AnonymBruker Skrevet fredag kl. 04:44 #41 Skrevet fredag kl. 04:44 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Parterapi er i følge KG løsningen på de fleste utfordringer i samlivet. Det er opplest og vedtatt at alle må den obligatoriske runden innom parterapi før man skiller seg. Da er «alt forsøkt». Jeg har selv gått i parterapi og ble overrasket over det lave nivået. Terapeuten var hyggelig og velmenende, men hadde lav kompetanse. Det hele resulterte i noen kommunikasjonsråd, og ikke noe av dette fungerte på sikt. Vi ble skilt et par år etter terapien. Jeg har langt mer tro på individuell vekst. Slik at hver av partene tar tak i sine problemer. Hos en psykolog med kompetanse. Men dette koster dessverre penger. Jeg har selv gått til psykolog, og opplevde enorm personlig læring og utvikling. Jeg hadde en veldig dyktig psykolog. Derfor har jeg helt andre forutsetninger når jeg går inn i et nytt forhold. Jeg synes parterapi er oppskrytt og meningsløst, og lurer på det egentlig finnes noen som har reddet forholdet sitt på denne måten? Anonymkode: 916fa...4c5 Hva tror du teraputen er der for om ikke for mekling og individuell vekst? En person utenfra kan ikke gjøre jobben for dere. De er bare en krykke og å hjelpe dere på vei til å tenke selv. Høres ut som du tar litt for lite ansvar i forholdet Anonymkode: e6f87...a49 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:27 #42 Skrevet fredag kl. 05:27 Jeg har heller ikke tro på parterapi etter at den mannlige terapeuten spurte meg (mor til tre måneder gammelt barn, med begynnende brystbetennelse) hva jeg gjorde for å drive min mann i armene på en annen dame. Når du gir en kvinne som ble bedratt av ektefellen som høygravid og fersk mor, skylda for mannens slenging med pikken utenfor forholdet, så er du partisk og mannsjåvinistisk, og har derfor ingenting som terapeut å gjøre. Jeg har inntrykk av at de tar folk fra gata til de kommunale tjenestene. Ingen kompetanse. Anonymkode: baf3b...0c5 1 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:46 #43 Skrevet fredag kl. 05:46 Ikke erfaring med det selv, men gått til psykolog og det fikk jeg lite og ingenting ut av. Så det vil jo variere både på situasjon og terpeut vil jeg tro. En av mine beste venner har vært i parterapi flere ganger, hos forskjellige. Det hjalp jo helt middels, fikk ut litt mer ting i terapirommet men det ble aldri noe varig fryd og gammen av det. Helt til den siste de hadde, som var en ganske rå og direkte dame, hun snakket med dem separat og hver for seg, og fikk til slutt frem at han faktisk ville skille seg, og fikk han til å si det rett ut til kona, at han ikke elsket henne lengre. Noen ganger er parterapi et godt verktøy for å fasilitere et brudd. Så for han var jo det den beste parterapeuten han gikk til, men for eks-kona som ville holde sammen og hadde det som mål med parterapien, så var det jo ikke spesielt vellykket. Anonymkode: 00e35...f72 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:39 #44 Skrevet fredag kl. 06:39 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det aller meste av parterapi hadde uansett vært unødvendig hvis kvinner hadde forstått hvordan monogami fungerer: Hvis to mennesker inngår en avtale om å avstå fra andre og bare ha sex med hverandre, da er den avtalen brutt hvis en part så legger ned sexlivet. Og da er den andre parten fristilt til å ha sex med andre. For "mono" betyr nemlig en, ikke null, og det er ikke inngått noen avtale om sølibat. Anonymkode: e89b4...cbe Wow, kan du skrive det på andre trådene under seksualitet: ts som lurer på hvorfor kona ikke vil ha sex. For dette hadde vært et godt argument til kona 👍 Anonymkode: ef7d3...ccf
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:47 #45 Skrevet fredag kl. 06:47 AnonymBruker skrev (13 timer siden): En ting som slår meg her på KG og i samfunnet generelt og det er at folk ikke går fra hverandre tidligere..... Man vet jo innerst inne at det er den veien det går, men tviholder på ett halmstrå til tross for at forholdet er helt dødt når det kommer til begjær og kommunikasjon!! Forstår at man vokser fra hverandre over tid, har vært der selv. Men vi har bare livet 1 gang, vi får det ikke igjen! Og da bruke det på å leve sammen med en partner som er fullstendig fraværende være seg seksuelt eller mentalt tilstede i forholdet. Joda, man ønsker at der skal fungere siden man har barn sammen, men det er jo ett fåtall % som angrer i ettertid for å ha gått hver til sitt. Forstår at for noen er det ett økonomisk spørsmål. Men igjen..... Vi har bare dette livet 1 gang!! Anonymkode: e15ca...252 Gikk for et halv år siden, skulle gått for 15 år siden. Lykkelig no enn noengang. Anonymkode: 3f4f4...d38 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:52 #46 Skrevet fredag kl. 06:52 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Parterapi kan sikkert funke hvis begge vil. Ofte vil kun den ene, mens den andre tvinges med. Da er det såklart dømt til å feile. Hvis folk var litt mer rause med hverandre, godtok at det i hverdagen kan gå litt opp og ned, snakket sammen, var litt mindre egoistisk, gikk litt i seg selv og kanskje hadde sex selv om de ikke var helt på topp en kveld istedet for å gå uten i måneder, så kunne kanskje mye vært reddet uten terapi. Anonymkode: 2161b...32a Så utrolig naivt. Så om typen er en drittsekk og behandler deg respektløst, så er det opp til kvinnen å bare godta det? Anonymkode: dd0c3...b98
