Gå til innhold

Er mormor den viktigste besteforelderen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hos oss er morfar den viktigste! Ungene eeeelsker han. 

Farmor kommer på andre plass før onkel og tante

så kommer mormor

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det mener hvertfall min mor. Hun mener at siden hun er mormor er det ingen tvil om at hun skal tilbringe mest tid med barnebarna sine, fordi mormor rett og slett er viktigere og nærere enn de andre besteforeldrene. 

Vi skal prioritere besøk av henne og dra på besøk til henne og helst ikke nevne de andre tre besteforeldrene i det hele tatt. Siden hun er den som tar mest iniativ er det naturlig nok hun som faktisk får mest tid og, men er ikke fornøyd uansett. Hun vil ha like langvarige besøk som de som bor veldig langt unna, men også helst like hyppig som de som bor nært. Både tid med oss som familie og egentid med barna. 

Syntes det er skikkelig slitsomt å forholde seg til og er veldig lei argumentasjonen om at det er hennes rett pga sin rolle (mormor). Hvordan er det hos dere? Og hvor mye tid bruker barna pr besteforelder uansett? 

Anonymkode: fee00...977

hvem enn som er flinkest og gir mest er best. Og da mener jeg ikke nødvendigvis materielle ting, noe av det jeg husker best er skogsturer med bestemor. Helt gratis bortsett fra  kjeks og litt kakao ❤️

Anonymkode: 4fa6b...98c

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsket min mormor. Hun var litt halvskrullete og veldig emosjonell, men hun var bare 49 år da jeg ble født, og vi hadde en nær relasjon til hun døde da jeg var 43. Glad hun ikke var mora mi, men hun var en fantastisk mormor.

Tror mine barn foretrakk morfar og farfar framfor bestemødrene sine. Begge var sindige og kloke og varme gamle menn.

Anonymkode: 0122b...1ad

• Liker 1
Skrevet

Ts, jeg ville fortalt min mor følgende, om hun sa noe slikt:

"Mor, dette er ingen konkurranse. Den kontakten du får til mine barn, den vil være en annen enn den min far får til mine barn. Min manns mor og far vil også utvikle sine individuelle forhold til våre barn. Men du og morfar og farmor/farfar er faktisk ikke de viktigste her - barna er viktigst! Og mine barn skal ikke bli offer for konkurranse mellom dere besteforeldre! Det er ingen konkurranse om hvem som gir mest materielle ting, hvem som bruker flest antall minutt, timer og dager med barna. Det som er viktig er det forholdet hvert enkelt barn får til hver av sine besteforeldre, at barna får et godt forhold til alle uansett hvordan forholdets rammer ellers er, og at barnet blir sett for den personen barnet er!"

Hvis du velger å gjøre dette til en konkurranse og en kamp, så risikerer du å skyve både oss og barna fra deg, og det er det ingen som ønsker, hverken vi eller du! 

Vær så snill, stol på at du er bra nok for både oss og barna, akkurat slik du er, du er ønsket i våre liv og vi er glade i deg. Stol på det, og stol på at det er nok. Men ikke gjør våre barn til trofeer som dere besteforeldre skal kjempe om."

(Jeg var selv veldig glad i begge mine bestemødre, men jeg stod min fars mor langt nærmere enn min mormor. Min farmor hadde også mer tid og jeg var enormt mye hos henne. Jeg var aldri i tvil om at min mormor elsket meg også, vi hadde et godt forhold, men hun hadde hatt opplevelser i sitt liv som nok preget henne slik at hun nok var langt mer privat på mange måter enn min farmor var. Jeg er privilegert som hadde begge to i livet mitt. Min morfar kjente jeg aldri, min farfar var mer distansert. Men min oldemor, på fars side, hadde jeg også et godt forhold til.)

Anonymkode: 284d7...7b2

• Liker 2
Skrevet

Det er nok ofte slik, på grunn av at mor er den som som regel har hovedomsorgsrollen i familien, og hun er oftest nærmest knyttet til sin egen mor, ikke svigermor. så det kan bli flere besøk hos mormor enn hos farmor, og også omvendt (at mormor kommer på besøk oftest), fra barna er små.

Men nå for tiden når det er så vanlig å flytte rundt omkring, er det vel slik at den tetteste kontakten er med de besteforeldrene som bor nærmest, kanskje? 

Anonymkode: 3015e...090

Skrevet

For meg var det farmor, så morfar, så mormor. Min farfar døde da min far var liten. 

Anonymkode: 693a7...33c

Skrevet

For meg var det min fars stefar som var viktigst, han var min bestefar. Nå skal det sies at min mormor var død, og morfar og ny kone var på besøk hos mine foreldre og ikke så opptatt av meg. Min fars mor var litt streng, snill på mange måter, men hun hadde opplevd mye fælt i livet, og var ikke særlig myk. Bestefar hadde ingen barn, så jeg var det nærmeste han kom egne barn, da farmors barn var voksne da de møttes.

For mine barn er mormor viktigst, hun stiller alltid opp og har vært deltakende i livet. Samboers foreldre bor langt unna og har besøkt oss tre ganger i løpet av 12 år. Vi besøkte dem en til to ganger i året de første årene, men det var utfordrende å være på besøk hos dem, så det er lettere å ha dem hos oss.. de siste årene har vi ikke sett dem. 

Anonymkode: 6892e...9ab

• Liker 1
Skrevet

Nei mormor er ikke automatisk den viktigste i livet.

Anonymkode: fef4c...c3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her skal jo alle legge ut i det vide og brede om at det er likt, om alle som har farmor som favoritt osv. Men jeg har vært mot en god stund, til mange barn, og har dermed blitt kjent med utallige familier, og det er faktisk oftest at mormor er den viktigste. Ingen regel uten unntak da, som man leser av svarene her. Men det er aller oftest mormor som står som kontaktperson etter mor og far..

Anonymkode: 6e659...3be

Det er på grunn av at kvinner lar sine mødre ta den rollen. På kvinneguiden er det mange som hevder at så mange menn er knyttet til sin mor. Det er selvsagt en del som er det, men ikke i nærheten av så mange damer som er det. 

Så når mormor får lov til å være den som har førsteprioritet, blir hun den som oftest er nærmest barnebarna. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Får håpe at disse vrangforestillingene hennes ikke går i arv, hun høres ikke helt frisk ut.

Anonymkode: 77f21...636

?

Anonymkode: f7e3e...abe

Skrevet

Den viktigste besteforelderen er den som er der for barnet og ønsker å være med barnet, på barnets premisser og respekterer grensene til både barn og foreldrene til barnet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

For meg var farmor «viktigst», det var henne jeg kom best overens med. Det samme for mine barn, mye bedre kjemi med farmor enn mormor.

Anonymkode: 2c115...435

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det mener hvertfall min mor. Hun mener at siden hun er mormor er det ingen tvil om at hun skal tilbringe mest tid med barnebarna sine, fordi mormor rett og slett er viktigere og nærere enn de andre besteforeldrene. 

Vi skal prioritere besøk av henne og dra på besøk til henne og helst ikke nevne de andre tre besteforeldrene i det hele tatt. Siden hun er den som tar mest iniativ er det naturlig nok hun som faktisk får mest tid og, men er ikke fornøyd uansett. Hun vil ha like langvarige besøk som de som bor veldig langt unna, men også helst like hyppig som de som bor nært. Både tid med oss som familie og egentid med barna. 

Syntes det er skikkelig slitsomt å forholde seg til og er veldig lei argumentasjonen om at det er hennes rett pga sin rolle (mormor). Hvordan er det hos dere? Og hvor mye tid bruker barna pr besteforelder uansett? 

Huff, så slitsomt med en narsissistisk mor. Hos oss måler vi ikke tiden til besteforeldre. Farmor og farfar stikker nok allikevel avgårde med mest antall timer med barna. Morfar minst med sporadisk oppmøte på bursdager og ellers lite interesse. Moren min(mormor) bor nærmest, men er ganske selvsentrert og opptatt med sitt. Barna elsker farmor og farfar. De andre to er helt ok.

Anonymkode: 4f176...319

Skrevet

Kanskje mormoe er viktigst fordi  vi arver mest fra morsiden :

Ja vi arver litt mer DNA fra morsiden. Særlig fordi gutter arver flere gener fra mor enn far, og alle arver mitokondrielt DNA kun fra mor.

Anonymkode: 8db68...065

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Rent biologisk så er det sån at mormor vet hun er mormor. Farmor kan aldri være helt sikker. Men én mormor som oppfører seg sån kan risikere at både barn og barnebarn blir lei henne....

Anonymkode: 274b4...612

• Nyttig 1
Skrevet

Den eneste fordelen en mormor reelt sett har, er at hun er den eneste av besteforeldrene som med 100 % sikkerhet ved om barnebarnet er sitt biologiske barnebarn.

Men hvilken besteforelder som er viktigst for barnet handler om relasjon, ikke gener. Og det kan variere gjennom livet. For meg var mormor min viktigste besteforelder frem til jeg var ca 15, deretter farmor resten av livet hennes. Begge mine bestefedre døde da jeg var veldig liten, så de har jeg knapt nok noen minner om.

Anonymkode: 614ee...646

• Liker 1
Skrevet

I pedagogikk studiet, er mormor rangert som den nærmeste besteforelderen ja. 

Anonymkode: edf1f...9ca

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2026 den 14.53):

Slik har jeg tenkt i alle år. Mommo var glad i meg. Farmor/farfar var ikke der eller hyggelige. Og bestefar døde før jeg ble født. Så er enig med hu, bestemor er viktigst. Barnebarnet har vært inni hu, ikke farmor. 

Anonymkode: 12786...59a

Skal moren ta på seg æren av å ha hatt barnebarnet INNI seg? 

Far er den eneste som har vært akkurat det 😝

Anonymkode: 53f7d...72f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2026 den 14.48):

Mormor blir ofte den viktigste pga mor heller tyr til mormor en svigermor, naturlig nok. Det er ellers ingenting som tilsier at mormor er viktigst dersom kontakten med besteforeldre er god på begge sider. Er selv farmor og har tett og god kontakt, mens barnas mormor ikke har det. Hun har ikke så god kontakt med sin datter.

Anonymkode: ff73b...c7a

Skrevet

Bare tull. Alle besteforeldre er like viktige, så fremt de ikke har forspilt sin rett til kontakt med barn og barnebarn ved å oppføre seg dårlig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...