Gå til innhold

Jenta mi er overvektig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har selv ei som er syltynn og ei som altid var rund. Uansett om hun var mer aktiv og spiste mindre. Nå er hun 13 år, 176 cm høy og er slank. 

Hun ble vel slank rundt 10 år. Jeg var aldri bekymret for det. Så jeg ville ikke stresset TS. Ungen er 3 år. Det vil komme i rykk og napp 🥰

Anonymkode: 8cf16...57f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt sjokkert over at så mange skriver "ta grep" "server mindre porsjoner" "kutt ned på kalorier" "ingen smør på brødskiva" ol UTEN ENGANG Å NEVNE AT MOR MÅ TA KONTAKT MED HELSEPERSONELL FØR hun i det hele tatt bestemmer seg for å slanke en 3 åring! Dette er GARANTERT folk som ikke er ved sitt fulle fem. Alle som har barn vet jo at 3 åringer er litt lubben + man er på jevnlige kontroller på helsestasjon så jeg vil jo nesten tro at dette hadde helsesøster tatt opp om hun var bekymret? Det husker jeg de gjor med vårt barn og h*n så ikke tjukk ut ("vokste" det av seg til neste kontroll)

Om du er så bekymret så bør du jo kontakte helsesøster eller lege, ikke foreta drastiske endringer i kostholdet før du har rådført deg med helsepersonell. Det er også mulig at det er en medisinsk grunn til hvorfor hun legger mye på seg (om du hun gjør det) 

Og igjen: jeg får ikke sagt nok hvor sjokkert jeg er over enkelte i kommentarfeltet som anbefaler slanking av en 3 åring uten engang å vite hennes nøyaktig vekt/høyde eller om det foreligger noe medisinsk bak og ikke minst uten å ha kompetanse på område. Skam dere! 

Anonymkode: c887e...206

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rett over 100 cm og 23!!!!!!! Kilo er jo helt vilt, faktisk. 

Jeg har en som er fem år nå, han er 16 cm høy og veier 15,9. 

23 kilo på like mange centimeter! Denne treåringen er forbi valpefett, altså! 

TS må ha hjelp fra helsevesenet. 

Anonymkode: 2dda7...355

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rett over 100 cm og 23!!!!!!! Kilo er jo helt vilt, faktisk. 

Jeg har en som er fem år nå, han er 16 cm høy og veier 15,9. 

23 kilo på like mange centimeter! Denne treåringen er forbi valpefett, altså! 

TS må ha hjelp fra helsevesenet. 

Han er selvfølgelig ikke 16 cm høy - men 106! 🤦🏼‍♀️🤣

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er selvfølgelig ikke 16 cm høy - men 106! 🤦🏼‍♀️🤣

:ler:

Anonymkode: 1c46e...98c

AnonymBruker
Skrevet

Nei, alle kjenner ikke naturlig metthetsfølelse, det er bare en myte. Da hadde det jo ikke fantes tjukke folk. 

Anonymkode: 74ec2...12e

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og hun er allerede blitt bevisst og hun er TRE år 😭

Bakgrunnsinfo: jeg har tre barn. To gutter i tillegg, begge er eldre enn henne. Begge er slanke og har alltid vært. Vi foreldre også. 

Vi har da gitt samme maten til 3 barn og hun har blitt overvektig av det. Jeg er opptatt av mat og helse og lager næringsrik mat, men vi også har jo denne tidsklemmen så innimellom blir det jo raske løsninger. Kosemat/godteri begrenses til lørdager og jeg styrer hvor mye de får. Alltid vann til drikke. McDonalds og lignende kanskje 1 gang hver andre mnd.

Jeg skjønner ikke hva annet jeg kan gjøre. Hun er frisk, aktiv og barnehage har heldigvis ikke sagt noe men hva gjør jeg? Venter jeg og ser om hun vokser det av seg? Få time til HS og bli rådført til akkurat det jeg gjør? 

For ordens skyld, vet ikke hvor høy hun er men hun er 23 kg og sikkert litt over en meter. 110/116 er for lite i klær så nå har vi begynt på 122/128 🥺 Hun har alltid vært på 90-percentilen på HS.

Jeg skammer meg (over hva folk tenker om meg, IKKE av henne) selv om jeg ikke burde. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hadde jo stilt seg annerledes om hun hadde blitt servert drittmat. 

