AnonymBruker Skrevet i går, 15:15 #81 Skrevet i går, 15:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spurdte ikkje hvor gammel du var, men hva du forbinder med "gamle dager" sett igjennom dine øyne. Forskjellen på brukskonto / bufferkonto : brukskontoen er til hverdagsbruk med lønn / regninger, mens bufferkontoen er en sparekonto er for uvented, og uforutsette utgifter. Medienes rolle: Utover 2000- og 2010-tallet begynte forbrukerøkonomer (som i DNB og SpareBank 1) aktivt å bruke «bufferkonto» i aviser og rådgivning for å skille hverdagssparing fra langsiktig sparing. Digitalisering: Da nettbankene kom, ble det enkelt for folk å opprette egne, dedikerte kontoer med egne navn, og begrepet kom med i dagligtaliseringen. Nå har myndighetene oppfordret folk til å ha en "kontantbeholdning" som ledd i beredskap. Anonymkode: d652f...2dd Hva har dette med temaet i hi å gjøre? Anonymkode: 2e96e...6b0 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:34 #82 Skrevet i går, 15:34 AnonymBruker skrev (På 21.8.2026 den 15.40): Hva er poenget med å snoke i andre sin buffererkontoer ? Handler det om ren nysgjerrighet eller en gallupundersøkelse. ? Anonymkode: d652f...2dd Skjønner heller ikke poenget med tråden. En masse anonyme folk som ramser opp hva de har i banken… eller bare finner på…? 🙄😅 Anonymkode: da19c...702
Hololo Skrevet i går, 15:46 #83 Skrevet i går, 15:46 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønner heller ikke poenget med tråden. En masse anonyme folk som ramser opp hva de har i banken… eller bare finner på…? 🙄😅 Anonymkode: da19c...702 Det er litt slik vi mennesker er bygget opp, vi liker å sammenligne oss med andre, og derfor dukker disse og lignende tråder opp. Om det er buffer, fond eller boliglån, selv oppgir jeg aldri tall for synes det er uinteressant, men jeg liker økonomi så tar gjerne en diskusjon om buffer, er bare "tall" biten som jeg ikke bryr meg så mye om , men for de som ønsker skal selvfølgelig få lov. Er bare å ignorere om du ikke finner noe mening i det. 1
alfathealfa Skrevet i går, 15:50 #84 Skrevet i går, 15:50 Tenker en bufferkonto burde kunne dekke litt større utgifter som man kan regne med dukker opp av og til. Det handler mindre om beløp og mer om hvilken risiko man har i livet sitt. F.eks. vil det kunne bety mye for en barnefamilie om de ikke trenger å tenke på penger hvis vaskemaskinen ryker, men bare kan gå og kjøpe en ny uten bekymringer. Så en 7-10 000 på bok vil bety mye. Har man bil, kan det av og til dukke opp større reparasjoner. Et nytt batteri kan du få skiftet til 5-8 000, men av og til slenger det på en reparasjon til 50-60 000. Har man hus, bør man ideelt sett kunne klare å få malt huset, takle en sprukket dør osv. For en huseier vil 100 000 på bok kunne være viktig. Så det der kommer jo helt an på. Det som ligger i bunnen er det viktigste. At man klarer den alminnelige driften i husholdningen, klarer å betale regninger til tiden uten å måtte vente fordi man ikke har penger, kan kjøpe ny dress til barnet når den gamle er for liten osv. Det er endel familier som strever med det. Det er en stor påkjenning å aldri klare å komme ajour. Å ha lite betyr også at man kan tvinges til å ta kortsiktige valg. Det er et stort stress å leve under. Hvis man har det slik, er det viktig å vite at kommunen har en tjeneste for økonomirådgivning og gjeldsrådgivning. Få en avtale heller før enn senere. Og så må alle vite og forstå at når noen sier «Alle har vel en femtilapp!!» så har ikke alle det. Benytter anledningen til å nevne det.
