Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

La meg gjette. Du har null selvinnsikt og alt i den giftige dynamikken du hadde med den andre var kun hen sin feil? Hva var ellers målet med å gå i parterapi for deg? 

Anonymkode: 3f503...f7b

Har ingenting med selvinnsikt å gjøre for en narsissist eller psykopat vil aldri nedverdige seg selv til å innrømme at de er problemet. Jeg skrev lenger oppe i tråden om min eksmann.  Han så kun seg selv, at han var guds gave til kvinner, han var feilfri og verdens beste far. Jeg og barna hadde å oppføre oss og tilbe han. Med det som bakgrunn, så valgte FVK etter samtaler med meg og barna at vi gikk rett på megling. For de skjønte at det ikke var håp. Han ville aldri godta brudd. Og jammen fikk de rett. Han har fortsatt ikke godtatt det etter 6 år. Blir jeg eller forholdet vårt nevnt i hans nærvær, svartner han i øynene. Kan også nevne at samtlige av personer rundt oss prøvde å snakke han til fornuft siden de så og hørte hvordan han oppførte seg mot meg og barna. At jeg bidro til giftig dynamikk kan hende, jeg og barna var jo kravstore der vi ønsket å ha en mann og en far som var tilstede og viste at han var glad i oss, istedenfor å praktisere silent treatment og gaslightning. Og strøk på dør med en gang det oppstod utfordringer eller ble pissesur fordi barna ble syke eller trengte hjelp. Jeg var sikkert jævlig vanskelig som ønsket at mannen og faren tok sitt ansvar for familien han hadde vært med på å skape. Så null selvinnsikt hadde jeg sikkert. 

Anonymkode: ef7d3...ccf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva tror du teraputen er der for om ikke for mekling og individuell vekst? En person utenfra kan ikke gjøre jobben for dere. De er bare en krykke og å hjelpe dere på vei til å tenke selv. Høres ut som du tar litt for lite ansvar i forholdet

Anonymkode: e6f87...a49

Da tror hev du leser ting mellom linjene som ikke står der. Problemet var at jeg tok for mye ansvar. Ansvar som ikke var mitt og ansvar jeg ikke burde tatt. Til slutt mistet jeg meg selv og begynte å vurdere selvmord. 

TS

Anonymkode: 916fa...4c5

Skrevet

Det beste er å avslutte når man ser tegnene, og ikke klamre seg til noe som aldri kommer til å fungere.

At noen tjener penger på å gi råd til tilbakestående og desperate mennesker er uetisk.

Anonymkode: af1be...f8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man bør aldri ta med narsissister eller psykopater i terapi. De manipulerer terapeuten.

Anonymkode: 7c7ce...8f3

Selvfølgelig gjør de ikke det. Terapeuter med noe erfaring ser rett igjennom dem. 

Men ofte mener den andre part at parteren er narsisst eller psykopat (eller dyssosial personlighetsforstyrrelse, som det egentlig kalles), uten at de egentlig er det. Bare se på alle trådene her inne med tematikken. Folk har ikke peiling på hva de snakker om, når de anklager andre for å være dette. Alle har vi selvsagt narsissistiske trekk, det har også du, men det skal veldig mye til før man får en sånn type diagnose. Og ofte handler det om at paret påvirker hverandre negativt, ikke at alt utelukkende er den enes skyld.

Anonymkode: c9af9...307

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Som med alt annet så er det bra og dårlig parterapi. 

Ofte så handler parterapi mtp brudd at man kan skilles på best mulig måte, spesielt med barn i bildet. 

Vi har vært noen runder i parterapi pga ulike tema, og har fått god hjelp og ok hjelp. Så det spørs jo en del på egen innstilling. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2026 den 20.18):

Jeg kjenner et par som nylig skilte seg. Mannen har utsatt sin kone for ukontrollert sinne over flere år. Terapeuten sitter der og er «nøytral». Det er jo som å spytte en kvinne som er utsatt for psykisk vold i ansiktet. Jeg forstår hvorfor terapeuten skal være nøytral, men jeg synes allikevel ikke det er en god ide. 

TS

Man bør ikke gå i parterapi hvis den ene parten er utsatt for vold av den andre. Da bør den ene strengt tatt gå i terapi alene og den andre bør.. vel, gå. Ikke at det er enkelt, men parterapi er i hvert fall en dårlig ide. 

Personlig har jeg lite tro på det for å redde forholdet, og var selv en av disse som ble med på det for å ha det gjort, var egentlig ferdig og ble provosert av terapeuten som selvsagt skal være nøytral og prøve å få begge til å se den andres perspektiv. Helt fair det, men når man selv føler man har båret det emosjonelle i forholdet lenge, vært pådriver for sex, ryddet og styrt og vært fleksibel og lagt til rette for alt så vil man egentlig ikke se den andres perspektiv. Ser jo i ettertid at jeg hadde min egen rolle i en dårlig dynamikk, men der og da ville jeg bare be terapeuten reise til helvete med sine banale råd. Under par, mildt sagt😅 Vi skrapte og skrapte på overflaten så det var bortkastede penger.