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:55 #47 Skrevet fredag kl. 06:55 Jeg har mer tro på parterapi dersom det er en psykolog som faktisk har innsikt i psykologi og ulike personligheter enn hvis parterapeuten er en som har tatt et nettkurs. Uansett må begge i et forhold være motiverte for dette. Det hjelper ikke å sitte der og snakke vedkommende etter munnen, men egentlig ikke være interessert i å endre noe ved seg selv. Som for øvrig gjelder all slik terapi. Anonymkode: d7b77...573 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:58 #48 Skrevet fredag kl. 06:58 Jeg gjorde et tappert forsøk på å redde forholdet hos Familievernkontoret. 1) første psykologen var ung og nyutdannet. Konfliktsky. Turte ikke stille konfronterende spørsmål. Var helt meningsløst. 2) andre psykologen hadde 30 års erfaring. Tam og håpløs. 3) på mekling: utrolig uprofesjonell dame Det hjalp jo ikke at min eks satt der helt musestille og at noen måtte dra hvert eneste ord ut av han. Jeg var utrolig skuffa, fordi det var siste håp. Jeg gjorde det slutt. Sitter igjen med en følelse at jeg angrer på at jeg utleverte meg selv så mye. Jeg skulle bare gått. Anonymkode: dd0c3...b98 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:00 #49 Skrevet fredag kl. 07:00 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det aller meste av parterapi hadde uansett vært unødvendig hvis kvinner hadde forstått hvordan monogami fungerer: Hvis to mennesker inngår en avtale om å avstå fra andre og bare ha sex med hverandre, da er den avtalen brutt hvis en part så legger ned sexlivet. Og da er den andre parten fristilt til å ha sex med andre. For "mono" betyr nemlig en, ikke null, og det er ikke inngått noen avtale om sølibat. Anonymkode: e89b4...cbe Hæ? Tror du at et parforhold kun handler om å ha sex med en person? Jo mer jeg leser på KG, jo lykkeligere blir jeg over min mann, og hans holdninger og verdier❤️ Om ikke annet så må jeg få takket deg og dine likemenn for at dere gir meg denne påminnelsen og setter enda mer pris på mannen min. Anonymkode: c9af9...307 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:57 #50 Skrevet fredag kl. 07:57 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg gjorde et tappert forsøk på å redde forholdet hos Familievernkontoret. 1) første psykologen var ung og nyutdannet. Konfliktsky. Turte ikke stille konfronterende spørsmål. Var helt meningsløst. 2) andre psykologen hadde 30 års erfaring. Tam og håpløs. 3) på mekling: utrolig uprofesjonell dame Det hjalp jo ikke at min eks satt der helt musestille og at noen måtte dra hvert eneste ord ut av han. Jeg var utrolig skuffa, fordi det var siste håp. Jeg gjorde det slutt. Sitter igjen med en følelse at jeg angrer på at jeg utleverte meg selv så mye. Jeg skulle bare gått. Anonymkode: dd0c3...b98 Var alle de du nevner virkelig psykologer? Mitt inntrykk er at det i de aller fleste tilfeller er sosionomer eller barnevernspedagoger på familievernkontorene. Anonymkode: d7b77...573
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:09 #51 Skrevet fredag kl. 08:09 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det aller meste av parterapi hadde uansett vært unødvendig hvis kvinner hadde forstått hvordan monogami fungerer: Hvis to mennesker inngår en avtale om å avstå fra andre og bare ha sex med hverandre, da er den avtalen brutt hvis en part så legger ned sexlivet. Og da er den andre parten fristilt til å ha sex med andre. For "mono" betyr nemlig en, ikke null, og det er ikke inngått noen avtale om sølibat. Anonymkode: e89b4...cbe Helt enig. Og jeg er kvinne. At man på et tidspunkt bestemmer seg for at man ikke ønsker å ha sex med partner lengre er jo helt greit, men da må det kommuniseres tydelig slik at man enten 1. Kan avslutte forholdet eller 2. Kan søke sex andre steder. Anonymkode: f8f0b...405
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:15 #52 Skrevet fredag kl. 08:15 Jeg har magefølelse at grunnen for at mange av dere tror eller har erfart at parterapi ikke virker er pga. dere har null selvinnsikt og er sikkert helt oblivious om deres eget bidrag i giftig dynamikk. Hvis parterapi skal virke, må begge være såpass ydmyke og inneha selvinnsikt og ta ansvar for sine egne dritt oppførsel. Anonymkode: 3f503...f7b 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:17 #53 Skrevet fredag kl. 08:17 Men svar på et tilfeldig forum tror du på? Anonymkode: 131ef...df8 1
