Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
debatant skrev (10 minutter siden):

Reinkarnasjon er hinduisme / buddhisme. Buddha var opprinnelig hinduist.

Jesus sa født på ny og det han egentlig mente er reinkarnasjon.

Jesus var ikke egentlig kristen. Han tilhørte ingen religioner. Mens andre gikk i synagoger for be, gikk jesus i naturen og søkte innover i seg selv.

Anonymkode: f10e7...bfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jesus var ikke egentlig kristen. Han tilhørte ingen religioner. Mens andre gikk i synagoger for be, gikk jesus i naturen og søkte innover i seg selv.

Jesu lære danner kristendommen. Les hele Johannes 3 selv (gjerne på gresk). Så ser du selv at det ikke har noe med reinkarnasjon å gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
debatant skrev (Akkurat nå):

Jesu lære danner kristendommen. Les hele Johannes 3 selv (gjerne på gresk). Så ser du selv at det ikke har noe med reinkarnasjon å gjøre.

Bibelen er så redigert at det som står der er ikke helt sanne jesus sitt ord. 

Før jesus døde, var han ikke godt likt. De fleste hatet han. Jesus ble drept av de samme som nå "hyller" ham etter hans død.

Jesus var mye mer utviklet enn andre på den tiden. Han healet mennesker, snakket med døde, mediterte og kunne sikkert også levitasjon og andre psykiske evner.

Jeg forstår ikke gresk.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Før jesus døde, var han ikke godt likt. De fleste hatet han. Jesus ble drept av de samme som nå "hyller" ham etter hans død.

Jesus var mye mer utviklet enn andre på den tiden. Han healet mennesker, snakket med døde, mediterte og kunne sikkert også levitasjon og andre psykiske evner.

Jeg forstår ikke gresk.

Hva er kilden din?

Ingen kirkefedre deler ditt syn.

Endret av debatant
AnonymBruker
Skrevet
debatant skrev (2 timer siden):

Jesus sier at du må bli født påny. Kristen betyr opprinnelig Kristusetterfølger, slik som Paulus var det.

Paulus var uenig med Jakob broren til Jesus og de tidlige kristne. Han sier også direkte imot Jesus, og det var han som gjenopplivet det bedritne kvinnesynet i gamle testamentet, som Jesus slett ikke viste i sin adferd i det hele tatt. Jesus så kvinner som likeverdige med menn, Paulus ville at kvinner skulle holde kjeft. Så jeg kommer aldri til å bli noe som helst som Paulus var.
Jesus derimot, er mitt ultimate forbilde.
TS

Anonymkode: c8a09...543

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår ikke gresk.

Ja Jesus var og er fantastisk, og det er nok veldig riktig at de fundamentalistisk kristne er akkurat dem som ville drept han i dag. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei han mente nok ikke det altså. Kapittelet er her: https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-1930/JHN/JHN.3
TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Paulus var uenig med Jakob broren til Jesus og de tidlige kristne. Han sier også direkte imot Jesus, og det var han som gjenopplivet det bedritne kvinnesynet i gamle testamentet, som Jesus slett ikke viste i sin adferd i det hele tatt. Jesus så kvinner som likeverdige med menn, Paulus ville at kvinner skulle holde kjeft. Så jeg kommer aldri til å bli noe som helst som Paulus var.
Jesus derimot, er mitt ultimate forbilde.
TS

hva sier Paulus og Jakob som motsier hverandre? Jesus sier at GT skriver om Han. GT ER Jesus. Hva er problemet ditt med kvinnesynet i GT? Paulus ba ikke kvinner om å holde kjeft. Hvor har du det fra? Ingen vil noen gang bli Paulus, den kjøper jeg.

• Liker 1
Skrevet (endret)
debatant skrev (3 timer siden):

Jesu lære danner kristendommen.

Nei, kristendommen kommer fra Paulus, ifølge bibelen selv (Gal 1:16). Jesus forkynte aldri kristendom, tvert imot presiserte han at han var sendt kun til jødene. Det kristne evangeliet begynner ved Jesu død og oppstandelse, ikke ved hans undervisning til jødene. Det vi kaller kristendom kan per definisjon ikke ha eksistert før Jesus var død og oppstått.

