Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Parterapi er i følge KG løsningen på de fleste utfordringer i samlivet. Det er opplest og vedtatt at alle må den obligatoriske runden innom parterapi før man skiller seg. Da er «alt forsøkt».

Jeg har selv gått i parterapi og ble overrasket over det lave nivået. Terapeuten var hyggelig og velmenende, men hadde lav kompetanse. Det hele resulterte i noen kommunikasjonsråd, og ikke noe av dette fungerte på sikt. Vi ble skilt et par år etter terapien.  

Jeg har langt mer tro på individuell vekst. Slik at hver av partene tar tak i sine problemer. Hos en psykolog med kompetanse. Men dette koster dessverre penger. Jeg har selv gått til psykolog, og opplevde enorm personlig læring og utvikling. Jeg hadde en veldig dyktig psykolog. 

Derfor har jeg helt andre forutsetninger når jeg går inn i et nytt forhold. 

Jeg synes parterapi er oppskrytt og meningsløst, og lurer på det egentlig finnes noen som har reddet forholdet sitt på denne måten?

Anonymkode: 916fa...4c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lite tro på terapi generelt. Og når det gjelder parterapi spesifikt har jeg ingen tro på at det hjelper. Når det har gått såpass langt tror jeg ikke det er mer å hente i det forholdet.

Anonymkode: f8f0b...405

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En ting som slår meg her på KG og i samfunnet generelt og det er at folk ikke går fra hverandre tidligere..... Man vet jo innerst inne at det er den veien det går, men tviholder på ett halmstrå til tross for at forholdet er helt dødt når det kommer til begjær og kommunikasjon!! Forstår at man vokser fra hverandre over tid, har vært der selv. Men vi har bare livet 1 gang, vi får det ikke igjen! Og da bruke det på å leve sammen med en partner som er fullstendig fraværende være seg seksuelt eller mentalt tilstede i forholdet. Joda, man ønsker at der skal fungere siden man har barn sammen, men det er jo ett fåtall % som angrer i ettertid for å ha gått hver til sitt. Forstår at for noen er det ett økonomisk spørsmål. Men igjen..... Vi har bare dette livet 1 gang!!

Anonymkode: e15ca...252

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er litt vanskelig med terapi er at man må være mottagelig for det samtidig som at den som gir terapien må være i stand til å kunne formidle budskapene på en god måte. 

Jeg tror ofte det er for sent for parterapi når folk havner der. 

Individuell terapi og så parterapi oppå der igjen kan nok funke dersom begge er villige til å faktisk jobbe med problemene. Problemet er ofte at den ene mener at det ikke er noe problem og den andre ser ikke annet enn problemer. 

Anonymkode: 1b929...bef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Parterapi kan sikkert funke hvis begge vil. Ofte vil kun den ene, mens den andre tvinges med. Da er det såklart dømt til å feile. Hvis folk var litt mer rause med hverandre, godtok at det i hverdagen kan gå litt opp og ned, snakket sammen,  var litt mindre egoistisk, gikk litt i seg selv og kanskje hadde sex selv om de ikke var helt på topp en kveld istedet for å gå uten i måneder, så kunne kanskje mye vært reddet uten terapi. 

Anonymkode: 2161b...32a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som har hatt god nytte av parterapi, men veldig merke var det da slik at begge ønsket det. Det er nok bortkastet ja dersom en av partene er helt ferdig med forholdet, og bare går med uten å egentlig delta oppriktig. 

Anonymkode: 53328...6c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For noen fungerer terapi, for andre ikke. Sånn er det med alt. Mange har kanskje en forventning til terapeuter som ikke kan innfris, og da går det ikke så bra. Ser for eksempel at mange forventer at terapeuter skal ta side/parti, men det gjør de sjeldent. 

Anonymkode: c9af9...307

• Liker 1
Skrevet

Vi har god erfaring med det. Men vi tok parterapi i starten av forholdet for å forstå hverandres bagasje bedre da begge er/var formet av tidligere dritt. Så ny runde da vi hadde bodd sammen et år og ventet barn. Vi har lært og tatt til oss ufattelig mye lærdom ang hverandre og kommunikasjon. Men vi har brukt det som forebyggende arbeid mens forholdet er godt, når krisen først er der tror jeg det er for sent og det er vel da folk flest søker terapi.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

For oss hadde ikke parterapi vært noe vi hadde klart å ta seriøst, men jeg innser at andre kan ha andre erfaringer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (17 minutter siden):

Vi har god erfaring med det. Men vi tok parterapi i starten av forholdet for å forstå hverandres bagasje bedre da begge er/var formet av tidligere dritt. Så ny runde da vi hadde bodd sammen et år og ventet barn. Vi har lært og tatt til oss ufattelig mye lærdom ang hverandre og kommunikasjon. Men vi har brukt det som forebyggende arbeid mens forholdet er godt, når krisen først er der tror jeg det er for sent og det er vel da folk flest søker terapi.

Det høres fornuftig ut. Jeg tror også det er lettere å ta imot råd og veiledning når man ikke har kommet for langt ned i den negative spiralen. Da har for mye av kjærligheten forsvunnet og problemene overskygger det meste 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk nesten 1 år på familievernkontoret. Og fikk en helt fantastisk terapeut. Og hun var virkelig flink, og godt likt av oss begge. Her ble det fortsatt brudd. Men etter terapi, så forsto min ex mann hvorfor det ble brudd. Hadde vi ikke gått i terapi, så hadde han ikke skjønt det.

Anonymkode: 30bcb...88b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

For noen fungerer terapi, for andre ikke. Sånn er det med alt. Mange har kanskje en forventning til terapeuter som ikke kan innfris, og da går det ikke så bra. Ser for eksempel at mange forventer at terapeuter skal ta side/parti, men det gjør de sjeldent. 

Anonymkode: c9af9...307

Jeg kjenner et par som nylig skilte seg. Mannen har utsatt sin kone for ukontrollert sinne over flere år. Terapeuten sitter der og er «nøytral». Det er jo som å spytte en kvinne som er utsatt for psykisk vold i ansiktet. Jeg forstår hvorfor terapeuten skal være nøytral, men jeg synes allikevel ikke det er en god ide. 

TS

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har lite tro på terapi generelt. Og når det gjelder parterapi spesifikt har jeg ingen tro på at det hjelper. Når det har gått såpass langt tror jeg ikke det er mer å hente i det forholdet.

Jeg tror terapi fungerer hvis den som går dit selv ønsker det og er motivert for det. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner et par som nylig skilte seg. Mannen har utsatt sin kone for ukontrollert sinne over flere år. Terapeuten sitter der og er «nøytral». Det er jo som å spytte en kvinne som er utsatt for psykisk vold i ansiktet. Jeg forstår hvorfor terapeuten skal være nøytral, men jeg synes allikevel ikke det er en god ide. 

TS

Her var ikke terapeuten Neutral, men hun pakket det inn, sånn så det ikke skulle føles som kritikk, men samtidig alvorlig nok, så han skulle forstå.

Anonymkode: 30bcb...88b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS

Selvsagt må terapeuten være nøytral, det blir ikke mye terapi hvis man føler at det sitter to stykker der og rotter seg sammen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Parterapi er i følge KG løsningen på de fleste utfordringer i samlivet. Det er opplest og vedtatt at alle må den obligatoriske runden innom parterapi før man skiller seg. Da er «alt forsøkt».

Jeg har selv gått i parterapi og ble overrasket over det lave nivået. Terapeuten var hyggelig og velmenende, men hadde lav kompetanse. Det hele resulterte i noen kommunikasjonsråd, og ikke noe av dette fungerte på sikt. Vi ble skilt et par år etter terapien.  

Jeg har langt mer tro på individuell vekst. Slik at hver av partene tar tak i sine problemer. Hos en psykolog med kompetanse. Men dette koster dessverre penger. Jeg har selv gått til psykolog, og opplevde enorm personlig læring og utvikling. Jeg hadde en veldig dyktig psykolog. 

Derfor har jeg helt andre forutsetninger når jeg går inn i et nytt forhold. 

Jeg synes parterapi er oppskrytt og meningsløst, og lurer på det egentlig finnes noen som har reddet forholdet sitt på denne måten?

Du er nok inne på noe ang at individuell terapi absolutt kan fungere hos noen.

Jeg har i grunn mer tro på prep kurs enn parterapi om begge vil jobbe med seg selv og for å bedre forholdet/relasjonen. Viktig at man finner verktøy som fungerer for forholdet man er i og da må man få en gjennomgang og prøve ut forskjellige ting for å se hva som kan være noe for paret. 

Dessverre er det langt fra alltid man selv ser hvor mye man motarbeider eller ikke klarer å se innover i seg selv. Om man ikke klarer å reflektere over hvem man er, hvordan man er og hvorfor man er sånn(man må faktisk klare alle 3) så blir det uansett ganske vanskelig å redde forholdet man er i. Noen må da gå i individuell terapi for å lære seg dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS

Jeg forstår at det ikke er så greit i slike tilfeller, men dersom man forlater et forhold man føler seg tilnærmet mishandlet i, så har nok ikke konvensjonell parterapi så mye å bidra med. Her hadde det nok vært nyttigere at de gikk til hver sin terapeut, han til sinnemestring og hun til traumebehandling. Man må jo gå til riktig type behandling i terapi også, på lik linje som ved somatisk helsehjelp. 

Anonymkode: 53328...6c7

AnonymBruker
Skrevet

Parterapi er for mennesker som ikke klarer å reflektere over ting og kommunisere de med partner på egenhånd. 

Anonymkode: 3308a...76e

• Liker 3
Skrevet

Terapi generelt synes ikke jeg hjelper om man ikke har konkrete oppgaver og spesifiserer hva man vil oppnå - helt konkret.

»Ikke ha angst/ikke kommunisere så dårlig» er altfor ullent.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde utfordringer, og gikk i parterapi for noen år siden. Terapeutene, et par selv, var så latterlig dårlige og utilsiktet komiske at det var terapi i seg selv å le oss tvekroket av den vanvittige "behandlingen" etter timene. Vi fikk absolutt ingen gode råd gjennom terapien, men fant ut av utfordringene selv. 

Anonymkode: 44d1b...893

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...