Nusse12345 Skrevet fredag kl. 12:10 #54 Skrevet fredag kl. 12:10 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg gjorde et tappert forsøk på å redde forholdet hos Familievernkontoret. 1) første psykologen var ung og nyutdannet. Konfliktsky. Turte ikke stille konfronterende spørsmål. Var helt meningsløst. 2) andre psykologen hadde 30 års erfaring. Tam og håpløs. 3) på mekling: utrolig uprofesjonell dame Det hjalp jo ikke at min eks satt der helt musestille og at noen måtte dra hvert eneste ord ut av han. Jeg var utrolig skuffa, fordi det var siste håp. Jeg gjorde det slutt. Sitter igjen med en følelse at jeg angrer på at jeg utleverte meg selv så mye. Jeg skulle bare gått. Anonymkode: dd0c3...b98 Samme her. Det var helt skvette ubrukelig. Vi gikk på familiekontoret her i byen. Skulle liksom ordne ting etter å gjennomgått en krise, og eksmannen ville ikke snakke om det han hadde gjort engang. Noe så tamt og bortkasta. Jeg måtte også prøve å dra ting ut av han. Hadde liksom lyst å skrike ut til slutt: "ser du?? Det er jo dette som er problemet, han sier ikke en dritt!" Kommunikasjon blir helt umulig. Så skulle bare gått med myyyye før. Han var politiker, og ville vel ikke avsløre seg selv for terapeuten. I ettertid har jeg gått i terapi alene, fikk ptsd av hele forholdet. Syns det var fungert veldig bra. Emdr og samtaleterapi, med en snev av emosjonsfokus. Har lært mye om meg selv og fått bearbeida ting. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:39 #55 Skrevet fredag kl. 12:39 Terapi krever jo et ønske, vilje og evne av klienter til å endre seg, og i parterapi kreves det at to stk gjør det. Fungerer svært dårlig om ingen eller kun én er i stand til det. Anonymkode: 87e1f...7a4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:04 #56 Skrevet fredag kl. 16:04 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det aller meste av parterapi hadde uansett vært unødvendig hvis kvinner hadde forstått hvordan monogami fungerer: Hvis to mennesker inngår en avtale om å avstå fra andre og bare ha sex med hverandre, da er den avtalen brutt hvis en part så legger ned sexlivet. Og da er den andre parten fristilt til å ha sex med andre. For "mono" betyr nemlig en, ikke null, og det er ikke inngått noen avtale om sølibat. Anonymkode: e89b4...cbe De fleste problemer oppstår leeenge før sexlysten til dama er borte… Kvinners sexlyst forsvinner ikke bare uten grunn. Kanskje du kan reflektere litt over det i stedet. Man er dessuten ikke fristilt til å gå bak ryggen på den andre. Menn må gjerne velge å ha sex med andre, men hvis de ikke går fra dama, må de være åpne om det slik at kvinner kan få velge om de vil være i forholdet eller ikke. Anonymkode: c4a5a...765 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:57 #57 Skrevet fredag kl. 16:57 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg kjenner et par som nylig skilte seg. Mannen har utsatt sin kone for ukontrollert sinne over flere år. Terapeuten sitter der og er «nøytral». Det er jo som å spytte en kvinne som er utsatt for psykisk vold i ansiktet. Jeg forstår hvorfor terapeuten skal være nøytral, men jeg synes allikevel ikke det er en god ide. TS Anonymkode: 916fa...4c5 Man bør aldri ta med narsissister eller psykopater i terapi. De manipulerer terapeuten. Anonymkode: 7c7ce...8f3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:04 #58 Skrevet fredag kl. 17:04 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg har lite tro på terapi generelt. Og når det gjelder parterapi spesifikt har jeg ingen tro på at det hjelper. Når det har gått såpass langt tror jeg ikke det er mer å hente i det forholdet. Anonymkode: f8f0b...405 Enig. Desssuten må terapueter ha noe å gjøre, de må ha eksistensgrunnlag for jobben sin. Kleenex-produsentene har nok kunder og terapeutene, de får sin egn terapi ved å ha klientene der. Anonymkode: e25fb...5f2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:10 #59 Skrevet fredag kl. 17:10 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Man bør aldri ta med narsissister eller psykopater i terapi. De manipulerer terapeuten. Anonymkode: 7c7ce...8f3 La meg gjette. Du har null selvinnsikt og alt i den giftige dynamikken du hadde med den andre var kun hen sin feil? Hva var ellers målet med å gå i parterapi for deg? Anonymkode: 3f503...f7b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:19 #60 Skrevet fredag kl. 17:19 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): La meg gjette. Du har null selvinnsikt og alt i den giftige dynamikken du hadde med den andre var kun hen sin feil? Hva var ellers målet med å gå i parterapi for deg? Anonymkode: 3f503...f7b Dette var et svar til kommentar om par der den ene hadde ukontrollert sinne. Ville ikke gått i parterapi med dette. Ville skilt meg. Anonymkode: 7c7ce...8f3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå