Gå til innhold

Er mormor den viktigste besteforelderen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En mormor har båret sitt fremtidige barnebarn, fordi eggcellen som kunne bli barnebarnet allerede fantes i fosteret hun bar.

Mitokondrie-DNA arves også kun fra mor, som fikk det fra sin mor og sin mor igjen. 

Anonymkode: 056ce...845

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

I en studie fra Cambridge tyder det på mer gener,mest påvirkning,kommer fra mormor. Så joda det kan stemme at hun er viktgst. 

Anonymkode: f7e3e...abe

Får håpe at disse vrangforestillingene hennes ikke går i arv, hun høres ikke helt frisk ut.

Anonymkode: 77f21...636

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bodde i samme by som svigerforeldre da jeg fikk barn, så de var kjempeviktig de første årene. Nært og godt forhold.

Selv er jeg (bonus)bestemor (gift med farfaren til barnet). Jeg er mer opptatt av barnebarnet og en nærere bestemor enn farmor og mormor. Bonusdatter har bestemt at jeg kalles bestemor.

Selv var jeg veldig nær min mormor og morfar, og likte ikke min farmor og farfar i det hele tatt.

Så det der varierer nok veldig 🙂

Anonymkode: 9c2ac...d77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den tanken hadde svigermor når hun levde og var friskere - uten å helt reflektere over det. Hun bare hadde sine tanker om sine ønsker. Og de kunne innimellom være litt grenseoverskridende.

Du får si til din mor at sånn fungerer det ikke. 

Anonymkode: 8bd97...7e1

• Liker 2
Skrevet

Hos oss er det svigermor som har vært her mest og stilt mest opp for våre barn, så de velger farmor fremfor mormor. Jeg hadde et like godt forhold til min farmor som til mormor, så ingen forskjell for meg vertfall. Jeg har selv bare sønner, veldig kjedelig om jeg ikke skal bli en likeverdig bestemor til mine barnebarn, håper vertfall ikke det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg barnebarn ennå, men har både datter og sønn, og jeg synes det høres trist ut at jeg ikke skal bety like mye for min sønns barn som min datters. Jeg kommer i alle fall ikke til å gjøre noen forskjell på dem. Og mener ikke selv at jeg skal ha mer rett til min datters barn enn min sønns. Det er merkelig i mitt hode at noen tenker sånn!

Anonymkode: 7e660...2de

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For noe tull. I spesifikke tilfeller, selvfølgelig, men ikke som en absolutt sannhet. 

Min mormor var sprøyte gal. Styrte familien som en mafiabestemor. Moren til Tony Soprano kunne vært bygget på henne. Man var ute og inne i varmen alt etter som hva som gagnet henne den dagen. Selvfølgelig er det et mindretall som er slik, men at mormor automatisk blir viktig pga genpoolen er bare tull. Personligheten avgjør selvfølgelig mormors viktighet i et barns liv. 

Anonymkode: 2712a...c26

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del, så var mormor min nærmeste da hun var den eneste besteforelderen jeg hadde og den eneste stabile voksenpersonen i livet mitt. For mine barn er det alle andre enn mormor. Min mor er dessverre svært psykisk syk.

Anonymkode: de261...aea

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

For meg var mormor viktigst. 
For mitt eldste barn er det morfar med mormor på en god nr 2. For mine to yngste er det stebestemor (min manns mor) som er de nærmest. 

Anonymkode: 9b174...8c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en drama queen. Lykke til med konfirmasjonen om noen år. 

Anonymkode: 3ca29...5ca

AnonymBruker
Skrevet

Her er det ingen besteforeldre som er viktigere enn andre. Begge foreldrepar er fortsatt sammen. Men jeg som mor føler det svært mye mer naturlig å henvende meg til min mor om ting som kan være litt sårbart. Det er rett og slett fordi begge bestemødrene er like fritt-talende og tar like mye plass med sine personligheter, noen ganger grenseoverskridende, men det er kun én av dem jeg får sagt ordentlig ifra til om de går over grenser, og det er selvsagt min egen mor. I tillegg til at jeg ikke vil spørre hans mor om råd angående amming osv mens det er naturlig å spørre egen mor om slikt. Hans mor klarer jeg bare ikke si fra til på samme måte dersom hun tråkker over grenser, og det er dessuten mannens jobb å ta seg av egne foreldre. Og for han et det vel like naturlig å forholde seg mest til egen mor, så hun får jo like mye. Men i den første babytiden er det klart mormor som får mest kontakt, av disse nevnte grunnene. Når mannen går ut i permisjon er det jo farmor som får mest kontakt. Hvis noen av besteforeldrene hevdet sin plass viktigere enn de andre så hadde vi sagt veldig tydelig ifra, og hvis noen krevde at de skulle ha mer tid hadde vi vært svært konsekvent på at vi skulle gi mest mulig lik tid til alle, fordi ingen skulle føle etterpå at de ikke ble prioritert. Her er det heldigvis ikke slik, heller motsatt hvor mannens foreldre ikke ber om så mye kontakt - men farmor har tråkket kraftig over grensene en gang som medførte at jeg trakk meg milevis unna fra den relasjonen jeg trodde vi hadde, så kan være derfor.

Anonymkode: f84fd...514

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er både mormor og farmor, det samme er flere av mine bekjente. Jeg tror dette er avhengig av døtrene/mødrene, mor til barna har lettere å ty til sine mødre ( mormor) eller til sin manns mor. De deler mer av seg av hverdagen med barnet, føler seg 'tryggere' på sin egen mor enn på sin svigermor. Det er ikke 'alltid' slik, men ofte.