Anonymkode: 71852...f63

Skrevet (endret)

Feil tråd

Endret av Løpedronnig
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært hos parterapeut (psykolog) og det har vært veldig bra! Vi har vært gjennom skikkelig tøffe tak (lang dårlig periode + utroskap). Begge ønsket virkelig å jobbe for å finne tilbake til hverandre. Vi gikk til psykolog hver for oss + sammen i terapi.

Hun utfordret oss virkelig! Begge følte på støtte, men også stor grad av å måtte se innover. Hva var mitt bidrag til at det var som det var? Likte godt at hun ikke så på meg som noe offer, men så  på totalsituasjonen. Hjalp oss til en helt annen hverdag, vi fant tilbake til kjærligheten og lidenskapen. 

Så er nok vi to personer som er pragmatiske og aktivt ønsker å bli utfordret og «jobb», så passet godt for oss. Noen som kunne gi meg tilbakemelding, helt ærlig! Vi fortsetter å bruke henne en gang i året, ca.

Anonymkode: 993a6...6ec

AnonymBruker
Skrevet

Veldig god erfaring m terapi her, men det avhenger 100 % av god kjemi m terapeuten og at begge parter i forholdet er innstilt på å jobbe med forholdet og endre seg. Vi hadde låst oss fast i noen destruktive mønstre etter 25 år sammen og hadde hatt det svært dårlig sammen over lengre tid.  Terapeuten hjalp oss å løse opp i flokene. Nå har vi vært sammen i 30 år og har det fantastisk sammen. Hadde garantert vært skilt uten terapien. 

Anonymkode: 951e9...5f8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte til familievernkontoret, og der visste vi kun at vi var i krise, hadde et barn på 1 år, var slitne og han var syk. Vi hadde ikke bestemt oss for hva vi ville, annet enn av vi trengte noen å snakke med. 

Der fikk vi skikkelig god hjelp. Det gjorde at vi varte i 6 år til, og da var det noe annet som gjorde at jeg ville skilles. 

Så jeg har troen på at egentlig om man er i tvil så kan det være lurt å lytte på magefølelsen, for før eller siden blir man sikkert skilt uansett. Mest sannsynlig så ville det vært like greit at vi gikk fra hverandre den gangen barnet var 1 år. 

Anonymkode: 02b59...89c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2026 den 19.30):

Parterapi er i følge KG løsningen på de fleste utfordringer i samlivet. Det er opplest og vedtatt at alle må den obligatoriske runden innom parterapi før man skiller seg. Da er «alt forsøkt».

Jeg har selv gått i parterapi og ble overrasket over det lave nivået. Terapeuten var hyggelig og velmenende, men hadde lav kompetanse. Det hele resulterte i noen kommunikasjonsråd, og ikke noe av dette fungerte på sikt. Vi ble skilt et par år etter terapien.  

Jeg har langt mer tro på individuell vekst. Slik at hver av partene tar tak i sine problemer. Hos en psykolog med kompetanse. Men dette koster dessverre penger. Jeg har selv gått til psykolog, og opplevde enorm personlig læring og utvikling. Jeg hadde en veldig dyktig psykolog. 

Derfor har jeg helt andre forutsetninger når jeg går inn i et nytt forhold. 

Jeg synes parterapi er oppskrytt og meningsløst, og lurer på det egentlig finnes noen som har reddet forholdet sitt på denne måten?

Det er veldig store forskjeller mellom parterapeuter. Jeg har vært hos noen som bare konkluderte med st vi har forskjeller og må snakke sammen. Som om det ikke er prøvd. 

Har hatt andre som veldig fort bestemte seg for at hun mener at her er det en part som ikke ønsker å bli (meg), så da ser hun ikke poenget med å fullføre timen. 

Enda ei som var veldig på: "Hva er problemene? Vil dere jobbe sammen? Se hvordan personen tar det du sier; ser det greit ut for deg?" Sa sine meninger om situasjoner (noe den første fullstendig unnlot å gjøre, som var veldig unyttig da det bare styrket tanken hos den "skyldige part" om at det han gjorde var greit). Ja, jeg tror en slik terapeut kan fungere.

Synes uansett at individuell terapi er essensiell også da man MÅ kunne få den tiden man trenger til å snakke ut uten å bli forstyrret, og kunne si ting man ikke vil kunne si til partneren sin. 

AnonymBruker
Skrevet

«Vi» prøvde tre stk forskjellige parterapeuter, fungerte ikke i det hele tatt. Pga skal det virke, må BEGGE ville det samme. Par klarer dette alene, så lenge BEGGE vil. 
parterapi, er bortkastet penger!

Anonymkode: 5ebb9...9fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...