Gå til innhold

Er mormor den viktigste besteforelderen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Farmor og morfar var de viktigste for meg.

Barna mine er like nære alle 4 besteforeldre. 

Anonymkode: b7786...e59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestefar❤️

Anonymkode: 351c1...180

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2026 den 14.48):

Det mener hvertfall min mor. Hun mener at siden hun er mormor er det ingen tvil om at hun skal tilbringe mest tid med barnebarna sine, fordi mormor rett og slett er viktigere og nærere enn de andre besteforeldrene. 

Vi skal prioritere besøk av henne og dra på besøk til henne og helst ikke nevne de andre tre besteforeldrene i det hele tatt. Siden hun er den som tar mest iniativ er det naturlig nok hun som faktisk får mest tid og, men er ikke fornøyd uansett. Hun vil ha like langvarige besøk som de som bor veldig langt unna, men også helst like hyppig som de som bor nært. Både tid med oss som familie og egentid med barna. 

Syntes det er skikkelig slitsomt å forholde seg til og er veldig lei argumentasjonen om at det er hennes rett pga sin rolle (mormor). Hvordan er det hos dere? Og hvor mye tid bruker barna pr besteforelder uansett? 

Anonymkode: fee00...977

Dummeste jeg har hørt..flott at hun vil være med barnebarna,  men det synet der og den oppførselen hadde hun fått beskjed om å jekke ned noen hakk om det var min mor. Alle besteforeldre er like viktig (gitt at de er hyggelige allrighte mennesker som ønsker å være med familien). Så er det som du sier litt forskjell på hvor man bor og hvor mye man engasjerer seg, hvor mye tid man har osv, men det har ingenting med om man er på mors eller fars side.. 

Her har jeg inntrykk av at jr er mer hos far sine foreldre (vi bor ikke sammen) og han har større behov for pass osv. Det har ikke jeg så ofte. Men vi treffer mine foreldre kanskje en gang i mnd i snitt. Noen ganger mer andre ganger mindre. På sommeren blir det gjerne noe tid på hytta sammen alle sammen og evt bare besteforeldre og barn også, det varierer litt. En og annen helg kan det hende det er overnatting også. Litt mer når han var yngre enn nå. Men altså vi har jo egne planer, barnet har venner osv så det begrenser seg jo litt selv. 

Skrevet

Her er det bestefar som er favoritten til ungene. 

Anonymkode: 4754a...41c

Skrevet

For meg var morfar viktigst💙

For ungene er det farmor. Det er selvsagt ingen fasit på dette. Moren din høres ikke helt frisk ut. 

Anonymkode: 2cd7f...b81

Skrevet

Jeg skal bli mormor nå snart og jeg håper at jeg og farmor, farfar og morfar er likestilte. Vi ønsker alle å stille opp for våre barn og snart barnebarn. For vår del som mistet foreldre tidlig så er det viktig å ta del i barnets liv uten å invadere foreldrene, men være tilstede og støttende. Svigersønns foreldre har sin familie annet sted i landet og de kjenner nok litt på samme følelsen. 

Anonymkode: d17ef...882

Skrevet

Her er det morfar siden han er den som er i god fysisk form, snekker med eget verksted og tomatplanter og alle mulige andre greier han drar med seg ungene på. Mormor er hyggelig hun, men helsa er dårligere osv. Mine foreldre, altså farfar og farmor, er hhv død og for gammel. Dette vil jo variere fra familie til familie. 

Skrevet

Hos oss er mormor desidert mest populær og involvert ja, men det har hun også gjort seg fortjent til. Hun stiller opp 110%. Tror ikke mormor automatisk er viktigst, jeg er oppvokst med å ha like godt forhold til farmor og mormor, så var farfar «den morsomme» (og morfar døde før jeg ble født💛). Kjenner flere familier der hvor mormor og morfar kun ble interessert i å reise og være frie pensjonister og der farmor og farfar har vært viktigere

Anonymkode: 29675...3e0

Skrevet

I min oppvekst var det bestemor (farmor) som var den “viktigste”. Hun var pensjonist fra vi gikk på skolen og der var døren alltid åpen. Bestemor var bautaen i familien på min fars side. 

Jeg har alltid hatt et veldig godt forhold til mormor, men hun var 15-20 år yngre enn bestemor, og aktiv i jobb til jeg var voksen. Vi likte like godt å være hos henne, men det ble mindre av det i barndommen på grunn av jobb.
Hun har ikke bikket 80 enda, er veldig sprek og vi finner på masse hyggelig sammen. 

Jeg anser ingen av dem som viktigere enn den andre, de har vært fantastiske bestemødre på hver sin måte, som ikke kan sammenlignes. 

Nå har jeg fått egne barn, og forleøpig er det mormor som ses mest, fordi vi bor på samme plass. Svigermor/bestemor bor litt lengre unna, men er en like god besteforelder som min mor. 

Anonymkode: 36814...7d6

Skrevet

Mormor er som regel den som er mest interessert. Fordi det er helt sikkert at barnebarna virkelig er hennes. For en farmor og morfar kan det jo ikke utelukkes at et farskap er feil og at de ikke egentlig er biologisk i slekt med et barnebarn, eller «barnebarn», og for en farfar er sjansen for det enda større.