AnonymBruker Skrevet i går, 15:57 #85 Skrevet i går, 15:57 Bruker rammelån som buffer. Der har jeg ca 2mill tilgjengelig. Anonymkode: c82be...b15
AnonymBruker Skrevet i går, 16:21 #86 Skrevet i går, 16:21 De fleste har idag avtalegiro til faste ugifter med fast trekk hver mnd. fra brukskonto , folk flest flytter penger fra den ene kontoen til den andre Nå er det mange som ikkje er så digitale, og betale sin regninger m/postgiro, og mange har nok framleis bare en lønnskonto som som de betaler alle regninger av. Anonymkode: d652f...2dd
AnonymBruker Skrevet i går, 16:32 #87 Skrevet i går, 16:32 AnonymBruker skrev (På 20.8.2026 den 14.29): Her har jeg ca 23000 om det skulle skje noe. Har generelt lite og ikke god økonomi. Dere med millioner trenger kanskje ikke svare her 🤔 Anonymkode: 19bc7...401 Hehe, jeg leste overskriften og tenkte at her kommer noen til å fortelle andre hva de har, og så kommer andre til å kalle dem for løgnere og skrytere. Som det alltid blir. Men hva er vitsen med å spørre hvis man bare vil ha svar fra de som har lite? Men kan svare ut fra hva jeg har på raskt tilgjengelig konto da, og det er tilfeldigvis 23 000 her også. Resten er på fastrente. Anonymkode: 8b119...534
AnonymBruker Skrevet i går, 16:37 #88 Skrevet i går, 16:37 AnonymBruker skrev (På 21.8.2026 den 15.40): Hva er poenget med å snoke i andre sin buffererkontoer ? Handler det om ren nysgjerrighet eller en gallupundersøkelse. ? Anonymkode: d652f...2dd Man spør fordi man lurer, og så svarer de som vil svare. Og av en eller annen grunn svarer ofte også de som ikke vil svare. Anonymkode: 8b119...534
AnonymBruker Skrevet i går, 17:01 #90 Skrevet i går, 17:01 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hehe, jeg leste overskriften og tenkte at her kommer noen til å fortelle andre hva de har, og så kommer andre til å kalle dem for løgnere og skrytere. Som det alltid blir. Men hva er vitsen med å spørre hvis man bare vil ha svar fra de som har lite? Men kan svare ut fra hva jeg har på raskt tilgjengelig konto da, og det er tilfeldigvis 23 000 her også. Resten er på fastrente. Anonymkode: 8b119...534 For som du ser har jeg lite og da er det ikke noe å høre om de som har millioner! Skjønner du ikke hvorfor? Anonymkode: 19bc7...401
AnonymBruker Skrevet i går, 18:08 #91 Skrevet i går, 18:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): For som du ser har jeg lite og da er det ikke noe å høre om de som har millioner! Skjønner du ikke hvorfor? Anonymkode: 19bc7...401 Nei, jeg forstår ikke. Hvis du ikke ønsker å høre at noen har mye, kan du jo ikke spørre hva folk har. Eller rettere sagt, hvis du ber bare de med lite om å svare, får du jo et helt feil inntrykk av hva folk har. Anonymkode: 8b119...534
AnonymBruker Skrevet i går, 18:28 #92 Skrevet i går, 18:28 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, jeg forstår ikke. Hvis du ikke ønsker å høre at noen har mye, kan du jo ikke spørre hva folk har. Eller rettere sagt, hvis du ber bare de med lite om å svare, får du jo et helt feil inntrykk av hva folk har. Anonymkode: 8b119...534 Det blir ikke like reelt for meg å høre de som er rik hva de har. Jeg har lite og har lite. Men jeg skrev ikke at de ikke skulle svare. Og det er flere som har svart som har mye. Anonymkode: 19bc7...401
AnonymBruker Skrevet i går, 18:45 #93 Skrevet i går, 18:45 Jeg har ikke oversikt over hvor mye likvide midler mannen min har, jeg har ikke helt oversikt over min netto sparepenger heller. Netto likvider utgjør vel minimum 5 netto månedslønninger. I tillegg kommer noe som ikke er så likvid; fond og hytte. Bekymrer meg lite over nødvendig reserve i forhold til sykepenger, som offentlig ansatt, får jeg lønn fra arbeidsgiver under sykemelding (det samme med mannen min). Anonymkode: be64e...1ca
