Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen ganger tilhører man ikke en spesifikk religion. Det er lov å kalle seg religiøs, uten å spesifisere. Ikke alt kan spesifiseres. Tro er et ekstremt vidt begrep.

Jeg synes uten tvil at du er religiøs.

Anonymkode: 5f587...2f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men jeg tror ikke alt dette er Gud. Jeg tror ikke Gud beordrer mennesker til å begå folkemord. Jeg tror heller ikke Gud krever at man skal ofre sin sønn som et brennoffer slik han skal ha sagt til Isak, som en "test". Det høres mer ut som en psykopat for meg.
Jeg tror heller ikke at han ofret Jesus.
Jeg tror altså ikke at Gud drev med verken dyreoffer eller menneskeoffer. Og Jesus kom jo for å avskaffe ofringen, for han sa:

Matteus 9:13 Gå og lær hva dette betyr: Det er barmhjertighet jeg vil ha, ikke offer. 

Og med "gå og lær hva dette betyr", så refererer han til Hosea 6:6 

For jeg vil ha kjærlighet, ikke slaktoffer, gudskjennskap framfor brennoffer.

Som betyr at Gud aldri ønsket verken brennoffer eller slakteoffer, noe som igjen betyr at det var aldri Gud som påbød dette.

TS

Anonymkode: c8a09...543

Nei, selvsagt ikke. Jeg hang meg bare opp i ordet Elohim, som egentlig forteller en helt annen historie en den kristendommen viderefører.

Hvis Gud er kjærlighet, visdom og fullkommenhet så har du helt rett. Det er utrolig mye i GT som ikke kan tillegges Gud, men heller fortidens «Herrer» og den tid de hersket i. Hat og kjærlighet går ikke hånd i hånd og Gud er selvsagt ikke både god og ond.

Noen og enhver bør skjønne at når kjærligheten selv begår de mest grusomme handlinger så er det noe alvorlig galt et sted. Og de som ikke forstår det, vet ikke hva kjærlighet er.

Her er hva bibelsen sier om kjærlighetens natur:

Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig. Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget, er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde. Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt og tåler alt.

Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet. Men størst av alt er kjærligheten. (1. Kor 13,4)

• Den som ikke elsker, kjenner ikke Gud, for Gud er kjærlighet. (1. Joh 4,8) Se også (Luk 18,19)
  • Kjærlighetens og fredens Gud ( 2. kor 13,11)
  • Fredens Gud (Rom 15,33 - Fil 4,9 – 1.Tess 5,23 – 2. Tess 3,16 - Hebr 13,20)
  • Hjerte 1
Skrevet
Thinka skrev (42 minutter siden):

Nei, selvsagt ikke. Jeg hang meg bare opp i ordet Elohim, som egentlig forteller en helt annen historie en den kristendommen viderefører.

Hvis Gud er kjærlighet, visdom og fullkommenhet så har du helt rett. Det er utrolig mye i GT som ikke kan tillegges Gud, men heller fortidens «Herrer» og den tid de hersket i. Hat og kjærlighet går ikke hånd i hånd og Gud er selvsagt ikke både god og ond.

Noen og enhver bør skjønne at når kjærligheten selv begår de mest grusomme handlinger så er det noe alvorlig galt et sted. Og de som ikke forstår det, vet ikke hva kjærlighet er.

Her er hva bibelsen sier om kjærlighetens natur:

Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig. Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget, er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde. Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt og tåler alt.

Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet. Men størst av alt er kjærligheten. (1. Kor 13,4)

• Den som ikke elsker, kjenner ikke Gud, for Gud er kjærlighet. (1. Joh 4,8) Se også (Luk 18,19)
  • Kjærlighetens og fredens Gud ( 2. kor 13,11)
  • Fredens Gud (Rom 15,33 - Fil 4,9 – 1.Tess 5,23 – 2. Tess 3,16 - Hebr 13,20)

Aha, hva tenker du personlig om Elohim? Jeg tenker de må jo ha vært aliens, eller en rase på Jorden som var mye mer avansert enn menneskene de hersket over.

Og ja, veldig enig i det om kjærligheten. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Aha, hva tenker du personlig om Elohim? Jeg tenker de må jo ha vært aliens, eller en rase på Jorden som var mye mer avansert enn menneskene de hersket over.

Og ja, veldig enig i det om kjærligheten. TS

Hvorfor vil du være kristen?

Anonymkode: 3291e...115

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor vil du være kristen?

Anonymkode: 3291e...115

Hvor står det at jeg vil være det? TS

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og brudd på rommets retningslinjer. 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...