Anonymkode: d9f65...880

Skrevet

Huff håper ikke mine sønner vår svigermødre som tenker sånn. 
Vi har «bare» to sønner og håper for alt i verden at vi får ta en viktig del i livet til både barn, svigerbarn og barnebarn etterhvert som de kommer. 

Anonymkode: 0fadb...75c

Skrevet

Absolutt ikke! Og jeg liker ikke farmoren en gang, men tilrettelegger for besøk av og hos henne og farfar så mye vi får til. De er viktige for barna og flinke besteforeldre❤️

På generell basis er alle besteforeldrene like viktige. Så er det selvsagt individuelle forskjeller på hvor mye de selv investerer. Men veldig merkelig av en av dem å forsøke å skvise ut de tre andre😬

Anonymkode: b74f2...ab0

Skrevet

De viktigste besteforeldrene må jo være de som bryr seg. Det kan da i grunn være alle 4. Hvorfor skulle mormor være nærmere enn de andre mener hun? Min mormor..og forsåvidt morfar, var slemme mennesker som overhodet ikke brydde seg om meg. Men det gjorde både farmor og farfar. 

Skrevet

Det mener hvertfall min mor. Hun mener at siden hun er mormor er det ingen tvil om at hun skal tilbringe mest tid med barnebarna sine, fordi mormor rett og slett er viktigere og nærere enn de andre besteforeldrene. 

Vi skal prioritere besøk av henne og dra på besøk til henne og helst ikke nevne de andre tre besteforeldrene i det hele tatt. Siden hun er den som tar mest iniativ er det naturlig nok hun som faktisk får mest tid og, men er ikke fornøyd uansett. Hun vil ha like langvarige besøk som de som bor veldig langt unna, men også helst like hyppig som de som bor nært. Både tid med oss som familie og egentid med barna. 

Syntes det er skikkelig slitsomt å forholde seg til og er veldig lei argumentasjonen om at det er hennes rett pga sin rolle (mormor). Hvordan er det hos dere? Og hvor mye tid bruker barna pr besteforelder uansett? 

For meg var det bestefar som har gitt størst inntrykk og var min store rollemodell 😅. Tror det gjelder for veldig mange? I hvert fall for jenter. 

For datteren min blir det nok ganske likt, da hun ikke har en oppegående mormor som man kan belage seg på. 

Anonymkode: 10677...e44

Skrevet

Absolutt ikke. Hos meg har det alltid vært farmor. Mormor kan brenne en viss plass. 

Skrevet

Min mann er farfar, men sier han ikke klarer å forholde seg til besteforeldrekonkurransen. Hans eks er pengesterk, viljesterk og har innredet barnerom og alt utstyr på plass inkludert alt i ferieleiligheten i Spania. Mormor og morfar har mer bakkekontakt og flere barnebarn, men også foretrukket, men ikke så tilgjengelig som nevnte farmor. 
Min manns svigerdatter manøvrerer så godt hun kan i dette farvannet, men det et klart farfar stiller som nr 3 i køen.

Selv har jeg ingen barnebarn, heldigvis har jeg nær sagt, men har litt vondt av min mann som føler seg som siste prioritet, men det er ikke min oppgave å stille i denne konkurransen. Jeg er hyggelig, imøtekommende og god med småbarn, men dette er ikke en god situasjon for oss (min manns). Jeg tenker i utgangspunktet det burde det burde være en berikelse for et lite barn med tre sett besteforeldre, men det har utviklet seg til en konkurranse jeg ikke har meldt meg på.

Anonymkode: 3f098...a51

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mormor er som regel den som er mest interessert. Fordi det er helt sikkert at barnebarna virkelig er hennes. For en farmor og morfar kan det jo ikke utelukkes at et farskap er feil og at de ikke egentlig er biologisk i slekt med et barnebarn, eller «barnebarn», og for en farfar er sjansen for det enda større.

Anonymkode: d9f65...880

Dette var en veldig dårlig teori.

Skrevet

Må si denne mormoren virker å være veldig barnslig. Jeg er selv mormor, og barnebarna bor halvannen time unna, så jeg reiser på besøk en gang i mnd. Noe mer får jeg ikke tid til pga jobb, og egne barn. Barnabarna vet godt hvem jeg er, og blir alltid glad når jeg kommer. Koser meg med de den stunden jeg er der. Stiller også opp som barnevakt ved behov.

Farmor og farfar bor på samme stedet som barnebarna, så selvfølgelig er de mye sammen, skulle bare mangle. Jeg er glad for at datter og svigersønn får avlastning av dem, når jeg selv ikke kan bidra i like stor grad. 

Blir veldig krevende for dere å stå med "stoppeklokke" ang dette. Si klart i fra til din mor at dette gidder dere bare ikke å forholde dere til.

Anonymkode: dc784...0e2

Skrevet

For meg var mormor klart best. Farmor var mer typisk "diagnose menneske".

Anonymkode: 7c551...87d

Skrevet

Hos oss var det min far, ergo morfar, som var viktigst.

Det biologiske spiller liten rolle ift hvem som er best av besteforeldre. Dedikasjon, oppfølging, interesse, nysgjerrighet, tilgjengelighet og hvem som tilbyr de gode samtalene og det trygge fanget blir langt viktigere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...