Endret av linsejesus
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
linsejesus skrev (7 minutter siden):

Nei, kristendommen kommer fra Paulus, ifølge bibelen selv (Gal 1:16). Jesus forkynte aldri kristendom, tvert imot presiserte han at han var sendt kun til jødene. Det kristne evangeliet begynner ved Jesu død og oppstandelse, ikke ved hans undervisning til jødene. Det vi kaller kristendom kan per definisjon ikke ha eksistert før Jesus var død og oppstått.

Jesus sendte ut apostlene lenge før Gal ble skrevet. Ja endog til ikkejøder. Allerede Abraham fikk mandat til å forkynne for hedninger. Jesu oppstandelse skjedde lenge før Paulus omvendelse. 

Endret av debatant
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åpenbart kristen

Anonymkode: 104d9...0ae

AnonymBruker
Skrevet
debatant skrev (1 time siden):

hva sier Paulus og Jakob som motsier hverandre? Jesus sier at GT skriver om Han. GT ER Jesus. Hva er problemet ditt med kvinnesynet i GT? Paulus ba ikke kvinner om å holde kjeft. Hvor har du det fra? Ingen vil noen gang bli Paulus, den kjøper jeg.

Krangler du bare for å krangle? For du kjenner jo Bibelen, eller?

Paulus, Romerne 3:28: 
For vi hevder at mennesket blir rettferdiggjort ved tro, uten lovgjerninger.

Jakob i Jakobs brev 2:24: 
Dere ser altså at mennesket blir rettferdiggjort ved gjerninger, og ikke bare ved tro.

I tillegg mente Paulus at man fint kan spise dyr ofret til avguder, mens Jakob og de tidlige kristne mente at det kunne man ikke, og de gjorde det ikke.

Og Paulus sa jo vitterlig at kvinner skal tie i menigheter, så enkelte kirkesamfunn tillater heller ikke i dag kvinnelige prester på grunn av dette. På toppen av dette skal de heller ikke undervise eller bestemme over mannen, så de kan ikke være ledere eller lærer heller.

Og GT er Jesus? Eh....jeg nekter å tro på at du faktisk tror på det du selv sier her.

Matteus 5:38-39:Dere har hørt det er sagt: "Øye for øye og tann for tann." Men jeg sier dere: Sett dere ikke opp mot den som gjør ondt. Om noen slår deg på høyre kinn, så snu det andre til også.

Matteus 5:43-44: Dere har hørt det er sagt: "Du skal elske din neste og hate din fiende. "Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere

Skrevet

Jesus sendte ut apostlene lenge før Gal ble skrevet. Ja endog til ikkejøder. Allerede Abraham fikk mandat til å forkynne for hedninger. Jesu oppstandelse skjedde lenge før Paulus omvendelse. 

Ja, men hverken Abraham eller apostlene Jesus sendte ut, forkynte det kristne evangeliet, som er at Jesus døde for verdens synd og sto opp fra de døde. Man kan altså ikke uten videre ta det Jesus sa til jødene, som instrukser til kristne.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Krangler du bare for å krangle? For du kjenner jo Bibelen, eller?

Paulus, Romerne 3:28: 
For vi hevder at mennesket blir rettferdiggjort ved tro, uten lovgjerninger.

Jakob i Jakobs brev 2:24: 
Dere ser altså at mennesket blir rettferdiggjort ved gjerninger, og ikke bare ved tro.

I tillegg mente Paulus at man fint kan spise dyr ofret til avguder, mens Jakob og de tidlige kristne mente at det kunne man ikke, og de gjorde det ikke.

Og Paulus sa jo vitterlig at kvinner skal tie i menigheter, så enkelte kirkesamfunn tillater heller ikke i dag kvinnelige prester på grunn av dette. På toppen av dette skal de heller ikke undervise eller bestemme over mannen, så de kan ikke være ledere eller lærer heller.

Og GT er Jesus? Eh....jeg nekter å tro på at du faktisk tror på det du selv sier her.

Matteus 5:38-39:Dere har hørt det er sagt: "Øye for øye og tann for tann." Men jeg sier dere: Sett dere ikke opp mot den som gjør ondt. Om noen slår deg på høyre kinn, så snu det andre til også.