Thyra Skrevet i går, 18:49 #94 Skrevet i går, 18:49 Pleier å stå ca 30 000 på bufferkontoen. Ofte må jeg ta litt av den og da bruker jeg gjerne litt av ferie Lønning eller desember Lønning til å fylle på igjen. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:57 #95 Skrevet i går, 18:57 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det blir ikke like reelt for meg å høre de som er rik hva de har. Jeg har lite og har lite. Men jeg skrev ikke at de ikke skulle svare. Og det er flere som har svart som har mye. Anonymkode: 19bc7...401 Regner med at de som har mye er mye mer villige til å skrive enn de som har lite. Så ta det med i betraktningen. Tipper bildet i tråden er temmelig skjevt ifht Norges befolkning. Resultater fra levekårsundersøkelsen 2024 viste at 8,7 prosent har vanskelig eller svært vanskelig å få endene til å møtes. 21,6 prosent eller omtrent 980 000 personer oppga at de ikke hadde råd til å betale en uforutsett utgift på 20 000 kroner i 2024, og 20,3 prosent har kreditt- eller forbrukslån som er tyngende. Bare for litt perspektiv. Anonymkode: 03e27...dd7 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:13 #97 Skrevet i går, 19:13 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De fleste har idag avtalegiro til faste ugifter med fast trekk hver mnd. fra brukskonto , folk flest flytter penger fra den ene kontoen til den andre Nå er det mange som ikkje er så digitale, og betale sin regninger m/postgiro, og mange har nok framleis bare en lønnskonto som som de betaler alle regninger av. Anonymkode: d652f...2dd Hva har dette med trådens tema å gjøre? Anonymkode: 2e96e...6b0
AnonymBruker Skrevet i går, 19:24 #98 Skrevet i går, 19:24 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Regner med at de som har mye er mye mer villige til å skrive enn de som har lite. Så ta det med i betraktningen. Tipper bildet i tråden er temmelig skjevt ifht Norges befolkning. Resultater fra levekårsundersøkelsen 2024 viste at 8,7 prosent har vanskelig eller svært vanskelig å få endene til å møtes. 21,6 prosent eller omtrent 980 000 personer oppga at de ikke hadde råd til å betale en uforutsett utgift på 20 000 kroner i 2024, og 20,3 prosent har kreditt- eller forbrukslån som er tyngende. Bare for litt perspektiv. Anonymkode: 03e27...dd7 Du har sikkert rett i det. De svarer sikkert ikke og flere av dem som har nye og har to inntekter og står bra i det. Jeg hadde klart noe, men månedsvis uten lønn går ikke her. Og har ikke ordning der arbeidsgiver betaler lønn ved sykemelding. Anonymkode: 19bc7...401 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:54 #99 Skrevet i går, 19:54 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Regner med at de som har mye er mye mer villige til å skrive enn de som har lite. Så ta det med i betraktningen. Tipper bildet i tråden er temmelig skjevt ifht Norges befolkning. Resultater fra levekårsundersøkelsen 2024 viste at 8,7 prosent har vanskelig eller svært vanskelig å få endene til å møtes. 21,6 prosent eller omtrent 980 000 personer oppga at de ikke hadde råd til å betale en uforutsett utgift på 20 000 kroner i 2024, og 20,3 prosent har kreditt- eller forbrukslån som er tyngende. Bare for litt perspektiv. Anonymkode: 03e27...dd7 Og de resterende 70% klarer seg veldig bra Anonymkode: 7eca7...ec1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:57 #100 Skrevet i går, 19:57 Thyra skrev (1 time siden): Pleier å stå ca 30 000 på bufferkontoen. Ofte må jeg ta litt av den og da bruker jeg gjerne litt av ferie Lønning eller desember Lønning til å fylle på igjen. Desember lønning er flott. Anonymkode: 6967b...723
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå