Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ts her! 
Skulle bare få bekreftet at jeg har lite som jeg tenkte. Så av nyggerighet ja! 

Anonymkode: 19bc7...401

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

240.000kr. Vi er to stk. 

Anonymkode: ce416...53d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2026 den 8.44):

Jeg tenker det er fint med bufferkonto, og har selv ca 150k. Men når jeg leser slike tråder så tenker jeg litt på hva planen er dersom inntekten plutselig faller?

Det er jo fort gjort å tenke at 300–500k er en kjempestor buffer. Og ja, det er mye penger. Men hvis du blir arbeidsledig og inntekten plutselig faller betydelig, så går de pengene fortere enn man kanskje tror.

Særlig for de som tjener over 6G. Da får du jo ikke dagpenger beregnet av hele lønna. Har du for eksempel 1 mill i lønn, er det ganske stor forskjell på vanlig lønn og det du faktisk får utbetalt som arbeidsledig.

Da synes jeg egentlig det er mer interessant å vite:

Hva har du i faste kostnader hver måned utenom bolig/lån?

Hvor mye av forbruket kan du faktisk kutte dersom inntekten faller?

Og hvor lenge kan du opprettholde dagens økonomi dersom du plutselig må klare deg på kanskje halvparten av tidligere inntekt?

For det er jo forskjell på å ha 500k på konto og å ha 500k på konto når du har 30k i nødvendige månedlige utgifter kontra 60–70k.

Så jeg tenker egentlig at spørsmålet ikke bare er hvor stor buffer man har, men hvor mange måneder man faktisk kan fly på den dersom inntekten endrer seg.

Og så er det selvfølgelig fint å ha rammelån og tilgjengelig kreditt, men det er jo fortsatt lånte penger. Det er noe annet enn å ha pengene tilgjengelig selv.

Jeg tror mange er flinke til å planlegge for at bilen ryker eller kjøleskapet må byttes, men kanskje ikke like flinke til å planlegge for hva som skjer dersom inntekten plutselig blir 40–50 % lavere.

Det er kanskje den viktigste bufferen å ha en plan for.

Anonymkode: 09aca...363

Nå finnes det jo flere grep de fleste kan gjøre dersom inntekten skulle falle betraktelig. Vi har ca 80 000kr i faste utgifter (inkludert mat og alt) og har en inntekt på 130 000kr. De utgiftene på 80k kan vi fint få ned ved å spise billigere mat, søke om avdragsfrihet, stoppe lånet i lånekassen etc. Men jeg forstår hva du mener, og det er nok mange som ikke planlegger økonomien sin godt nok. Men de det gjelder er ofte de samme som ikke har kunnskap og mulighet til å ha 500k i oppsparte midler.

Anonymkode: c4550...b47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts her! 
Skulle bare få bekreftet at jeg har lite som jeg tenkte. Så av nyggerighet ja! 

Anonymkode: 19bc7...401

Synes ikke det er ille når du har 23.000,- på konto som ikke er tiltenkt noe enda? 

Håper du kan klare å tenke at det er nok per nå, og at det vil vokse med tida. 

Anonymkode: aea56...cac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har null i buffer. Tjener 57 000 netto hver måned og har 48 000 i faste utgifter. 

Anonymkode: cc60f...e37

AnonymBruker
Skrevet

Har 40k i ren bufferkonto. Men sparer også i aksjer og fond på siden, så om noe virkelig gikk galt, kunne jeg tatt derfra. 

Anonymkode: 6b4b8...6c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2026 den 19.43):

Folk er nysgjerrige akkurat sånn som deg. 

Anonymkode: b8251...c3c

Jeg er ikke nysgjerrig på andre sin økonomi. Er ikke så opptatt av egen økonomi engang, bare det går rundt så er det nok. 

Anonymkode: bb363...4a5

AnonymBruker
Skrevet

Total buffer er rundt 250 000 for oss begge, fordelt på fond og sparekontoer. I tillegg så har vi 5 stk nedbetalte biler som kan selges ved behov (3 av de er veteranbiler). Huset er også 80% nedbetalt. 

Men det har kostet i både arbeid og forsakelser. 

Anonymkode: 555b3...2c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

600 000💚

Det gir meg trygghet fordi jeg har litt dårlig helse og sliter med å finne veien videre... Er sykmeldt men kan jo ikke være det for alltid.

Anonymkode: a1b8e...c5a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har null i buffer. Tjener 57 000 netto hver måned og har 48 000 i faste utgifter. 

Hiver du resten av pengene?

Anonymkode: 6967b...723

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

20k, men har rammelån. 

Anonymkode: bce11...e75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2026 den 20.09):

Dette er mitt mål, men akkurat nå har jeg 0 kr på buffer 😅 En ungdom som begynte på teknologi og industrifag med alt det krever av utstyr, en kranglete bil og en ferietur som kanskje var pittelitt dyrere enn jeg hadde råd til i sommer. Nå er det bare å sette alle kluter til igjen 😄

Anonymkode: 4a59a...994

Mtp. ungdommen som begynte på TIF. Dere kan søke om stipend. Utstyr for min ungdom på tif kostet 4000 i fjor, og det var det han fikk i stipend. 😊

Anonymkode: 2b1fd...317

• Nyttig 1
Skrevet

3-4 månedslønner hver, jeg og mannen. Resten er på sparekonto med to uttak i året. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2026 den 10.19):

Hiver du resten av pengene?

Anonymkode: 6967b...723

Nei, de resterende er mat, klær, fritid og husholdning etc

AnonymBruker
Skrevet

Ca 60 000. Prøver å spare litt hver mnd. 

Anonymkode: 46ed0...ffc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...