Anonymkode: d9c51...b97

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det mener hvertfall min mor. Hun mener at siden hun er mormor er det ingen tvil om at hun skal tilbringe mest tid med barnebarna sine, fordi mormor rett og slett er viktigere og nærere enn de andre besteforeldrene. 

Vi skal prioritere besøk av henne og dra på besøk til henne og helst ikke nevne de andre tre besteforeldrene i det hele tatt. Siden hun er den som tar mest iniativ er det naturlig nok hun som faktisk får mest tid og, men er ikke fornøyd uansett. Hun vil ha like langvarige besøk som de som bor veldig langt unna, men også helst like hyppig som de som bor nært. Både tid med oss som familie og egentid med barna. 

Syntes det er skikkelig slitsomt å forholde seg til og er veldig lei argumentasjonen om at det er hennes rett pga sin rolle (mormor). Hvordan er det hos dere? Og hvor mye tid bruker barna pr besteforelder uansett? 

Anonymkode: fee00...977

Dette er selvfølgelig bare bullshit - mormor blir kanskje ofte den næreste (men ikke viktigste) fordi mor og datter ofte har en nært bånd og da faller de seg slik naturlig. 

Både jeg og min datter har våre farmødre som de nærmeste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var barn, hadde jeg tettest bånd med farmor. 

Anonymkode: ce052...7bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er det ingen besteforeldre som er viktigere enn andre. Begge foreldrepar er fortsatt sammen.

Men jeg som mor føler det svært mye mer naturlig å henvende meg til min mor om ting som kan være litt sårbart. Det er rett og slett fordi begge bestemødrene er like fritt-talende og tar like mye plass med sine personligheter, noen ganger grenseoverskridende, men det er kun én av dem jeg får sagt ordentlig ifra til om de går over grenser, og det er selvsagt min egen mor. I tillegg til at jeg ikke vil spørre hans mor om råd angående amming osv mens det er naturlig å spørre egen mor om slikt. Hans mor klarer jeg bare ikke si fra til på samme måte dersom hun tråkker over grenser, og det er dessuten mannens jobb å ta seg av egne foreldre.

Og for han et det vel like naturlig å forholde seg mest til egen mor, så hun får jo like mye. Men i den første babytiden er det klart mormor som får mest kontakt, av disse nevnte grunnene. Når mannen går ut i permisjon er det jo farmor som får mest kontakt.

Hvis noen av besteforeldrene hevdet sin plass viktigere enn de andre så hadde vi sagt veldig tydelig ifra, og hvis noen krevde at de skulle ha mer tid hadde vi vært svært konsekvent på at vi skulle gi mest mulig lik tid til alle, fordi ingen skulle føle etterpå at de ikke ble prioritert.

Her er det heldigvis ikke slik, heller motsatt hvor mannens foreldre ikke ber om så mye kontakt - men farmor har tråkket kraftig over grensene en gang som medførte at jeg trakk meg milevis unna fra den relasjonen jeg trodde vi hadde, så kan være derfor.

Sorry, glemte linjeskift. Legger inn her så det blir enklere å lese. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke besteforeldre til mitt barn da min far er død og min mor kuttet jeg ut før jeg var 20.

Men for min del så var farsfamilien den viktigste for meg, de som var der for meg da mor og hennes familie var helt sprø.

Min farmor og farfar var helt fantastiske og jeg tror at hadde det ikke vært for at jeg fikk oppleve den normale siden av det å være barn og ikke bare en minivoksen så hadde kanskje ting ikke vært så bra for meg som de er i dag. 

Nå var det jo dysfunksjonelle forhold på den ene siden for min del men sånn genrelt sett så skal man være forsiktig med å favorisere mors side, spesielt i dag når ting er så likestilt som det noen gang har vært. 

Synes og din mor er et rødt flagg som skal være best og mest likt, det har jo ofte med kjemi mellom voksen og barn og, ikke tittel. Man kan ikke kjøpe kjemi og slike som din mor løper jeg i motsatt retning av. Du har lov til å sette de grensene du ønsker for ditt ban og din familie, din mor har ingen rettigheter her om du ikke vil hun skal ha det.

Anonymkode: cc0a8...82a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her skal jo alle legge ut i det vide og brede om at det er likt, om alle som har farmor som favoritt osv. Men jeg har vært mot en god stund, til mange barn, og har dermed blitt kjent med utallige familier, og det er faktisk oftest at mormor er den viktigste. Ingen regel uten unntak da, som man leser av svarene her. Men det er aller oftest mormor som står som kontaktperson etter mor og far..

Anonymkode: 6e659...3be

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg var bestemor(farmor) viktigst❤️ For mine barn er begge like viktige, men siden farmor er nærmeste nabo, ser de henne oftere enn sin mormor.

Anonymkode: 66563...3bd

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her skal jo alle legge ut i det vide og brede om at det er likt, om alle som har farmor som favoritt osv. Men jeg har vært mot en god stund, til mange barn, og har dermed blitt kjent med utallige familier, og det er faktisk oftest at mormor er den viktigste. Ingen regel uten unntak da, som man leser av svarene her. Men det er aller oftest mormor som står som kontaktperson etter mor og far..

Anonymkode: 6e659...3be

Hva er hensikten og intensjonen med å skrive dette egentlig? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er farmor og jeg konkurrerer ikke med mormoren til vårt felles barnebarn. Hun får forme sin relasjon til den lille slik hun vil. Så gjør jeg det samme på min side. Jeg har hatt barnebarnet mye mer enn mormoren, men det er jo fordi jeg fortsatt har 3 barn igjen hjemme og er mer bundet til å være hjemme. Mormoren har kun voksne barn og lever et liv med mye reising og aktiviteter, så det er mindre tid til barnebarn. 

Anonymkode: 7a650...02a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...