Matteus 5:43-44: Dere har hørt det er sagt: "Du skal elske din neste og hate din fiende. "Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere

Hva om Paulus og Jakob skriver om det samme. Troen frelser, men en tro uten gjerninger er en død tro.

Jesus dømmer oss i dag. Men Han underlegger seg Faderens autoritet. Slik vi burde. Dommen Hører Gud til.. Husk at bibelen er en åndelig bok som må forståes åndelig. Om du lurer på dette, be Den Hellige Ånd om å hjelpe deg med å forstå dette. Det er heller ikke vår jobb å "hate". Men å la Gud ha sin vilje. Jesus viste oss hvordan en holdt loven i kjærlighet. Da Gud er kjærlighet.

Vår jobb er å ta opp våre kors og følge Han. Å ja, Ånden hater ting, og vil dømme i sin tid.

Endret av debatant
Skrevet
linsejesus skrev (8 timer siden):

Ja, men hverken Abraham eller apostlene Jesus sendte ut, forkynte det kristne evangeliet, som er at Jesus døde for verdens synd og sto opp fra de døde. Man kan altså ikke uten videre ta det Jesus sa til jødene, som instrukser til kristne.

Thomas var i India, Bartolomeus i Etiopia, Matteus i Egypt osv, Abraham var også på store områder. Selvfølgelig snakket de om sine kall og liv..

AnonymBruker
Skrevet
debatant skrev (5 timer siden):

Hva om Paulus og Jakob skriver om det samme. Troen frelser, men en tro uten gjerninger er en død tro.

Jesus dømmer oss i dag. Men Han underlegger seg Faderens autoritet. Slik vi burde. Dommen Hører Gud til.. Husk at bibelen er en åndelig bok som må forståes åndelig. Om du lurer på dette, be Den Hellige Ånd om å hjelpe deg med å forstå dette. Det er heller ikke vår jobb å "hate". Men å la Gud ha sin vilje. Jesus viste oss hvordan en holdt loven i kjærlighet. Da Gud er kjærlighet.

Vår jobb er å ta opp våre kors og følge Han. Å ja, Ånden hater ting, og vil dømme i sin tid.

Du ser at du tok feil, og så ror du til fiskeskjær. Nei, det hjelper ikke å "tolke åndelig", det jeg skrev står.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du ser at du tok feil, og så ror du til fiskeskjær. Nei, det hjelper ikke å "tolke åndelig", det jeg skrev står.

Jeg ror overhodet ikke. Om en skal forstå bibelen, må en i det minste sette seg inn i dens egne referanser.  Mine ord er Ånd og er liv sier Jesus. Paulus sier noe lignende.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ror overhodet ikke. Om en skal forstå bibelen, må en i det minste sette seg inn i dens egne referanser.  Mine ord er Ånd og er liv sier Jesus. Paulus sier noe lignende.

Det er lett for alle som leser tråden å se at du flytter målstengene og tåkelegger når du blir motbevist med fakta.
TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er lett for alle som leser tråden å se at du flytter målstengene og tåkelegger når du blir motbevist med fakta.
TS

hva har jeg sagt som er galt/ motbevist?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 10.8.2026 den 15.24):

For ikke å kuppe en annen tråd her så starter jeg en ny en. Jeg ser ikke på meg selv som kristen, selv om jeg tror på Gud og Jesus. Jeg står i statskirka, men det er kun fordi det blir det nærmeste til hva jeg tror på. Å regne meg som ateist blir enda lengre ut på viddene.

Jeg bekjenner meg ikke til de kristne trossetningene i sin helhet. Men jeg tror at Jesus døde på korset og viste seg for disiplene etterpå, og at han var noe mer enn det vi mennesker er per i dag, uten at jeg kan si hva.
Jeg mener aliens er tilstede og mange ganger utgir seg for Gud i Gamle Testamentet, og at Paulus var en falsk profet.
Jeg tror at reinkarnasjon eksisterer, og jeg driver med telepatisk dyrekommunikasjon samt jeg mener at det er ingenting galt med mediumskap.

Dette er bare et kort sammendrag. Men ut fra det jeg skrev, vil du si jeg er kristen?
Jeg er spesielt interessert i hva kristne sier om det.

Nei du er ikke kristen, jeg hadde definert deg som "new age"

Endret av K.B.
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...