har tre barn. To gutter i tillegg, begge er eldre enn henne. Begge er slanke og har alltid vært. Vi foreldre også. Vi har da gitt samme maten til 3 barn og hun har blitt overvektig av det. Jeg er opptatt av mat og helse og lager næringsrik mat, men vi også har jo denne tidsklemmen så innimellom blir det jo raske løsninger. Kosemat/godteri begrenses til lørdager og jeg styrer hvor mye de får. Alltid vann til drikke. McDonalds og lignende kanskje 1 gang hver andre mnd. Jeg skjønner ikke hva annet jeg kan gjøre. Hun er frisk, aktiv og barnehage har heldigvis ikke sagt noe men hva gjør jeg? Venter jeg og ser om hun vokser det av seg? Få time til HS og bli rådført til akkurat det jeg gjør? For ordens skyld, vet ikke hvor høy hun er men hun er 23 kg og sikkert litt over en meter. 110/116 er for lite i klær så nå har vi begynt på 122/128 🥺 Hun har alltid vært på 90-percentilen på HS. Jeg skammer meg (over hva folk tenker om meg, IKKE av henne) selv om jeg ikke burde. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hadde jo stilt seg annerledes om hun hadde blitt servert drittmat. I går kom hun hjem fra barnehagen og sa at noen hadde kalt henne tjukk og at hun ville ta bort magen 😭 Hjertet mitt knuser. Hun er TRE 😭 Anonymkode: b88d8...211 Ta avføringsprøve hos Albahealth og fiks tarmfloraen hennes med målrettet probiotika. Anonymkode: b72a3...ab0
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #29 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg tror du må begynne å kutte ned på mengdene, og å gi henne mer kalorifattig mat. Hos oss spiser vi veldig sunt, men vi har ganske kaloririke måltider likevel grunnet ungdommer i vekst som trener hver eneste dag. Jeg bruker olivenolje og en del fullfete produkter til de. Jentene på 5 og 7 som er noe mindre aktive og i saktere vekst får ikke samme mengde kalorier fordi jeg ser at det kan bli et rppoblem, spesielt for ene. Bruker derfor magrere produkter til de og til meg selv og mannen fordi vi heller ikke forbrenner like mye. Nøtter, olivenolje, fet melk og ost, fårepølser og grove brød er kaloririkt selv om det er sunt. Be gjerne barnehagen være med å hjelpe deg å holde igjen litt. Altså, at de kan sende henne fra bordet når vennene er ferdige og gjerne stoppe på en eller to skiver. Samme hos besteforeldre og barnas venner. Så små barn trenger egentlig ganske små mengder mat, men swlvfølgelig riktig mat. Anonymkode: ba907...c80 NEI. Fet mat produserer GLP-1-hormonet som gir metthetsfølelse! Anonymkode: b72a3...ab0
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #30 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ta grep, men uten at hun får det med seg. Du vil ikke at hun skal få et langvarig problematisk forhold til kropp/ mat. Kutt ned på kalorier der det går an til henne. F.eks slutt med smør på brødskive, skummet melk i stedet for helmelk eller lettmelk, rent kjøtt og magre produkter slik som kylling og svin, mye grønnsaker (fyller magen og har lite kalorier), flatbrød i stedet for rundstykke ved siden av middag/ suppe, velg bevisst maten med minst andel fett/ sukker. Knekkebrød inneholder som regel mindre kalorier enn brød. Havregrøt på vann er næringsrikt og har mindre kalorier. Det går an å starte på fritidsaktiviteter i den alderen. Eventuelt kom dere mere ut på tur og aktivitet som familie. Hvis hun er den eneste som trenger færre kalorier kan du på forhånd lage porsjonene og servere tilpasset mat. Jeg har et barn jeg prøver å få til å spise flere kalorier. Prøver å ordne det litt i skjul på kjøkkenet før jeg serverer, for å unngå for mye fokus. Anonymkode: 6709c...e7e Håpløst utdatert, det der hjelper ingen! Lavkaloridietter funker ikke, og er hårreisende å foreslå for en treåring! Anonymkode: 269f9...f75 1 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #31 Skrevet 1 time siden Ville passet på porsjonene, uten at barnet får det med seg. Øk mengdene med grønnsaker, gi gjerne det før middag også når de fleste er sultne og kan knaske på slikt. Anonymkode: 8c9d1...0c6
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #32 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men en på 3 år skal være lubben. Når de er i skolealder så bør man begynne å tenke på det. Ikke når barnet er 3 år. Anonymkode: a3d13...e95 Mine barn har aldri vært lubne. De har hele tiden vært på den spinkle siden og er nå to slanke tenåringer begge to. Så man må ikke være lubben som barn. Anonymkode: 996a4...ad9 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #33 Skrevet 1 time siden Ts her. Jeg kommer aldri til å gi henne lettprodukter og margarin/frøoljer. Jeg mener kroppen sier ifra når den er mett når den får tilført riktig mat (ren mat) og det er jo i hovedsak det hun får. Men jeg la merke til i dag at hun spiser veldig fort og det tar jo tid før metthetssignalene treffer hjernen. Så vi får prøve å ta naturlige pauser! Har også tatt kontakt med HS. Takk for svar! Anonymkode: b88d8...211 3