I går kom hun hjem fra barnehagen og sa at noen hadde kalt henne tjukk og at hun ville ta bort magen 😭 Hjertet mitt knuser. Hun er TRE 😭

Anonymkode: b88d8...211

Er du bekymret,  ta henne til helsestasjon,  spør om veiing og måling og ta det derfra.  Jeg tenker det skal litt til at treåring blir beskrevet som overvektig...

Anonymkode: b8770...51b

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og hun er allerede blitt bevisst og hun er TRE år 😭

Bakgrunnsinfo: jeg har tre barn. To gutter i tillegg, begge er eldre enn henne. Begge er slanke og har alltid vært. Vi foreldre også. 

Vi har da gitt samme maten til 3 barn og hun har blitt overvektig av det. Jeg er opptatt av mat og helse og lager næringsrik mat, men vi også har jo denne tidsklemmen så innimellom blir det jo raske løsninger. Kosemat/godteri begrenses til lørdager og jeg styrer hvor mye de får. Alltid vann til drikke. McDonalds og lignende kanskje 1 gang hver andre mnd.

Jeg skjønner ikke hva annet jeg kan gjøre. Hun er frisk, aktiv og barnehage har heldigvis ikke sagt noe men hva gjør jeg? Venter jeg og ser om hun vokser det av seg? Få time til HS og bli rådført til akkurat det jeg gjør? 

For ordens skyld, vet ikke hvor høy hun er men hun er 23 kg og sikkert litt over en meter. 110/116 er for lite i klær så nå har vi begynt på 122/128 🥺 Hun har alltid vært på 90-percentilen på HS.

Jeg skammer meg (over hva folk tenker om meg, IKKE av henne) selv om jeg ikke burde. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hadde jo stilt seg annerledes om hun hadde blitt servert drittmat. 

I går kom hun hjem fra barnehagen og sa at noen hadde kalt henne tjukk og at hun ville ta bort magen 😭 Hjertet mitt knuser. Hun er TRE 😭

Anonymkode: b88d8...211

Si " Du er en sunn, frisk og nydelig jente som kan bevege deg akkurat som du ønsker. Dette med at noen deler av kroppen er litt annerledes enn du ønsker blir du mer fornøyd med etterhvert som du vokser og blir større. Man vokser litt i rykk og napp i høyden mm. Spis til måltidene og vær med på fysiske aktiviteter så jevner dette seg ut om noen år".

Du kan jo evt vise bilder av deg selv fra du var lita til nå. Både gravidbilder osv. Mye som endrer seg med kroppen i løpet av livet🤗

Ellers så er dette en øyeblikksgreie og popper inn i hodet også ut igjen. Så hun tenker nok ikke så mye på dette selv om du synes det kan være en kjip greie som hun har oppdaget om seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Hos noen kan det være hormonelt og problemer med insulinet. Noen blir nesten aldri mett og spiser store porsjoner og har alltid lyst på noe. Og selv om man da spiser sunt så kan man legge på seg pga mengden mat. Eller at man har mye lettere å legge på seg enn andre pga økt fettlagring (selv om man spiser normale mengder). Hos familier der alle er slanke og alle spiser det samme men kun ett barn er overvektig så kan det lønne seg å ta noen blodprøver blant annet. Fett og proteiner  er viktig  for å bli ordentlig mett og holde seg mett lenger og stabilisere blodsukkeret. Men man trenger også karbohydrater selvfølgelig.

Anonymkode: 38491...892

AnonymBruker
Skrevet

Hørtes litt mye ut ja. Min jente er 100cm og 15,2 kg. 

Noen mangler jo metthetsfølelse, så dette burde jo fastlege også hjelpe med, ikke bare helsestasjon. Bedre å ta grep nå enn senere

Anonymkode: 9170a...9d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De fleste 3 åringer er søte lubne. Bollekinn og kosemage. Er slik barn ser ut frem til de begynner på skolen.

Tynne 3 åringer er mer sjeldent enn lubne.

Anonymkode: a3d13...e95

De fleste 3-åringer veier ikke 23 kilo!!

Anonymkode: d9bd3...5c0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det med helsestasjonen. 23kg på en treåring er langt over 90-percentilen. Om hun har gjort et stort hopp der så burde de følge opp (og kanskje utelukke medisinske årsaker). ❤️

Anonymkode: b2a12...e50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...