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #34 Skrevet 1 time siden Jeg ville startet å kontrollere hvor mye hun spiser. Ta på porsjoner, og si at hun kan ta et eple hvis hun ikke blir mett. Min jente er 6,5 år, og veier 19,5 kilo, og er ifølge helsesøster akkurat der hun skal være ift høyde. Hun har nettopp begynt å bruke 122/128. Dette kan være litt stort for henne, selv om hun er 122 cm. Så hun er vertfall stor ift min jente. Så kan jo være din jente er høy for alderen i tillegg? Og da er jo ikke vekten så mye. Uansett tror jeg det er mye lettere å sette inn tiltak tidlig, hvis det skal vise seg at hun er overvektig. Og at hun da slipper senskader ved overvekt. Anonymkode: 6b5d6...58e
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #35 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts her. Jeg kommer aldri til å gi henne lettprodukter og margarin/frøoljer. Jeg mener kroppen sier ifra når den er mett når den får tilført riktig mat (ren mat) og det er jo i hovedsak det hun får. Men jeg la merke til i dag at hun spiser veldig fort og det tar jo tid før metthetssignalene treffer hjernen. Så vi får prøve å ta naturlige pauser! Har også tatt kontakt med HS. Takk for svar! Anonymkode: b88d8...211 Nei, det er feil. Ikke alle kropper /hoder gir beskjed. Venninnen min, som er ernæringsfysiolog på sykehuset, har en datter som kun får ren og god mat. Men hun klarer ikke regulere mengden selv, har aldri klart det. Så når hun er på besøk får vi beskjed om å stoppe henne etter så og så mye mat. Men helt enig om å ikke gi lettprodukter. Fortsett med god og sunn mat, bare i mindre mengder. Anonymkode: 6b5d6...58e 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #36 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): De fleste 3 åringer er søte lubne. Bollekinn og kosemage. Er slik barn ser ut frem til de begynner på skolen. Tynne 3 åringer er mer sjeldent enn lubne. Anonymkode: a3d13...e95 Hæ? Det er ikke uvanlig at man er slank når man er 3 år, det er faktisk normalen å være slank. De barna som har vært lubne pleier som regel å vokse til å bli slank innen 3 år... AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts her. Jeg kommer aldri til å gi henne lettprodukter og margarin/frøoljer. Jeg mener kroppen sier ifra når den er mett når den får tilført riktig mat (ren mat) og det er jo i hovedsak det hun får. Men jeg la merke til i dag at hun spiser veldig fort og det tar jo tid før metthetssignalene treffer hjernen. Så vi får prøve å ta naturlige pauser! Har også tatt kontakt med HS. Takk for svar! Anonymkode: b88d8...211 Synes du skal ta en legetime og i tillegg til HS. Blodprøver og slikt. Hun er jo uvanlig stor, altså mitt barn var så vidt 23 kg i første klasse og var mye høyere.... Det må jo være noe mer hormoner eller no, har ingen reagert på disse kontrollene? Anonymkode: 1c46e...98c 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #37 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): De fleste 3 åringer er søte lubne. Bollekinn og kosemage. Er slik barn ser ut frem til de begynner på skolen. Tynne 3 åringer er mer sjeldent enn lubne. Anonymkode: a3d13...e95 Atte hø? Jeg var radmager som 3-åring selv om jeg spiste helt enorme mengder mat. Kunne sluke 6 brødskiver med masse smør og leverpostei med majones. Beina stakk ut. Eneste jeg kjenner som var lubne 3-åringer er overvektige voksne. Anonymkode: e135c...78e
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #38 Skrevet 1 time siden Jeg hadde en på 90-100 persentil. Det gikk nedover på percentilem ca da han var 3 år. Han lever på luft og jeg forstår ikke at han klarer å leve på det lille jeg ser han spise, men han er frisk og rask. Jeg vet ikke om det hjelper deg, men jeg er hvertfall veldig bevisst på å ikke tvinge han til å spise en smule etter han gir tegn på å være mett. Dette er bare min opplevelse, men det er sykt små porsjoner de egentlig trenger. Anonymkode: ae270...090
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #39 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Man kan fint bli tjukk av for mye mat, selv om den er sunn. Jeg vil jo tro at dersom kostholdet deres er så bra som du sier (mine barn har dog aldri vært på Mc Donalds), så spiser hun rett og slett for store porsjoner, er for glad i mat. Da må dere begrense! Noen småbarn er så glad i brødmat, at fort sluker 6 skiver, det sier seg selv at det er totalt unødvendig. Anonymkode: 9703c...64f Så fint at barna dine dog aldri har vært på MC Donalds. Hva i all verden hadde det egentlig med saken å gjøre? Anonymkode: 25499...5ff 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #40 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): De fleste 3 åringer er søte lubne. Bollekinn og kosemage. Er slik barn ser ut frem til de begynner på skolen. Tynne 3 åringer er mer sjeldent enn lubne. Anonymkode: a3d13...e95 Nei det stemmer ikke. Jeg var bekymret for min gutt når vi gikk til kontroller på helsestasjonen for jeg syntes at han var tynn. Helsesøster sa da at på førskolebarn så skal man kunne telle ribbeina. Videre sa hun at siden flere barn er overvektige i dag så ser de som er vanlig tynne enda tynnere ut. Anonymkode: 996a4...ad9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå